Ο σχεδιασμός του ΔΕΣΦΑ θα πρέπει πρώτα απ΄ όλα να εξασφαλίζει την ασφάλεια εφοδιασμού για την εγχώρια αγορά και έπειτα να διαμορφώνει ευνοϊκές συνθήκες για εμπορική δραστηριότητα στις γειτονικές χώρες επισημαίνει η ΜΟΗ
Με αιχμές κατά του ΔΕΣΦΑ τοποθετείται η Motor Oil στην πρόταση του Διαχειριστή σχετικά με τις δημοπρασίες κατανομής μεταφορικής ικανότητας στα σημεία εισόδου και διασύνδεσης του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου για το έτος 2025-2026.
Η εταιρία επισημαίνει ότι ο σχεδιασμός του ΔΕΣΦΑ θα πρέπει πρώτα απ΄ όλα να εξασφαλίζει την ασφάλεια εφοδιασμού για την εγχώρια αγορά και έπειτα να διαμορφώνει ευνοϊκές συνθήκες για εμπορική δραστηριότητα στις γειτονικές χώρες όπως επιδιώκεται μέσω του Κάθετου Διαδρόμου.
Ταυτόχρονα η Motor Oil επισημαίνει ότι απαιτείται συνεχής έλεγχος των προτάσεων του ΔΕΣΦΑ ο οποίος ταυτόχρονα με το ρόλο του Διαχειριστή έχει και το ρόλο του επενδυτή στην εταιρία Gastrade. Μάλιστα σημειώνει ότι «δεν είναι κατανοητό για ποιο λόγο θα πρέπει να επιβαρύνεται το σύνολο των χρηστών με επενδύσεις και αποφάσεις που αφορούν την επιτυχία των ιδιωτικών επενδύσεων του ΔΕΣΦΑ.
Έτσι η Motor Oil θέτει μια σειρά από ερωτήματα σχετικά με την πρόταση του ΔΕΣΦΑ και συγκεκριμένα:
1. Ποια είναι η τεκμηρίωση για την επιλογή της προσφοράς δυναμικότητας στο σημείο εισόδου Κήποι (διασύνδεση με την Τουρκία) με χρονικό ορίζοντα πέντε ετών τη στιγμή που εκκρεμεί η σύναψη συμφωνίας διασύνδεσης με την BOTAS και που η φυσική ικανότητα παραλαβής από την πλευρά της Τουρκίας δεν είναι ακόμη διασφαλισμένη; Επιπλέον πως διασφαλίζεται ότι η χρέωση της εν λόγω δυναμικότητας από την πλευρά του ΔΕΣΦΑ δεν συνιστά μονομερή ανάθεση κόστους στους Έλληνες Χρήστες χωρίς την εγγύηση φυσικής παραλαβής. Σύμφωνα με την εταιρία το σημείο Κήποι εξακολουθεί να υποβαθμίζεται σε ανταγωνισμό με το σημείο Αμφιτρίτη.Συγκεκριμένα παρά το γεγονός ότι στο παρελθόν από τους κήπους έμπαιναν 48.592.292 KWh την ημέρα από το έτος 2024-2025 έχει μεταφερθεί η δυναμικότητα αυτή στη Αμφιτρίτη. Η περιορισμένη διάθεση σήμερα αντιστοιχεί μόλις στο 12% της δυναμικότητας και σύμφωνα με την εταιρία εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για την ασφάλεια εφοδιασμού καθώς αποδυναμώνει το ρόλο του αερίου τουρκικής προέλευσης προς όφελος του FSRU Αλεξανδρούπολης το οποίο αρχικά σχεδιάστηκε σχεδόν αποκλειστικά με εξαγωγικό προσανατολισμό.
2 .Ποιο είναι το επικαιροποιημένο τεχνοοικονομικό πλάνο του ΔΕΣΦΑ αναφορικά με τη συνολική διαθέσιμη δυναμικότητα εισόδου στο βόρειο τμήμα του ΕΣΦΑ μετά την ένταξη των σταθμών συμπίεσης Κομοτηνής και Αμπελιάς στο σύστημα και πότε προβλέπεται να δημοσιοποιηθεί σχετικός χάρτης ανακατανομής ή επανυπολογισμού δυναμικοτήτων ανά σημείο;
3. Υφίσταται πλάνο από τον ΔΕΣΦΑ για σχεδιασμό και προσφορά συζευγμένων προιόντων δυναμικότητας (αντίστοιχα με το Αμφιτρίτη Σιδηρόκαστρο) από το FSRU Αλεξανδρούπολης προς εγχώρια σημεία κατανάλωσης στου βόρειου ΕΣΦΑ όπως οι σταθμοί ηλεκτροπαραγωγής στην Κομοτηνή με στόχο τη στήριξη της τοπικής ζήτησης και την αποσυμφόρηση της μεταφοράς από Βορρά προς Νότο;
4. Ποιος είναι ο τεχνικός και ρυθμιστικός ορίζοντας του ΔΕΣΦΑ και του IGB για την διασφάλιση της φυσικής ροής εισόδου από Βουλγαρία προς Ελλάδα στο σημείο Κομοτηνή και ποιο είναι το εκτιμώμενο χρονοδιάγραμμα διάθεσης σχετικών προϊόντων μέσω δημοπρασιών;
Οι προτάσεις
Με βάση αυτά τα δεδομένα η Motor Oil προτείνει:
1. Την απόδοση μη ανταγωνιστικής δυναμικότητας ύψους 20 εκατ KWh/ημέρα στους Κήπους με κατεύθυνση προς το ελληνικό σύστημα
2. Την κατάργηση της προσφερόμενης δυναμικότητας στο ζεύγος συζευγμένων σημείων Αμφιτρίτη Σιδηρόκαστρο ώστε να πραγματοποιείται εξαγωγή μόνο μέσω του IGB
3. Τη συνεργασία του ΔΕΣΦΑ και του ICGB για την άρση των τεχνικών περιορισμών και τη διασφάλιση της απευθείας εισαγωγής αερίου από τον αγωγό IGB
4. Τη διευκόλυνση της ανταλλαγής προϊόντων δυναμικότητας στα διασυνοριακά σημεία μεταξύ των χρηστών με την κατασκευή απλοποιημένης πλατφόρμας για τη δευτερογενή αγορά.
5. Την επέκταση της πρωτοβουλίας προσφοράς εκπτωτικών προϊόντων για την αδιάθετη δυναμικότητα στα διασυνδετικά σημεία του Κάθετου Διαδρόμου ώστε να συμπεριλαμβάνει πρόσβαση για τους χρήστες στις αγορές όλων των ενδιάμεσων χωρών και όχι μόνο στην Ουκρανία.
www.worldenergynews.gr






