Περιβάλλον

Πώς θα γίνουν "πράσινες" οι συγκοινωνίες της Αθήνας με λεωφορεία υδρογόνου

Πώς θα γίνουν

Η απανθρακοποίηση των μεταφορών το μεγάλο στοίχημα των επόμενων ετών

 

Με τα κόστη των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας να έχουν εκτοξευθεί κατά 70% εξαιτίας των ανατιμήσεων στα καύσιμα και την ηλεκτρική ενέργεια, οι βιώσιμες και πιο οικονομικές λύσεις έρχονται στο προσκήνιο. Εχθές, η ΟΣΥ παρουσίασε το πρώτο λεωφορείο υδρογόνου που κάνει τον τελευταίο μήνα αθόρυβες και φιλικές προς το περιβάλλον δοκιμαστικές διαδρομές στο κέντρο της Αθήνας.

Πρόκειται για ένα πιλοτικό βήμα προς το υδρογονοκίνητο μέλλον των αστικών συγκοινωνιών.

Η απανθρακοποίηση των μεταφορών αποτελεί το μεγάλο στοίχημα των επόμενων ετών, προκειμένου η Ευρώπη να πετύχει τον ιδιαίτερα απαιτητικό στόχο του μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος ως το 2050. Οι οδικές μεταφορές αντιστοιχούν σήμερα στο ένα πέμπτο των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ο ενδιάμεσος στόχος μείωσης έχει ορισθεί στο φιλόδοξο 55% για το 2030.

Μέσω του ευρωπαϊκού προγράμματος Horizon, το οποίο έχει εγκριθεί και αναμένεται να υπογραφεί το επόμενο διάστημα, θα διατεθούν στην ΟΣΥ τρία λεωφορεία υδρογόνου μέσω leasing προκειμένου αυτά να δοκιμαστούν σε πραγματικές συνθήκες αστικού περιβάλλοντος. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν ακόμη η Solaris, η Motor Oil κ.ά., προκειμένου να δημιουργηθεί ένα οικοσύστημα με τα οχήματα και τα πρατήρια υδρογόνου, που θα δοκιμάσει την ανταπόκριση και τη συμπεριφορά των λεωφορείων υδρογόνου στους δρόμους.

Ανανέωση με ηλεκτροκίνηση το 2023 για την Αθήνα

Ο στόλος των λεωφορείων της Αθήνας έχει βεβαίως πολύ δρόμο να διανύσει για να γίνει πιο πράσινος μέχρι να φτάσει στην υδρογονοκίνηση και το πράσινο υδρογόνο. Όπως είπε εχθές, κατά την παρουσίαση ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΣΥ, κ. Στέφανος Αγιάσογλου, «είναι εφικτό τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία να έρθουν εντός του 2023».

Για να γίνει αυτό θα πρέπει να υπογραφούν οι δύο πρώτες συμβάσεις που βρίσκονται υπό την κρίση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η μία για 200 ηλεκτρικά οχήματα 12 μέτρων, ελάχιστης αυτονομίας 180 χλμ., με προσωρινό ανάδοχο την κινεζική Yutong και η δεύτερη για τα 100 CNG οχήματα 18 μέτρων, κατηγορίας EURO VI, με προσωρινό ανάδοχο την IVECO. Η διαδικασία βρίσκεται μεν στα τελευταία μέτρα πριν την ολοκλήρωση, καθώς έχουν ζητηθεί κάποιες διευκρινίσεις κι εκτιμάται ότι προχωρά η έγκριση, όμως οι εκλογές αναμένεται να παίξουν τον ρόλο τους.
Τα δύο τμήματα αποτελούν μέρος της πρώτης προμήθειας 650 νέων και πράσινων λεωφορείων που μετά από δύο δεκαετίες θα δώσει πνοή ανανέωσης στους γερασμένους στόλους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.

Διαγωνισμός και για λεωφορεία υδρογόνου

Η μεγάλη προμήθεια λεωφορείων που θα φτάσει να προσθέσει συνολικά 1.300 σύγχρονα οχήματα πράσινης τεχνολογίας περιλαμβάνει δεύτερη και πιθανώς τρίτη φάση, προκειμένου να ενταχθούν στην τελευταία 100-120 οχήματα υδρογόνου με ορίζοντα βεβαίως το 2027, καθώς η τεχνολογία είναι πολύ νέα ακόμη. Το μίγμα των δύο επόμενων φάσεων, που με τα μέχρι σήμερα δεδομένα θα αφορούν επιπλέον 650 οχήματα, θα επαναξιολογηθεί και θα «κλειδώσει» μετά την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης.
Καθαρή και οικονομική τεχνολογία
«Το μέλλον στις μεταφορές είναι το υδρογόνο και πάνω στο όχημα που δοκιμάσαμε ενδεχομένως να στηριχθεί το μέλλον των οδικών συγκοινωνιών» σημείωσε ο κ. Αγιάσογλου, υπογραμμίζοντας ότι «η πιλοτική λειτουργία λεωφορείων υδρογόνου είναι σημαντική γιατί -όπως έχει αποδειχθεί και από τις αντίστοιχες δοκιμές ηλεκτροκίνητων οχημάτων- οδηγεί και στην αναδιοργάνωση των αμαξοστασίων μας, καθιστώντας την ΟΣΥ μια σύγχρονη εταιρεία, αντίστοιχη με αυτές προηγμένων χωρών».

Το λεωφορείο με το οποίο έγιναν τα δοκιμαστικά δρομολόγια είναι το Solaris Urbino 12 Hydrogen, το οποίο παραχώρησε στην ΟΣΥ η SOLARIS Hellas A.Ε ανταποκρινόμενη στην ανοιχτή πρόσκληση του Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Για ένα καθαρό λεωφορείο, το οποίο παράγει ως παραπροϊόν μόνο νερό, έκανε λόγο ο γενικός διευθυντής της εταιρείας, κ. Θεόδωρος Χατζηπαναγιώτου, σημειώνοντας πως η υδρογονοκίνηση εφαρμόζεται από τη Solaris από το 2015 και έχει φτάσει σε υψηλό επίπεδο ωριμότητας.
Το λεωφορείο ανήκει στην τυπική κατηγορία 12μετρων αστικών χαμηλοδάπεδων οχημάτων, μπορεί να μεταφέρει έως 37 καθήμενους επιβάτες και διαθέτει: Τρεις δίφυλλες θύρες εισόδου και ηλεκτρική ράμπα στη μεσαία θύρα για τη διευκόλυνση επιβίβασης-αποβίβασης ΑΜΕΑ, καμπίνα με σύστημα βεβιασμένου αερισμού, αντλία θερμότητας και θερμαντικά σώματα, ανατομικά καθίσματα, εσωτερικό φωτισμό με σώματα LED ρυθμιζόμενης έντασης και σύστημα επιγονάτισης για τη διευκόλυνση της εισόδου-εξόδου των επιβατών.

Το σύστημα πρόωσης του λεωφορείου είναι τεχνολογίας κυψέλης καυσίμου (hydrogen fuel cell) και το σύστημα μετάδοσης της κίνησης αποτελείται από δύο ηλεκτροκινητήρες ενσωματωμένους επί τροχών στον οπίσθιο άξονα του οχήματος. Η καμπίνα του οδηγού διαθέτει διατάξεις αυτόματου ελέγχου τελευταίας γενιάς όπως το σύστημα ECAS για τη ρύθμιση των αναρτήσεων και το σύστημα EBS για το φρενάρισμα και την ευστάθεια.

www.worldenegrynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης