Αναλύσεις

ΙΟΒΕ: Οι φόροι στα καύσιμα ενισχύουν το λαθρεμπόριο και μειώνουν το ΑΕΠ

ΙΟΒΕ: Οι φόροι στα καύσιμα ενισχύουν το λαθρεμπόριο και μειώνουν το ΑΕΠ
Η αύξηση της φορολογίας στα καύσιμα είναι ικανή να μειώσει τους ρυθμούς ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας κατά 1% την περίοδο 2017 – 2019
Βαρύ θα είναι το τίμημα που θα κληθεί να πληρώσει η ελληνική οικονομία από την αύξηση της φορολογίας στα καύσιμα, σύμφωνα με όσα υποστηρίζει μελέτη του Ινστιτούτου Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών – ΙΟΒΕ.
Παράλληλα, στελέχη της αγοράς υποστηρίζουν πως σε περίπτωση που συνεχισθεί το ράλι των διεθνών τιμών, δεν αποκλείεται η κατάσταση να ξεφύγει από κάθε έλεγχο.
Ωστόσο, ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος κ. Γιώργος Σταθάκης με δηλώσεις του, ανέφερε ότι η κυβέρνηση ενδεχομένως να αναλάβει πρωτοβουλία και να παρέμβει αν δεν συγκρατηθεί η άνοδος των διεθνών τιμών.
Να σημειωθεί ότι αρμόδιος στα θέματα φορολογίας των καυσίμων είναι ο υπουργός Οικονομικών κ. Ευκλείδης Τσακαλώτος, ο οποίος δεν έχει πάρει θέση στο πρόβλημα.
Η πιο ενδεδειγμένη «συνταγή» θα ήταν η επιβολή πλαφόν σε περιοχές που η τιμή της βενζίνης πλησιάζει τα 2 ευρώ.
Πάντως η καλοκαιρινή πρωτοβουλία της κυβέρνησης να νομοθετήσει τη νέα αύξηση του ΕΦΚ, υλοποιείται σε μια στιγμή κατά την οποία ενισχύονται οι διεθνείς τιμές.
Χθες το Μπρεντ ήταν στα 55,90 δολάρια το βαρέλι σημειώνοντας πτώση 2% με βάση το κλείσιμο της περασμένης Παρασκευής.

Οι αυξημένοι φόροι μειώνουν τη ζήτηση και ενισχύουν το λαθρεμπόριο
Πιο αναλυτικά στην έκθεση του ΙΟΒΕ αναφέρεται ότι εξαιτίας της επιβολής των νέων φόρων θα υπάρξει μείωση της ζήτησης με αποτέλεσμα να μην πιαστεί ο αρχικός στόχος των επιπλέον εσόδων συνολικού ύψους 492 εκατ. ευρώ.
Το  ΙΟΒΕ εκτιμά ότι τα έσοδα θα είναι χαμηλότερα κατά 226 εκατ. ευρώ, ενώ αναμένεται να εισπραχθούν 266 εκατ. ευρώ για το 2017.
Το 2018 εκτιμάται ότι τα καθαρά έσοδα θα φθάσουν μόλις τα 277 εκατ. ευρώ και το 2019 σε 283 εκατ. ευρώ.
Από την άλλη, η αύξηση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο και τη βενζίνη εκτιμάται πως θα ενισχύσει το λαθρεμπόριο υγρών καυσίμων.
Εκτιμάται ότι η διακίνηση του λαθραίου πετρελαίου θα ενισχυθεί σε ποσοστό 4% και κατά 1 % στη βενζίνη.
Η αύξηση της φορολογίας των καυσίμων θα είναι ικανή να μειώσει τους ρυθμούς ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας στο επίπεδο του 1% για την περίοδο 2017 -2019.  
Πάντως το ΙΟΒΕ εξετάζει το σενάριο να επιστρέψουν οι τιμές προ φόρων στα επίπεδα του 2008 – 2015 στο ενδεχόμενο ανόδου των διεθνών τιμών.
Επίσης, στη έκθεση αναφέρεται ότι η αύξηση του ΕΦΚ θα προκαλέσει μείωση  
της επίσημης ζήτησης κατά 7% του πετρελαίου θέρμανσης, πτώση 6,6% του πετρελαίου κίνησης και 2% στη βενζίνη για το 2017.  
Η εκτίμηση είναι ότι η πτώση της κατανάλωσης των καυσίμων θα κυμανθεί στα ίδια επίπεδα το 2018 και το 2019.
Στελέχη της αγοράς υποστηρίζουν ότι το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης θα έπρεπε να γνωρίζει ότι η αύξηση των φόρων φέρνουν τη μείωση της ζήτησης.  
Το 2011 η κατανάλωση  βενζίνης ήταν σε 3.258.255τόνους για να  μειωθούν σε 2.455.027 τόνους το 2015.
Στο πετρέλαιο θέρμανσης σημειώθηκε πτώση που ήταν κατακόρυφη καθώς η κατανάλωση διαμορφώθηκε σε 1.388.666 τόνους το 2015 έναντι 2.882.583 τόνων το 2011.
Αντίθετα στο πετρέλαιο κίνησης υπήρξε αύξηση στους 2.519.465 τόνους το 2015 από 2.203.036 τόνους το 2011.
Να σημειωθεί ότι η μακρά περίοδος των μειωμένων διεθνών τιμών του αργού πετρελαίου συνέβαλε σημαντικά, δεδομένου ότι από το καλοκαίρι του 2014 μέχρι και τα μέσα του 2016 αυτές κατέγραψαν κατακόρυφη πτώση που άγγιξε το 77%.
Η ελληνική οικονομία ευεργετήθηκε από τη συγκεκριμένη πτώση των διεθνών τιμών, καθώς απορρόφησε πιο ομαλά την ύφεση.
 
Νίκος Θεοδωρόπουλος   

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης