Ενέργεια

Oil Price:Σκιές στην ενεργειακή σχέση Ρωσίας και Κίνας - Καθυστερεί η συμφωνία για τον Power of Siberia-2

Oil Price:Σκιές στην ενεργειακή σχέση Ρωσίας και Κίνας - Καθυστερεί η συμφωνία για τον Power of Siberia-2

 Ο αγωγός Siberia-2 θα μεταφέρει αέριο από τη Σιβηρία στην Κίνα

 

Ο Ρώσος πρόεδρος Vladimir Putin αναμένεται να πιέσει για πρόοδο στον αγωγό φυσικού αερίου Power of Siberia-2 με προορισμό την Κίνα όταν θα συναντήσει τον Κινέζο ομόλογό του Xi Jinping στο Πεκίνο για συνομιλίες και θα παραστεί στο τρίτο φόρουμ Belt and Road στις 17-18 Οκτωβρίου.

Σύμφωνα με το Oil Price ο προτεινόμενος αγωγός θα φέρει αέριο από τα τεράστια αποθέματα της χερσονήσου Yamal στη δυτική Σιβηρία στην Κίνα, τον κορυφαίο καταναλωτή ενέργειας στον κόσμο και έναν κορυφαίο πελάτη φυσικού αερίου.

Ρώσοι αξιωματούχοι συναντήθηκαν τους τελευταίους μήνες με ομολόγους τους από την Κίνα και τη Μογγολία -- όπου πρόκειται να διασχίσει ο αγωγός -- με τον Ρώσο αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Aleksandr Novak να ανακοινώνει τον Σεπτέμβριο ότι η διαδρομή του Power of Siberia-2 πρόκειται να οριστικοποιηθεί μετά τις τριμερείς διαπραγματεύσεις.

Σε μια άλλη ένδειξη ότι οι συνομιλίες για την ενέργεια προχωρούν, το Reuters ανέφερε ότι ο Putin αναμένεται επίσης να μεταβεί στο Πεκίνο με τους επικεφαλής των ρωσικών ενεργειακών κολοσσών Gazprom και Rosneft, Aleksei Miller και Igor Sechin, αντίστοιχα.

Καθοριστικός ο ρόλος της Κίνας

Το ταξίδι του Putin σηματοδοτεί την πρώτη επίσκεψή του στην Κίνα μετά την πλήρη εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και πραγματοποιείται καθώς η Μόσχα προσπαθεί να τονώσει το εμπόριο με την Ασία αφού οι οικονομικοί δεσμοί με τη Δύση παρακμάζουν. Η Κίνα -- ένας κρίσιμος πολιτικός και οικονομικός εταίρος για το Κρεμλίνο εν μέσω πολέμου -- είναι καθοριστική σε αυτή τη στρατηγική διαφοροποίησης και η ρωσική οικονομία θα λάβει τεράστια ώθηση από τον νέο αγωγό φυσικού αερίου.

Το ζητούμενο για τη Μόσχα -- η οποία χρειάζεται τη δύναμη του Siberia-2 για να αντισταθμίσει τουλάχιστον μέρος της αγοράς της Ευρωπαϊκής Ένωσης που έχασε λόγω των επιπτώσεων από τον πόλεμο στην Ουκρανία -- είναι ότι το Πεκίνο δεν έχει επί του παρόντος κανένα ιδιαίτερο κίνητρο να συμφωνήσει με τον νέο αγωγό.

Οι αναλυτές ενέργειας λένε ότι το προτεινόμενο εγχείρημα θα χρειαστεί να ξεπεράσει τις αυξανόμενες οικονομικές, χρηματοοικονομικές και τεχνικές προκλήσεις για να καρποφορήσει. Η διαπραγματευτική δύναμη της Μόσχας με τον πιο ισχυρό οικονομικά γείτονά της έχει αποδυναμωθεί κατά τη διάρκεια του πολέμου στην Ουκρανία και παραμένουν ερωτήματα σχετικά με την ικανότητα της Gazprom να αναλάβει ένα τόσο περίπλοκο έργο υποδομής.

Τα έσοδα από τον αγωγό είναι επίσης αβέβαια επειδή αντιμετωπίζουν τον ανταγωνισμό από την αυξανόμενη στροφή της Κίνας προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Παρά αυτές τις αυξανόμενες ανησυχίες, ο αγωγός θα μπορούσε ακόμα να πάρει το πράσινο φως, σημείωσε ο Joseph Webster συνεργάτης στο Παγκόσμιο Κέντρο Ενέργειας του Ατλαντικού Συμβουλίου, ως ένδειξη ότι ο Xi θέλει να δώσει προτεραιότητα στη γεωπολιτική σημασία της Μόσχας για το Πεκίνο, παρά τους κινδύνους που απορρέουν από τις προβληματικές οικονομικές προοπτικές του αγωγού.

«Οι Ρώσοι πιέζουν για μια συμφωνία εδώ και αρκετό καιρό, παρά το γεγονός ότι τα οικονομικά είναι εξαιρετικά δυσμενή», είπε ο Webster. «Η σχέση Ρωσίας-Κίνας είναι ισχυρή και τόσο ο Xi όσο και ο Poutin φαίνεται ότι σκοπεύουν να βάλουν τα θεμέλια».

Τι διακυβεύεται για το ταξίδι του Πούτιν

Σχεδιασμένος πριν από περισσότερο από μια δεκαετία ως μέρος μιας ρωσικής κίνησης για διαφοροποίηση των πωλήσεων φυσικού αερίου στην Ασία, ο αγωγός έχει πάρει νέα διάσταση από τον Φεβρουάριο του 2022, όταν η ευρωπαϊκή κατανάλωση άρχισε να μειώνεται δραματικά και ανάγκασε το Κρεμλίνο να βρει επειγόντως εναλλακτικούς αγοραστές για το φυσικό αέριό του.

Οι συζητήσεις για τον αγωγό ήταν ήδη σε εξέλιξη όταν το έργο συζητήθηκε ξανά κατά την επίσκεψη του Poutin στην Κίνα κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων του Πεκίνου, λίγες εβδομάδες πριν από την πλήρη εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Έκτοτε, η Μόσχα συνέχισε να τονίζει την ετοιμότητά της να ξεκινήσει την κατασκευή του Siberia-2, αν και η Κίνα παρέμεινε σε μεγάλο βαθμό σιωπηλή για το θέμα.

Κατά τη διάρκεια μιας συνόδου κορυφής τον Μάρτιο, ο Xi φάνηκε να περιστρέφεται γύρω από την πρόταση για τον αγωγό, ενώ ο Poutin μίλησε αρχικά για αυτό σαν να είχε επιτευχθεί συμφωνία, λέγοντας κατά τη διάρκεια δημόσιων δηλώσεων ότι "πρακτικά όλες οι παράμετροι... έχουν οριστικοποιηθεί".

Αυτό ανατράπηκε σε μια ρωσική ανακοίνωση στο τέλος της συνόδου κορυφής για να δείξει ότι είχε συζητηθεί αλλά δεν επετεύχθη συμφωνία. Ο Ρώσος πρωθυπουργός Mikhail Mishustin ταξίδεψε στην Κίνα τον Μάιο και φέρεται να είχε συζητήσεις για τον αγωγό, αλλά τελικά έφυγε χωρίς σαφή δέσμευση από το Πεκίνο.

Εν μέσω των συνεχιζόμενων συνομιλιών για το Power of Siberia-2, ο Xi στάθηκε σε μεγάλο βαθμό στο πλευρό του Poutin κατά τη διάρκεια του πολέμου στην Ουκρανία. Το εμπόριο Κίνας-Ρωσίας έχει εκτοξευθεί στα ύψη μετά την εισβολή και η Ρωσία πούλησε στις ασιατικές δυνάμεις - συμπεριλαμβανομένης της Κίνας - μεγαλύτερους όγκους πετρελαίου που δεν μπορεί πλέον να πουλήσει στη Δύση λόγω των κυρώσεων.

Η Κίνα μπορεί να κερδίσει καλύτερες τιμές

Η Κίνα και η Ρωσία διαθέτουν ήδη τον αγωγό Power of Siberia, ο οποίος ξεκίνησε το 2019 και συμφωνήθηκε μεταξύ Poutin και Xi το 2014, λίγο μετά τη βίαιη προσάρτηση της Κριμαίας και το ξέσπασμα των συγκρούσεων στην ανατολική Ουκρανία. Αυτός ο αγωγός αναμένεται να φτάσει τη μέγιστη χωρητικότητά του των 38 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων (bcm) ετησίως έως το 2025 και εξαρτάται από νέα κοιτάσματα φυσικού αερίου στην ανατολική Σιβηρία.

Αντίθετα, το Power of Siberia-2 στοχεύει να προμηθεύσει την Κίνα με φυσικό αέριο από τη χερσόνησο Γιαμάλ, η οποία έχει ιστορικά αγωγούς με προορισμό την αγορά της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένου του Nord Stream, που ήταν μια σημαντική πηγή διαφωνιών τα τελευταία χρόνια πριν υπονομευθεί το 2022. Σύμφωνα με ρωσικές εκτιμήσεις, ο δεύτερος αγωγός της Σιβηρίας θα μπορούσε να μεταφέρει έως και 50 bcm ετησίως.

Ενώ ο Poutin μπορεί να αισθάνεται πίεση για να βρει νέους πελάτες για το φυσικό αέριο που έρεε στην Ευρώπη πριν από την εισβολή στην Ουκρανία, αν η Κίνα κερδίσει χρόνο, αυτό μπορεί να επιτρέψει στο Πεκίνο να εξασφαλίσει χαμηλότερη τιμή για το διαμετακομιστικό φυσικό αέριο Power of Siberia-2, δήλωσε στο RFE/RLο Jon Yuan Jiang , αναλυτής των σχέσεων Κίνας-Ρωσίας με έδρα την Αυστραλία, .

Η Κίνα και η Ρωσία δεν έχουν ακόμη συμφωνήσει για τους όρους του φυσικού αερίου που παραδίδεται μέσω της νέας διαδρομής, συμπεριλαμβανομένης της τιμολόγησης. Ο Jiang σημειώνει ότι οι διαπραγματεύσεις είναι περίπλοκες και ότι θα μπορούσαν να προκύψουν περαιτέρω επιπλοκές λόγω της αβεβαιότητας σχετικά με τις ανάγκες της Κίνας σε φυσικό αέριο μετά το 2030, καθώς αναμένεται να αυξηθεί η εξάρτησή της από ανανεώσιμες πηγές και η κατανάλωση φυσικού αερίου θα μπορούσε να μειωθεί σταδιακά.

Η επενδυτική εταιρεία BCS Global Markets εκτιμά ότι η Power of Siberia-2 θα αποφέρει 12 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως για την Gazprom και θα έστελνε περίπου 4,6 δισεκατομμύρια δολάρια σε φόρους στο κράτος. Αυτό το τελευταίο ποσό είναι λιγότερο από το ήμισυ των μέσων μηνιαίων εσόδων της Ρωσίας από την ενέργεια το 2023, αλλά είναι πολύ ευπρόσδεκτο εν μέσω του δαπανηρού πολέμου του Κρεμλίνου στην Ουκρανία.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης