Ενέργεια

ΥΠΕΝ: Πώς θα γίνει η απόσχιση του Δικτύου Διανομής, Εγγυητικές ΑΠΕ - Αίρεται ο κορεσμός σε Πελοπόννησο, Κρήτη και Κυκλάδες

ΥΠΕΝ: Πώς θα γίνει η απόσχιση του Δικτύου Διανομής, Εγγυητικές ΑΠΕ - Αίρεται ο κορεσμός σε Πελοπόννησο, Κρήτη και Κυκλάδες
Με το νομοσχέδιο, ανοίγει ο δρόμος για την υλοποίηση μικρών φωτοβολταϊκών σε κορεσμένες περιοχές του δικτύου και συγκεκριμένα δίνεται η δυνατότητα για εγκατάσταση 86 MW στη Πελοπόννησο, 46 MW στις Κυκλάδες, 140 MW στην Κρήτη και 40 MW στην Εύβοια.
Σχετικά Άρθρα

Κατατίθεται σήμερα στη Βουλή το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ που αφορά τη διαχείριση των Αποβλήτων και το οποίο περιλαμβάνει μια σειρά από σημαντικές διατάξεις που αφορούν τον τομέα της Ενέργειας.

Ειδικότερα, στο νομοσχέδιο και ενόψει της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΔΔΗΕ, προβλέπεται η απόσχιση του Δικτύου Διανομής ηλεκτρικής ενέργειας από τη ΔΕΗ και η μεταβίβασή του στον ΔΕΔΔΗΕ, με την εξαίρεση του Δικτύου Υψηλής Τάσης της Κρήτης, το οποίο θα μεταβιβαστεί στον ΑΔΜΗΕ με άλλη νομοθετική ρύθμιση, που κατά πάσα πιθανότητα θα κατατεθεί ως τροπολογία στο ίδιο νομοσχέδιο τις επόμενες ημέρες.

Με τη ρύθμιση, ο ΔΕΔΔΗΕ αποκτά άδεια αποκλειστικής κυριότητας του Δικτύου Διανομής πλην του Δικτύου οπτικών ινών, το οποίο παραμένει στην κυριότητα της ΔΕΗ. Η ρύθμιση προβλέπει επίσης, ότι το μετοχικό κεφάλαιο του ΔΕΔΔΗΕ θα αυξηθεί με βάση την εύλογη αξία του Δικτύου, η οποία ισούται με την καθαρή θέση του, δηλαδή την αποτίμηση μείον τα αφορολόγητα αποθεματικά που θα μεταφερθούν με τον κλάδο.

Επίσης, προβλέπεται ότι με την ολοκλήρωση της απορρόφησης του κλάδου Δικτύου Διανομής εκδίδονται από τον ΔΕΔΔΗΕ νέες μετοχές, που παραδίδονται στη ΔΕΗ και οι μετοχές αυτές παρέχουν στην μητρική επιχείρηση το δικαίωμα συμμετοχής στα κέρδη.

Το ίδιο άρθρο προβλέπει ότι οι εγγυήσεις του ελληνικού Δημοσίου, που έχουν παρασχεθεί στη ΔΕΗ για δάνεια που μεταφέρονται στον ΔΕΔΔΗΕ, ισχύουν υπερ του ΔΕΔΔΗΕ.

Τέλος, προβλέπεται ότι τα πρόσωπα που είναι υπεύθυνα για τη διαχείριση του ΔΕΔΔΗΕ δεν μπορούν να συμμετέχουν στις διαρθρωτικές δομές της ΔΕΗ, καθώς και ότι η αμοιβή των εκτελεστικών μελών του Διοικητικού Συμβουλίου και των άλλων διοικητικών οργάνων του ΔΕΔΔΗΕ δεν εξαρτώνται από τις δραστηριότητες και τα αποτελέσματα της ΔΕΗ.

Ρυθμίσεις για ΑΠΕ - Φ/Β σε κορεσμένες περιοχές

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει μια σειρά από ρυθμίσεις που αφορούν τις ΑΠΕ, αρχής γενομένης από την πρόβλεψη ότι ο ΔΕΔΔΗΕ μπορεί να εντάσσει στην ρυθμιζόμενη περιουσιακή βάση του επενδύσεις για την αναβάθμιση των δικτύων που στοχεύουν στην αύξηση της απορρόφησης ΑΠΕ, μετά από σχετική έγκριση της ΡΑΕ.

Όπως τόνισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κ. Σκρέκας στη Συνέντευξη Τύπου κατά την παρουσίαση του νομοσχέδιου, η ρύθμιση αυτή γίνεται λόγω του κορεσμού των δικτύων, που υπάρχει αυτή τη στιγμή και η οποία προβληματίζει ενόψει της υποχρέωσης της χώρας έως το 2030, να υπερδιπλασιάσει την συμμετοχή των ΑΠΕ στο ενεργειακό σύστημα από 30% που είναι σήμερα στο 67%.

Το νομοσχέδιο προβλέπει ακόμη το «πάγωμα» της υποβολής στη ΡΑΕ νέων αιτήσεων για την υλοποίηση υβριδικών σταθμών ΑΠΕ σε νησιά που έχουν διασυνδεθεί ή που τελούν υπό διασύνδεση.

Το ΥΠΕΝ θεσμοθετεί την υποχρέωση έκδοσης εγγυητικής επιστολής ύψους 35.000 ευρώ/MW για όλα τα έργα ΑΠΕ άνω του 1 MW, προκειμένου να λάβουν βεβαίωση Παραγωγού.

Η υποχρέωση αυτή απορροφά το σύνολο των έργων σε όποια φάση και αν βρίσκονται εκτός αν έχουν ήδη καταθέσει εγγύηση, προκειμένου να αρχίσουν να λειτουργούν.
Πρέπει μνα σημειωθεί ότι οι εγγυήσεις αυτές δεν καταπίπτουν αλλά αποτελούν μια βεβαίωση του πραγματικού επενδυτικού ενδιαφέροντος και της οικονομικής δυνατότητας υλοποίησης των έργων.

Επίσης, προβλέπει ότι απορρίπτονται εκκρεμείς αιτήσεις χορήγησης αδειών παραγωγής ή βεβαιώσεων ειδικών έργων, χωρίς να απαιτείται να έχει προηγηθεί εξέτασή τους. Μάλιστα, έως τις 31/12/2021 αναστέλλεται η υποβολή αιτήσεων, η χορήγηση αδειών παραγωγής, η περιβαλλοντική αδειοδότηση και η χορήγηση προσφορών σύνδεσης για την ανάπτυξη υβριδικών έργων.

Όπως διευκρίνισε ο κ. Σκρέκας κατά τη διάρκεια της Συνέντευξης, η πρόβλεψη αυτή γίνεται διότι το υπουργείο βρίσκεται στο τελικό στάδιο διαμόρφωσης ειδικού μηχανισμού στήριξης των έργων αποθήκευσης, ο οποίος στη συνέχεια θα κατατεθεί προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

«Δεν αδικείται κανένας, ούτε δίνεται προβάδισμα σε κανέναν. Θα ξεκινήσουμε από εκεί που σταματήσαμε, όταν εγκριθεί ο μηχανισμός από τη Κομισιόν» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Σκρέκας.

Με το νομοσχέδιο, ανοίγει ο δρόμος για την υλοποίηση μικρών φωτοβολταϊκών σε κορεσμένες περιοχές του δικτύου και συγκεκριμένα δίνεται η δυνατότητα για εγκατάσταση 86 MW στη Πελοπόννησο, 46 MW στις Κυκλάδες, 140 MW στην Κρήτη και 40 MW στην Εύβοια.

Οι αιτήσεις για την υλοποίηση των συγκεκριμένων έργων θα αρχίσουν να υποβάλλονται από τον Σεπτέμβριο σε ειδική πλατφόρμα που θα δημιουργήσει ο ΔΕΔΔΗΕ. Σε μια προσπάθεια ελέγχου της υπερθέμνσης της αγοράς των ΑΠΕ, το ΥΠΕΝ θεσμοθετεί την υποχρέωση έκδοσης εγγυητικής επιστολής ύψους 35.000 ευρώ/MW για όλα τα έργα ΑΠΕ άνω του 1 MW, προκειμένου να λάβουν βεβαίωση Παραγωγού.

Η υποχρέωση αυτή απορροφά το σύνολο των έργων σε όποια φάση και αν βρίσκονται εκτός αν έχουν ήδη καταθέσει εγγύηση, προκειμένου να αρχίσουν να λειτουργούν. Πρέπει μνα σημειωθεί ότι οι εγγυήσεις αυτές δεν καταπίπτουν αλλά αποτελούν μια βεβαίωση του πραγματικού επενδυτικού ενδιαφέροντος και της οικονομικής δυνατότητας υλοποίησης των έργων.

Μηχανισμός Παρακολούθησης και Εποπτείας των Αγορών

Το νομοσχέδιο προβλέπει τη θέσπιση μηχανισμού Παρακολούθησης και Εποπτείας των Αγορών Ενέργειας από τη ΡΑΕ. Όπως διευκρίνισε ο υπουργός στόχος είναι ο συγκεκριμένος μηχανισμός να λειτουργήσει μέχρι το τέλος του χρόνου, σημειώνοντας ότι είχε εκπονηθεί ήδη σχέδιο από τη ΡΑΕ,  το οποίο θα τεθεί προς έγκριση από την ΕΕ.

Ο υπουργός εμφανίστηκε προβληματισμένος για το γεγονός όπως είπε από πέρυσι έχουν αυξηθεί σε όλη την Ευρώπη, οι χονδρικές τιμές του ρεύματος 20-40% λόγω της ανόδου των τιμών των Ρύπων και του φυσικού αερίου, αλλά και λόγω του γεγονότος ότι όπως τόνισε η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει λάβει την πολιτική απόφαση να προωθήσει με δυναμικό τρόπο το «πρασίνισμα» της ευρωπαϊκής οικονομίας.

Οι πολιτικές αυτές, είπε ο κ. Σκρέκας επιβαρύνουν τους καταναλωτές όλης της Ευρώπης, όχι μόνο της Ελλάδας και αυτό είναι ένα θέμα που πρέπει να συζητηθεί.

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει ακόμη ρύθμιση για την κατανομή των εσόδων από πλειστηριασμούς δικαιωμάτων ρύπων και συγκεκριμένα προβλέπει ότι με απόφαση του ΥΠΕΝ, θα κατανέμονται σε ετήσια βάση από φέτος ως το 2030 τα έσοδα από τους πλειστηριασμούς ως εξής:

Τουλάχιστον 60% των εσόδων θα αποτελούν πόρο του ΕΛΑΠΕ.

Ποσοστό των εσόδων που θα καθορίζεται με την υπουργική απόφαση θα διατίθεται στις επιχειρήσεις που έχουν δικαίωμα αντιστάθμισης. Επίσης, με την απόφαση θα καθορίζεται το ποσοστό των εσόδων που θα διατίθεται για τη στήριξη έργων εξοικονόμησης χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων, καθώς και σε εποπτευόμενους φορείς του ΥΠΕΝ.

Για τη χρηματοδότηση έργων, στις περιοχές που θα γίνει η απολιγνιτοποίηση και συγκεκριμένα στις περιφερειακές ενότητες Κοζάνης και Φλώρινας, στο Δήμο Μεγαλόπολης και στην περιφερειακή ενότητα Αρκαδίας.

Όπως εξήγησε ο υπουργός, το ποσοστό των χρημάτων από τους πλειστηριασμούς που πηγαίνουν στον ΕΛΑΠΕ και σήμερα είναι 60%, ωστόσο τα επόμενα χρόνια και με βάση το ύψος των εσόδων, αλλά και τις ανάγκες του ΕΛΑΠΕ, θα εξειδικεύεται η κατανομή.

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει ακόμα ρυθμίσεις για την ενίσχυση της αποτελεσματικής λειτουργίας της ΡΑΕ, τη δημιουργία Φορέα Διαχείρισης δράσεων για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης καθώς και τον προσδιορισμό της ΡΑΕ ως της Αρμόδιας Αρχής για την ασφάλεια εφοδιασμού του Συστήματος, έναντι του ΑΔΜΗΕ που είναι σήμερα.

Ρυθμίσεις για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας


Με το νομοσχέδιο αντιμετωπίζουμε κρίσιμα ζητήματα που αφορούν στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ εισάγονται και διατάξεις που συμβάλλουν στην ενίσχυση της παραγωγής ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της χώρας και στην επίτευξη των φιλόδοξων στόχων του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα για το έτος 2030.

Ειδικότερα το νομοσχέδιο περιέχει τις ακόλουθες ρυθμίσεις σχετικά με την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας:

1. Ανάπτυξη υποδομών δικτύου από τον Διαχειριστή ΕΔΔΗΕ για εγκατάσταση έργων ΑΠΕ

Με τη ρύθμιση αυτή ορίζεται ότι η ΡΑΕ, κατά τον υπολογισμό των επιτρεπόμενων εσόδων των Διαχειριστών, δύναται να θεσπίζει βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα κίνητρα για τους Διαχειριστές των Δικτύων Διανομής και Μεταφοράς, προκειμένου τα δίκτυα να σχεδιάζονται με γνώμονα την αξιοποίηση ηλεκτρικής ενέργειας παραγόμενης από ΑΠΕ κ.ά.

Παράλληλα, ορίζεται ότι στο Σχέδιο Ανάπτυξης του Δικτύου το οποίο καταρτίζεται από τη ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. και εγκρίνεται με απόφαση της ΡΑΕ δύναται πλέον να περιλαμβάνονται και τα αναγκαία έργα ανάπτυξης του ΕΔΔΗΕ για τη διασφάλιση της δυνατότητας μελλοντικής διείσδυσης παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από σταθμούς ΑΠΕ, τα οποία τεκμηριώνονται ειδικώς από τον Διαχειριστή του Δικτύου.

Με το σύνολο των ρυθμίσεων διευκολύνεται ο σχεδιασμός των Δικτύων ώστε να είναι εφικτή η σύνδεση περισσότερων σταθμών ΑΠΕ.

2. Εταιρικός μετασχηματισμός ΔΕΗ Α.Ε.

Με τη διάταξη αυτή εισάγονται ειδικότερες ρυθμίσεις σχετικά με τη δυνατότητα της ΔΕΗ Α.Ε. να προβεί σε εταιρικό μετασχηματισμό με απόσχιση του κλάδου δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και εισφορά του στη ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε.,ενώ παράλληλα τροποποιείται το αρ. 124 ν. 4001/2011 ώστε να ανταποκρίνεται στις προβλέψεις του δικαίου της ΕΕ και της Οδηγίας 2019/944.

3. Ρυθμίσεις αδειοδότησης υβριδικών σταθμών ΑΠΕ και σταθμών ΑΠΕ και αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας

Με τη ρύθμιση αυτή παύει η υποβολή αιτήσεων και η χορήγηση Βεβαιώσεων Ειδικών Έργων για την εγκατάσταση υβριδικών σταθμών στη νήσο Κρήτη, καθόσον πλέον η Κρήτη έχει διασυνδεθεί με το ΕΣΜΗΕ. Επίσης, ορίζεται ότι για τα μη διασυνδεδεμένα νησιά που αναμένεται να διασυνδεθούν με το ΕΣΜΗΕ εντός των επόμενων τριών ετών δεν υποβάλλονται νέες αιτήσεις για την εγκατάσταση υβριδικών σταθμών.

Παράλληλα, λόγω της επικείμενης αναθεώρησης του νομοθετικού πλαισίου που διέπει τους σταθμούς που συνδυάζουν μονάδες ΑΠΕ με αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας και την ανάγκη προσαρμογής της αδειοδότησης των σταθμών ΑΠΕ με αποθήκευση στο υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο που διέπει τους σταθμούς ΑΠΕ, αναστέλλονται η υποβολή αιτήσεων, η αδειοδότηση και η χορήγηση προσφορών σύνδεσης για την ανάπτυξη έργων αυτού του τύπου.

Επιπλέον, προβλέπεται η έκδοση Υπουργικής Απόφασης με σκοπό τον σχεδιασμό, καθώς και η εφαρμογή δεσμευτικού χάρτη ενεργειών και χρονοδιαγράμματος υλοποίησης αυτών, με σκοπό την ανάπτυξη της δραστηριότητας αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας και συμμετοχής μονάδων αποθήκευσης στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και σε μηχανισμούς ισχύος, σε συμμόρφωση με την κείμενη νομοθεσία και ιδίως με την Οδηγία (ΕΕ) 2019/944.

4. Προσδιορισμός κατανομής εσόδων από πλειστηριασμούς δικαιωμάτων εκπομπών αερίων ρύπων για τα έτη 2021 έως 2030

Με τη διάταξη αυτή διασφαλίζεται η διαφανής, χρηστή, ορθολογική και ανταποδοτική διαχείριση και κατανομή τμήματος των εσόδων από πλειστηριασμούς δικαιωμάτων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου. Ειδικότερα, ρυθμίζεται ότι με απόφαση του ΥΠΕΝ θα κατανέμονται ετησίως για την περίοδο 2021 έως 2030 τα έσοδα από πλειστηριασμούς δικαιωμάτων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, εκ των οποίων τουλάχιστον το 60% των εσόδων θα αποτελεί πόρο του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ, ενώ μέρος των εσόδων θα καλύπτει τις ανάγκες της ενίσχυσης για επιχειρήσεις τομέων και υποτομέων που εκτίθενται σε σημαντικό κίνδυνο διαρροής άνθρακα, θα διατίθεται για την πραγματοποίηση έργων εξοικονόμησης ενέργειας, δράσεις για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, σε αντιπυρικά έργα καθαρισμού και διαχείρισης με σκοπό τη διατήρηση και αύξηση του αποθέματος των δημόσιων και ιδιωτικών δασών κ.ά.

5. Προσδιορισμός περιθωρίου ισχύος σε κορεσμένα δίκτυα

Με τη ρύθμιση αυτή διατίθεται περιθώριο ισχύος για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σταθμών ισχύος 86 MW στην Πελοπόννησο, 45 MW στις Κυκλάδες, 40 MW στην Εύβοια και 140 MW στην Κρήτη. Κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο θα μπορεί να υποβάλει μόνο μία αίτηση για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκού σταθμού ισχύος μέχρι 400 kW. Η υποβολή των σχετικών αιτήσεων από τους ενδιαφερόμενους θα γίνεται μέσω κατάλληλου πληροφοριακού συστήματος που θα υλοποιήσει ο Διαχειριστής του Δικτύου. Η ημερομηνία έναρξης υποβολής των αιτήσεων θα καθοριστεί με Υπουργική Απόφαση.

6. Ρυθμίσεις αδειών αναζήτησης, έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων

Με τη διάταξη αυτή εναρμονίζεται το εθνικό πλαίσιο με τις προβλέψεις της Οδηγίας 94/22/ΕΚ (L 164), ενώ βελτιστοποιείται η διαδικασία αναζήτησης υδρογονανθράκων ως προς τη δυνατότητα παράτασης διάρκειας αδειών αναζήτησης καθώς και ως προς το τι νοείται ως χορήγηση άδειας αναζήτησης, έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων και τι όχι.

7. Ρυθμίσεις για την ενίσχυση της αποτελεσματικής λειτουργίας, εσωτερικής οργάνωσης και ανεξαρτησίας της ΡΑΕ

Mε τη διάταξη αυτή ενισχύεται η ανεξαρτησία της Αρχής με ρυθμίσεις για τη διοικητική και λειτουργική της αυτοτέλεια σε συμμόρφωση με τον ν. 4622/2019.

8. Θέσπιση Μηχανισμού Παρακολούθησης και Εποπτείας Αγορών από τη ΡΑΕ

Με τη διάταξη αυτή δίνεται στη ΡΑΕ η δυνατότητα υλοποίησης ενός Μηχανισμού Παρακολούθησης και Εποπτείας των Ενεργειακών Αγορών ενισχύοντας έτσι τον εποπτικό της ρόλο στις αγορές ενέργειας, την προστασία του ανταγωνισμού και τον διαφανή έλεγχο της δραστηριοποίησης των Συμμετεχόντων στις αγορές.

9. Πλαίσιο Προτεραιότητας χορήγησης προσφοράς Σύνδεσης στον Διαχειριστή του Συστήματος

Με τη διάταξη αυτή εισάγεται εξουσιοδότηση για έκδοση Υπουργικής Απόφασης  για τον καθορισμό ειδικού πλαισίου προτεραιότητας για τη χορήγηση οριστικών προσφορών σύνδεσης από τον Διαχειριστή του Συστήματος, συμπληρώνοντας την υφιστάμενη ρύθμιση με την οποία καθοριζόταν η εφαρμογή ειδικού πλαισίου προτεραιότητας που αφορούσε μόνο στον Διαχειριστή του Δικτύου.

10. Εγγυητική Επιστολή Βεβαίωσης Παραγωγού

Με τη ρύθμιση εισάγεται η υποχρέωση προσκόμισης εγγυητικής επιστολής για την έκδοση Βεβαίωσης Παραγωγού ή Βεβαίωσης Ειδικών Έργων. Το ύψος της  εγγυητικής επιστολής ορίζεται στα 35.000€/MW, ενώ παρέχεται εξουσιοδότηση στον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας να τροποποιεί το ύψος της Εγγυητικής Επιστολής. Η Εγγυητική Επιστολή θα αποτελεί προαπαιτούμενο για την έκδοση της Βεβαίωσης και θα επιστρέφεται στον ενδιαφερόμενο με την υποβολή στον αρμόδιο Διαχειριστή πλήρους αιτήματος χορήγησης οριστικής προσφοράς σύνδεσης. Ταυτόχρονα, ορίζεται η υποχρέωση προσκόμισης της εγγυητικής επιστολής μέχρι την 31.01.2022 για τους κατόχους υφιστάμενων αδειών παραγωγής και βεβαιώσεων οι οποίοι μέχρι την ημερομηνία αυτή δεν θα έχουν υποβάλει αίτημα για χορήγηση Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης, προκειμένου να διατηρήσουν σε ισχύ τις άδειες παραγωγής ή τις βεβαιώσεις τους. Η εγγυητική επιστολή σε κάθε περίπτωση θα επιστρέφεται με την υποβολή αίτησης για χορήγηση οριστικής προσφοράς σύνδεσης.

11. Αναστολή προθεσμιών για Διασφάλιση Υλοποίησης Ειδικών Έργων για σταθμούς γεωθερμίας

Με τη ρύθμιση αυτή διασφαλίζεται για τους παραγωγούς εύλογος και επαρκής χρόνος, ώστε να προβούν στην ολοκλήρωση των αναγκαίων προκαταρκτικών ερευνών και γεωτρήσεων για την εν συνεχεία ανάπτυξη των γεωθερμικών σταθμών και παράλληλα παρέχεται στους παραγωγούς αναγκαία ασφάλεια προκειμένου να μην απαξιωθούν πολυετείς επενδύσεις και σημαντικά κεφάλαια για την ανάπτυξη της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από γεωθερμία.

12. Ακατάσχετο προκαταβολών και ενδιάμεσων πληρωμών στο Πρόγραμμα Στήριξης και Ανάπτυξης Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων του Πράσινου Ταμείου

Με τη διάταξη αυτή εισάγονται ρυθμίσεις σχετικά με το ζήτημα που έχει προκύψει κατά πόσο οι  καταβολές στους δικαιούχους της Δράσης «Πρόγραμμα Στήριξης και Ανάπτυξης Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων» του Συνεχιζόμενου Χρηματοδοτικού Προγράμματος «Χρηματοδότηση έργων και δράσεων για την ανάπτυξη βιώσιμων οικονομικών δραστηριοτήτων χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος στις Π.Ε. Κοζάνης, Φλώρινας και στον Δήμο Μεγαλόπολης της Π.Ε Αρκαδίας», δύνανται να κατασχεθούν ή να αποτελέσουν αντικείμενο παρακράτησης με βάση τις διατάξεις της κείμενης φορολογικής και ασφαλιστικής νομοθεσίας. Ειδικότερα, ορίζεται ότι μόνον η τελευταία δόση και όχι οι προκαταβολές και οι ενδιάμεσες δόσεις της ενίσχυσης που θα λάβουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις στο πλαίσιο της προαναφερθείσας δράσης θα δύνανται να υπόκειται σε κατάσχεση ή σε παρακράτηση λόγω οφειλών με βάση την κείμενη φορολογική ή ασφαλιστική νομοθεσία σε ποσοστό έως 30%.

13. Αναβίωση οριστικών προσφορών σύνδεσης μικρών υδροηλεκτρικών σταθμών από ΟΤΑ

Με τη ρύθμιση αυτή δίνεται η δυνατότητα άπαξ αναβίωσης οριστικών προσφορών σύνδεσης, μικρών υδροηλεκτρικών σταθμών που αναπτύσσονται από ΟΤΑ α’ ή β’ βαθμού.

14. Φορέας διαχείρισης δράσεων για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης - Τροποποίηση της παρ. 1 του άρθρου 62 του ν. 4710/2020

Με τη διάταξη αυτή τροποποιείται η εξουσιοδότηση προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας με σκοπό να καταστεί φορέας διαχείρισης όχι μόνο η Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ, Τομέα Ενέργειας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η οποία στη παρούσα φάση είναι ιδιαίτερα επιβαρυμένη λόγω διαχείρισης πλειόνων δράσεων/προγραμμάτων αλλά και το νεοσυσταθέν με τον ν.4710/2020 (Α’ 142) Αυτοτελές Τμήμα Ηλεκτροκίνησης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το οποίο θα μπορεί να καταστεί Φορέας Διαχείρισης για την υλοποίηση δράσεων. Η τεχνογνωσία της οργανικής Υπηρεσίας, η οποία αποτελεί την καθ’ ύλην αρμόδια υπηρεσία, είναι πολύτιμος αρωγός για την ταχεία, στοχευμένη και ομαλή εκτέλεση των δράσεων της παρούσας και θα αποφορτίσει την Επιτελική Δομή. Ο ορισμός του εκάστοτε φορέα διαχείρισης θα γίνεται με την Κοινή Υπουργική Απόφαση της συγκεκριμένης παραγράφου.

15. Αρμοδιότητες του Τμήματος Ορυκτολογίας και Πετρογραφίας (ΤΟΠ) της Διεύθυνσης Ορυκτών Πόρων και Μεταλλευτικής (ΔΟΠΜΕ)

Με τη διάταξη αυτή μετονομάζεται το ήδη σε λειτουργία Μουσείο Ορυκτών και Πετρωμάτων της ΕΑΓΜΕ σε Εθνικό Γεωλογικό Μουσείο.

16. Ρύθμιση θεμάτων ορισμού ΡΑΕ ως αρμόδιας αρχής για θέματα σχετικά με την ασφάλεια εφοδιασμού

Με τη ρύθμιση αυτή τροποποιείται το άρθρο 12 του ν. 4001/2011 (ΦΕΚ Α΄ 179) για την προσαρμογή των διατάξεων αυτού σύμφωνα με το ενωσιακό δίκαιο αναφορικά με τις αρμοδιότητες της ΡΑΕ και του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τη διασφάλιση του ενεργειακού εφοδιασμού.

Επίσης, ορίζεται η ΡΑΕ ως αρμόδια αρχή για τον καθορισμό της ενιαίας εκτίμησης της «αξίας της απώλειας φορτίου» (Value of lost load - VOLL), ενώ με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατόπιν γνώμης της ΡΑΕ, καθορίζεται το «κόστος εισόδου» νέας μονάδας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας (Cost of new entry - CONE), το «Πρότυπο Αξιοπιστίας» (Reliability Standard), καθώς και η ποσότητα ισχύος που εντάσσεται στον μηχανισμό διασφάλισης ισχύος.

17. Θέματα προσωπικού και διοίκησης των εταιρειών ΑΔΜΗΕ Α.Ε. και των συνδεδεμένων αυτής

Με τη ρύθμιση αυτή επιδιώκεται η επίλυση του προβλήματος στελέχωσης της εταιρείας ΑΔΜΗΕ και των συνδεδεμένων με αυτήν εταιρειών με τρόπο ανάλογο με αυτόν της ΔΕΗ Α.Ε. Το πρόβλημα εντοπίζεται στο γεγονός ότι οι διαδικασίες ΑΣΕΠ που έχει διενεργήσει ο φορέας ακόμα δεν έχουν τελεσφορήσει, παρότι έχουν παρέλθει 4 χρόνια. Ως εκ τούτου, η μη ανανέωση του προσωπικού έχει ως συνέπεια την υποστελέχωση του φορέα. Παράλληλα, ρυθμίζονται οι αμοιβές των στελεχών της εταιρείας ΑΔΜΗΕ Α.Ε., καθόσον μέχρι σήμερα δεν ήταν σε ανταγωνιστικά επίπεδα με αυτές άλλων εταιρειών του κλάδου της ενέργειας με συνέπεια να απομακρύνονται στελέχη ικανά και με εμπειρία, επιδιώκοντας έτσι την προσέλκυση ικανών στελεχών από την αγορά.

18. Απλοποίηση κάλυψης οργανικών θέσεων στη ΔΕΗ Α.Ε.

Με τη διάταξη αυτή προβλέπεται η δυνατότητα εσωτερικής κάλυψης θέσεων διευθυντικών στελεχών προς διασφάλιση μεγαλύτερης ευελιξίας και αποτελεσματικότητας στη διαχείριση των εξειδικευμένων θεμάτων των εταιρειών ΔΕΗ Α.Ε., ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. και ΔΕΗ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ Α.Ε., ενώ παράλληλα εισάγεται ρύθμιση που διασφαλίζει την ευέλικτη μετακίνηση στελεχών στη ΔΕΗ Α.Ε., ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. και ΔΕΗ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ Α.Ε., προκειμένου να επιτευχθεί αποτελεσματική διαχείριση των εξειδικευμένων θεμάτων των εταιρειών.


Αναλυτικά:

1. Βασικά σημεία για τη διαχείριση των αποβλήτων

 

«Ν/Σ Ολοκληρωμένο πλαίσιο για τη διαχείριση των αποβλήτων – Ενσωμάτωση των Οδηγιών 2018/851 και 2018/852 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 30ής Μαΐου 2018 για την τροποποίηση της Οδηγίας 2008/98/ΕΚ περί αποβλήτων και της Οδηγίας 94/62/ΕΚ περί συσκευασιών και απορριμμάτων συσκευασιών, πλαίσιο οργάνωσης του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης, διατάξεις για τα πλαστικά προϊόντα, επείγουσες διατάξεις για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, χωροταξικές-πολεοδομικές και ενεργειακές ρυθμίσεις»

 

Με το προωθούμενο νομοσχέδιο διαμορφώνεται για πρώτη φορά ένα σαφές και συνεκτικό σύγχρονο νομοθετικό πλαίσιο για τα απόβλητα και την ανακύκλωση, ενώ παράλληλα ενσωματώνονται στο εθνικό δίκαιο δύο από τις πλέον σημαντικές οδηγίες της κυκλικής οικονομίας, συμπεριλαμβανομένων των ποσοτικών στόχων που τίθενται από το ενωσιακό δίκαιο για την ανακύκλωση των αστικών αποβλήτων και των συσκευασιών.

Κύριοι στόχοι του νομοσχεδίου είναι η πρόληψη παραγωγής αποβλήτων, η αύξηση της ανακύκλωσης και η μείωση της υγειονομικής ταφής.

Στις προωθούμενες διατάξεις περιλαμβάνονται:

Προώθηση της πρόληψης δημιουργίας αποβλήτων – επαναχρησιμοποίηση

 

  1. Προάγεται η επαναχρησιμοποίηση, ως ένα από τα βασικά μέτρα πρόληψης στη δημιουργία αποβλήτων. Για τον σκοπό αυτόν, δημιουργούνται Κέντρα Δημιουργικής Επαναχρησιμοποίησης Υλικών (ΚΔΕΥ) στους Δήμους. Ειδικότερα, οι Δήμοι άνω των 20.000 κατοίκων υποχρεούνται να αναπτύξουν και να λειτουργούν τουλάχιστον ένα Κέντρο Δημιουργικής Επαναχρησιμοποίησης Υλικών (ΚΔΕΥ). Πρόκειται ουσιαστικά για οργανωμένους χώρους, στους οποίους οι πολίτες θα μπορούν να αποθέτουν μεταχειρισμένα αντικείμενα κάθε είδους, όπως, ενδεικτικά και όχι περιοριστικά, είδη ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού, παιχνίδια, έπιπλα, ποδήλατα, βιβλία και κλωστοϋφαντουργικά είδη. Τα προϊόντα αυτά ταξινομούνται και επιδιορθώνονται προκειμένου να επαναχρησιμοποιηθούν.
  2. Με σκοπό την προώθηση της πρόληψης δημιουργίας αποβλήτων τροφίμων θεσπίζεται στόχος μείωσης κατά 30% των αποβλήτων τροφίμων το 2030 σε σχέση με το 2022. Για τον σκοπό αυτόν, ενθαρρύνεται η δωρεά και  αναδιανομή τροφίμων για ανθρώπινη κατανάλωση, με προτεραιότητα στην ανθρώπινη διατροφή έναντι της χρήσης ως ζωοτροφών και στην εκ νέου μεταποίηση σε προϊόντα που δεν προορίζονται για διατροφή και καθορίζονται οι υποχρεώσεις των δωρητών και των δωρεοδόχων και οι ελάχιστες προϋποθέσεις για την ασφάλεια της ανθρώπινης υγείας.
  3. Γίνεται υποχρεωτική από 1.1.2022 για μια σειρά από επιχειρήσεις (όπως μονάδες επεξεργασίας και μεταποίησης τροφίμων, υπεραγορές τροφίμων, ξενοδοχεία, μεγάλα εστιατόρια, επιχειρήσεις τροφοδοσίας κ.λπ.) η συστηματική καταγραφή των πλεονασμάτων τροφίμων.
  4. Προωθείται η επισκευασιμότητα. Οι κατασκευαστές ή οι εισαγωγείς επίπλων και ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού υποχρεούνται να ενημερώνουν τον πωλητή αναφορικά με τη διαθεσιμότητα των απαραίτητων ανταλλακτικών και το χρονικό διάστημα αυτής και η πληροφορία αυτή τίθεται σε γνώση του αγοραστή.
  5. Αντίστοιχη υποχρέωση τίθεται και αναφορικά με τη δυνατότητα αναβάθμισης/ενημέρωσης λογισμικού προκειμένου αυτό να παραμείνει λειτουργικό.
  6. Αποθαρρύνεται η καταστροφή κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων, ηλεκτρονικών προϊόντων και οικιακών συσκευών, προϊόντων καθημερινής υγιεινής, υποδημάτων και βιβλίων, που δεν είναι κατάλληλα προς πώληση ή αξιοποίηση, ιδίως λόγω λαθών ή ελαττωμάτων ή ελλείψεων στη συσκευασία ή λόγω εγγύτητας προς την ημερομηνία λήξης. Για τα παραπάνω προϊόντα θα πρέπει να τηρείται η ιεράρχηση στη διαχείρισή τους πρωτίστως μέσω της δωρεάς των προϊόντων.

 

Εφαρμογή του «Πληρώνω όσο πετάω»

Τίθενται οι βάσεις για την εφαρμογή του συστήματος «Πληρώνω όσο πετάω». Θεσπίζεται ουσιαστικά το πλαίσιο με το οποίο οι Δήμοι θα μπορούν να διαμορφώνουν τα δημοτικά τους τέλη, ανάλογα με πόσα απόβλητα παράγει ο κάθε δημότης, αλλά και ανάλογα με πόσα από αυτά ανακυκλώνει - και όχι βάσει των τετραγωνικών του ακινήτου του όπως ίσχυε μέχρι σήμερα. Η εφαρμογή του «Πληρώνω όσο πετάω» σε υποχρεωτική βάση για τους Δήμους ξεκινά από τον Ιανουάριο του 2023, με εφαρμογή σε σημαντικούς παραγωγούς αποβλήτων, όπως μεγάλα ξενοδοχεία και βιομηχανικές εγκαταστάσεις, καθώς και σε όλους του Δήμους με πληθυσμό πάνω από 100.000 κατοίκους, ενώ γίνεται υποχρεωτική από 1.1.2028 για όλους τους Δήμους με πληθυσμό πάνω από 20.000 κατοίκους.

Αποτελεί ένα από τα πλέον σημαντικά εργαλεία για τη μείωση της υγειονομικής ταφής και την προώθηση της ανακύκλωσης που μέχρι σήμερα εξέλειπε από τη χώρα μας και η εφαρμογή του γινόταν μόνο σε πιλοτικό επίπεδο.

 

Εκσυγχρονισμός του τέλους ταφής

Το τέλος ταφής επεκτείνεται και εκσυγχρονίζεται. Στόχος είναι η αποτροπή από την ταφή που πρέπει να αποτελεί την τελευταία λύση. Τα έσοδα προορίζονται για την ενίσχυση δράσεων πρόληψης και ανακύκλωσης.

Ειδικότερα, προβλέπεται ότι από την 1η Ιανουαρίου 2022 το σύνολο των αστικών αποβλήτων που διατίθενται σε Χώρους Υγειονομικής Ταφής (ΧΥΤ), συμπεριλαμβανομένων και των υπολειμμάτων των Κέντρων Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών και των Μονάδων Επεξεργασίας Αποβλήτων, επιβαρύνεται με τέλος ταφής.

Το τέλος ταφής ορίζεται σε 20 ευρώ ανά τόνο αστικών αποβλήτων και αυξάνεται ετησίως κατά 5 ευρώ ανά τόνο, ενώ από την 1η Ιανουαρίου 2026 ορίζεται στα 45 ευρώ και από την 1η Ιανουαρίου 2027 στα 55 ευρώ ανά τόνο, τιμή που  παραμένει σταθερή για τα επόμενα έτη.

Το τέλος ταφής αποδίδεται στον ΕΟΑΝ και διατίθεται, με βάση τα ειδικά χρηματοδοτικά προγράμματα που αυτός εκπονεί και τα οποία εγκρίνονται από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Τα έσοδα αξιοποιούνται για την ενίσχυση δράσεων πρόληψης, χωριστής συλλογής και ανακύκλωσης, καθώς και εν γένει αναβάθμισης του περιβάλλοντος, για την κάλυψη μέρους του κόστους λειτουργίας των υποδομών ανακύκλωσης ΑΑ και για τη χρηματοδότηση έργων έρευνας και τεχνολογίας, καθώς και ανάπτυξης/ωρίμανσης εφαρμογής νέων τεχνολογιών για την ανακύκλωση και εν γένει για τη διαχείριση των αποβλήτων.

Παράλληλα, προβλέπεται σαφής μηχανισμός ελέγχου και επιβολής κυρώσεων σε περίπτωση μη καταβολής του τέλους ταφής.

 

Προώθηση δημιουργίας Συστημάτων Εναλλακτικής Διαχείρισης (ΣΕΔ) σε νέα ρεύματα αποβλήτων

Οι παραγωγοί και οι εισαγωγείς, το αργότερο έως το 2024, οργανώνουν και λειτουργούν ΣΕΔ, αναλαμβάνοντας το σύνολο του κόστους διαχείρισης των αποβλήτων τους, συμπεριλαμβανομένης της χωριστής συλλογής τους, για μια σειρά προϊόντων, όπως τα θερμοκηπιακά πλαστικά και οι σωλήνες άρδευσης, τα φαρμακευτικά προϊόντα που προορίζονται για οικιακή χρήση, τα κλωστοϋφαντουργικά, τα στρώματα ύπνου, τα είδη επίπλωσης, τα παιχνίδια και ο αθλητικός εξοπλισμός, τα ηλεκτρικά πατίνια και τα ηλεκτρικά ποδήλατα.

 

Σύστημα επιστροφής χρημάτων για τις φιάλες μιας χρήσης

Θεσπίζεται η λειτουργία από το 2023 συστήματος εγγυοδοσίας για συσκευασίες αλουμινίου και γυάλινες φιάλες μίας χρήσης, με  επιστροφή στον πολίτη του εγγυοδοτικού αντίτιμου όταν επιστρέφει την κενή συσκευασία επιπρόσθετα αντίστοιχης υποχρέωσης που έχει ήδη θεσπιστεί για τις πλαστικές φιάλες. Το μέτρο αυτό ήδη εφαρμόζεται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Ισπανία, η Γερμανία, οι Σκανδιναβικές χώρες κ.ά.

 

Προώθηση της χωριστής συλλογή αποβλήτων

 

  1. Έως την 1η Ιανουαρίου 2024 οι Δήμοι υποχρεούνται να οργανώνουν τη χωριστή συλλογή των επικίνδυνων αποβλήτων στα νοικοκυριά από είδη καθημερινής χρήσης, όπως τα προϊόντα καθαρισμού (χλωρίνες κ.λπ.), τα βερνίκια, τα χρώματα κ.λπ., κατά περίπτωση, είτε στο κατάστημα πώλησης είτε στα πράσινα σημεία τους ή σε οποιονδήποτε άλλον αδειοδοτημένο χώρο που υποδεικνύει ο οικείος ΦοΔΣΑ.
  2. Επιπλέον της υποχρεωτικής χωριστής συλλογής των βιοαποβλήτων έως το τέλος του 2022 από τους Δήμους, τίθεται και η υποχρέωση χωριστής συλλογής και ανακύκλωσης βιοαποβλήτων μεγάλων παραγωγών με ευθύνη τους και κάλυψη εκ μέρους τους του σχετικού κόστους, ενώ παράλληλα προβλέπεται ελάφρυνση των σχετικών δημοτικών τελών τους.
  3. Με σκοπό την ανάπτυξη και εδραίωση της περιβαλλοντικής συνείδησης, από την 1η Σεπτεμβρίου 2022 εισάγεται στα σχολεία η υποχρεωτική χωριστή συλλογή χαρτιού, γυαλιού, πλαστικών, μετάλλων, μπαταριών και αποβλήτων τροφίμων.
  4. Από 1.1.2022, οι φορείς της Γενικής Κυβέρνησης οργανώνουν τη χωριστή συλλογή χαρτιού σε όλες τις εγκαταστάσεις τους.
  5. Διευρύνεται η υποχρέωση για τη χωριστή συλλογή των αποβλήτων υλικών, δηλαδή χαρτιού, γυαλιού, μετάλλων, πλαστικών. Περαιτέρω, προβλέπονται κυρώσεις σε περίπτωση μη εφαρμογής του μέτρου.
  6. Σε όλα τα νέα κτίρια υποχρεωτικά εξασφαλίζεται κατάλληλος χώρος για τη συλλογή και αποθήκευση τουλάχιστον τεσσάρων ρευμάτων αποβλήτων σε κατάλληλους περιέκτες. Έτσι, θα διευκολύνεται η χωριστή συλλογή, η εφαρμογή του «Πληρώνω όσο Πετάω», αλλά και η μείωση των κάδων στον δρόμο.
  7. Απλοποιούνται οι διατάξεις σχετικά με τα Πράσινα Σημεία και καταργείται η διάκριση σε μικρά και μεγάλα.
  8. Επιβάλλονται ενιαίοι χρωματικοί κώδικες για τους κάδους συλλογής αποβλήτων για τη διευκόλυνση της αναγνωρισιμότητάς τους από τους πολίτες.

Αναβάθμιση της ποιότητας των ανακυκλώσιμων υλικών και της λειτουργίας μονάδων επεξεργασίας αποβλήτων

 

  1. Με σκοπό την επίτευξη ανακύκλωσης υψηλής ποιότητας τίθενται ελάχιστες  απαιτήσεις σε εξοπλισμό, με ιδιαίτερη έμφαση στην ορθή διαλογή των πλαστικών, για τα Κέντρα Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ) στις οποίες  υποχρεούνται να συμμορφωθούν έως την 1η Ιανουαρίου2024.
  2. Τίθενται προδιαγραφές για τα ανακτώμενα υλικά, καθώς και η υποχρέωση τα ΚΔΑΥ να υπολογίζουν την ποσότητα των αποβλήτων συσκευασιών και των λοιπών ανακτώμενων υλικών που συλλέγονται χωριστά, μετά τη διαλογή ανά Δήμο. Έτσι, θα γνωρίζει κάθε Δήμος την πραγματική ανακύκλωση που του αναλογεί, κάτι που δεν ισχύει έως σήμερα.
  3. Σειρά εγκαταστάσεων επεξεργασίας αποβλήτων (ΚΔΑΥ, ΜΕΑ, μονάδες τεμαχισμού ελαστικών, μονάδες αναγέννησης ορυκτελαίων, ΧΥΤΕΑ, μονάδες κομποστοποίησης, μονάδες επεξεργασίας μπάζων, μονάδες αποτέφρωσης αποβλήτων, μονάδες τεμαχισμού μεταλλικού σκραπ κ.λπ.) υποχρεώνονται να διαθέτουν σύστημα περιβαλλοντικής διαχείρισης (όπως EMAS ή ISO 14001).
  4. Απλοποιείται η αδειοδότηση των μονάδων κομποστοποίησης.

Προώθηση της ορθής διαχείρισης των αποβλήτων κτηνοτροφικών μονάδων

Οι μεγάλες μονάδες εντατικής εκτροφής πουλερικών ή χοίρων υποχρεούνται να οδηγούν τα κτηνοτροφικά τους απόβλητα σε μονάδες βιοαερίου ή κομποστοποίησης εφόσον υπάρχουν διαθέσιμες στην περιοχή.

 

Εκσυγχρονισμός και αυστηροποίηση του νομοθετικού πλαισίου για τη διαχείριση των αποβλήτων εκσκαφών, κατασκευών  και κατεδαφίσεων (ΑΕΚΚ)

  1. Σε περίπτωση συνεργασίας εγκατάστασης επεξεργασίας ΑΕΚΚ με άνω του ενός ΣΕΔ, το οικονομικό αντάλλαγμα καθορίζεται με ενιαίο τρόπο για όλα τα συνεργαζόμενα ΣΕΔ.
  2. Αυστηροποιούνται οι προδιαγραφές των ζυγιστικών μηχανημάτων των εγκαταστάσεων επεξεργασίας ΑΕΚΚ προκειμένου να αποφεύγεται η παράνομη διαχείρισή τους και να διευκολύνεται ο έλεγχος.
  3. Επιβάλλεται από 1.1.2023 η τοποθέτηση ηλεκτρονικού συστήματος εντοπισμού θέσης (GPS) σε όλα τα οδικά μέσα μεταφοράς ΑΕΚΚ, στο οποίο έχουν πρόσβαση εφόσον απαιτηθεί οι ελεγκτικές αρχές.  
  4. Οι κάδοι συλλογής ΑΕΚΚ είναι αριθμημένοι και σε κάθε κάδο αναγράφονται τα στοιχεία του ιδιοκτήτη του.

 

Προώθηση του οικολογικού σχεδιασμού συσκευασιών

Προωθείται ο οικολογικός σχεδιασμός ιδιαίτερα στις πλαστικές συσκευασίες με μέτρα όπως:

  • Η διαφοροποίηση της εισφοράς στα ΣΕΔ ανάλογα με την ανακυκλωσιμότητα του πλαστικού,
  • η θέσπιση από τον Ιανουάριο του 2025 της υποχρέωσης για ελάχιστο ανακυκλωμένο περιεχόμενο 30% στις πλαστικές σακούλες μεταφοράς, ενώ από τον Ιανουάριο του 2023 (2 χρόνια νωρίτερα), εφαρμόζεται το ίδιο μέτρο στους Φορείς της Γενικής Κυβέρνησης οι οποίοι απαγορεύεται να προμηθεύονται πλαστικές σακούλες μεταφοράς που δεν περιέχουν τουλάχιστον 30% ανακυκλωμένο πλαστικό,
  • και η εισαγωγή περιβαλλοντικού τέλους για τα πλαστικά μπουκάλια με ετικέτα PVC. Ειδικότερα, από την 1η Ιουνίου 2022 επιβάλλεται τέλος ανακύκλωσης 8 λεπτών για τα προϊόντα μέρος της συσκευασίας των οποίων (η ετικέτα) περιέχει πολυβινυλοχλωρίδιο (PVC) κατά την πώλησή τους σε κάθε νόμιμο σημείο πώλησης. Η καταβολή του τέλους επιβάλλεται στους καταναλωτές ανά τεμάχιο προϊόντος κατ’ αντιστοιχία με την ακολουθούμενη πρακτική για τις πλαστικές σακούλες.

Μεγαλύτερη διαφάνεια και λογοδοσία για τα ΣΕΔ - Ενίσχυση του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ)

 

  1. Διευρύνονται τα ασυμβίβαστα για τα μέλη της διοίκησης των ΣΣΕΔ και, για πρώτη φορά, συμπεριλαμβάνουν και τα ΣΣΕΔ των μπάζων (ΑΕΚΚ).
  2. Απλοποιούνται κάποιες υποχρεώσεις των ΣΕΔ με σκοπό τη μείωση του γραφειοκρατικού φόρτου και την επικέντρωση του ΕΟΑΝ στον ουσιαστικό έλεγχο των αποτελεσμάτων των ΣΕΔ.
  3. Προβλέπεται η επιβολή σχεδίου συμμόρφωσης από τον ΕΟΑΝ σε Συλλογικά Συστήματα Εναλλακτικής Διαχείρισης (ΣΣΕΔ) σε περίπτωση μη επίτευξης του στόχου τους, καθώς και η επιβολή προστίμων αναλογικών της απόκλισης από τους στόχους. Σε περίπτωση που εξακολουθεί και δεν επιτυγχάνει τουλάχιστον το 80% του στόχου του, ο ΕΟΑΝ ανακαλεί την έγκριση του συστήματος.
  4. Τα ΣΣΕΔ υποχρεούνται να καταθέσουν χρηματική εγγύηση στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων είτε να προσκομίσουν εγγυητική επιστολή ή να προχωρήσουν στο άνοιγμα ανέκκλητης τραπεζικής πίστωσης υπέρ του ΕΟΑΝ με σκοπό τη διασφάλιση της επίτευξης των στόχων του φορέα ΣΣΕΔ και της εκπλήρωσης των υποχρεώσεών του. Η εγγύηση καταπίπτει με αίτηση του ΕΟΑΝ, εφόσον στο τέλος της πενταετούς έγκρισης του συστήματος δεν επιτυγχάνεται τουλάχιστον ένας από τους στόχους που έχουν οριστεί ως σχετικό κριτήριο στην απόφαση έγκρισής του.
  5. Με τη θεσμική και οικονομική ενίσχυση του ΕΟΑΝ επιχειρείται η ενδυνάμωση του ρυθμιστικού και εποπτικού του ρόλου, ενώ παράλληλα αυξάνονται οι αρμοδιότητές του. Ο ΕΟΑΝ πλέον καλείται να διαδραματίσει ουσιαστικό ρόλο για την ενίσχυση των δράσεων ανακύκλωσης των ΟΤΑ.
  6. Καθιερώνονται συγκεκριμένες προδιαγραφές για το περιεχόμενο των επιχειρησιακών φακέλων που υποβάλλουν τα συστήματα στον ΕΟΑΝ.
  7. Θεσπίζονται συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα για την εξέταση και έγκριση των επιχειρησιακών σχεδίων που υποβάλλουν τα Συστήματα στον ΕΟΑΝ, ώστε να μην υπάρχουν περιθώρια καθυστέρησης για την έγκριση και λειτουργία των συστημάτων ανακύκλωσης στη χώρα.
  8. Καθιερώνεται αναλυτικό ελάχιστο περιεχόμενο για τις αποφάσεις έγκρισης των ΣΕΔ.
  9. Για τον περιορισμό της εισφοροδιαφυγής, δημιουργείται ένα αυστηρό πλαίσιο ελέγχων και κυρώσεων και λαμβάνεται σειρά μέτρων, όπως η συγκεκριμενοποίηση των υποχρεώσεων όσων διεξάγουν εξ αποστάσεως πωλήσεις καθώς και η σύνδεση του Εθνικού Μητρώου Παραγωγών (ΕΜΠΑ) με το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ) και άλλα συναφή μητρώα.
  10. Ρυθμίζονται θέματα αναφορικά με τον εποπτικό και ελεγκτικό ρόλο του ΕΟΑΝ, ενώ συγκεκριμενοποιούνται και αυστηροποιούνται τα πρόστιμα στην περίπτωση παραβατικών συμπεριφορών.
  11. Ο ΕΟΑΝ θα παρακολουθεί την εφαρμογή των διατάξεων για τη διαμόρφωση της.&

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης