Ενέργεια

ΑΒΑΞ: LNG Terminals, αγωγοί φυσικού αερίου και υποδομές της Αν.Μεσογείου στους στόχους

ΑΒΑΞ: LNG Terminals, αγωγοί φυσικού αερίου και υποδομές της Αν.Μεσογείου στους στόχους

Στα 3 δισ. αναμένεται να φθάσει το ανεκτέλεστο το 2023

 

Σε πρωταθλητή των δικτύων μεταφορών και ενέργειας αναδεικνύεται ο Όμιλος ΑΒΑΞ, που αναμένεται να καταγράψει ανεκτέλεστο άνω των 3 δισ. ευρώ το 2023 από τα 2,2 δισ. ευρώ που έκλεισε το 2022. Αυτό εκτίμησε ο Διευθύνων Σύμβουλος, κ. Κωνσταντίνος Μιτζάλης, κατά τη χθεσινή ενημέρωση των αναλυτών. Εστιάζοντας στρατηγικά σε έργα παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ, η ΑΒΑΞ βάζει πλώρη για τη διεκδίκηση σημαντικών νέων έργων.


Στον κλάδο της ενέργειας, οι εξελίξεις στις διεθνείς αγορές και η επιτακτική ανάγκη των δυτικών οικονομιών να απεξαρτηθούν από τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου αναμένεται να δώσουν σημαντική ώθηση στην κατασκευή τερματικών σταθμών και χώρων αποθήκευσης LNG, και ακόμη περισσότερες εναλλακτικές διασυνδέσεις με αγωγούς φυσικού αερίου. Αυτό διευρύνει σημαντικά τις προοπτικές του Ομίλου Άβαξ, στη διεκδίκηση με αξιώσεις διεθνών έργων αγωγών φυσικού αερίου και σχετικών υποδομών στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.

Ο Πρόεδρος του Ομίλου ΑΒΑΞ, κ. Χρήστος Ιωάννου, τόνισε τον στρατηγικό προσανατολισμό σε έργα παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ. Όσο για το 2022, σημείωσε πως προχώρησε η επένδυση στην ενέργεια και η αποεπένδυση από τα αιολικά της Volterra με κερδοφόρο τρόπο, ενώ σχεδιάζεται και η πώληση του κλάδου της λιανικής με τα προσδοκώμενα έσοδα να υπολογίζονται στα 25 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται πως η πώληση του χαρτοφυλακίου ΑΠΕ της Volterra, ισχύος 112 MW, στον Όμιλο ΔΕΗ έγινε μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2022.

Όμως εξαιτίας της πρωτοφανούς ενεργειακής κρίσης, όπως αποδίδεται και στα οικονομικά αποτελέσματα του Ομίλου, σε συνδυασμό με τον πόλεμο στην Ουκρανία, η πώληση του τομέα της εμπορίας ενέργειας της Volterra δεν πραγματοποιήθηκε. Ωστόσο, παραμένει η δέσμευση της διοίκησης για την πώληση και της λιανικής, με τις συνθήκες να θεωρούνται πλέον ώριμες.


Ενεργειακά έργα

Μέσα στο 2022, ολοκληρώθηκαν μια σειρά από μεγάλα έργα στον τομέα της ενέργειας, όπως η μελέτη και κατασκευή του σταθμού ενέργειας ισχύος 1.650 MW στο Ιράκ και ο αγωγός φυσικού αερίου IGΒ για τη διασύνδεση των δικτύων φυσικού́ αεριού Ελλάδας – Βουλγαρίας. Συνεχίζεται το έργο μελέτης και κατασκευής του συστήματος αποθείωσης καυσαερίων στη λιγνιτική μονάδα V ισχύος 375ΜWe του σταθμού παραγωγής ενέργειας του Αγίου Δημητρίου στην Κοζάνη.

Εκτιμάται πως η σημαντική εμπειρία που έχει συγκεντρώσει ο Όμιλος στα έργα ενέργειας, κυρίως εναλλακτικών καυσίμων, θα συμβάλλει στην διεκδίκηση νέων ανάλογων έργων, κυρίως στο εξωτερικό, όπου η ζήτηση για μελέτη και κατασκευή από εξειδικευμένους κατασκευαστές είναι πολύ υψηλή. Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα ολοκληρώθηκαν ο αγωγός ΤΑΡ στη Βόρεια Ελλάδα, ο τερματικός σταθμός LNG στη Μάλτα, μία ακόμη μονάδα παραγωγής ενέργειας ισχύος 1.500 MW στο Ιράκ και η τρίτη δεξαμενή LNG στη Ρεβυθούσα.


Ορόσημο δεκαετίας

Ο κ. Μιτζάλης αναφέρθηκε στις αιτιάσεις, που ακούγονταν την τελευταία τριετία, περί κακών επιδόσεων του Ομίλου και υπέρμετρου δανεισμού, υπογραμμίζοντας πως η Άβαξ είναι η μόνη εταιρεία που παρέδωσε μεγάλα έργα. «Νιώθουμε πολύ δυνατοί στον τομέα της κατασκευής. Αναλαμβάνουμε, εκτελούμε και παραδίδουμε στην κοινωνία έργα, χωρίς να αφήσουμε κάτι πίσω», είπε, τονίζοντας: «Δεν ήμασταν ποτέ καλύτερα από ότι είμαστε εδώ και μια δεκαετία».

Όσο για την κερδοφορία του ανεκτέλεστου, διευκρίνισε πως αυτή εξαρτάται από το είδος του έργου. «Είμαστε αισιόδοξοι ότι θα είναι κερδοφόρα. Επίσης έχουν μειωθεί οι εκπτώσεις, καθώς οι προϋπολογισμοί που έχουν βγει από τις μελέτες είναι παρωχημένοι δεδομένης της αύξηση του κατασκευαστικού κόστους», ανέφερε χαρακτηριστικά.


Πώς προχωρούν τα έργα υποδομών

Εντός του 2022, ο Όμιλος ΑΒΑΞ υπέγραψε τη σύμβαση για την κατασκευή του οδικού άξονα «Μπράλος – Άμφισσα», καθώς και το ΣΔΙΤ του Flyover της Θεσσαλονίκης με την έναρξη των εργασιών να αναμένεται εντός έτους. Επίσης, όπως ανακοινώθηκε εχθές, αναδείχθηκε Early Constructor Involvement για το Vouliagmenis Mall, προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ, σε συμμαχία με τη Rizzani de Eccher. Σημαντική εξέλιξη είναι επίσης η ανάληψη της επέκτασης του αγωγού φυσικού αερίου μέχρι τη Δυτική Μακεδονία.

Παράλληλα, προχωρά το έργο της υπογειοποίησης της Λεωφόρου Ποσειδώνος στο Ελληνικό, που βρίσκεται περίπου στο 30% και πρόκειται να ολοκληρωθεί το 2025 μαζί με όλο το πακέτο υποδομών. Όσο για το τεράστιο έργο της Γραμμής 4 του μετρό, το επόμενο διάστημα θα ξεκινήσει ο δεύτερος μετροπόντικας, δεδομένου όμως του μεγάλου μεγέθους του έργου οι καθυστερήσεις θεωρούνται αναμενόμενες.

Σχετικά με την παραχώρηση της Αττικής Οδού, που θα ανήκει στο χαρτοφυλάκιο του Ομίλου ως το τέλος του 2024, όπως αναφέρθηκε, θα αποφέρει πάνω από 100 εκατ. ευρώ σε μερίσματα και επιστροφή κεφαλαίου. Ο Όμιλος συμμετέχει και στον διαγωνισμό για τη νέα παραχώρηση, με την ΑΚΤΩΡ και το γαλλικό fund ARDIAN.

Αναφορικά με τις ανάγκες χρηματοδότησης βάσει του μεγάλου όγκου της δεξαμενής των έργων που έρχονται, κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης, επιβεβαιώθηκε το πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο κλάδος στην έκδοση εγγυητικών επιστολών από τις τράπεζες. Ειδικότερα για την ΑΒΑΞ σημειώθηκε πως έχει αποταθεί σε ασφαλιστικές εταιρείες και οργανισμούς, καθώς και σε τράπεζες του εξωτερικού και έχει εξασφαλίσει σημαντικά κεφάλαια για την κάλυψη των αναγκών της.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης