Περιζήτητη από επενδυτές για Υπεράκτια η Αλ. Σδούκου στην Κοπεγχάγη - Πως λειτουργεί η "πριμοδότηση" των 2,27 δισ που ενέκρινε η Κομισιόν για ΑΠΕ

Περιζήτητη από επενδυτές για Υπεράκτια η Αλ. Σδούκου στην Κοπεγχάγη - Πως λειτουργεί η
Η κυρία Σδούκου έχει αλλεπάλληλες συναντήσεις με ξένους «παίκτες» για ανάπτυξη υπεράκτιων αιολικών πάρκων στην Ελλάδα.
Σχετικά Άρθρα

 Μεγάλο είναι το ενδιαφέρον για ανάπτυξη θαλάσσιων αιολικών πάρκων στην Ελλάδα. Το αποδεικνύουν οι πυκνές συναντήσεις που έχει από την Τρίτη 23/11 έως και σήμερα η γενική γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας κυρία Αλεξάνδρα Σδούκου, στο περιθώριο του συνεδρίου της Wind Europe το οποίο φέτος διεξάγεται στην Κοπεγχάγη.

Μαγνήτης για τους επενδυτές ήταν και οι ανακοινώσεις του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη από το βήμα της συνδιάσκεψης του ΟΗΕ για το κλίμα στη Γλασκώβη όπου είχε αναφερθεί στους στόχους που έχει θέσει η Ελλάδα για έργα ΑΠΕ ισχύος 2 GW στα νερά του Αιγαίου έως το 2030, που μεταφράζονται σε επενδύσεις ύψους τουλάχιστον 6 δισ. ευρώ. Το επανέλαβε και κατά την παρουσίαση του προσχεδίου του νομικού πλαισίου για τα υπεράκτια αιολικά πάρκα στις 4 Νοεμβρίου.

Έτσι, η κυρία Σδούκου είναι περιζήτητη, αυτές τις ημέρες στην πρωτεύουσα της Δανίας, όπου φιλοξενείται η ετήσια συνάντηση των φορέων της αιολικής ενέργειας ανά τον πλανήτη. Στο περιθώριο των εργασιών, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, η Γενική Γραμματέας δεν σταματά να συζητά με εκπροσώπους μεγάλων εταιρειών, με μεγάλη εμπειρία στην ανάπτυξη αιολικών πάρκων, όπως είναι η πρωτοπόρος νορβηγική Equinor, η Copenhagen Investment Partners η οποία έχει και στο παρελθόν επιδείξει το ενδιαφέρον της για επενδύσεις στην Ελλάδα, η Shell η οποία είχε ξεκινήσει συζητήσεις πριν από κάποιους μήνες με ελληνικό όμιλο για σύμπραξη στην ανάπτυξη υπεράκτιων πάρκων στη χώρα μας, η γαλλική Total και πολλές άλλες.

Ενδιαφέρον για επενδύσεις σε θαλάσσια αιολικά πάρκα έχουν εκδηλώσει και εγχώριοι παίκτες, μόνοι ή σε συμπράξεις. Ήδη η Mytilineos έχει ανακοινώσει συμφωνία με τη δανέζικη Copenhagen Infrastructrure Partners (CIP), με στόχο την ανάπτυξη υπεράκτιων αιολικών πάρκων στην Ελλάδα. Το ίδιο και η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή η οποία έχει συμπράξει με την Ocean Winds σύμπραξη της πορτογαλικής EDP Renewables και της γαλλικής ENGIE για από κοινού ανάπτυξη πλωτών υπεράκτιων αιολικών πάρκων ισχύος 1,5 GW. Έντονο είναι το ενδιαφέρον επίσης της ΔΕΗ, της Μότορ Οιλ, των ΕΛΠΕ, της ΕΝΤΕΚΑ κ.ά. που αναζητούν συμμάχους για επενδύσεις στα …μελτέμια του Αιγαίου.

Όσον αφορά στη διαδικασία που θα προβλέπει το προωθούμενο από την κυβέρνηση πλαίσιο, θα γίνει μια επιλογή θαλάσσιων οικοπέδων και αφού ολοκληρωθεί η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, θα καθοριστούν τα πολύγωνα των περιοχών υπεράκτιων πάρκων, ώστε στο δεύτερο τρίμηνο του 2023 να προχωρήσει η παραχώρησή τους σε επενδυτές μέσω ανταγωνιστικής διαδικασίας.

Ο ΑΔΜΗΕ θα είναι εκείνος που θα μελετήσει και θα σχεδιάσει τις ενδεδειγμένες λύσεις για τη διασύνδεση των πάρκων ενώ παράλληλα θα ωριμάζει η αδειοδοτική διαδικασία από τους επενδυτές έως τα τέλη του 2025, ώστε εντός του πρώτου τριμήνου του 2026 να γίνουν οι πρώτοι διαγωνισμοί από τη ΡΑΕ, όπως γίνεται και για τα χερσαία.

Πως λειτουργεί η "πριμοδότηση"  των διαγωνισμών ΑΠΕ έως το 2025

Όσο για τα χερσαία έργα ΑΠΕ, εγκρίθηκε χθες την Κομισιόν, βάσει των κοινοτικών κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις, το ελληνικό καθεστώς ύψους 2,27 δισ. ευρώ για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και για την υψηλής απόδοσης συμπαραγωγή ηλεκτρισμού και θερμότητας. Ουσιαστικά αφορά την έγκριση του νέου σχήματος ανταγωνιστικών διαδικασιών ΑΠΕ της χώρας μας, πενταετούς διάρκειας, δηλαδή έως και το 2025. Τα κονδύλια – μέσω του ΕΛΑΠΕ – θα στηρίξουν το σύστημα στήριξης των παραγωγών ΑΠΕ.

Η ενίσχυση θα λάβει τη μορφή πριμοδότησης. Σύμφωνα με το μοντέλο αυτό, όταν η τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας είναι χαμηλότερη από μια τιμή αναφοράς που καθορίζεται βάσει δημοπρασίας, το κράτος καταβάλλει στον παραγωγό ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές τη διαφορά μεταξύ της πραγματικής τιμής της ηλεκτρικής ενέργειας και της τιμής αναφοράς. Από την άλλη πλευρά, όταν η τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας υπερβαίνει την τιμή αναφοράς, ο παραγωγός ηλεκτρικής ενέργειας καταβάλλει στο κράτος τη διαφορά μεταξύ της πραγματικής τιμής της ηλεκτρικής ενέργειας και της τιμής αναφοράς.
Αυτό εγγυάται μακροπρόθεσμη σταθερότητα των τιμών στους παραγωγούς ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, και τους βοηθάει να πραγματοποιήσουν τις αναγκαίες επενδύσεις, περιορίζοντας παράλληλα το κόστος για το κράτος.

Όσον αφορά τις ενισχύσεις για τη στήριξη της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από τεχνολογίες εκτός δημοπρασιών, θα εφαρμόζεται παρόμοιος μηχανισμός με τη διαφορά ότι η τιμή αναφοράς θα ευθυγραμμίζεται με το κόστος παραγωγής της εν λόγω τεχνολογίας.

Τα 2,27 δισ. ευρώ εκτιμάται ότι θα στηρίξουν περίπου 4,2 GW εγκατεστημένης ισχύος. Το καθεστώς στήριξης θα είναι ανοικτό έως το 2025. Όπως εκτιμούν πηγές του ΥΠΕΝ, η πρώτη δημοπρασία με βάση το νέο σχήμα, θα γίνει στις αρχές του 2022, ώστε οι επενδυτές έργων ΑΠΕ να «κλειδώνουν» τιμές για την παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια για 20 χρόνια.

Εάν δεν επιτευχθεί ελάχιστη τεχνολογική διαφοροποίηση από τις κοινές δημοπρασίες σχετικά με την ηλιακή και τη χερσαία αιολική ενέργεια, η Ελλάδα διατηρεί τη δυνατότητα να δρομολογήσει χωριστές δημοπρασίες για τη χερσαία αιολική και για την ηλιακή ενέργεια ώστε να αντιμετωπιστεί το τεχνολογικό έλλειμμα. Επίσης, η Ελλάδα σχεδιάζει να χρηματοδοτήσει έργα που βρίσκονται εκτός της χώρας. (προβλέπεται από τις ευρωπαϊκές κατευθύνσεις).

Έτσι θα στηριχθεί ένα ευρύ φάσμα τεχνολογιών που παράγουν ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές. Η επιλογή των δικαιούχων μέσω ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών εκτιμάται ότι θα ελαχιστοποιήσει τις πιθανές στρεβλώσεις του ανταγωνισμού. 

Η Ελλάδα είχε κοινοποιήσει στην Επιτροπή την πρόθεσή της να θεσπίσει νέο καθεστώς για τη στήριξη της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από διάφορες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, και συγκεκριμένα από χερσαίες αιολικές, φωτοβολταϊκές, αιολικές και φωτοβολταϊκές εγκαταστάσεις με εξοπλισμό αποθήκευσης, από βιοαέριο, βιομάζα, αέρια εκλυόμενα από χώρους υγειονομικής ταφής, καθώς και από υδροηλεκτρικούς, γεωθερμικούς και σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής με συγκεντρωτικά κάτοπτρα. Το καθεστώς θα στηρίξει επίσης υψηλής απόδοσης συμπαραγωγή ηλεκτρισμού και θερμότητας.



www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης