Περιβάλλον

Ποιοί εξαιρούνται από την υποχρέωση μείωσης των εκπομπών ρύπων κατά 30%

Ποιοί εξαιρούνται από την υποχρέωση μείωσης των εκπομπών ρύπων κατά 30%

Οι αλλαγές του νομοσχεδίου για τον Κλιματικό Νόμο

"Χάρη" στις βιομηχανίες που ήδη συμμετέχουν στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΕΣΕΔΕ) θα δίνει ο κλιματικός νόμος όσον αφορά στην υποχρέωση μείωσης κατά 30% των εκπομπών ρύπων έως το 2030.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, το νομοσχέδιο το οποίο αυτές τις μέρες αναμένεται να εισαχθεί προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή, φέρνει αλλαγές σε σύγκριση με το αρχικό κείμενο που είναι τεθεί σε διαβούλευση τον περασμένο Νοέμβριο.
Ειδικότερα, σχετικά με τον περιορισμό των εκπομπών ρύπων από βιομηχανικές και άλλες δραστηριότητες (όπως είναι τα τουριστικά έργα, οι πτηνοτροφικές εγκαταστάσεις, υδατοκαλλιέργειες, οι βιομηχανικές δραστηριότητες και άλλες συναφείς εγκαταστάσεις), παραμένει η πρόβλεψη ότι θα πρέπει να περιοριστούν τουλάχιστον κατά 30% έως το τέλος της δεκαετίας, σε σχέση με τα επίπεδα του 2019 (το αρχικό κείμενο έθετε ως έτος βάσης το 2022).

Βιομηχανίες

Ωστόσο, οι ενστάσεις της βιομηχανίας ήταν έντονες, με την Ένωση Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας (ΕΒΙΚΕΝ) να έχει αποστείλει και σχετική επιστολή στον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κώστα Σκρέκα. Τελικά, στη ρύθμιση προστέθηκε η πρόβλεψη ότι θα εξαιρούνται της υποχρέωσης μείωσης κατά 30% των εκπομπών τα έργα και οι δραστηριότητες που ήδη συμμετέχουν στο ΕΣΕΔΕ.
Κι αυτό διότι η βιομηχανία ήδη υποχρεούται σε μείωση εκπομπών 61% έως το 2030 σε σχέση με το 2005 βάσει της πρότασης της νέας Οδηγίας του ΕΣΕΔΕ.

Σε σχέση με τα κτίρια, η πρόβλεψη που πρότεινε απαγόρευση από το 2023 της εγκατάστασης καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης σε περιοχές όπου υπάρχει επαρκώς διαθέσιμο δίκτυο φυσικού αερίου «φεύγει», όπως και εκείνη για απαγόρευση από το 2030 της χρήσης καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης. Η νέα προτεινόμενη ρύθμιση αναφέρει ότι από 1ης Ιανουαρίου 2030 θα επιτρέπεται αποκλειστικά η πώληση πετρελαίου θέρμανσης το οποίο όμως θα είναι αναμεμειγμένο σε ποσοστό τουλάχιστον 30% με ανανεώσιμα υγρά καύσιμα. Οι παραβάτες που θα καίνε μόνο πετρέλαιο θα καταβάλλουν πρόστιμο τριπλάσιο από την αξία του καυσίμου που προμηθεύτηκαν.

Οχήματα μηδενικών εκπομπών

Όσο για την πώληση μόνο οχημάτων μηδενικών εκπομπών για νέα επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα αυτή θα επιβληθεί τελικά από το 2035, σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό Κανονισμός 2019/631 και όχι νωρίτερα, δηλαδή από το 2030 που είχε προταθεί αρχικά.
Επίσης, για Αττική και Θεσσαλονίκη δίνεται παράταση ενός έτους (από το 2025 στο 2026) στην υποχρέωση τα νέα ταξί και το ένα τρίτο των νέων οχημάτων που ταξινομούνται για μίσθωση και εκμίσθωση σε τρίτους, να είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών.

Παράταση παίρνει και η προθεσμία για τα νέα εταιρικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης που ταξινομούνται, τα οποία από την 1η.1.2024 (και όχι του 2023) πρέπει κατ’ ελάχιστον το ένα τέταρτο από αυτά να είναι αμιγώς ηλεκτρικά ή υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης ρύπων έως 50 γραμμαρίων διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο (CO2/χλμ). Η ρύθμιση θα ισχύει για όσες εταιρείες έχουν αποκτήσει τουλάχιστον τέσσερα εταιρικά αυτοκίνητα εντός του οικονομικού έτους.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης