Ενέργεια

Τέλος του 2023 κλείνουν τελικά οι μονάδες του Αγ. Δημητρίου - Στα 7,7 GW ανεβαίνει η συμμετοχή του φυσικού αερίου σύμφωνα με το ΕΣΕΚ

Τέλος του 2023 κλείνουν τελικά οι μονάδες του Αγ. Δημητρίου - Στα 7,7 GW ανεβαίνει η συμμετοχή του φυσικού αερίου σύμφωνα με το ΕΣΕΚ

Αναφορά γίνεται και στο ενδεχόμενο να αποσυρθεί πριν το 2028 η νέα μονάδα ''Πτολεμαϊδα V”

  

Την επίσπευση του προγράμματος απολιγνιτιοποίησης της ΔΕΗ προδιαγράφει το προσχέδιο του ΕΣΕΚ που στάλθηκε στην Κομισιόν. Οι μονάδες 1,2,3 και 4 του Αγ. Δημητρίου προβλέπεται να αποσυρθούν από το σύστημα στο τέλος του 2023 αντί του 2025, ενώ αναφορά γίνεται και στο ενδεχόμενο να αποσυρθεί πριν το 2028 η νέα μονάδα ''Πτολεμαϊδα V” που είναι και η μόνη που από το λιγνιτικό στόλο της ΔΕΗ που θα παραμείνει σε λειτουργία μετά το 2025. Στην πραγματικότητα επαναφέρεται ο αρχικός προγραμματισμός της ΔΕΗ που ανέτρεψε η ενεργειακή κρίση, υποχρεώνοντας την επιχείρηση να παρατείνει το πρόγραμμα απολιγνιτοποίησης κατά δύο έτη.


Σε ότι αφορά τις μονάδες φυσικού αερίου, το προσχέδιο λαμβάνει υπόψη του εκτός από τις μονάδες της Mytilinos στον Αγ. Νικόλαο Βοιωτίας και της Τέρνα στην Κομοτηνή που κατασκευάζεται από κοινού με την Motor Oil και την μονάδα της Αλεξανδρούπολης που κατασκευάζουν από κοινού η ΔΕΗ, η ΔΕΠΑ και ο όμιλος Κοπελούζου.
Προκειμένου να καλυφθούν και οι καταναλώσεις φυσικού αερίου της μονάδας της Αλεξανδρούπολης ανεβάζει την συμμετοχή του φυσικού αερίου στα 7,7 GW από 6,9 GW στο προηγούμενο ΕΣΕΚ. Οι συντάκτες της Εκθεσης επισημαίνουν μάλιστα ότι είναι απαραίτητη η λειτουργική ενίσχυση των μονάδων φυσικού αερίου, ιδίως των παλαιών για να μην τεθεί σε κίνδυνο η οικονομική τους βιωσιμότητα λόγω της αυξανόμενης διείσδυσης των ΑΠΕ και άλλων τεχνολογιών.


Ενισχύσεις σε αιολικά και φωτοβολταϊκά

Αξιοσημείωτη είναι και η πρόβλεψη στο ΕΣΕΚ για επέκταση των ενισχύσεων τόσο σε χερσαία αιολικά και φωτοβολταϊκά όσο και σε συστήματα αποθήκευσης. Για να επιτευχθεί ο στόχος αύξησης της εγκατεστημένης ισχύος χερσαίων αιολικών και φωτοβολταϊκών κατά 12 GW έως το 2030, σύμφωνα με τους συντάκτες του ΕΣΕΚ , βασική προϋπόθεση είναι η επέκταση του υφιστάμενου εγκεκριμένου από την Επιτροπή καθεστώτος στήριξης για νέες μονάδες ΑΠΕ  τουλάχιστον έως το 2030 για δυναμικότητα που δεν ορίζει. Το υφιστάμενο καθεστώς προβλέπει επιδοτήσεις (λειτουργική ενίσχυση) μέσω δημοπρασιών για τουλάχιστον 3.250 MW χερσαίων και αιολικών και φωτοβολταϊκών , για αντίστοιχα έργα με μπαταρία αποθήκευσης ισχύος 200 MW και για μικρά έργα 500 MW σε συγκεκριμένες περιοχές (Κρήτη, Κυκλάδες, Εύβοια) έως το 2025.

Οι συντάκτες του ΕΣΕΚ κρίνουν απαραίτητη επίσης την επέκταση του καθεστώτος επιδοτήσεων για σταθμούς αποθήκευσης προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος εγκατάστασης 3,1 GW έως το 2030. Το υφιστάμενο καθεστώς προβλέπει επιδοτήσεις για έργα συνολικής ισχύος 1000 MW, δυναμικότητα που σύμφωνα με το προσχέδιο του ΕΣΕΚ θα αυξηθεί χωρίς να αναφέρει πόσο , αν και το προσχέδιο που είχε δοθεί στους φορείς για διαβούλευση προέβλεπε επιπλέον 1000 MW. Προβλέπεται επίσης η επέκταση των επιδοτήσεων για μονάδες ΑΠΕ που συνδυάζουν αποθήκευση σημαντικά άνω των 200 MW που προβλέπει το εγκεκριμένο καθεστώς στήριξης.


Στο 44% ανεβάζει τις ΑΠΕ

Το ΕΣΕΚ θέτει ως στόχο την αύξηση της συμμετοχής των ΑΠΕ στο 44% στο σύνολο της ακαθάριστης ενεργειακής κατανάλωσης για το 2030 έναντι 35% του προηγούμενου και συμμετοχή των ΑΠΕ στην ηλεκτροπαραγωγή στο 80% από 61% στο προηγούμενο.

Ο σχεδιασμός για τα έργα που απαιτούνται μετά το 2030, δεδομένου ότι η χωρητικότητα του δικτύου είναι περιορισμένη, όπως αναφέρουν οι συντάκτες της Εκθεσης θα προχωρήσει βάσει λεπτομερούς μελέτης, η οποία θα αξιολογήσει ους παράγοντες κινδύνου, όπως το μέγεθος των απαραίτητων επενδύσεων στο δίκτυο υποδομές, χωρικούς και περιβαλλοντικούς περιορισμούς και τους χρόνους ωρίμανσης των αναγκαίων έργα συστήματος/δικτύων για την υποστήριξη των στόχων του ΕΣΕΚ.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης