Είναι το 2025 που η άνοδος Faratz οδηγεί στην υποχώρηση της συναίνεσης για net zero στην Βρετανία; (The Guardian)

Είναι το 2025 που η άνοδος Faratz οδηγεί στην υποχώρηση της συναίνεσης για net zero στην Βρετανία; (The Guardian)
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η άνοδος του Reform UK του Νάιτζελ Φάρατζ βοήθησε στη διάσπαση της πολιτικής συναίνεσης που είχε βοηθήσει να γίνει η Βρετανία η πρώτη μεγάλη οικονομία που κατοχύρωσε τη δέσμευση για μείωση των εκπομπών άνθρακα σε νόμο, το 2019

Σχεδόν ένα χρόνο αφότου ο Ντόναλντ Τραμπ επέστρεψε στον Λευκό Οίκο με μια συσπειρωτική έκκληση προς τη βιομηχανία ορυκτών καυσίμων να «τρυπήσει μωρό μου, τρυπήστε», φαίνεται να αποκτά δυναμική μια αντίδραση κατά του μηδενικού καθαρού αποθέματος.

Υπαναχωρήσεις για τις μειώσεις χρήσης άνθρακα

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η άνοδος του Reform UK του Νάιτζελ Φάρατζ βοήθησε στη διάσπαση της πολιτικής συναίνεσης που είχε βοηθήσει να γίνει η Βρετανία η πρώτη μεγάλη οικονομία που κατοχύρωσε τη δέσμευση για μείωση των εκπομπών άνθρακα σε νόμο, το 2019. Νωρίτερα φέτος, ο ηγέτης του Συντηρητικού κόμματος, Κέμι Μπάντενοχ, εγκατέλειψε επίσημα το μηδενικό καθαρό αποθέμα έως το 2050 ως πολιτική των Συντηρητικών. Οι Εργατικοί αναγκάστηκαν ακόμη και να υπερασπιστούν την πολιτική μηδενικού καθαρού αποθέματος μετά από επίθεση του πρώην ηγέτη τους, Τόνι Μπλερ.

Οι μεγάλοι παίκτες στο λιανικό εμπόριο και την αυτοκινητοβιομηχανία αυτή την εβδομάδα έγιναν οι τελευταίες επιχειρήσεις που αποδυνάμωσαν τις δεσμεύσεις τους - μια υποχώρηση που απειλεί με καταστροφικές συνέπειες για το κλίμα.

Σε αντίθεση με αυτό, πολλές χώρες - ιδίως η Κίνα - συνέχισαν την πορεία προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (η οποία ξεπέρασε την παραγωγή άνθρακα φέτος). Οι επενδύσεις σε καθαρή ενέργεια, ύψους 2 τρισεκατομμυρίων δολαρίων ετησίως, είναι πλέον διπλάσιες από αυτές που δαπανώνται για ορυκτά καύσιμα, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας.

Αυτοκίνητα και αεροπλάνα

Για λίγα χρόνια μετά την πανδημία, οι αυτοκινητοβιομηχανίες έδιναν τολμηρές υποσχέσεις ότι θα άλλαζαν τα εργοστάσιά τους σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέσα σε λίγα χρόνια. Ωστόσο, αυτή η δυναμική για αλλαγή εξασθένησε μέχρι το 2024 εν μέσω απογοητευτικής αύξησης στις πωλήσεις αυτοκινήτων με μπαταρία. Στις ΗΠΑ, την ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο, η εκστρατεία άσκησης πίεσης για χαλαρότερους κανονισμούς ήταν έντονη - και επιτυχημένη.

Ο Τραμπ έχει καταργήσει τις επιδοτήσεις για ηλεκτρικά οχήματα στις ΗΠΑ - που κοστίζουν δισεκατομμύρια δολάρια στους κατασκευαστές αυτοκινήτων - και έχει χαλαρώσει τους κανόνες εκπομπών για να τους επιτρέψει να πουλήσουν περισσότερα αυτοκίνητα με ρυπογόνες βενζινοκινητήρες και πετρελαιοκινητήρες. Αυτή την εβδομάδα, η Ford δήλωσε ότι θα χρειαστεί μια απομείωση 19,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων και καταργεί πολλά μοντέλα EV.

Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου δήλωσε τον Απρίλιο ότι θα χαλαρώσει την εντολή μηδενικών εκπομπών (ZEV). Οι κανόνες εξακολουθούν να υποχρεώνουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες να πωλούν περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κάθε χρόνο, αλλά τα νέα κενά σημαίνουν ότι μπορούν να πωλούν περισσότερα υβριδικά, τα οποία συνδυάζουν μια μικρότερη μπαταρία με έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Εάν η μετάβαση καθυστερεί για τις επίγειες μεταφορές, στον αέρα τα πράγματα δεν έχουν καν αρχίσει να απογειώνονται. Η Airbus και η Boeing, το παγκόσμιο δυοπώλιο κατασκευής αεροπλάνων, έχουν καταστήσει σαφές ότι τα επόμενα αεροπλάνα τους θα χρησιμοποιούν κινητήρες αεριοστροβίλων που λειτουργούν με κηροζίνη.

Η Airbus φέτος ανέβαλε τα σχέδια για την πτήση ενός αεροπλάνου που χρησιμοποιεί «πράσινο» υδρογόνο μηδενικών εκπομπών έως το 2035, ενώ οι προμήθειες βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF) - η λύση επιλογής για πολλούς στην αεροπορία - παραμένουν κενές σε σύγκριση με το τεράστιο μέγεθος της παγκόσμιας ζήτησης.

Ούτε η πολιτική της βρετανικής κυβέρνησης για την αεροπορία ενέπνευσε εμπιστοσύνη ότι οι καθαρές μηδενικές εκπομπές παρέμεναν στο επίκεντρο. Δύο αεροδρόμια του Λονδίνου, το Γκάτγουικ και το Λούτον, είχαν σημαντικά σχέδια επέκτασης που εγκρίθηκαν από τους υπουργούς, πράγμα που σημαίνει δεκάδες χιλιάδες επιπλέον πτήσεις ετησίως σε κάθε ένα.

Ενέργεια

Οι επενδυτές στην πράσινη ενέργεια του Ηνωμένου Βασιλείου παραμένουν ενθαρρυμένοι από τον στόχο των Εργατικών να δημιουργήσουν ένα σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας ουσιαστικά χωρίς άνθρακα έως το 2030, να τηρήσουν τον στόχο μηδενικών καθαρών εκπομπών και τη δέσμευσή τους για καμία νέα γεώτρηση στη Βόρεια Θάλασσα (με επιφυλάξεις).

Ωστόσο, οι πράσινοι στόχοι της κυβέρνησης δέχτηκαν πλήγμα νωρίτερα φέτος, όταν η προβληματική δανική εταιρεία ανανεώσιμων πηγών ενέργειας Ørsted ακύρωσε τα σχέδια για ένα από τα μεγαλύτερα υπεράκτια αιολικά πάρκα του Ηνωμένου Βασιλείου, το Hornsea 4, στα ανοικτά των ακτών του Γιορκσάιρ.

Υπεράκτια αιολικά πάρκα και ένα φορτηγό πλοίο που πλέει στο βάθος

Οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένων των BP και Shell, έχουν υποχωρήσει από τις δεσμεύσεις τους για το κλίμα υπέρ της επανεστίασης στην παραγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου. Ο επικεφαλής της BP, Murray Auchincloss - ο οποίος απολύθηκε δραματικά αυτή την εβδομάδα - δήλωσε ότι η αισιοδοξία της εταιρείας για την ενεργειακή μετάβαση ήταν «άστοχη» και υποσχέθηκε την απογοήτευση της εταιρείας.

Τράπεζες και χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες

Το πιο δημόσιο σημάδι της στροφής 180 μοιρών ήταν η κατάρρευση της Συμμαχίας Τραπεζών Μηδενικού Αποτελέσματος (NZBA) τον Οκτώβριο, μετά από ένα κύμα αποχωρήσεων από αμερικανικές τράπεζες, συμπεριλαμβανομένων των JP Morgan, Citigroup και Goldman Sachs, καθώς και των βρετανικών δανειστών Barclays και HSBC. Το πρόγραμμα που υποστηρίζεται από τον ΟΗΕ, το οποίο ξεκίνησε το 2021, είχε δεσμεύσει τις εταιρείες να επιτύχουν μηδενικές καθαρές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου έως το 2050.

Η HSBC είχε ανακοινώσει μήνες νωρίτερα ότι καθυστερεί σημαντικά μέρη των κλιματικών στόχων της κατά 20 χρόνια και αποδυναμώνει τους περιβαλλοντικούς στόχους σε ένα νέο μακροπρόθεσμο σχέδιο μπόνους για τον διευθύνοντα σύμβουλό της, Georges Elhedery, ο οποίος ανέλαβε πέρυσι.

Μεγάλοι επενδυτικοί οίκοι όπως η Vanguard και η BlackRock έχουν επίσης αποσύρει μέλη από μια αδελφή ομάδα γνωστή ως πρωτοβουλία Net Zero Asset Managers, καθώς ο τομέας δέχεται πιέσεις από Ρεπουμπλικάνους πολιτικούς.

Εν τω μεταξύ, υπάρχουν φόβοι ότι οι Εργατικοί θα μπορούσαν να αποδυναμώσουν τα σχέδια να απαιτήσουν από τις εταιρείες και τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες του FTSE 100 να υιοθετήσουν «αξιόπιστα» σχέδια κλιματικής μετάβασης και να αποκαλύψουν το αποτύπωμα άνθρακα τους μετά από άσκηση πίεσης από την City.

Ο δημόσιος τομέας

Στον δημόσιο τομέα, τα τοπικά συμβούλια συχνά λαμβάνουν το μηδενικό καθαρό κόστος πιο σοβαρά από την κεντρική κυβέρνηση. Το Μπρίστολ ήταν το πρώτο που κήρυξε κατάσταση έκτακτης ανάγκης για το κλίμα το 2018 - ένα χρόνο πριν από την κυβέρνηση - και ακολούθησαν περισσότερα από 300 άλλα συμβούλια, με το 90% να θέτει στόχους για μηδενικό καθαρό κόστος.

Καθώς το πολιτικό τοπίο έχει αλλάξει με την άνοδο του Μεταρρυθμιστικού Κόμματος, ορισμένες τοπικές αρχές, με επικεφαλής εκείνες που κυριαρχούνται από το κόμμα του Φάρατζ, ανακαλούν τις δεσμεύσεις για μηδενικό καθαρό κόστος. Στο Λινκολνσάιρ, με επικεφαλής το Μεταρρυθμιστικό Κόμμα, η δήμαρχος Άντρεα Τζένκινς έχει ορκιστεί να μπλοκάρει οποιαδήποτε έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην περιοχή της (θέτοντας σε κίνδυνο 12.000 θέσεις εργασίας εάν πετύχει), ενώ το συμβούλιο της κομητείας του Στάφορντσαϊρ, επίσης ελεγχόμενο από το Μεταρρυθμιστικό Κόμμα, έχει ανακαλέσει την κήρυξη κατάστασης έκτακτης ανάγκης για το κλίμα.

Το συμβούλιο του Ντάραμ, που ελέγχεται από το Μεταρρυθμιστικό Κόμμα, έχει καταργήσει το σχέδιο αντλίας θερμότητας και ηλιακών συλλεκτών για κυβερνητικά κτίρια, και οι αναβαθμίσεις ενεργειακής απόδοσης, όπως η μόνωση, έχουν εγκαταλειφθεί στο Κεντ, το οποίο βρίσκεται επίσης υπό Μεταρρύθμιση.

Το συμβούλιο της κομητείας του Ντέρμπισαϊρ διέλυσε την επιτροπή κλιματικής αλλαγής, βιοποικιλότητας και μείωσης του άνθρακα την εβδομάδα μετά την ανάληψη της εξουσίας από το Reform, και το συμβούλιο της κομητείας του Δυτικού Νορθάμπτονσιρ εγκατέλειψε τον στόχο του για μηδενικές καθαρές εκπομπές.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης