Ενέργεια

ΣΕΒ: Οι κίνδυνοι από τις πλημμελείς μεταρρυθμίσεις στην αγορά ενέργειας

ΣΕΒ: Οι κίνδυνοι από τις πλημμελείς μεταρρυθμίσεις στην αγορά ενέργειας
Οι μεταρρυθμίσεις που σχεδιάζονται σήμερα θα επηρεάσουν την αγορά ηλεκτρισμού και το παραγωγικό δυναμικό της χώρας για τα επόμενα πολλά χρόνια 
Προβληματισμό, αλλά και ανησυχία για το σχέδιο της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε ότι αφορά τον μόνιμο μηχανισμό αποζημίωσης της επάρκειας ισχύος, εκφράζει η επιχειρηματική κοινότητα δια του ΣΕΒ. 
Επισημαίνοντας τον κίνδυνο απόρριψης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή του ελληνικού σχεδίου και έναρξης ενός ατέρμονου κύκλου διαπραγματεύσεων που θα έχει ως αποτέλεσμα την καθυστέρηση των μεταρρυθμίσεων στην εγχώρια αγορά ηλεκτρισμού, ο ΣΕΒ στην επιστολή του προς τον πρόεδρο της ΡΑΕ Νίκο Μπουλαξή, προτείνει την παράταση της ισχύος των υφιστάμενων μηχανισμών τόσο για την αποζημίωση της επάρκειας, όσο και για τη μείωση του κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας για τις επιχειρήσεις (διακοψιμότητα), έως ότου τεθεί σε ισχύ το σχέδιο για την πλήρη απελευθέρωση της αγοράς κατά τα πρότυπα του ευρωπαϊκού target model.
Η σημασία που αποδίδει η επιχειρηματική κοινότητα στον σχεδιασμό των μεταρρυθμίσεων της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, ο οποίος βρίσκεται σε εξέλιξη και θα επηρεάσει την ελληνική αγορά για τα επόμενα πολλά χρόνια καταδεικνύεται από το γεγονός ότι η επιστολή του ΣΕΒ, παρά το γεγονός ότι έχει τεχνικό χαρακτήρα και εντάσσεται στη δημόσια διαβούλευση για τον μόνιμο μηχανισμό αποζημίωσης επάρκειας, υπογράφεται από τους προέδρους της Επιτροπής Ενέργειας του Συνδέσμου, Ευάγγελο Μυτιληναίο και Δημήτρη Παπαλεξόπουλου. 

Κίνδυνος για το ενεργειακό σύστημα και το παραγωγικό δυναμικό 

Τα δυο «βαριά ονόματα» της ελληνικής επιχειρηματικής κοινότητας που εκπροσωπούν τόσο τους μεγάλους καταναλωτές ρεύματος, όσο και τους μεγάλους παραγωγούς, επισημαίνουν τον κίνδυνο απόρριψης του ελληνικού σχεδίου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και έναρξης εντός ατέρμονου κύκλου διαπραγματεύσεων που θα αφήσει εκτεθειμένο τόσο το ηλεκτρικό σύστημα της χώρας, όσο και το παραγωγικό δυναμικό της.  
Αναφέρουν χαρακτηριστικά ότι το σχέδιο της ΡΑΕ δεν συνεκτιμά τις νέες προκλήσεις των ηλεκτρικών συστημάτων, δεν αποτιμά ολοκληρωμένα τις ανάγκες του ελληνικού συστήματος, δεν είναι σύμφωνο με τις κατευθυντήριες γραμμές της ΕΕ και αγνοεί τις βασικές προϋποθέσεις που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.       
Αναλυτικότερα ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών, εκπροσωπώντας εταιρείες που ενδιαφέρονται άμεσα τόσο για την κατανάλωση, όσο και για την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος, και κατά συνέπεια για τις δομικές αλλαγές και τις μεταρρυθμίσεις που επέρχονται στην εγχώρια αγορά ηλεκτρισμού ενόψει και της πλήρους ενσωμάτωσής της στην ενιαία ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρισμού, προτείνει την παράταση της ισχύος του μηχανισμού αποζημίωσης της επάρκειας που λήγει τον Απρίλιο του 2017 και του μέτρου της διακοψιμότητας που λήγει τον Οκτώβριο του 2017.
Θεωρεί ότι η ισχύς των δυο αυτών εργαλείων θα πρέπει να παραταθεί έως την πλήρη απελευθέρωση της αγοράς με την εφαρμογή του ευρωπαϊκού μοντέλου στόχου (target model), καθώς και ότι  θα πρέπει να αξιοποιηθούν ως «μαγιά» για το σχεδιασμό του Μηχανισμού Αποζημίωσης Επάρκειας Ισχύος, διότι αντικατοπτρίζουν τις ανάγκες του ελληνικού ηλεκτρικού συστήματος αλλά και διότι η προεργασία που έχει γίνει σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να συμβάλλει καθοριστικά στην επιτάχυνση της εγκριτικής διαδικασίας.  

Αναλυτικά οι θέσεις του ΣΕΒ 

Σχολιάζοντας το σχέδιο της ΡΑΕ για τον Μηχανισμό Αποζημίωσης Επάρκειας Ισχύος (ΜΑΕΙ), ο ΣΕΒ θεωρεί ότι θα πρέπει να προσεχθούν τα εξής: 
• Παρά το γεγονός ότι αναγνωρίζεται η ανάγκη για ευελιξία στο ελληνικό ηλεκτρικό σύστημα, εντούτοις προτείνεται ένας Μηχανισμός που δεν αντιμετωπίζει το συγκεκριμένο ζήτημα, εμμένοντας σχεδόν αποκλειστικά στην εξασφάλιση επάρκειας ισχύος, δηλαδή μόνο στην κάλυψη αιχμών. 
• Το σχέδιο οδηγεί σε αποδυνάμωση της ασφάλειας εφοδιασμού του ηλεκτρικού συστήματος της χώρας αφού ο προτεινόμενος μηχανισμός δεν επιτρέπει την συμμετοχή της ζήτησης (Demand-Side Response), με όλες τις δυνατές επιλογές, και  αποκλείει τους aggregators, χωρίς να οριοθετεί χρονικά και να προσδιορίζει το πλαίσιο που απαιτείται για τη συμμετοχή τους στον Μηχανισμό 
• Ο προτεινόμενος μηχανισμός αδικαιολόγητα προκρίνει τη λειτουργία του μηχανισμού μέσω της προημερήσιας αγοράς, αντί λ.χ. της αγοράς εξισορρόπησης, γεγονός που επιβάλλει την υποχρεωτική συμμετοχή μέσω μόνο των προμηθευτών, αποκλείοντας την απευθείας συμμετοχή της ζήτησης στο μηχανισμό. Επί της ουσίας δηλ. το demand response ενσωματώνεται μεν ως αναφορά στο σχεδιαζόμενο μηχανισμό, ωστόσο αποδυναμώνεται ή ακυρώνεται εν τέλει, αφού η σαφής επιλογή που προκρίνεται είναι απλώς η επίτευξη συμφωνίας του καταναλωτή με τον προμηθευτή για την «αξία» της διαχείρισης της ζήτησης, ενώ συγχρόνως μετατίθεται στο αβέβαιο μέλλον η συμμετοχή των aggregators, γεγονός ευθέως ασύμβατο με τις Κατευθυντήριες Γραμμές. 
 • Επιπλέον, απομακρυνόμενοι και πάλι από το πλαίσιο που όρισε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με την έγκριση του Μεταβατικού Μηχανισμού Αποζημίωσης Ευελιξίας (ΜΜΑΕ) πριν λίγους μήνες, επιχειρείται και πάλι η ένταξη του συνόλου της καθαρής ισχύος των Υδροηλεκτρικών Σταθμών προς αποζημίωση από το μηχανισμό, παρότι οι ταμιευτήρες στην Ελλάδα έχουν αποδεδειγμένα πεπερασμένη χωρητικότητα που δεν επιτρέπει να υπολογίζεται η ισχύς τους ως συνεχώς διαθέσιμη. 
Υπάρχουν σοβαρές ανακολουθίες στα δεδομένα που προσκόμισε ο ΑΔΜΗΕ και συγκεκριμένα, ενώ ο ΑΔΜΗΕ έχει στα χέρια του ήδη από το 2014 μελέτη εκτίμησης επάρκειας ευελιξίας που εκπόνησαν για λογαριασμό του το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, και όπου καταγράφονται αναλυτικά οι ανάγκες ευελιξίας του ελληνικού ηλεκτρικού συστήματος, στη διαβούλευση σημειώνεται ότι ο ΑΔΜΗΕ εκπόνησε μελέτη επάρκειας (2017-2023) στην οποία όμως δεν έλαβε υπόψη το ζήτημα της ευελιξίας, αναμένοντας τη διαμόρφωση σχετικής μεθοδολογίας από τον Ευρωπαίο Διαχειριστή ENTSO-E. 

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης