Ενέργεια & Αγορές

H νέα μάχη των προμηθευτών για τα μερίδια στη λιανική - Προς αύξηση 10% στα τιμολόγια τον Ιούνιο

H νέα μάχη των προμηθευτών για τα μερίδια στη λιανική - Προς αύξηση 10% στα τιμολόγια τον Ιούνιο

Αυξάνονται οι πιέσεις στις μικρότερες εταιρίες - Εντείνεται  ο εμπορικός πόλεμος στη λιανική

 

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται ένας ισχυρός εμπορικός πόλεμος μεταξύ των εταιριών προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, οι οποίες ανταγωνίζονται μεταξύ τους για την απόκτηση όσο το δυνατόν μεγαλύτερων μεριδίων στην αγορά. Αποτέλεσμα αυτού όπως αναφέρουν παράγοντες με γνώση της κατάστασης, είναι ότι οι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας είναι αναγκασμένοι να πουλάνε ακόμη και με αρνητικό περιθώριο κέρδους.

Βεβαίως αυτό θεωρείται ως κατ ΄αρχήν θετικό στοιχείο για την αγορά αφού υποδηλώνει ότι ο ανταγωνισμός λειτουργεί και είναι ισχυρός.
Ωστόσο, η κατάσταση έχει αρχίσει να μην είναι βιώσιμη ειδικά για τις μικρότερες εταιρίες που υφίστανται την πίεση από τους καθετοποιημένους παίκτες αφού αυτοί έχουν πολύ μεγαλύτερα περιθώρια να διαμορφώσουν ελκυστικά τιμολόγια για τους καταναλωτές.

Ως εκ τούτου εκτιμάται ότι δεν μπορεί να διατηρηθεί για μακρό χρονικό διάστημα και σύντομα θα οδηγήσει σε εξαγορές και συγχωνεύσεις που μακροπρόθεσμα θα ξεκαθαρίσουν την αγορά και ο έλεγχος της θα περάσει σε 4-5 μεγάλους καθετοποιημένους παίκτες.

Ενδεικτικό στοιχείο του ισχυρού ανταγωνισμού που επικρατεί είναι η αυξημένη κινητικότητα των καταναλωτών από τη μια εταιρία στην άλλη.

Ανακύκλωση πελατολογίου

Εκτιμάται ότι στη διάρκεια ενός έτους μπορεί να ανακυκλωθεί ακόμη και το μισό του πελατολογίου μιας εταιρίας αφού οι πωλήσεις γίνονται με επιθετικό τρόπο και σ΄ αυτό παίζουν σημαντικό ρόλο τα δίκτυα που έχουν δημιουργηθεί και τα οποία πλέον δεν εκπροσωπούν έναν μόνο πάροχο.
Έχει δημιουργηθεί δηλαδή μια μικρότερη αγορά ενεργειακών συμβούλων οι οποίοι μετακινούν καταναλωτές από τον ένα προμηθευτή στον άλλο ακόμη και από μήνα σε μήνα.
Όπως αναφέρουν κύκλοι της αγοράς η κατάσταση αυτή δεν είναι βιώσιμη αφού ενθαρρύνει τον ενεργειακό τουρισμό και βεβαίως οδηγεί σε αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Σε επίπεδο τιμολογίων αυτή την περίοδο η αγορά είναι «μπλε», όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, πράγμα που σημαίνει ότι οι καταναλωτές στρέφονται σε σταθερά προϊόντα, ενώ μειώνεται το ενδιαφέρον για τα «κίτρινα» κυμαινόμενα τιμολόγια λόγω των αυξομειώσεων στην χονδρική. Ταυτόχρονα υπάρχει ένα μεγάλο πλήθος καταναλωτών που είναι αδρανοποιημένοι στο «πράσινο» τιμολόγιο ειδικά της ΔΕΗ.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις πλέον περισσότεροι από 1 εκατομμύριο καταναλωτές έχουν επιλέξει κάποιο σταθερό «μπλε» τιμολόγιο ενώ περίπου 50.000 νέοι καταναλωτές προσφεύγουν στο σταθερό τιμολόγιο κάθε μήνα. Με άλλα λόγια από τις νέες πωλήσεις των εταιριών το 50% είναι σε σταθερά τιμολόγια.

Πως διαμορφώνονται οι τιμές

Σε ότι αφορά τα τιμολόγια του Ιουνίου σύμφωνα με εκτιμήσεις θα είναι ακριβότερα ή σταθερά σε σχέση με τον Μάιο. Μάλιστα θεωρείται ότι μια αύξηση της τάξης του 10% είναι λογική. Και αυτό παρά το γεγονός ότι η μέση τιμή στη Αγορά Επόμενης Ημέρας καταγράφει μείωση από μήνα σε μήνα. Συγκεκριμένα τον Μάρτιο ήταν 105,91 ευρώ/MWh, τον Απρίλιο έπεσε στα 89,05 ευρώ/MWh και τον Μάιο βρίσκεται κοντά στα 85 ευρώ/MWh.

Όπως εξηγούν οι προμηθευτές η εξέλιξη της χονδρικής τιμής του προηγούμενου μήνα δεν είναι το πλέον κατάλληλο στοιχείο για να κρίνει την πορεία των τιμολογίων λιανικής. Κι αυτό διότι οι εταιρίες δεν προαγοράζουν ρεύμα με βάση την τιμή που διαμορφώθηκε στον χονδρική αγορά τον προηγούμενο μήνα, αλλά με βάση την πρόβλεψη για τις τιμές που θα διαμορφωθούν τον επόμενο.

Έτσι με δεδομένο ότι το φυσικό αέριο έχει πάρει την ανηφόρα και τις τελευταίες ημέρες έχει φθάσει στα 37 ευρώ/MWh αλλά και την αύξηση των futures του ηλεκτρισμού κατά 15% στην αγορά της Κεντρικής Ευρώπης πρέπει να θεωρείται βέβαιη η αύξηση των τιμολογίων λιανικής του Ιουνίου σε σχέση με τον Μάιο.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης