H χρηματοδότηση (με €179 εκατ.) της Διώρυγα Gas θα εξασφαλίσει την υλοποίηση ενός FSRU τόσο για την εγχώρια όσο και για την ευρωπαϊκή ενεργειακή ασφάλεια. Με τον τρόπο αυτό το συνολικό επενδυτικό κόστος για υποδομές φυσικού αερίου στα επόμενα έτη θα ανέλθει στα 0,88 δισ. ευρώ (0,7δισ. ΔΕΣΦΑ και 0,17δισ. ΔΙΩΡΥΓΑ) και όχι τα 1,3 δισ. ευρώ του προτεινόμενου προϋπολογισμού του ΔΕΣΦΑ
Οι νέες συνθήκες που διαμορφώνονται στην αγορά φυσικού αερίου εν όψει της πλήρους διακοπής της τροφοδοσίας της Ευρώπης με ρωσικό αέριο και της ανάδειξης της Ελλάδας σε κόμβο μεταφοράς αμερικανικού LNG στη Νοτιοανατολική Ευρώπη έως και την Ουκρανία, επαναφέρουν στο προσκήνιο το έργο που προωθεί ο όμιλος Motor Oil για τη δημιουργία του FSRU «Διώρυγα Gas» κοντά στις λιμενικές εγκαταστάσεις του διυλιστηρίου των Αγίων Θεοδώρων.
Φαίνεται πως έχει έρθει η ώρα της επανεργοποίησης του project, το οποίο στην πραγματικότητα δεν είχε σταματήσει ποτέ, αφού ο όμιλος το ωρίμαζε έως ότου έλθει η κατάλληλη στιγμή για τη λήψη της επενδυτικής απόφασης. Με άλλα λόγια ο όμιλος διατηρεί το έργο ζωντανό και παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις.
Έτσι η διοίκηση κατά την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων του εννεάμηνου στους αναλυτές, σημείωσε ότι η απόφαση της Motor Oil να συνεχίσει την ανάπτυξη του FSRU «Διώρυγα Gas», «ενός έργου που βρίσκεται σε ώριμο στάδιο», έρχεται ως απόρροια της αναμενόμενης αύξησης της ζήτησης LNG στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Ευρώπης και αποτελεί ένδειξη «της ικανότητας του ομίλου να παραμένει ευέλικτος και να ανταποκρίνεται στις συνθήκες τις αγοράς».
Υπενθυμίζεται ότι ο σχεδιασμός του έργου ξεκίνησε το 2021 και κορυφώθηκε κατά τη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης. Στη συνέχεια και με την ομαλοποίηση της ενεργειακής αγοράς οι ρυθμοί προώθησης του έργου μειώθηκαν αλλά δεν σταμάτησαν ποτέ. Είναι χαρακτηριστικό ότι όπως έχει γράψει το WEN τον Ιανουάριο του 2025 δόθηκε από το ΥΠΕΝ στη Διώρυγα Gas, άδεια εγκατάστασης πενταετούς διάρκειας η οποία περιλαμβάνει μια πλωτή μονάδα παραλαβής και προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης LNG (Floating Storage and Regasification Unit-FSRU) καθώς και μια λιμενική εγκατάσταση η οποία θα εξυπηρετεί τη μόνιμη αγκυροβόληση του FSRU.
Κίνδυνοι και ενεργειακή ασφάλεια
Ταυτόχρονα η Motor Oil παρακολουθούσε στενά τις εξελίξεις σε ότι αφορά την ανάπτυξη του συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου της χώρας. Χαρακτηριστική είναι η παρέμβαση της διοίκησης της Διώρυγα Gas τον περασμένο Ιανουάριο κατά τη δημόσια διαβούλευση του Προγράμματος Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2024 -2033 που παρουσίασε ο ΔΕΣΦΑ. Στο συγκεκριμένο κείμενο αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι «Υπό το πρίσμα της διακοπής της μεταφοράς ρωσικού αερίου μέσω Ουκρανίας (180 TWh/έτος έλλειμμα ή 15 TWh το μήνα) και με στόχο την ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού της Ευρώπης, δημιουργείται η ανάγκη για τη δημιουργία μίας πύλης εισόδου LNG στην Ελλάδα για την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Το FSRU της Dioriga Gas μπορεί να διαδραματίσει ουσιαστικό ρόλο τόσο για την εγχώρια όσο και για την ευρωπαϊκή ενεργειακή ασφάλεια εξασφαλίζοντάς την».
Στο ίδιο κείμενο αναφέρεται ότι η δημιουργία μίας δεύτερης πύλης εισόδου στο νότιο άκρο του ΕΣΦΑ αποτελεί τη μόνη λύση για:
• Την ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού στην Ελλάδα.
• Την επαύξηση των δυνατοτήτων περαιτέρω εξαγωγών χωρίς μεγάλες επενδύσεις σε αγωγούς και σταθμούς συμπίεσης.
Επίσης σημειώνεται ότι «σε περίπτωση διακοπής τροφοδοσίας από τον Turkstream, η Ελλάδα θα πρέπει να εξασφαλίσει 36-38 TWh/έτος. Επομένως η λειτουργία μόνο της Ρεβυθούσας δεν αρκεί, και είναι εύλογο το ερώτημα αν είναι σε θέση εκεί που βρίσκεται με τις υπάρχουσες διασυνδέσεις, το FSRU Αλεξανδρούπολης να καλύψει το έλλειμμα των ρωσικών ροών από μόνο του ή χρειάζεται και νέο τέρμιναλ που να εξασφαλίζει την αυξημένη ελληνική ζήτηση σε LNG».
Ίση μεταχείριση - Μείωση του συνολικού κόστους
Στο πλαίσιο αυτό, μεταξύ των προτεινόμενων μέτρων περιλαμβανόταν η άμεση υποστήριξη της Διώρυγα Gas. «Ζητάμε ίση μεταχείριση και απρόσκοπτη πρόσβαση στο δίκτυο του ΕΣΦΑ. Σε αντίθεση με την υλοποίηση του συνόλου των υπέρμετρων έργων στο προτεινόμενο δεκαετές του ΔΕΣΦΑ, η χρηματοδότηση (με €179 εκατ.) της Διώρυγα Gas θα εξασφαλίσει την υλοποίηση ενός FSRU τόσο για την εγχώρια όσο και για την ευρωπαϊκή ενεργειακή ασφάλεια. Με τον τρόπο αυτό το συνολικό επενδυτικό κόστος για υποδομές φυσικού αερίου στα επόμενα έτη θα ανέλθει στα 0,88 δισ. ευρώ (0,7δισ. ΔΕΣΦΑ και 0,17δισ. ΔΙΩΡΥΓΑ) και όχι τα 1,3 δισ. ευρώ του προτεινόμενου προϋπολογισμού του ΔΕΣΦΑ».
Πρόκειται για παρέμβαση που καταδεικνύει τις απόψεις της διοίκησης της Motor Oil σχετικά με την αναγκαιότητα του FSRU Διώρυγα, για το οποίο έχουν προχωρήσει σημαντικά οι διαδικασίες ωρίμανσης.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της Motor Oil το FSRU Διώρυγα Gas θα βρίσκεται περίπου στα 70 χιλιόμετρα από την Αθήνα, στην περιοχή των Αγίων Θεοδώρων σε απόσταση περίπου 1,5 – 2 χιλιομέτρων από το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου. Περιλαμβάνει ειδικό πλοίο, κατασκευή προβλήτας καθώς και σύνδεση με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου.
www.worlenergynews.gr
Φαίνεται πως έχει έρθει η ώρα της επανεργοποίησης του project, το οποίο στην πραγματικότητα δεν είχε σταματήσει ποτέ, αφού ο όμιλος το ωρίμαζε έως ότου έλθει η κατάλληλη στιγμή για τη λήψη της επενδυτικής απόφασης. Με άλλα λόγια ο όμιλος διατηρεί το έργο ζωντανό και παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις.
Έτσι η διοίκηση κατά την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων του εννεάμηνου στους αναλυτές, σημείωσε ότι η απόφαση της Motor Oil να συνεχίσει την ανάπτυξη του FSRU «Διώρυγα Gas», «ενός έργου που βρίσκεται σε ώριμο στάδιο», έρχεται ως απόρροια της αναμενόμενης αύξησης της ζήτησης LNG στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Ευρώπης και αποτελεί ένδειξη «της ικανότητας του ομίλου να παραμένει ευέλικτος και να ανταποκρίνεται στις συνθήκες τις αγοράς».
Υπενθυμίζεται ότι ο σχεδιασμός του έργου ξεκίνησε το 2021 και κορυφώθηκε κατά τη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης. Στη συνέχεια και με την ομαλοποίηση της ενεργειακής αγοράς οι ρυθμοί προώθησης του έργου μειώθηκαν αλλά δεν σταμάτησαν ποτέ. Είναι χαρακτηριστικό ότι όπως έχει γράψει το WEN τον Ιανουάριο του 2025 δόθηκε από το ΥΠΕΝ στη Διώρυγα Gas, άδεια εγκατάστασης πενταετούς διάρκειας η οποία περιλαμβάνει μια πλωτή μονάδα παραλαβής και προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης LNG (Floating Storage and Regasification Unit-FSRU) καθώς και μια λιμενική εγκατάσταση η οποία θα εξυπηρετεί τη μόνιμη αγκυροβόληση του FSRU.
Κίνδυνοι και ενεργειακή ασφάλεια
Ταυτόχρονα η Motor Oil παρακολουθούσε στενά τις εξελίξεις σε ότι αφορά την ανάπτυξη του συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου της χώρας. Χαρακτηριστική είναι η παρέμβαση της διοίκησης της Διώρυγα Gas τον περασμένο Ιανουάριο κατά τη δημόσια διαβούλευση του Προγράμματος Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2024 -2033 που παρουσίασε ο ΔΕΣΦΑ. Στο συγκεκριμένο κείμενο αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι «Υπό το πρίσμα της διακοπής της μεταφοράς ρωσικού αερίου μέσω Ουκρανίας (180 TWh/έτος έλλειμμα ή 15 TWh το μήνα) και με στόχο την ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού της Ευρώπης, δημιουργείται η ανάγκη για τη δημιουργία μίας πύλης εισόδου LNG στην Ελλάδα για την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Το FSRU της Dioriga Gas μπορεί να διαδραματίσει ουσιαστικό ρόλο τόσο για την εγχώρια όσο και για την ευρωπαϊκή ενεργειακή ασφάλεια εξασφαλίζοντάς την».
Στο ίδιο κείμενο αναφέρεται ότι η δημιουργία μίας δεύτερης πύλης εισόδου στο νότιο άκρο του ΕΣΦΑ αποτελεί τη μόνη λύση για:
• Την ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού στην Ελλάδα.
• Την επαύξηση των δυνατοτήτων περαιτέρω εξαγωγών χωρίς μεγάλες επενδύσεις σε αγωγούς και σταθμούς συμπίεσης.
Επίσης σημειώνεται ότι «σε περίπτωση διακοπής τροφοδοσίας από τον Turkstream, η Ελλάδα θα πρέπει να εξασφαλίσει 36-38 TWh/έτος. Επομένως η λειτουργία μόνο της Ρεβυθούσας δεν αρκεί, και είναι εύλογο το ερώτημα αν είναι σε θέση εκεί που βρίσκεται με τις υπάρχουσες διασυνδέσεις, το FSRU Αλεξανδρούπολης να καλύψει το έλλειμμα των ρωσικών ροών από μόνο του ή χρειάζεται και νέο τέρμιναλ που να εξασφαλίζει την αυξημένη ελληνική ζήτηση σε LNG».
Ίση μεταχείριση - Μείωση του συνολικού κόστους
Στο πλαίσιο αυτό, μεταξύ των προτεινόμενων μέτρων περιλαμβανόταν η άμεση υποστήριξη της Διώρυγα Gas. «Ζητάμε ίση μεταχείριση και απρόσκοπτη πρόσβαση στο δίκτυο του ΕΣΦΑ. Σε αντίθεση με την υλοποίηση του συνόλου των υπέρμετρων έργων στο προτεινόμενο δεκαετές του ΔΕΣΦΑ, η χρηματοδότηση (με €179 εκατ.) της Διώρυγα Gas θα εξασφαλίσει την υλοποίηση ενός FSRU τόσο για την εγχώρια όσο και για την ευρωπαϊκή ενεργειακή ασφάλεια. Με τον τρόπο αυτό το συνολικό επενδυτικό κόστος για υποδομές φυσικού αερίου στα επόμενα έτη θα ανέλθει στα 0,88 δισ. ευρώ (0,7δισ. ΔΕΣΦΑ και 0,17δισ. ΔΙΩΡΥΓΑ) και όχι τα 1,3 δισ. ευρώ του προτεινόμενου προϋπολογισμού του ΔΕΣΦΑ».
Πρόκειται για παρέμβαση που καταδεικνύει τις απόψεις της διοίκησης της Motor Oil σχετικά με την αναγκαιότητα του FSRU Διώρυγα, για το οποίο έχουν προχωρήσει σημαντικά οι διαδικασίες ωρίμανσης.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της Motor Oil το FSRU Διώρυγα Gas θα βρίσκεται περίπου στα 70 χιλιόμετρα από την Αθήνα, στην περιοχή των Αγίων Θεοδώρων σε απόσταση περίπου 1,5 – 2 χιλιομέτρων από το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου. Περιλαμβάνει ειδικό πλοίο, κατασκευή προβλήτας καθώς και σύνδεση με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου.
www.worlenergynews.gr






