Περιβάλλον

Εκτιμήσεις για σημαντική επιβράδυνση του Green Deal

Εκτιμήσεις για σημαντική επιβράδυνση του Green Deal
Σύμφωνα με το Κέντρο Αναλύσεων Κλίματος και Ενέργειας (CAKE), η πανδημία ενδέχεται να βάλει φρένο στην εφαρμογή των «πράσινων» πολιτικών
Σε επιβράδυνση του όλου σχεδιασμού για το Κλίμα φαίνεται ότι οδηγείται η ΕΕ εξ αιτίας του κορωνοϊού και της επερχόμενης μεγάλης ύφεσης στην οικονομία.
Όλο και περισσότεροι αναλυτές εκτιμούν ότι το φιλόδοξο Green Deal, που ανακοίνωσε η πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα Φον ντερ Λάιεν, λίγες μόλις εβδομάδες πριν το ξέσπασμα της πανδημίας, τουλάχιστον θα καθυστερήσει, αν όχι θα ανατραπεί.

Σύμφωνα με το Κέντρο Αναλύσεων Κλίματος και Ενέργειας (CAKE) η πανδημία ενδέχεται να επιβραδύνει σημαντικά τα αρχικά σχέδια για την υιοθέτηση τόσο του ευρωπαϊκού νόμου για το Κλίμα, όσο και ορισμένων άλλων προτάσεων πολιτικής που σχετίζονται με το Κλίμα.

Ο Covid-19 και η αναστολή εργασιών πολλών επιχειρήσεων έχει προκαλέσει μείωση των εκπομπών CO2 από τις βιομηχανίες που καλύπτονται από το σύστημα εμπορίας ρύπων της ΕΕ (ETS), μειώνοντας τη ζήτηση για δικαιώματα και οδηγώντας σε πτώση τιμών, που δεν έχει παρατηρηθεί από το 2014. Από 25 ευρώ/ τόνο που ήταν οι τιμές αγοράς δικαιωμάτων το Φεβρουάριο έπεσαν στα μέσα Μαρτίου στα 15-16 €, πριν επιστρέψουν στο τρέχον επίπεδο των περίπου 20 €.

Ο αντίκτυπος μείωσης 50-55% των ρύπων έως το 2030

Παρά την αβεβαιότητα σχετικά με τον αντίκτυπο του COVID-19 στην ευρωπαϊκή οικονομία, το Κέντρο Αναλύσεων Κλίματος και Ενέργειας (CAKE) επιχειρεί να εξετάσει τον αντίκτυπο ενός σεναρίου μείωσης κατά 50 - 55% των ρύπων ως το 2030. Σκοπός είναι να αναλυθεί ο τρόπος με τον οποίο ο υψηλότερος στόχος μείωσης θα επηρεάσει τις επιδόσεις των οικονομικών τομέων που εντάσσονται στο ETS (σύστημα εμπορίας ρύπων) και των τομέων που δεν εντάσσονται.

Το σενάριο μείωσης των ρύπων κατά 50-55% ως το 2030 απαιτεί αναθεώρηση των στόχων που έχουν υιοθετηθεί τόσο για τους τομείς ETS όσο και για τους τομείς εκτός του ETS, καθώς και για άλλες βασικές νομοθεσίες, όπως η οδηγία για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και η οδηγία για την ενεργειακή απόδοση.

Γενικά, οι κλιματικοί στόχοι επηρεάζουν την προσφορά δικαιωμάτων και, κατά συνέπεια, την τιμή του CO2. Σύμφωνα με την υφιστάμενη οδηγία για τα ETS, ο συνολικός αριθμός δικαιωμάτων εκπομπής κατά την περίοδο 2013-2020 μειωνόταν γραμμικά κάθε χρόνο κατά σταθερή τιμή (περίπου 38 εκατομμύρια), που αντιστοιχεί Συντελεστή γραμμικής μείωσης (LRF) 1,74% σε σύγκριση με το πρώτο έτος. Από το 2021, θα πρέπει να ισχύσει ετήσιος συντελεστής LRF 2,2%, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος μείωσης των ρύπων κατά 43% έως το 2030 (σε σχέση με τις εκπομπές του 2005).

Σημαντική αύξηση των τιμών των δικαιωμάτων

Το CAKE εκτιμά ότι η επίτευξη του νέου στόχου μείωσης της ΕΕ κατά 50-55% απαιτεί επίπεδα μείωσης εκπομπών 52% και 57% στο ETS, αντίστοιχα. Αυτό ισοδυναμεί με μείωση δικαιωμάτων κατά 62,13 ή 71,83 εκατομμύρια ετησίως , αντίστοιχα.

Η υιοθέτηση υψηλότερου στόχου μείωσης θα οδηγήσει σε σημαντική αύξηση των τιμών των ρύπων. Ο στόχος μείωσης της εκπομπής μείωσης του CO 2 κατά 50% θα αυξήσει την τιμή των δικαιωμάτων σε 34 € το 2025 και σε 52 € το 2030, ενώ ο στόχος για μείωση 55% θα οδηγήσει την τιμή τους στα 41 ευρώ/τόνο το 2025 και στα 76 ευρώ/τόνο το 2030.

Το προβλεπόμενο υψηλότερο κόστος συμμόρφωσης για τα δικαιώματα ETS, λόγω πιο φιλόδοξων κλιματικών στόχων, θα ανερχόταν το 2030 σε 10 δισεκατομμύρια ευρώ για μείωση κατά 50% και σε 18 δισεκατομμύρια ευρώ για στόχο μείωσης των ρύπων κατά 55%.

Επιπλέον, η αύξηση των τιμών των δικαιωμάτων θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στον ενεργειακό τομέα της ΕΕ, με αποτέλεσμα την ταχύτερη κατάργηση του άνθρακα από την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και την αντικατάστασή του κυρίως από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Προσπάθεια εκτίμησης των συνεπειών της πανδημίας

Στην πραγματικότητα όμως, οι τιμές των δικαιωμάτων θα εξαρτηθούν σε μεγάλο βαθμό - τόσο μεσοπρόθεσμο όσο και μακροπρόθεσμα - από την κλίμακα της πανδημίας, την έκταση της ύφεσης που θα ακολουθήσει και το σχετικό μέγεθος της μείωσης των εκπομπών ρύπων στις χώρες της ΕΕ.

Η ακριβής πρόβλεψη των επιπτώσεων της πανδημίας τόσο στις συνολικές εκπομπές της ΕΕ όσο και στις τιμές του διοξειδίου του άνθρακα είναι δύσκολη, αλλά η μεθοδολογία CAKE επιτρέπει αρχικές εκτιμήσεις. Ας υποθέσουμε ότι ισχύει το «αισιόδοξο» σενάριο, σύμφωνα με το οποίο η κρίση του κορωνοϊού επιφέρει μείωση εκπομπών CO2 κατά 10% και το 2023 οι εκπομπές επανέρχονται στα προ Covid-19 επίπεδα.

Αυτό το σενάριο δεν προβλέπει σημαντικές αλλαγές στην πρόβλεψη τιμών του 2030, υπό την προϋπόθεση ότι οι μονάδες που υπόκεινται στο ETS δεν αλλάζουν δραστικά την πολιτική τους ως προς το hedging. Ο μηχανισμός του Αποθέματος Σταθερότητας της Αγοράς (Market Stability Reserve -MSR) που λειτουργεί εντός του συστήματος των ETS θα πρέπει να αντιμετωπίσει άμεσα την κατάσταση και και να αφαιρέσει γρήγορα από την αγορά το πλεόνασμα των δικαιωμάτων.

Θετική η αύξηση του στόχου μείωσης των ρύπων

Σύμφωνα με την εκτίμηση αυτή, τα πλεονάσματα δικαιωμάτων που θα εμφανιστούν θα είναι της τάξης των 170 εκατομμυρίων για το 2020, 260 εκατ. το 2021 και 200 ​​εκατομμύρια το 2022. Ωστόσο, η αύξηση των πλεονασμάτων θα μπορούσε να μετριαστεί κατά περίπου 20% εάν η ΕΕ αυξήσει το στόχο μείωσης των ρύπων στο 55%.

Το εκ πρώτης όψεως αυτό παράδοξο μπορεί να εξηγηθεί από τη λειτουργία του Μηχανισμού για το Αποθεματικό Σταθερότητας. Ο μηχανισμός θα αφαιρεί δικαιώματα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και αυτή η χρονική επέκταση θα μειώσει την ποσότητα των προς δημοπράτηση δικαιωμάτων κατ΄ έτος. Το πλεόνασμα δικαιωμάτων που θα οφείλεται στην κρίση, τελικά, θα παραμείνει στους λογαριασμούς των μονάδων που υπόκεινται σε ETS και θα μειώσει ανάλογα τη ζήτηση και τις τιμές.

Προσωρινά πάντως αναμένεται πτώση της ζήτησης για δικαιώματα, ακόμη και αν αυτά διατίθενται σε σχετικά χαμηλή τιμή, με αποτέλεσμα ορισμένες δημοπρασίες να ακυρωθούν. Αν συμβεί αυτό, μπορεί να προκληθούν αλυσιδωτές αντιδράσεις, λόγω του μεγαλύτερου όγκου δικαιωμάτων που θα διατεθούν. Ας σημειωθεί εδώ ότι εκκρεμεί και η επανέναρξη των βρετανικών δημοπρασιών που είχαν ανασταλεί πέρυσι, λόγω Brexit.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης