Παγώνουν μέχρι νεωτέρας τα έργα ΑΠΕ - Γιατί "μπλοκάρουν" ΔΕΔΔΗΕ και ΑΔΜΗΕ

Παγώνουν μέχρι νεωτέρας τα έργα ΑΠΕ - Γιατί

Τροχοπέδη η έλλειψη υποδομών , stop σε χορήγηση όρων σύνδεσης - Απαιτείται πλαίσιο fast track

 

Οι αναθεωρημένοι στόχοι της ΕΕ για αύξηση των ΑΠΕ από το 40% στο 45% με βάση το πακέτο Fit for 55, όπως αποτυπώνονται στο σχέδιο REPower EU που ανακοινώθηκε χθες, βρίσκουν την εγχώρια αγορά των ΑΠΕ σε καθεστώς άτυπης αναστολής.

Ο ΔΕΔΔΗΕ έχει ήδη προχωρήσει σε "πάγωμα" της υποβολής αιτήσεων σύνδεσης και της χορήγησης όρων σύνδεσης στα εκκρεμή αιτήματα μικρομεσαίων έργων ενώ και ο ΑΔΜΗΕ έχει παγώσει την έκδοση προσφορών όρων σύνδεσης μεγάλων έργων.

Πίσω από τις αποφάσεις των δύο Διαχειριστών βρίσκονται ρυθμίσεις του νομοσχεδίου για την δεύτερη φάση απλοποίησης της αδειοδότησης έργων ΑΠΕ που επιχειρεί να δώσει λύσεις και στο μείζον πρόβλημα της έλλειψης ηλεκτρικού χώρου για την απορρόφηση της πράσινης ενέργειας.
Η πρόβλεψη του νομοσχεδίου για περικοπές "πράσινου" φορτίου σε ποσοστό 5% όταν προκύπτουν προβλήματα ευστάθειας λόγω της μεγάλης διείσδυσης των ΑΠΕ, δημιουργεί νέα δεδομένα σε σχέση με τη δυναμικότητα.

Εν αναμονή του νομοσχεδίου

Ετσι, ο ΑΔΜΗΕ, έχει "παγώσει" την διαδικασία έκδοσης νέων όρων σύνδεσης και αναμένει την ψήφιση του νομοσχεδίου που ανοίγει το δρόμο για την σύνδεση περισσότερων έργων, η ισχύς των οποίων θα περικόπτεται όταν κρίνεται απαραίτητο.
Σε ότι αφορά τα μικρομεσαία έργα ΑΠΕ που συνδέονται με το δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ το νομοσχέδιο "παγώνει" πανελλαδικά την υποβολή αιτήσεων και την χορήγηση όρων σύνδεσης ως ότου εγκριθεί από τη ΡΑΕ η εισήγηση του Διαχειριστή για την τροποποίηση του Κώδικα ΕΔΔΗΕ ώστε να αυξηθεί ο ηλεκτρικός χώρος.

Ο ΔΕΔΔΗΕ, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, θα πρέπει εντός ενός μήνα από την έναρξη ισχύος του, να υποβάλει στη ΡΑΕ την εισήγησή του για τις σχετικές τροποποιήσεις του ΕΔΔΗΕ. Το γεγονός ωστόσο ότι το νομοσχέδιο δεν θέτει συγκεκριμένο χρονικό διάστημα μέσα στο οποίο η ΡΑΕ θα πρέπει να προχωρήσει στην έγκριση έχει δημιουργήσει ανησυχίες στην αγορά για παράταση του ¨παγώματος» για μακρύ χρονικό διάστημα.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι τόσο το νομοσχέδιο για τη δεύτερη φάση απλοποίησης της αδειοδότησης των απε όσο και αυτό της αποθήκευσης, όπως και το νομοσχέδιο για τα υπεράκτια αιολικά αποτελούν προαπαιτούμενα για την εκταμίευση της δεύτερης δόσης του Ταμείου Ανάκαμψης και θα πρέπει να έχουν ψηφισθεί από τη Βουλή το αργότερο έως τα τέλη Ιουνίου.

Fast-track πλαίσιο αδειοδότησης

Η έλλειψη υποδομών δικτύου καταγράφεται από την αγορά ως το μεγαλύτερο πρόβλημα για την ανάπτυξη των ΑΠΕ και την επίτευξη των υπό αναθεώρηση εθνικών στόχων στη βάση και του REPower EU της ΕΕ. H πλευρά του ΑΔΜΗΕ έχει επισημάνει την ανάγκη θεσμοθέτησης ενός fast-track Εθνικού Πλαισίου Αδειοδότησης Έργων Μεταφοράς που θα επιτρέψει την ταχύτερη υλοποίηση νέων ηλεκτρικών υποδομών Υψηλής και Υπερυψηλής Τάσης.

Σήμερα ο διαθέσιμος ηλεκτρικός χώρος στο δίκτυο του ΑΔΜΗΕ ανέρχεται σε περίπου 17 GW. O ηλεκτρικός χώρος που έχει καταληφθεί ήδη από σταθμούς ΑΠΕ ανέρχεται σε 19,6 GW εκ των οποίων 8,5 GW αφορούν σε εν λειτουργία έργα και 10,7 GW σε ενεργές προσφορές σύνδεσης. Από τον Ιανουάριο του 21 έως σήμερα στον ΑΔΜΗΕ έχουν υποβληθεί αιτήσεις όρων σύνδεσης για ισχύ 23 GW. Ο ΑΔΜΗΕ έχει σχεδιάσει και υλοποιεί υποδομές που θα ανοίξει χώρο για 28,6 GW έως το 2030. Τα αιτήματα για προσφορές σύνδεσης ωστόσο που έχουν υποβληθεί μέχρι στιγμής ξεπερνούν ήδη τη χωρητικότητα που μπορεί να απορροφήσει το σύστημα το 2030, ενώ οι αιτήσεις συνεχίζουν να πέφτουν ¨βροχή».

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης