AΠΕ: Οι κρίσιμες προθεσμίες του νομοσχεδίου και τι θα ισχύσει για το ειδικό τέλος

AΠΕ: Οι κρίσιμες προθεσμίες του νομοσχεδίου και τι θα ισχύσει για το ειδικό τέλος
Τα ειδικά σημεία του νομοσχεδίου που αφορά τις ΑΠΕ όσον αφορά οικοδομικά, δασικά , απαλλαγές, εξαιρέσεις
Πολλές διευκολύνσεις για την επιτάχυνση κομβικών επενδύσεων για την ασφάλεια ενεργειακού εφοδιασμού της χώρας, όπως έργα ανάπτυξης των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, αλλά και Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, περιλαμβάνει το πολυνομοσχέδιο του οποίου η διαβούλευση ολοκληρώνεται μεθαύριο Τετάρτη 13/7. Ειδικότερα, για την εγκατάσταση Κέντρων Υψηλής Τάσης (ΚΥΤ) από τον ΑΔΜΗΕ δίνεται η δυνατότητα έκδοσης των αναγκαίων οικοδομικών αδειών κατά παρέκκλιση των πολεοδομικών διατάξεων.

Παράλληλα, προωθούνται ειδικοί όροι χρηματοδότησης, από εθνικούς ή ενωσιακούς πόρους μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, έργων υποδομών ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, καθώς και της διαδικασίας καταβολής της στους φορείς που υλοποιούν τα σχετικά έργα, προκειμένου να διευκολυνθεί η διαδικασία χρηματοδότησης. Αφορά τα έργα και τις υποδομές δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας που υλοποιούνται από τους Διαχειριστές των Δικτύων (ΑΔΜΗΕ, ΔΕΔΔΗΕ) καθώς και δικτύων διανομής φυσικού αερίου που περιλαμβάνονται στα προγράμματα ανάπτυξης των διαχειριστών δικτύων διανομής φυσικού αερίου (ΔΕΣΦΑ, ΔΕΠΑ Υποδομών), καθώς και μεμονωμένες ενισχύσεις ή επιχορηγήσεις για έργα υποδομών μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου που έχουν τον χαρακτήρα φυσικού μονοπωλίου.

Οι κρίσιμες προθεσμίες για τις ΑΠΕ

Όσον αφορά στα έργα ΑΠΕ, παρατείνονται έως τις 31 Δεκεμβρίου 2024, οι οικοδομικές άδειες, άδειες δόμησης ή αναθεωρήσεις που εκδόθηκαν για την κατασκευή σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ (βάσει των παρ. 5 και 6 του άρθρου 50 του ν. 4495/2017), καθώς και όσες εκδόθηκαν έως την 30ή Δεκεμβρίου 2020.

Επίσης, πάρκα ΑΠΕ, καθώς και όλα τα συνοδά έργα (δρόμοι, υποσταθμοί κλπ.), οι οποίες έχουν εγκατασταθεί σε δάση, δασικές εκτάσεις και δημόσιες εκτάσεις (ή θα εγκατασταθούν έως τη δημοσίευση του νόμου σε ΦΕΚ), χωρίς άδεια της δασικής υπηρεσίας, εφόσον είχαν καταθέσει εμπρόθεσμα σχετική αίτηση εκκίνησης της διαδικασίας στην οικεία Δασική Υπηρεσία, θα μπορούν να πάρουν έως την 30η Ιουνίου 2023 την έγκριση επέμβασης.
Έως τότε αναστέλλεται η ισχύς των διοικητικών πράξεων αποβολής, επιβολής προστίμων κατεδάφισης, που τυχόν έχουν εκδοθεί και οι πράξεις αυτές ανακαλούνται από τη δασική υπηρεσία, εφόσον εκδοθεί η απόφαση έγκρισης επέμβασης.

Εξάλλου, προτείνεται απαλλαγή από την υποχρέωση λήψης άδειας από τον Περιφερειάρχη για τις μισθώσεις που απαιτούνται προκειμένου να γίνει διάνοιξη δρόμων, εγκατάσταση εξοπλισμών ή εκτέλεση επενδύσεων ή έργων. Αφορά ακίνητα στους ορεινούς όγκους Καμβουνίων, Πιερίων, Ολύμπου, Βερμίου, Δυσσόρου, Βερτίσκου, Κερδυλλίων, Μενικίου, Παγγαίου και Ορέων Λεκάνης καθώς και σε περιοχές της Κρήτης.
Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, «η απαίτηση χορήγησης στους ενδιαφερόμενους επενδυτές άδειας του πρώην Νομάρχη (νυν Περιφερειάρχη) καθιστά ιδιαίτερα γραφειοκρατική και αργή τη διαδικασία εγκατάστασης σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και αυτό, δίχως ουσιαστικό δικαιολογητικό λόγο». Σε κάθε περίπτωση απαιτείται θετική γνωμοδότηση από το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας (ΓΕΕΘΑ) στο πλαίσιο περιβαλλοντικής αδειοδότησης των έργων.

Το τέλος ΑΠΕ - Οι εξαιρέσεις

Όσον αφορά στο ετήσιο ειδικό τέλος για τις ΑΠΕ και τους υβριδικούς σταθμούς, υπέρ ΔΑΠΕΕΠ, προβλέπεται:


α) 2 €/MWh παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας που εγχέεται στο διασυνδεδεμένο σύστημα ή δίκτυο (και των Mη Διασυνδεδεμένων Νησιών) για όσες ΑΠΕ και υβριδικά δεν έχουν συνάψει Σύμβαση Λειτουργικής Ενίσχυσης, ή σύμβαση πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας, ή δεν έχουν επιλεγεί για ένταξη σε καθεστώς λειτουργικής ενίσχυσης μέσω ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών.

β) 3% επί της Τιμής Αναφοράς για την εγχεόμενη ηλεκτρική ενέργεια στο δίκτυο για σταθμούς που έχουν συνάψει σύμβαση Λειτουργικής Ενίσχυσης ή πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας ή έχουν επιλεγεί για ένταξη σε καθεστώς λειτουργικής ενίσχυσης μέσω διαγωνισμών, καθώς και ειδικά για σταθμούς που συνάπτουν Σύμβαση Λειτουργικής Ενίσχυσης, εκτός ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών.

Το τέλος αυτό αντικαθιστά το 3% υπερ ΟΤΑ και καταναλωτών της κατηγορίας αυτής, όπως διευκρινίζεται στο Άρθρο 82, δημοσιευμένο στο opengov και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς, δεν αποτελεί επιπρόσθετο τέλος.

γ) για σταθμούς που έχουν συνάψει σύμβαση πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας ή αντίστοιχη σύμβαση αγοραπωλησίας ηλεκτρικής ενέργειας (του άρθρου 12 του ν. 3468/2006, ή προ του ν. 3468/2006), το ειδικό τέλος αντιστοιχεί σε ποσοστό 3% επί των εσόδων προ Φόρου Προστιθέμενης Αξίας, από την πώληση της ηλεκτρικής ενέργειας.

Από την υποχρέωση καταβολής ειδικού τέλους εξαιρούνται, σταθμοί ΑΠΕ που εγκαθίστανται σε κτίρια, ανεξαρτήτως ισχύος, που εγκαθίστανται από αυτοπαραγωγούς, φωτοβολταικοί σταθμοί με εγκατεστημένη ισχύ μικρότερη του 1 MW, φωτοβολταικοί σταθμοί οι οποίοι, κατά την έναρξη ισχύος των νέων ρυθμίσεων, έχουν ήδη συνάψει σύμβαση Λειτουργικής Ενίσχυσης ή πώλησης ή έχουν επιλεγεί για ένταξη σε καθεστώς ενίσχυσης μέσω διαγωνισμού, πλην των φωτοβολταικών σταθμών που λαμβάνουν Λειτουργική Ενίσχυση με βάση τον ν. 4414/2016, ύστερα από συμμετοχή τους σε κοινή ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης