Βιομηχανία & Απανθρακοποίηση

Βρετανία: Βουτιά 31% για την αυτοκινητοβιομηχανία λόγω κυβερνοεπίθεσης και ασθενικών εξαγωγών

Βρετανία: Βουτιά 31% για την αυτοκινητοβιομηχανία λόγω κυβερνοεπίθεσης και ασθενικών εξαγωγών
Τα φορτία προς τις μεγαλύτερες ξένες αγορές του Ηνωμένου Βασιλείου – κυρίως την ΕΕ, τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία – κατέγραψαν πτώση, αν και οι εξαγωγές προς την Τουρκία και την Κίνα ενισχύθηκαν 
Η παραγωγή αυτοκινήτων στο Ηνωμένο Βασίλειο κατρακύλησε τον Οκτώβριο, με τη συνολική παραγωγή επιβατικών και επαγγελματικών οχημάτων να υποχωρεί κατά 30,9% σε ετήσια βάση, στις 62.116 μονάδες, σύμφωνα με νέα στοιχεία της Ένωσης Κατασκευαστών και Εμπόρων Αυτοκινήτων (SMMT).

Η απότομη πτώση αντανακλά τόσο τις παρατεταμένες επιπτώσεις μιας σοβαρής κυβερνοεπίθεσης που παρέλυσε τη λειτουργία του μεγαλύτερου κατασκευαστή της χώρας όσο και βαθύτερες διαρθρωτικές πιέσεις στον κλάδο.
 
Η παραγωγή επιβατικών αυτοκινήτων μειώθηκε κατά 23,8% στις 59.010 μονάδες, αφήνοντας τα εργοστάσια 18.474 οχήματα πίσω από τα επίπεδα του Οκτωβρίου 2024.

Η πτώση σηματοδοτεί τον πρώτο μήνα μιας σταδιακής επανεκκίνησης μετά την κυβερνοεπίθεση που είχε οδηγήσει σε προσωρινή παύση της παραγωγής νωρίτερα το φθινόπωρο. Η παραγωγή για την εγχώρια αγορά υποχώρησε κατά 10,6% στις 13.785 μονάδες, ενώ οι εξαγωγές μειώθηκαν κατά 27,1% στις 45.225.

Τα φορτία προς τις μεγαλύτερες ξένες αγορές του Ηνωμένου Βασιλείου – κυρίως την ΕΕ, τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία – κατέγραψαν πτώση, αν και οι εξαγωγές προς την Τουρκία και την Κίνα ενισχύθηκαν.
 
Η κατασκευή επαγγελματικών οχημάτων δέχθηκε ακόμη πιο ισχυρό πλήγμα, καταρρέοντας κατά 74,9% στις 3.106 μονάδες, στη έβδομη συνεχόμενη μηνιαία πτώση. Η SMMT απέδωσε την κατακόρυφη μείωση κυρίως σε αναδιάρθρωση μεγάλης εταιρείας στη βορειοδυτική Αγγλία, μια κίνηση που έχει προσωρινά μειώσει τις εθνικές ποσότητες.
 
Παρά τα δυσοίωνα νούμερα, ένα θετικό στοιχείο ήταν η συνεχής άνοδος της παραγωγής ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Σχεδόν τα μισά αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν τον Οκτώβριο — ποσοστό 46,2% — ήταν ηλεκτρικά, plug-in υβριδικά ή υβριδικά μοντέλα. Η παραγωγή τους αυξήθηκε κατά 10,4% στις 27.287 μονάδες, υπογραμμίζοντας τη στροφή της βρετανικής βιομηχανίας προς την ηλεκτροκίνηση, ακόμη κι αν η εγχώρια ζήτηση παραμένει πιεσμένη.
 
Η ενημέρωση για την παραγωγή ήρθε δύο ημέρες μετά τον Φθινοπωρινό Προϋπολογισμό της κυβέρνησης, ο οποίος περιλάμβανε μέτρα που χαιρετίστηκαν από τους κατασκευαστές. Μεταξύ αυτών, η αύξηση κατά 1,5 δισ. λιρών της χρηματοδότησης για το Automotive Transformation Fund, η αναβολή ρυθμίσεων που επηρεάζουν προγράμματα ιδιοκτησίας εταιρικών οχημάτων και η έναρξη διαβούλευσης για ένα νέο British Industrial Competitiveness Scheme με στόχο τη μείωση του βιομηχανικού ενεργειακού κόστους — χρόνιο αγκάθι για τις βρετανικές επιχειρήσεις έναντι διεθνών ανταγωνιστών.
 
Ωστόσο, ηγετικά στελέχη του κλάδου προειδοποίησαν ότι τα νέα φορολογικά μέτρα ενδέχεται να αποδυναμώσουν την ελκυστικότητα του Ηνωμένου Βασιλείου τη στιγμή που οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής προσπαθούν να προσελκύσουν μεγάλες επενδύσεις στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων. Η κυβέρνηση επιβεβαίωσε σχέδιο για νέο φόρο ανά μίλι στα ηλεκτρικά οχήματα (eVED), κίνηση που θα μπορούσε να καταστείλει τη ζήτηση για EVs την ίδια στιγμή που οι αυτοκινητοβιομηχανίες υποχρεούνται να αυξήσουν τις πωλήσεις τους βάσει της εντολής Zero Emission Vehicle.
 
«Με την εισαγωγή ενός νέου φόρου για τα ηλεκτρικά οχήματα, η κυβέρνηση κινδυνεύει να υπονομεύσει τη ζήτηση για τα ίδια τα οχήματα που οι κατασκευαστές είναι υποχρεωμένοι να πουλήσουν», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της SMMT, Μάικ Χοουζ. «Είναι το λάθος μέτρο τη λάθος στιγμή».
 
Από την αρχή του έτους, τα βρετανικά εργοστάσια έχουν παράγει 644.366 οχήματα, αριθμός μειωμένος κατά 17% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2024. Ωστόσο, η τελευταία ανεξάρτητη πρόβλεψη της Auto Analysis εκτιμά επιστροφή στην ανάπτυξη το 2026, με την παραγωγή να φτάνει τις 828.000 μονάδες καθώς νέα ηλεκτρικά μοντέλα μπαίνουν στη γραμμή. Υπό ευνοϊκές συνθήκες, η παραγωγή θα μπορούσε να πλησιάσει το 1 εκατ. οχήματα έως το 2030.
 
Η SMMT προειδοποίησε ότι τα στοιχεία του Οκτωβρίου περιλαμβάνουν προσωρινά δεδομένα από έναν κατασκευαστή και ενδέχεται να αναθεωρηθούν. Η επόμενη ανακοίνωση παραγωγής έχει προγραμματιστεί για τις 19 Δεκεμβρίου 2025.
 
www.worldenergynews.gr 

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης