Ενέργεια

Νέο Μπουργάς- Αλεξανδρούπολη σχεδιάζει ο όμιλος Κοπελούζου για τροφοδοσία πετρελαίου στα Βαλκάνια

Νέο Μπουργάς- Αλεξανδρούπολη σχεδιάζει ο όμιλος Κοπελούζου για τροφοδοσία πετρελαίου στα Βαλκάνια
Αντίστροφες οι ροές με στόχο την τροφοδότηση των Βαλκανίων

Το έντονο ενδιαφέρον της Βουλγαρίας να εξασφαλίσει την τροφοδοσία της με πετρέλαιο στο πλαίσιο της προσπάθειας απεξάρτησης από τις ρωσικές προμήθειες, καθιστούν εξαιρετικά πιθανή την αναβίωση του πετρελαιαγωγού που θα συνδέει την Αλεξανδρούπολη με το Μπουργκάς, βεβαίως υπό διαφορετικούς όρους και σε πολύ μικρότερο μέγεθος έναντι των σχεδιασμών του παρελθόντος.
Οι προπαρασκευαστικές συζητήσεις για τον αγωγό, ο οποίος θα έχει αντίστροφη ροή σε σχέση με το παλαιότερο σχέδιο και θα μεταφέρει πετρέλαιο από τη Μεσόγειο στη γειτονική χώρα, έχουν ήδη ξεκινήσει. Ο όμιλος Κοπελούζου να προωθεί το έργο από ελληνικής πλευράς και το σχέδιο προβλέπει τη δημιουργία ενός αγωγού με ροή από την Αλεξανδρούπολη προς το Μπουργκάς και μεταφορική ικανότητα της τάξης των 10.000 τόνων πετρελαίου. Έτσι ο αγωγός θα έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει πετρέλαιο από τη Μεσόγειο προς τις χώρες της Βαλκανικής.

Πρέπει να σημειωθεί ότι σήμερα η Βουλγαρία τροφοδοτείται κυρίως με ρωσικό πετρέλαιο. Επιδιώκοντας να αποφύγει στο μέλλον η τροφοδοσία της να εξαρτάται υποχρεωτικά από τα ήδη κορεσμένα και εξαιρετικά υψηλού κόστους Στενά του Βοσπόρου, αναζητά μία ακόμα διέξοδο μέσω του πετρελαιαγωγού Αλεξανδρούπολης- Μπουργκάς.
Πληροφορίες μάλιστα αναφέρουν ότι οι συζητήσεις για την εν λόγω εναλλακτική διαδρομή περιλαμβάνουν και την πιθανή επέκτασή του βόρεια προς τα λιμάνια της Βάρνας στη Βουλγαρία και της Κονστάντζας στη Ρουμανία.
Έτσι ο πετρελαιαγωγός Αλεξανδρούπολης- Μπουργκάς θα μπορεί να να δώσει λύσεις στον πετρελαϊκό εφοδιασμό χωρών των Βαλκανίων, που μέχρι σήμερα εφοδιάζονται κυρίως (και κάποιες αποκλειστικά) με ρωσικό πετρέλαιο.
Ο όμιλος Κοπελούζου θα είναι κατά πασά πιθανότητα ο φορέας υλοποίησης του έργου, όπως προκύπτει από δηλώσεις κορυφαίου στελέχους του.

Σε εξέλξη οι επαφές σε πολιτικό επίπεδο

Σε πολιτικό επίπεδο οι συζητήσεις μεταξύ της Βουλγαρίας και της Ελλάδας έχουν ήδη ξεκινήσει, με τη Σόφια να δείχνει έντονο ενδιαφέρον, καθώς η παρέκκλιση που έχει λάβει από την ΕΕ και της επιτρέπει να εισάγει ρωσικό πετρέλαιο παρά τις ευρωπαϊκές κυρώσεις, λήγει στο τέλος του 2024.
Το 2007, η Ελλάδα, η Βουλγαρία και η Ρωσία είχαν υπογράψει συμφωνία για την κατασκευή ενός αγωγού μήκους 258 χιλιομέτρων, ο οποίος θα μετέφερε πετρέλαιο της Ρωσίας και της Κασπίας στη Μεσόγειο από το λιμάνι Μπουργκάς της Μαύρης Θάλασσας στη Βουλγαρία ως την Αλεξανδρούπολη. Εκείνη την εποχή το κόστος του αγωγού είχε εκτιμηθεί σε περίπου 1 δισεκατομμύριο ευρώ (1,05 δισεκατομμύρια δολάρια). Το 2011 όμως το πρότζεκτ ματαιώθηκε, με τη Βουλγαρία να επικαλείται περιβαλλοντικούς λόγους. Σύμφωνα με δημοσιεύματα εκείνης της περιόδου πάντως, καθοριστικό ρόλο έπαιξαν και γεωπολιτικοί λόγοι, καθώς τόσο η Ουάσιγκτον όσο και οι Βρυξέλλες δεν είχαν κρύψει ποτέ την αντίθεσή τους με το πρότζεκτ.

Ας σημειωθεί από τις 5 Δεκεμβρίου τέθηκε σε εφαρμογή η απόφαση των Βρυξελλών για την απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού πετρελαίου που μεταφέρεται δια θαλάσσης σε όλες τις χώρες της ΕΕ, στο πλαίσιο των κυρώσεων που επιβλήθηκαν κατά της Μόσχας, εξ αιτίας του πολέμου στην Ουκρανία. Για τις χώρες που δεν είχαν εναλλακτικές λύσεις έχει δοθεί εξαίρεση υπό όρους από την απαγόρευση.
Η υλοποίηση του έργου θα ενισχύσει ακόμα περισσότερο την ανάδειξη της Αλεξανδρούπολης σε ενεργειακό hub, μετά την ολοκλήρωση της πλωτής μονάδας αποθήκευσης αερίου (FSRU) που ήδη κατασκευάζεται από τη Gastrade, το δεύτερο ανάλογο σταθμό που σχεδιάζει η εταιρία, το «Θράκη FSRU» και τη νέα μονάδα παραγωγής ηλεκτρισμού από φυσικό αέριο στη ΒΙΠΕ Αλεξανδρούπολης, ισχύος 840 MW, κοινό έργο των εταιριών ΔΕΗ-ΔΕΠΑ Εμπορίας- Damco (όμιλος Κοπελούζου), την έναρξη των εργασιών κατασκευής της οποίας κήρυξε το Σάββατο 14 Ιανουαρίου ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης