Την ανάγκη να αναθεωρήσει η Ευρώπη το τι σημαίνει πραγματική ενεργειακή μετάβαση στα κτίρια υπογράμμισε, στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου της ΕΝΑΟΝ, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Italgas Reti και Πρόεδρος του Δ.Σ. της Enaon, κ. Pier Lorenzo Dell’Orco.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, εξήγησε ότι το ETS2 –που θα επιβάλει κόστος εκπομπών στη χρήση ορυκτών καυσίμων στα κτήρια- αποτελεί μέρος μιας πολύ ευρύτερης συζήτησης που βρίσκεται σε εξέλιξη σε ευρωπαϊκό επίπεδο και συνδέεται άμεσα με την αναθεώρηση της Οδηγίας για την Ενεργειακή Απόδοση των Κτιρίων, την Οδηγία για τις Εκπομπές Αερίων του Θερμοκηπίου και το πλαίσιο Eco Label, το οποίο εισάγει νέες απαιτήσεις και στόχους.
Στο πλαίσιο αυτό, τόνισε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή οφείλει να υιοθετήσει μια περισσότερο πραγματιστική και τεχνολογικά ουδέτερη προσέγγιση. Όπως ανέφερε, μια πρώτη ένδειξη αλλαγής πορείας αποτελεί η πρόσφατη αναθεώρηση του πλαισίου ενεργειακής σήμανσης (Eco Labelling). Το αρχικό σχέδιο πρακτικά οδηγούσε σε πλήρη απαγόρευση των καυστήρων φυσικού αερίου από το 2029, καθώς τους απέκλειε από τις υψηλές κλίμακες ενεργειακής απόδοσης. Ωστόσο, στο νέο προσχέδιο της Κομισιόν —το οποίο βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε δημόσια διαβούλευση— η πρόβλεψη αυτή αναθεωρείται δραστικά: η απαγόρευση πώλησης και παραγωγής καυστήρων αίρεται, επιτρέποντας πλέον την εγκατάσταση νέων, σύγχρονων και υψηλής απόδοσης συστημάτων φυσικού αερίου, με στόχο να αποφευχθούν μη ρεαλιστικοί περιορισμοί στην αγορά θέρμανσης.
Αυτή η στροφή, όπως είπε, αποτελεί το πρώτο σαφές δείγμα μιας περισσότερο ισορροπημένης και βιώσιμης αντιμετώπισης του ζητήματος. «Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι ο πλήρης εξηλεκτρισμός της θέρμανσης των κτηρίων δεν είναι βιώσιμος· δεν είναι οικονομικά εφικτός ούτε στην Ιταλία ούτε στην Ελλάδα, καθώς συνεπάγεται υπερβολικά υψηλό κόστος για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις», σημείωσε.
Συνεπώς, στόχος πρέπει να είναι η δυνατότητα ελεύθερης επιλογής της καταλληλότερης τεχνολογίας, η αξιοποίηση των ανανεώσιμων καυσίμων και η ενσωμάτωση ευέλικτων λύσεων. Ο κ. Dell’Orco προειδοποίησε ότι το ETS2 κινδυνεύει να εξελιχθεί σε έναν ακόμη οικονομικό φόρτο για την ευρωπαϊκή βιομηχανία, αν δεν ληφθεί υπόψη η ανάγκη διατήρησης καυστήρων που μπορούν να λειτουργήσουν με ανανεώσιμα αέρια.
Όπως εξήγησε, δεν είναι λογικό να επιβαρύνονται με επιπλέον κόστος δικαιωμάτων εκπομπών καυστήρες που μπορούν να χρησιμοποιήσουν μίγματα βιομεθανίου —ενός καυσίμου πρακτικά μηδενικών εκπομπών— και φυσικού αερίου, ή συνδυασμούς φυσικού αερίου με υδρογόνο ή με συνθετικά αέρια. «Γιατί θα πρέπει να θεωρούνται το ίδιο επιβαρυντικοί με τους λέβητες που λειτουργούν αποκλειστικά με ορυκτά καύσιμα;» διερωτήθηκε, επισημαίνοντας την ανάγκη το ETS2 να διαμορφωθεί με τρόπο που να μην υπονομεύει τεχνολογίες οι οποίες μπορούν να συμβάλουν άμεσα στη μείωση των εκπομπών.
Τι άλλαξε στο Ecodesign Regulation
Μια σημαντική κανονιστική μετατόπιση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή επαναπροσδιορίζει την αγορά θέρμανσης στην Ευρώπη: H απαγόρευση εμπορίας των παραδοσιακών λεβήτων αερίου, που αρχικά είχε προγραμματιστεί για το 2029, έχει αποσυρθεί πλήρως, οι καταναλωτές αλλά οι επενδυτές πρέπει να προετοιμαστούν για την ταχεία κατάργηση των οικονομικών κινήτρων για την αγορά λεβήτων αερίου.
Ειδικότερα, η Κομισιόν αναδιατυπώνει τη στρατηγική της για τη θέρμανση κατοικιών και απέσυρε την προγραμματισμένη απαγόρευση πώλησης λεβήτων αερίου για το 2029, αλλά θα τερματίσει τα κίνητρα αγοράς από το 2025 για να κατευθύνει τους καταναλωτές προς καθαρότερη θέρμανση. O αναθεωρημένος κανονισμός για τον οικολογικό σχεδιασμό αίρει την απαγόρευση, ωστόσο η ΕΕ εξακολουθεί να στοχεύει στη σταδιακή κατάργηση των λεβήτων ορυκτών καυσίμων έως το 2040. Η μελλοντική πολιτική θα βασίζεται σε εθνικά μέτρα και ανακατευθύνσεις κινήτρων καθώς προχωρά η νομοθεσία.
Η Επιτροπή ξεκίνησε διαβούλευση σχετικά με μια νέα πρόταση αναθεώρησης του κανονισμού 813/2013/ΕΕ για τον οικολογικό σχεδιασμό. Αυτό το τρέχον προσχέδιο έχει αφαιρέσει κάθε αναφορά σε πλήρη απαγόρευση των παραδοσιακών λεβήτων, σε αντίθεση με την προκαταρκτική έκδοση που κυκλοφόρησε την άνοιξη του 2023, η οποία καθιέρωσε απαγόρευση εμπορίας από το 2029.
Οι Βρυξέλλες μεταβαίνουν από τις άμεσες απαγορεύσεις σε πολιτικές που βασίζονται σε κίνητρα, με στόχο τη σταδιακή κατάργηση των λεβήτων αερίου έως το 2040.
Παρά αυτή τη χαλάρωση των κανονισμών, ο μακροπρόθεσμος στρατηγικός στόχος παραμένει αμετάβλητος: η σταδιακή κατάργηση των λεβήτων αερίου έως το 2040, όπως ορίζεται στην Οδηγία για την Ενεργειακή Απόδοση των Κτιρίων (EPBD), κοινώς γνωστή ως οδηγία για τα «πράσινα σπίτια».
Αυτό που αλλάζει, επομένως, είναι η μέθοδος για την επίτευξη αυτού του στόχου. Δεν θα αποτελεί πλέον αυστηρό κανονιστικό περιορισμό, αλλά θα επιδιώκεται μέσω εθνικών πολιτικών και, πάνω απ' όλα, μέσω κινήτρων.
Το πιο οικονομικά σημαντικό σημείο είναι ότι, ενώ οι λέβητες αερίου μπορούν να εξακολουθούν να πωλούνται και να διατίθενται στην αγορά, δεν θα υποστηρίζονται πλέον από επιδοτήσεις αγοράς. Η οδηγία EPBD, στην πραγματικότητα, εισάγει έναν περιορισμό που, ξεκινώντας από το 2025, θα εμποδίζει τα κράτη μέλη να παρέχουν κίνητρα για την αγορά σύγχρονων λεβήτων. Κατά συνέπεια, η εστίαση των κινήτρων θα μετατοπιστεί, εστιάζοντας στον παροπλισμό παλαιότερων συστημάτων αντί στην υποστήριξη της αγοράς νέων μονάδων.
Η νομοθετική διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη και η δημόσια διαβούλευση θα ολοκληρωθεί στις 26 Δεκεμβρίου. Από την ημερομηνία αυτή, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα συμβουλεύεται τα κράτη μέλη σχετικά με τα τελικά σχέδια και τα σχόλια που θα ληφθούν. Οι τελικοί κανονισμοί θα εγκριθούν και θα δημοσιευτούν στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ.
www.worldenergynews.gr






