Η Boeing παρέδωσε το τελικό αεροσκάφος στα τέλη Νοεμβρίου, κλείνοντας τον κύκλο παραγωγής των «F-16 Zombies», όπως αποκαλούνται άτυπα τα συγκεκριμένα drone-μαχητικά
Η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ παρέλαβε το τελευταίο μαχητικό QF-16, ολοκληρώνοντας μια προσπάθεια 15 ετών για τη μετατροπή παροπλισμένων F-16 Fighting Falcon σε τηλεκατευθυνόμενους στόχους πλήρους κλίμακας για την εκπαίδευση πιλότων και τις δοκιμές προηγμένων οπλικών συστημάτων.
Η Boeing παρέδωσε το τελικό αεροσκάφος στα τέλη Νοεμβρίου, κλείνοντας τον κύκλο παραγωγής των «F-16 Zombies», όπως αποκαλούνται άτυπα τα συγκεκριμένα drone-μαχητικά.
Η Πολεμική Αεροπορία σχεδιάζει να διατηρήσει τον στόλο των QF-16 έως τουλάχιστον το 2035, χρησιμοποιώντας τα τόσο σε δοκιμές πραγματικών βολών πυραύλων όσο και σε σενάρια εκπαίδευσης σε συνθήκες μάχης.
Το πρόγραμμα QF-16 ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 2010 ως αντικαταστάτης των στόχων QF-4 Phantom, οι οποίοι αποσύρθηκαν το 2016.
Το πρώτο μετασκευασμένο F-16 πραγματοποίησε δοκιμαστική πτήση το 2012 και τέσσερα χρόνια αργότερα το πρόγραμμα έφτασε σε αρχική επιχειρησιακή ετοιμότητα.
Σε αντίθεση με τη Lockheed Martin, που σχεδίασε και κατασκεύασε το αρχικό F-16, η Boeing ανέλαβε τη μετατροπή των παροπλισμένων αεροσκαφών σε μη επανδρωμένες πλατφόρμες, ικανές να πετούν είτε με πιλότο είτε με τηλεχειρισμό.
Η εταιρεία ανέφερε ότι η διαδικασία απαιτούσε εκτεταμένη μηχανολογική εργασία για την ενσωμάτωση νέων συστημάτων ελέγχου πτήσης, εξοπλισμού ασφαλείας και τηλεμετρίας σε αεροσκάφη που δεν είχαν σχεδιαστεί για τέτοια χρήση.
Τα QF-16 προέρχονται από το 309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group στη βάση Davis-Monthan της Αριζόνα, γνωστή και ως «the Boneyard».
Αφού επαναφέρονται σε πτητική κατάσταση, εξοπλίζονται με υλικό που τους επιτρέπει να πετούν τηλεκατευθυνόμενα κατά τη διάρκεια δοκιμών οπλικών συστημάτων ή με πιλότο για μεταφορές και εκπαιδευτικές αποστολές.
Ο πρωταρχικός τους ρόλος είναι να λειτουργούν ως ρεαλιστικοί στόχοι σε δοκιμές αέρος-αέρος, δίνοντας τη δυνατότητα στους πιλότους να εκπαιδεύονται απέναντι σε μαχητικά πλήρους μεγέθους που μπορούν να ελιχθούν υπό ελεγχόμενες συνθήκες.
Αισθητήρες και συστήματα τηλεμετρίας μεταδίδουν λεπτομερή δεδομένα κατά τη διάρκεια των εμπλοκών, βοηθώντας τους μηχανικούς να αξιολογήσουν την ακρίβεια των πυραύλων, την απόδοση καθοδήγησης και την αποτελεσματικότητα των εκρήξεων.
Το τελευταίο «Zombie» F-16 και ο ρόλος του στην αεροπορική ετοιμότητα των ΗΠΑ
Το τελευταίο αεροσκάφος που παραδόθηκε φέρει τον αριθμό σειράς 83-1079. Εντάχθηκε για πρώτη φορά στην Πολεμική Αεροπορία το 1984 ως F-16A και υπηρέτησε για 23 χρόνια στη 178η Μοίρα Μαχητικών της Αεροπορικής Εθνοφρουράς της Βόρειας Ντακότα, γνωστή ως «Happy Hooligans». Το μαχητικό αποσύρθηκε το 2007 και τοποθετήθηκε σε μακροχρόνια αποθήκευση πριν επιλεγεί για μετατροπή σε QF-16.
Παρότι η παράδοση αυτή σηματοδοτεί το τέλος των νέων μετατροπών F-16 σε QF-16, η Boeing θα συνεχίσει να υποστηρίζει τον στόλο μέσω μακροχρόνιων συμβολαίων συντήρησης και υλικοτεχνικής υποστήριξης. Η Πολεμική Αεροπορία έχει δηλώσει από την αρχή του έτους ότι σκοπεύει να διατηρήσει έναν στόλο περίπου 90 QF-16 για τουλάχιστον μία ακόμη δεκαετία.
Πρόσφατη ανακοίνωση του Air Force Life Cycle Management Center ανέφερε ότι η υπηρεσία αναζητά μακροχρόνια υποστήριξη για την υλικοτεχνική υποδομή μετά την παραγωγή, τη συντήρηση και την επισκευή ή αντικατάσταση εξειδικευμένου εξοπλισμού drone, μοναδικού στο σύστημα QF-16.
Το πρόγραμμα των εναέριων στόχων διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στην προετοιμασία των Αμερικανών πιλότων για μάχες με αντιπάλους αντίστοιχου επιπέδου, καθώς πιθανοί αντίπαλοι διαθέτουν πλέον πιο προηγμένα μαχητικά αεροσκάφη. Η εκπαίδευση απέναντι σε στόχους πλήρους κλίμακας και υψηλών επιδόσεων επιτρέπει στους πιλότους να εξασκούνται σε ρεαλιστικά σενάρια χρησιμοποιώντας τους ίδιους πυραύλους που θα χρησιμοποιούσαν σε πραγματική σύγκρουση.
Καθώς η Πολεμική Αεροπορία εντάσσει νέα μαχητικά όπως το F-35 και προετοιμάζεται για τα μελλοντικά αεροσκάφη έκτης γενιάς, οι αρμόδιοι αξιωματούχοι τονίζουν ότι ο στόλος QF-16 θα παραμείνει απαραίτητος για τη δοκιμή των επόμενων γενιών πυραύλων αέρος-αέρος υπό ρεαλιστικές συνθήκες.
Παρότι η παραγωγή των μη επανδρωμένων F-16 ολοκληρώθηκε, ο ρόλος τους στη διαμόρφωση της αεροπορικής μαχητικής ετοιμότητας των ΗΠΑ αναμένεται να συνεχιστεί για πολλά ακόμη χρόνια.
www.worldenergynews.gr
Η Boeing παρέδωσε το τελικό αεροσκάφος στα τέλη Νοεμβρίου, κλείνοντας τον κύκλο παραγωγής των «F-16 Zombies», όπως αποκαλούνται άτυπα τα συγκεκριμένα drone-μαχητικά.
Η Πολεμική Αεροπορία σχεδιάζει να διατηρήσει τον στόλο των QF-16 έως τουλάχιστον το 2035, χρησιμοποιώντας τα τόσο σε δοκιμές πραγματικών βολών πυραύλων όσο και σε σενάρια εκπαίδευσης σε συνθήκες μάχης.
Το πρόγραμμα QF-16 ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 2010 ως αντικαταστάτης των στόχων QF-4 Phantom, οι οποίοι αποσύρθηκαν το 2016.
Το πρώτο μετασκευασμένο F-16 πραγματοποίησε δοκιμαστική πτήση το 2012 και τέσσερα χρόνια αργότερα το πρόγραμμα έφτασε σε αρχική επιχειρησιακή ετοιμότητα.
Σε αντίθεση με τη Lockheed Martin, που σχεδίασε και κατασκεύασε το αρχικό F-16, η Boeing ανέλαβε τη μετατροπή των παροπλισμένων αεροσκαφών σε μη επανδρωμένες πλατφόρμες, ικανές να πετούν είτε με πιλότο είτε με τηλεχειρισμό.
Η εταιρεία ανέφερε ότι η διαδικασία απαιτούσε εκτεταμένη μηχανολογική εργασία για την ενσωμάτωση νέων συστημάτων ελέγχου πτήσης, εξοπλισμού ασφαλείας και τηλεμετρίας σε αεροσκάφη που δεν είχαν σχεδιαστεί για τέτοια χρήση.
Τα QF-16 προέρχονται από το 309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group στη βάση Davis-Monthan της Αριζόνα, γνωστή και ως «the Boneyard».
Αφού επαναφέρονται σε πτητική κατάσταση, εξοπλίζονται με υλικό που τους επιτρέπει να πετούν τηλεκατευθυνόμενα κατά τη διάρκεια δοκιμών οπλικών συστημάτων ή με πιλότο για μεταφορές και εκπαιδευτικές αποστολές.
Ο πρωταρχικός τους ρόλος είναι να λειτουργούν ως ρεαλιστικοί στόχοι σε δοκιμές αέρος-αέρος, δίνοντας τη δυνατότητα στους πιλότους να εκπαιδεύονται απέναντι σε μαχητικά πλήρους μεγέθους που μπορούν να ελιχθούν υπό ελεγχόμενες συνθήκες.
Αισθητήρες και συστήματα τηλεμετρίας μεταδίδουν λεπτομερή δεδομένα κατά τη διάρκεια των εμπλοκών, βοηθώντας τους μηχανικούς να αξιολογήσουν την ακρίβεια των πυραύλων, την απόδοση καθοδήγησης και την αποτελεσματικότητα των εκρήξεων.
Το τελευταίο «Zombie» F-16 και ο ρόλος του στην αεροπορική ετοιμότητα των ΗΠΑ
Το τελευταίο αεροσκάφος που παραδόθηκε φέρει τον αριθμό σειράς 83-1079. Εντάχθηκε για πρώτη φορά στην Πολεμική Αεροπορία το 1984 ως F-16A και υπηρέτησε για 23 χρόνια στη 178η Μοίρα Μαχητικών της Αεροπορικής Εθνοφρουράς της Βόρειας Ντακότα, γνωστή ως «Happy Hooligans». Το μαχητικό αποσύρθηκε το 2007 και τοποθετήθηκε σε μακροχρόνια αποθήκευση πριν επιλεγεί για μετατροπή σε QF-16.
Παρότι η παράδοση αυτή σηματοδοτεί το τέλος των νέων μετατροπών F-16 σε QF-16, η Boeing θα συνεχίσει να υποστηρίζει τον στόλο μέσω μακροχρόνιων συμβολαίων συντήρησης και υλικοτεχνικής υποστήριξης. Η Πολεμική Αεροπορία έχει δηλώσει από την αρχή του έτους ότι σκοπεύει να διατηρήσει έναν στόλο περίπου 90 QF-16 για τουλάχιστον μία ακόμη δεκαετία.
Πρόσφατη ανακοίνωση του Air Force Life Cycle Management Center ανέφερε ότι η υπηρεσία αναζητά μακροχρόνια υποστήριξη για την υλικοτεχνική υποδομή μετά την παραγωγή, τη συντήρηση και την επισκευή ή αντικατάσταση εξειδικευμένου εξοπλισμού drone, μοναδικού στο σύστημα QF-16.
Το πρόγραμμα των εναέριων στόχων διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στην προετοιμασία των Αμερικανών πιλότων για μάχες με αντιπάλους αντίστοιχου επιπέδου, καθώς πιθανοί αντίπαλοι διαθέτουν πλέον πιο προηγμένα μαχητικά αεροσκάφη. Η εκπαίδευση απέναντι σε στόχους πλήρους κλίμακας και υψηλών επιδόσεων επιτρέπει στους πιλότους να εξασκούνται σε ρεαλιστικά σενάρια χρησιμοποιώντας τους ίδιους πυραύλους που θα χρησιμοποιούσαν σε πραγματική σύγκρουση.
Καθώς η Πολεμική Αεροπορία εντάσσει νέα μαχητικά όπως το F-35 και προετοιμάζεται για τα μελλοντικά αεροσκάφη έκτης γενιάς, οι αρμόδιοι αξιωματούχοι τονίζουν ότι ο στόλος QF-16 θα παραμείνει απαραίτητος για τη δοκιμή των επόμενων γενιών πυραύλων αέρος-αέρος υπό ρεαλιστικές συνθήκες.
Παρότι η παραγωγή των μη επανδρωμένων F-16 ολοκληρώθηκε, ο ρόλος τους στη διαμόρφωση της αεροπορικής μαχητικής ετοιμότητας των ΗΠΑ αναμένεται να συνεχιστεί για πολλά ακόμη χρόνια.
www.worldenergynews.gr






