Ενέργεια

Mytilineos και Motor Oil κατά της μείωσης χρονικής αποθήκευσης LNG σε κρίση - Μείωση ευελιξίας, αύξηση κόστους οι επιπτώσεις

Mytilineos και Motor Oil κατά της μείωσης χρονικής αποθήκευσης LNG σε κρίση - Μείωση ευελιξίας, αύξηση κόστους οι επιπτώσεις
H ΡΑΑΕΥ προτείνει τη μείωση της περιόδου προσωρινής αποθήκευσης χρονοθυρίδων LNG σε 6 μέρες στην περίπτωση κρίσης φυσικού αερίου επιπέδου 2 (επιφυλακή) ή επιπέδου 3 (έκτακτη ανάγκη), από τις 18 ημέρες

Σοβαρές ενστάσεις ως προς την έκτακτη τροποποίηση του Προγραμματισμού Εκφορτώσεων Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ - LNG ) που προτείνονται στο Σχέδιο Προληπτικής Δράσης (ΣΠΔ) από τη ΡΑAΕY στο νέο Σχέδιο Προληπτικής Δράσης (ΣΠΔ) εκφράζουν Μυτιληναίος και Motor Oil. Ειδικότερα, η ΡΑΑΕΥ προτείνει τη μείωση της περιόδου προσωρινής αποθήκευσης χρονοθυρίδων LNG σε 6 μέρες στην περίπτωση κρίσης φυσικού αερίου επιπέδου 2 (επιφυλακή) ή επιπέδου 3 (έκτακτη ανάγκη), από τις 18 ημέρες που ορίζονται στον Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ (Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου).

Η «Μυτιληναίος» είναι αντίθετη με τη λεγόμενη Δράση (Δ4) καταρχάς διότι υπάρχει ήδη σχετική πρόβλεψη για τη συγκεκριμένη διευκόλυνση (σύμφωνα με το άρθρο 76Δ του υφιστάμενου Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ). Με βάση το συγκεκριμένο άρθρο, εάν το απόθεμα LNG των χρηστών Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου είναι χαμηλό και υπάρχει περίσσεια αποθηκευτικού χώρου (όπως μπορεί να συμβεί σε κρίση Επιπέδου 2 ή 3 λόγω υψηλών αεριοποιήσεων ΥΦΑ), ο Διαχειριστής διαθέτει αυτήν την περίσσεια αποθηκευτικού χώρου LNG για την ικανοποίηση Αιτημάτων μη Προγραμματισμένης Εκφόρτωσης Φορτίων ΥΦΑ.

Σύμφωνα με τη «Μυτιληναίος» υπάρχει κίνδυνος επιπλέον κόστους και απώλειας ευελιξίας για έναν χρήστη LNG εάν το μέτρο δεν εφαρμοστεί σωστά. Μάλιστα στην επιστολή προς τη ΡΑΕΥ δίνεται και συγκεκριμένο παράδειγμα: «Έστω ότι μια κρίση Επιπέδου 2 ξεκινά μια εβδομάδα πριν την εκφόρτωση φορτίου LNG ενός χρήστη LNG και ότι αποφασίζεται η μείωση της ΠΠΑ της σχετικής χρονομερίδας ΥΦΑ. Ο χρήστης οφείλει αρχικά να πληρώσει για τη δέσμευση επιπλέον ελάχιστης δυναμικότητας αεριοποίησης. Εάν η κρίση Επιπέδου 2 πάψει να υφίσταται πριν ή και λίγες μέρες μετά την εκφόρτωση του φορτίου, ο χρήστης ΥΦΑ, έχοντας πια μικρότερη ΠΠΑ, θα αναγκαστεί να ενοποιήσει το φορτίο ΥΦΑ χωρίς να υπάρχει σχετική ζήτηση, υποβαθμίζοντας στην πραγματικότητα την ασφάλεια τροφοδοσίας του συστήματος», επισημαίνει στην επιστολή του το στέλεχος της «Μυτιληναίος» κ. Παναγιώτης Κανελλόπουλος.


Οι προτάσεις της Motor Oil

Από την πλευρά της, η Motor Oil σε επιστολή της επισημαίνει σχετικά με τη Δράση Δ4 ότι με τη μείωση στις 6 ημέρες (από τις 18 ημέρες που ορίζονται στον Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ) του μέγιστου χρόνου προσωρινής αποθήκευσης φορτίου στη Ρεβυθούσα κατά τη διάρκεια κρίσης επιπέδου 2 ή 3, δημιουργείται χώρος για την εισαγωγή πρόσθετων χρόνων θυρίδων ΥΦΑ, οι οποίες διατίθενται κατά την ευχέρεια του Διαχειριστή.

Η Motor Oil είναι σύμφωνη με τη γενική λογική της δράσης, αφού δημιουργεί πρόσθετες δυνατότητες για εισαγωγή φυσικού αερίου σε περίπτωση ανάγκης. Ωστόσο, ο επικεφαλής της μονάδας φυσικού αερίου της Motor Oil-Διώρυγα Gas κ. Νικόλαος Σάτρας αναφέρει, ότι για τους χρήστες LNG που έχουν προγραμματισμένο φορτίο, η μείωση της αποθήκευσης σε 6 μέρες θα επιφέρει διατάραξη της διαχείρισης του χαρτοφυλακίου φυσικού αερίου, αφού θα αναγκαστούν να αεροποιήσουν σε λιγότερες μέρες το φορτίο τους και είτε θα αποκτήσουν πλεόνασμα αερίου το οποίο θα αναγκαστούν να διαθέσουν στην αγορά σε πιθανόν ασύμφορες τιμές, είτε θα δυσκολευτούν να ανταπεξέλθουν στην τήρηση των όρων των υπαρχόντων συμβολαίων τους με αντισυμβαλλόμενους.

Έτσι, η Motor Oil προτείνει η δράση να εξειδικευθεί από τώρα, ώστε να αποφευχθούν δυσάρεστες εκπλήξεις για τους Χρήστες. Η συγκεκριμένη δράση Δ4, όπως υπογραμμίζει ο κ. Σάτρας, μπορεί να λειτουργήσει, μόνο αν συνοδεύεται από μέτρα τα οποία δίνουν τη δυνατότητα είτε στον ΔΕΣΦΑ είτε στην ομάδα διαχείρισης κρίσης του να καταμερίσουν ισότιμα στους χρήστες δυναμικότητα αεριοποίησης και τους αποθηκευτικούς χώρους στην εγκατάσταση LNG, ενώ προϋποθέτει την υποχρεωτική συνεργασία των χρηστών για την αντιμετώπιση της κρίσης.

Μάλιστα, με αφορμή τη μελλοντική συνύπαρξη των νεοεισερχομένων Τερματικών Σταθμών LNG στο ελληνικό σύστημα, η συνολική διαχείριση αποθεμάτων για τους Χρήστες, σύμφωνα με τη Motor Oil, “υλοποιείται πιο εύκολα υπό το καθεστώς της συνεργασίας, ιδιαίτερα σε κρίση επιπέδου 2 και 3”.

Επίσης, η εταιρεία προτείνει μεγαλύτερη διαφάνεια και αποσαφήνιση των κανόνων για τη χρήση της εγκατάστασης LNG σε περίοδο κρίσης ή μη. Στο πλαίσιο αυτό, κρίνει ως εξαιρετικά σημαντικό «να συμπεριληφθούν κανόνες “Use It Or Lose / Sell It” στο ρυθμιστικό πλαίσιο που αφορά όλα τα τερματικά ΥΦΑ και στους κώδικες διαχείρισής τους, αφού με τον τρόπο αυτό καταπολεμάται το φαινόμενο της μονομερούς συγκέντρωσης δυναμικότητας που οδηγεί σε συμφόρηση των τερματικών ΥΦΑ και δυσκολεύει την πρόσβαση στους υπόλοιπους χρήστες».

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης