Ενέργεια

Γιατί χρειάζεται ένα εθνικό πλαίσιο για τη στήριξη της παραγωγής και της χρήσης SAF στην Ελλάδα

Γιατί χρειάζεται ένα εθνικό πλαίσιο για τη στήριξη της παραγωγής και της χρήσης SAF στην Ελλάδα
Τι σηματοδοτεί η συμφωνία EΛΠΕ - Aegean και ποιές θεσμικές παρεμβάσεις απαιτούνται

Δυναμικό άνοιγμα της Ελλάδας στις πράσινες αερομεταφορές μετά την στρατηγική συμφωνία AEGEAN και ΕΛΠΕ για τη χρήση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων SAF.
Με την συμφωνία αυτή, οι δυο οργανισμοί ανοίγουν τον δρόμο για την έγκαιρη προσαρμογή της χώρας μας στους στόχους της επικείμενης ευρωπαϊκής νομοθεσίας για υποχρεωτική χρήση SAF 2% το 2025 σε όλες τις πτήσεις από τα αεροδρόμια της ΕΕ και θέτουν τα θεμέλια για να δημιουργηθούν οι αναγκαίες προϋποθέσεις που θα συμπεριλάβουν τη χώρα στον χάρτη των βιώσιμων αερομεταφορών.

Ο Όμιλος Ελληνικά Πετρέλαια, μέσω της θυγατρικής του ΕΚΟ, ανέλαβε να εξασφαλίσει την προμήθεια SAF στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στο αεροδρόμιο "Μακεδονία" με την AEGEAN να χρησιμοποιεί SAF σε πτήσεις της που αναχωρούν από τη βάση της στη Θεσσαλονίκη, αποτελώντας την πρώτη ελληνική αεροπορική εταιρεία και μια από τις λίγες στην Ευρώπη, που πραγματοποιεί πτήσεις σε τακτική βάση με βιώσιμα καύσιμα.

Στις 14/07/2021, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε την πρόταση του Κανονισμού Refuel EU Aviation (με την οποία θεσπίζει στόχους για την διείσδυση των Βιώσιμων Αεροπορικών Καυσίμων (SAF), συμπεριλαμβανομένων και των ελάχιστων μεριδίων συνθετικών καυσίμων), από το 2025 έως και το 2050. Στόχος της νομοθεσίας είναι, κάθε πτήση που αναχωρεί από ευρωπαϊκό αεροδρόμιο, ανεξαρτήτως προορισμού, να είναι εφοδιασμένη τουλάχιστον με ένα ελάχιστον ποσοστό SAF. O Κανονισμός θα εφαρμόζεται στους φορείς εκμετάλλευσης αεροσκαφών, στους ενωσιακούς λιμένες, και στους προμηθευτές αεροπορικών καυσίμων. Συγκεκριμένα, προβλέπεται:
• Από 1/1/2025, όλα τα αεροπορικά καύσιμα που διατίθενται από τους προμηθευτές καυσίμων στις αεροπορικές εταιρείες, σε κάθε αερολιμένα της ΕΕ θα πρέπει να έχουν ένα ελάχιστο ποσοστό SAF, σύμφωνα με τον παρακάτω πίνακα.

Suf1.JPG

• Η ετήσια ποσότητα αεροπορικών καυσίμων με την οποία ανεφοδιάζονται οι αεροπορικές εταιρείες σε αερολιμένα της ΕΕ θα πρέπει να ανέρχεται τουλάχιστον στο 90% των ετήσιων απαιτούμενων αεροπορικών καυσίμων για τις πτήσεις από αυτόν τον αερολιμένα (αποφυγή tankering).
• Μη τήρηση των διατάξεων επιφέρει κυρώσεις στους προμηθευτές καυσίμων και στις αεροπορικές εταιρείες.

Η διαμόρφωση του Κανονισμού είναι σε εξέλιξη, και βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο τελικό στάδιο των διαπραγματεύσεων μεταξύ Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και των εκπροσώπων των Κρατών Μελών (Συμβούλιο της ΕΕ). Φαίνεται από τις μέχρι τώρα νομοθετικές εξελίξεις ότι τα παραπάνω ελάχιστα μερίδια πιθανώς θα αυξηθούν, ιδίως σε ό,τι αφορά τα μερίδια των συνθετικών καυσίμων (καύσιμα από νερό και CO2, ανακυκλωμένο ή από την ατμόσφαιρα, με τη βοήθεια 100% ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας).

Γιατί χρειάζεται ένα εθνικό πλαίσιο για τη στήριξη της παραγωγής και της χρήσης SAF στην Ελλάδα, παράλληλα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία;

Η ευρωπαϊκή νομοθεσία που διαμορφώνεται για τα SAF, επικεντρώνεται στη στήριξη της ζήτησής τους μέσω της θέσπισης υποχρεωτικών στόχων διείσδυσής τους στα αεροπορικά καύσιμα που διακινούνται στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια. Ωστόσο, δεν συνοδεύεται από κίνητρα για τη στήριξη της παραγωγής των SAF στα Κράτη Μέλη. Η εγχώρια παραγωγή SAF θα μείωνε σημαντικά το κόστος προμήθειας των νέων αυτών καυσίμων, όπως και τις εκπομπές που θα προέκυπταν από την μεταφορά μεγάλων ποσοτήτων SAF από άλλα Κράτη Μέλη, στην Ελλάδα.

Παράλληλα, δίδεται η ευκαιρία για την αξιοποίηση των μεγάλων ποσοτήτων χρησιμοποιημένων μαγειρικών ελαίων και ζωικών λιπών, για τη συλλογή και την αξιοποίηση των οποίων η χώρα αναζητά λύσεις, αμβλύνοντας έτσι τον ανταγωνισμό για την πρόσβαση στην περιορισμένη σήμερα πρώτη ύλη για την παραγωγή τους. Για αυτό το σκοπό, είναι απαραίτητο ο εθνικός ενεργειακός σχεδιασμός να περιλαμβάνει κίνητρα και μέτρα για την εγχώρια παραγωγή SAF και τη στήριξη της χρήσης τους από τους αερομεταφορείς.

Suf2.JPG

Υπέρ της θέσπισης κινήτρων για την παραγωγή τάσσεται και η αεροπορική βιομηχανία

Ο Διεθνής Οργανισμός…. ΙΑΤΑ εκτιμά ότι για την επίτευξη του στόχου κλιματικά ουδέτερων αεροπορικών μεταφορών απαιτείται η αύξηση της παγκόσμιας ετήσιας παραγωγικής ικανότητας SAF από 125 εκατομμύρια λίτρα που είναι σήμερα σε 449 δισεκατομμύρια λίτρα το 2050. Η IATA εκτιμά ότι με αποτελεσματικά κρατικά κίνητρα, η παραγωγή θα μπορούσε να φτάσει τα 30 δισεκατομμύρια λίτρα έως το 2030, κάτι που θα αποτελούσε σημείο καμπής για την παραγωγή και τη χρήση SAF σε παγκόσμιο επίπεδο.


Suf3.JPG


www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης