Δανία: Χωρίς καύσιμα έμειναν οχήματα υδρογόνου λόγω του κλεισίματος των πρατηρίων ανεφοδιασμού

Δανία: Χωρίς καύσιμα έμειναν οχήματα υδρογόνου λόγω του κλεισίματος των πρατηρίων ανεφοδιασμού
Είναι ασύμφορα και παλαιού τύπου

Η Everfuel (η μόνη εταιρεία στη Δανία που λειτουργεί σταθμούς ανεφοδιασμού υδρογόνου) θα κλείσει, θα σταματήσει, θα εκχωρήσει ή θα επαναχρησιμοποιήσει πρατήρια καυσίμων ελαφρού τύπου σε όλες τις Σκανδιναβικές χώρες, λόγω έλλειψης κερδοφορίας και μη συμμόρφωσης με το AFIR, με συνέπεια να αδυνατούν να εφοδιάζονται με καύσιμα οχήματα υδρογόνου, είδηση που δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα hydrogeninsight.com.

Αυτό σημαίνει πλήρη διακοπή λειτουργίας 3 σταθμών στο Brabrand, το Kolding και την Κοπεγχάγη, καθώς και μια παύση των εργασιών (μέχρι νεωτέρας) στη λεωφόρο Prags στην πρωτεύουσα και στο λιμάνι του Aarhus.


Ασύμφορα και γερασμένα…

«Τα πρατήρια ανεφοδιασμού αυτοκινήτων πρώτης γενιάς είναι ασύμφορα και έχουν φτάσει στο τεχνικό τέλος της ζωής τους και θα σταματήσουν να λειτουργούν χωρίς ουσιώδεις οικονομικές επιπτώσεις», ανέφερε η Everfuel στην έκθεσή της για τα αποτελέσματα του δεύτερου τριμήνου.

Σύμφωνα με την Ένωση Εισαγωγέων Αυτοκινήτων της Δανίας, υπήρχαν 147 αυτοκίνητα με κυψέλες καυσίμου στους δρόμους της Δανίας στα τέλη του περασμένου έτους, με μόνο ένα να έχει πουληθεί φέτος.


Σε αναζήτηση
νέας πηγής καυσίμου

Τα περισσότερα από αυτά ανήκουν στην εταιρεία ταξί Drivr με έδρα την Κοπεγχάγη, η οποία στις αρχές του περασμένου έτους παρουσίασε τον στόλο της ο οποίος αποτελείται από 100 οχήματα Toyota Mirai, με συμβόλαια με την Everfuel για την προμήθεια υδρογόνου για 5 χρόνια.

Η Drivr λέει στην Hydrogen Insight ότι έχει γειώσει όλα αυτά τα ταξί που κινούνται με υδρογόνο και είναι σε διάλογο με την Everfue», καθώς και με αρκετές άλλες εταιρείες για μια νέα πηγή καυσίμου.


Ανέτοιμη η Δανία για να παράγει πράσινο υδρογόνο

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Everfuel, Jacob Krogsgaard δήλωσε στη δανική ιστοσελίδα Energywatch τα εξής:

«Η παραγωγή πράσινου υδρογόνου στη Δανία δεν είναι ακόμη έτοιμη. Ούτε η ηλεκτρόλυση, τα βυτιοφόρα ούτε οι σταθμοί ήταν τόσο ώριμοι όσο περιμέναμε όταν ξεκινήσαμε τις φιλοδοξίες μας.

Σε συνδυασμό με το γεγονός ότι δεν υπήρξε όγκος από τους κατασκευαστές οχημάτων, αυτό έχει καταστήσει δύσκολη την εύρεση του επιχειρηματικού μοντέλου για τη λειτουργία σταθμών υδρογόνου.

Μιλάμε με πελάτες και συνεργάτες για το αν μπορούμε να δούμε έναν τρόπο να συνεχίσουμε να λειτουργούμε. Αλλά δεν μπορούμε να δικαιολογήσουμε τη ρίψη περισσότερων χρημάτων μόνο για την επιδότηση του υδρογόνου.

Αναμφίβολα τα αυτοκίνητα υδρογόνου δεν αποτελούν επιλογή βραχυπρόθεσμα και τα ηλεκτροκίνητα θα κερδίσουν τη συντριπτική πλειοψηφία της αγοράς επιβατικών αυτοκινήτων».

Αλλά ο Krogsgaard είπε επίσης ότι μπορεί να υπάρχει ακόμα χώρος για αυτοκίνητα υδρογόνου στο μέλλον.

«Η πρόκληση για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν θα είναι οι μπαταρίες, αλλά οι περιορισμοί του δικτύου. Όταν αρχίσει να γίνεται πρόβλημα για το δίκτυο να παρέχει την πράσινη ενέργεια τη στιγμή που θέλουμε να φορτίσουμε, τότε το υδρογόνο μπορεί να βιώσει μια αναγέννηση».


Σταθμοί υδρογόνου

Ενώ ένας 6ος σταθμός ανεφοδιασμού υδρογόνου είχε δημιουργηθεί στα γραφεία του κατασκευαστή ηλεκτρολύτη Nel στο Herning της Δανίας, η Everfuel λέει στην Hydrogen Insight ότι αυτός ο σταθμός δεν ανήκει σε αυτούς και επομένως οι λειτουργίες του δεν είναι δική της απόφαση.

Ο Nel επιβεβαιώνει επίσης ότι ο σταθμός είναι διαθέσιμος μόνο για επίδειξη, αντί να λειτουργεί ως δημόσια διαθέσιμη τοποθεσία ανεφοδιασμού.

Η Everfuel η οποία παράγει επίσης πράσινο υδρογόνο, έκλεισε και τους τρεις σταθμούς στη Νορβηγία, αν και αυτή η αγορά εξυπηρετείται επίσης από έναν άλλο λιανοπωλητή που ονομάζεται Hynion.


Άνοιγμα… στη Γερμανία

Ωστόσο, ο σταθμός Heinenoord της Everfuel για λεωφορεία στην Ολλανδία θα παραμείνει ανοιχτός και θα συνεχίσει να κατασκευάζεται στους σταθμούς λεωφορείων της Φρανκφούρτης και του Βούπερταλ στη Γερμανία.

«Θέλουμε να επικεντρωθούμε στο πού είναι άμεσα διαθέσιμη η αγορά», δήλωσε εκπρόσωπος της Everfuel, αναφέροντας τη Γερμανία ως «την πρώτη αγορά για εφαρμογές κινητικότητας υδρογόνου».

Αυτό οφείλεται στο ότι η Γερμανία έχει θέσει ποσοστώσεις αερίων θερμοκηπίου στις μεταφορές, χορηγώντας πιστοποιητικά για σταθμούς ηλεκτρικής φόρτισης και ανεφοδιασμού υδρογόνου που μπορούν στη συνέχεια να ανταλλάσσονται σε προμηθευτές ορυκτών καυσίμων.

Επομένως, είναι «πιο οικονομικά αποδοτικό να παραδίδεται υδρογόνο σε γερμανικούς διανομείς παρά σε άλλους», είπε ο εκπρόσωπος σημειώνοντας ότι παρόμοια σχέδια θα πρέπει να εφαρμοστούν στις Σκανδιναβικές χώρες για να είναι βιώσιμη η κινητικότητα του υδρογόνου.


Επιχορηγήσεις που έλαβε η Everfuel

Η Everfuel είχε λάβει πέρυσι 7,67 εκατομμύρια ευρώ σε επιχορηγήσεις από τη Διευκόλυνση της ΕΕ Connecting Europe Facility για την κατασκευή 8 σταθμών ανεφοδιασμού κατά μήκος μιας βασικής διαδρομής του σχεδιαζόμενου Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (TEN-T), συμπεριλαμβανομένων 5 στη Δανία, 2 σε Σουηδία και 1 στη Γερμανία.

Η εταιρεία είχε επίσης λάβει 7,4 εκατομμύρια κορώνες Δανίας (1 εκατομμύριο δολάρια) ως κρατική επιχορήγηση για την ανάπτυξη μιας κινητής μονάδας ανεφοδιασμού με τη Nel.


Αιτίες απομάκρυνσης της Everfuel
από σταθμούς ανεφοδιασμού

Πέρα από τα διαφορετικά προγράμματα επιδοτήσεων, η απόφαση της Everfuel επηρεάστηκε από πρόσφατες διαρροές τρέιλερ οι οποίες έθεσαν την πλειονότητα των τοποθεσιών ανεφοδιασμού της εκτός λειτουργίας για μήνες.

Πάντως σημαντικός λόγος για την απομάκρυνσή της από τους σταθμούς ανεφοδιασμού επιβατικών οχημάτων είναι η ψήφιση του Κανονισμού Υποδομής Εναλλακτικών Καυσίμων (AFIR).

Ο κανονισμός απαιτεί επίσης αυτοί οι σταθμοί ανεφοδιασμού να έχουν χωρητικότητα ενός τόνου την ημέρα, με διανομείς 700 bar. Η Everfuel επιβεβαιώνει στο Hydrogen Insight ότι οι σταθμοί που έχουν κλείσει ή διακοπεί δεν συμμορφώνονταν «ως προς την τοποθεσία και όχι ως προς τη χωρητικότητα».

Ως εκ τούτου, η Everfuel αποφάσισε να επικεντρώσει τις προσπάθειές της στην ανάπτυξη «εγκαταστάσεων AFIR-ready» με υψηλότερη χωρητικότητα και δυνατότητες κλιμάκωσης, π.χ. στο λιμάνι του Aarhus, σε σταθμούς λεωφορείων στη Γερμανία και εγκαταστάσεις (υπό ανάπτυξη) στη Νορβηγία και τη Σουηδία.


Τα επόμενα σχέδια της Everfuel

Η δανική εταιρεία δεν απέκλεισε «μη συμβατές με το AFIR εξελίξεις σε σταθμούς φορτηγών και λεωφορείων όπου είναι εφικτές οι μακροπρόθεσμες δεσμεύσεις συμβάσεων με τους τελικούς χρήστες» αν και λέει στην Hydrogen Insight ότι αυτές «δεν είναι το επίκεντρό μας και θα πρέπει να έχουμε σταθερή, αυτοσυντηρούμενη επιχειρηματική υπόθεση».

Η εταιρεία προχωρά επίσης με τα σχέδιά της για την ανάπτυξη έργων πράσινης παραγωγής υδρογόνου (πρώτη φάση της HySynergy), την οποία σχεδιάζει να θέσει σε λειτουργία το πρώτο τρίμηνο του 2024.

Αυτή η εγκατάσταση πρόκειται να είναι η πρώτη που ανήκει σε κοινοπραξία 200 εκατομμυρίων ευρώ μεταξύ της Everfuel και της Hy24, παρότι αυτή η συμφωνία δεν έχει ακόμη κλείσει.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης