Πακέτο τραπεζικής χρηματοδότησης 12 δισ. ευρώ για υποδομές με κριτήρια ESG

Πακέτο τραπεζικής χρηματοδότησης 12 δισ. ευρώ για υποδομές με κριτήρια ESG
Το πακέτο των έργων είναι τόσο μεγάλο, θυμίζοντας στην αγορά εποχές Ολυμπιακών έργων, που θα απαιτηθεί να εισρεύσουν επιπλέον κεφάλαια.

Περισσότερα από 12 δισεκατομμύρια ευρώ ιδιωτικών κεφαλαίων έχουν εξασφαλισθεί τα τελευταία τρεισήμισι χρόνια για το τεράστιο πακέτο έργων υποδομών που βρίσκεται σε εξέλιξη, ύψους άνω των 15 δισ. ευρώ.
Ποσοστό 90% αυτής της χρηματοδότησης έχει τη σφραγίδα των τεσσάρων συστημικών τραπεζών.
Με τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης να έχουν ανοίξει νέες προοπτικές στα μεγάλα έργα, οι ελληνικές τράπεζες μπαίνουν δυναμικά στην αρένα των ESG, που συνιστούν τη μεγάλη πρόκληση του μέλλοντος για τα έργα υποδομών.

Αυτοκινητόδρομοι

Η χρηματοδότηση για τα μεγάλα έργα της Αττικής Οδού ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ και της παραχώρησης του ΒΟΑΚ προσεγγίζει το 1,5 δισ. ευρώ, καθρεφτίζοντας την προσήλωση των συστημικών τραπεζών στη χρηματοδότηση των μεγάλων έργων.
Όπως υποστήριξε, μιλώντας στο 8ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος και επικεφαλής Corporate & Investment Banking της Eurobank, κ. Κωνσταντίνος Βασιλείου, οι ελληνικές τράπεζες διαθέτουν την κεφαλαιακή επάρκεια για να χρηματοδοτήσουν τα μεγάλα έργα.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα συνιστούν η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού που θα λάβει 1,2 δισ. ευρώ, το αεροδρόμιο της Αθήνας και τα Περιφερειακά Αεροδρόμια της Frazier Greece με επιπλέον 1 δισ. ευρώ έκαστο και τα ΣΔΙΤ για το Flyover της Θεσσαλονίκης, το οδικό Καλαμάτα-Πύλος-Μεθώνη και ΒΟΑΚ, όπου αθροιστικά η χρηματοδότηση ανήλθε σε 800 εκατ. ευρώ.

Μεγάλο πακέτο... ολυμπιακών διαστάσεων

Μάλιστα, το πακέτο των έργων είναι τόσο μεγάλο, θυμίζοντας στην αγορά εποχές Ολυμπιακών έργων, που θα απαιτηθεί να εισρεύσουν επιπλέον κεφάλαια.
Δεδομένου ότι κάθε τράπεζα διαθέτει περί τα 7 δισ. ευρώ για χρηματοδοτήσεις, μεγάλα έργα όπως αυτά της Αττικής Οδού και του ΒΟΑΚ απαιτούν περί το 10% των κεφαλαίων κάθε μίας.

Όπως εκτίμησε, λοιπόν, ο κ. Βασιλείου για να υλοποιηθεί το πλάνο μίας καθαρής πιστωτικής επέκτασης 6 – 7 δισ. ευρώ την τετραετία 2022 – 2025, απαιτούνται νέα κεφάλαια της τάξης του 1 δισ. ευρώ.
Με τις δε ξένες τράπεζες ηχηρά απούσες από τη χώρα μας τα τελευταία χρόνια, σημαντικός παράγοντας για την επιστροφή τους θα είναι η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας.

Χρηματοδοτήσεις με κριτήρια ESG

Η μεγαλύτερη ίσως πρόκληση των επομένων ετών για τη χρηματοδότηση, άρα και την υλοποίηση των έργων υποδομών, είναι τα κριτήρια ESG που πρωταγωνιστούν ήδη διεθνώς.
Το πρόγραμμα έργων του Ταμείου Ανάκαμψης, ύψους 31,5 δισ. ευρώ, που εστιάζει στον πράσινο και τον ψηφιακό πυλώνα, αποτελεί μία δυναμική εισαγωγή για την ελληνική αγορά στα κριτήρια βιωσιμότητας.

Αναφερόμενος στη σημαντική συνεισφορά του Ταμείου Ανάκαμψης ο κ. Δημήτρης Σαμαράς, πρόεδρος του Ομίλου «Σαμαράς & Συνεργάτες», εκτός από την ευκαιρία της χώρας να αποκτήσει σύγχρονες και ανθεκτικές κρίσιμες υποδομές, τόνισε και ότι δεν χρηματοδοτούνται έργα, αν δεν ικανοποιούν την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, την κοινωνική συνοχή και την εργασία.

«Τα ESG είναι μια ευκαιρία και παράλληλα μια δυσκολία στην προσαρμογή, αυτό έχει ένα κόστος.»

Η Ευρώπη κινείται σε αυτούς τους ρυθμούς αλλά όχι ο υπόλοιπος πλανήτης και αυτό δημιουργεί ένα μειονέκτημα για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις», σχολίασε ο κ. Γιώργος Μυλωνογιάννης, Πρόεδρος Δ.Σ., μη εκτελεστικό μέλος του Ομίλου Ελλάκτωρ, αντιτείνοντας πως η Ελλάδα μετά την κρίση τα πήγε καλά, παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες που παρουσιάστηκαν.

«Έχουμε και τους ανθρώπους και τις δυνατότητες και είμαστε σε καλύτερη θέση από τους εταίρους μας».

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης