Οι προτάσεις της ΕΛΕΤΑΕΝ στο σχέδιο νόμου για την ανάπτυξη των ΑΠΕ

Οι προτάσεις της  ΕΛΕΤΑΕΝ στο σχέδιο νόμου για την ανάπτυξη των ΑΠΕ
Αναγκαίες οι παρατάσεις προθεσμιών σε επιμέρους τομείς

Πρόβλημα δημιουργεί στους επενδυτές των ΑΠΕ η καθυστέρηση στην ανταπόκριση των διαφόρων υπηρεσιών με αποτέλεσμα να μην μπορούν να τηρηθούν τα αυστηρά χρονοδιαγράμματα που απαιτούνται από τους επενδυτές.

Αυτά τονίζει η ΕΛΕΤΑΕΝ στις προτάσεις της για εμπλουτισμό, επέκταση και ενίσχυση των διατάξεων του νομοσχεδίου του ΥΠΕΝ, αναγνωρίζοντας ωστόσο, ότι το σχέδιο νόμου επιχειρεί να διευκολύνει την ανάπτυξη των ΑΠΕ.

Υπογραμμίζει την ανάγκη να δοθούν παρατάσεις σε θεσμοθετημένες προθεσμίες καθώς οι χρόνοι ανταπόκρισης– γνωμοδότησης των συναρμοδίων υπηρεσιών, δε συνάδουν με τα αυστηρά ορόσημα που πρέπει να επιτύχουν οι επενδυτές σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, με αποτέλεσμα την άδικη τιμωρία και καθυστέρηση έως και ματαίωση των έργων τους.

Ζητά, μεταξύ άλλων, παράταση των Οριστικών Προσφορών Σύνδεσης, τουλάχιστον για τις περιπτώσεις που εκκρεμούν αιτήματα για τροποποίηση ΑΕΠΟ κα παράταση των προθεσμιών για την ολοκλήρωση της κατασκευής των σταθμών Α.Π.Ε. που έχουν επιλεγεί μέσω ανταγωνιστικών διαδικασιών

«Η μοναδική επιλογή για να μετριασθεί η ζημία των Παραγωγών είναι η παράταση των διαφόρων θεσμοθετημένων προθεσμιών», τονίζεται.

Σημειώνει επίσης ότι κάποιες υπηρεσίες δεν χορηγούν άδειες δόμησης για την κατασκευή υποσταθμών δημιουργώντας προβλήματα στα έργα ΑΠΕ.

Ειδικότερα στο υπόμνημά της η ΕΛΕΤΑΕΝ προτείνει:

-Νέα   νομοθετική  ρύθμιση  για την επίλυση του σημαντικού προβλήματος που έχει ανακύψει με τη σιωπηρή άρνηση πολεοδομικών υπηρεσιών να εκδίδουν άδειες δόμησης για υποσταθμούς σε εκτός σχεδίου, μη δασικές περιοχές.

-Τροποποίηση των άρθρων 60-62 για την ενσωμάτωση των προτάσεων παράτασης που περιλαμβάνονται 

-Προώθηση νέων νομοθετικών ρυθμίσεων που εντάσσονται στη φιλοσοφία των άρθρων 60-62 του σχεδίου νόμου και αφορούν ορισμένες από τις παρατάσεις που  έχουν ζητήσει.

Συγκεκριμένα:

α] Για τις άδειες δόμησης υποσταθμών

Όπως  εξηγεί η ΕΛΕΤΑΕΝ σοβαρό πρόβλημα έχει προκύψει από το λανθασμένο τρόπο πρόσληψης ή την αβεβαιότητα που έχει δημιουργήσει πρόσφατη δικαστική απόφαση για την εκτός σχεδίου οικιστική ανάπτυξη. Η εκτός σχεδίου δόμηση για την εγκατάσταση υποσταθμών αποτελεί έργο δημοσίου συμφέροντος και ήδη επιτρέπεται χωρίς να απαιτείται «πρόσωπο» σε δασικές εκτάσεις. Ωστόσο ορισμένες υπηρεσίες δεν χορηγούν άδεια δόμησης δημιουργώντας πολλά προβλήματα στα έργα Α.Π.Ε. αλλά και στους αρμόδιους Διαχειριστές.

Για την επίλυση του προβλήματος προτείνουν   νομοθετική ρύθμιση.

β] Για τις παρατάσεις ή τις αναστολές προθεσμιών

Όλα σχεδόν τα υπό ανάπτυξη αιολικά πάρκα αντιμετωπίζουν ανυπέρβλητες καθυστερήσεις και εμπόδια στην αδειοδοτική τους διαδικασία. Είναι πλέον κοινός τόπος ότι οι προβλεπόμενες προθεσμίες δεν τηρούνται από τις συναρμόδιες υπηρεσίες για ποικίλους λόγους.

« Αυτή η ψυχοφθόρα και περίπλοκη διαδικασία είναι η αιτία που υπάρχουν τόσα λίγα χερσαία αιολικά υπό ανάπτυξη σε αντίθεση με άλλες τεχνολογίες.

Ειδικά μετά την εφαρμογή διαφόρων προθεσμιών που, όντως, είναι στον έλεγχο των επενδυτών(και ως τέτοιες τις έχουμε υποστηρίξει), δεν υπάρχουν (ή εάν υπάρχουν είναι απειροελάχιστες) άδειες αιολικών πάρκων που καθυστερούν ή βαλτώνουν, καταλαμβάνοντας γεωγραφικό ή ηλεκτρικό χώρο, εξαιτίας αβελτηρίας των επενδυτών από αμέλεια ή πρόθεση. Εάν ακυρωθούν αιολικά έργα επειδή η Διοίκηση δεν τηρεί τις προθεσμίες της, θα αντικατασταθούν από άλλα που σε σύντομο χρονικό διάστημα θα αντιμετωπίσουν τα ίδια προβλήματα κ.ο.κ.», αναφέρει η ΕΛΕΤΑΕΝ.

Η προσπάθεια πρέπει να είναι να υπάρξει τελική απάντηση από τη Διοίκηση επί της αδειοδοτικής διαδικασίας των αιολικών έργων που έχουν αναλώσει ήδη χρόνια προσπαθειών ανάπτυξης, και όχι να ακυρωθούν χωρίς καν να υπάρξει τέτοια απάντηση.

Το πρόβλημα είναι πλέον πιεστικό και απαιτεί επείγουσα δράση, διότι οι χρόνοι ανταπόκρισης– γνωμοδότησης των συναρμοδίων υπηρεσιών, δε συνάδουν με τα αυστηρά ορόσημα που πρέπει να επιτύχουν οι επενδυτές σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, με αποτέλεσμα την άδικη τιμωρία και καθυστέρηση έως και ματαίωση των έργων τους.

Θεωρούμε ότι, πλέον, η μοναδική επιλογή για να μετριασθεί η ζημία των Παραγωγών είναι η παράταση των διαφόρων θεσμοθετημένων προθεσμιών.

Για τον λόγο αυτό ζητά:

1. Παράταση των Οριστικών Προσφορών Σύνδεσης, τουλάχιστον για τις περιπτώσεις που εκκρεμούν αιτήματα για τροποποίηση ΑΕΠΟ και επομένως η καθυστέρηση, μετά βεβαιότητας, δεν οφείλεται στον Παραγωγό (βλ. συνημμένο 3).

2. Παράταση των προθεσμιών της παρ. 2.α.ββ του άρ. 12 του ν. 4685/2020 (και συνακόλουθα και της παρ. 2 του άρ. 25) ήτοι στο χρονικό διάστημα των 36 μηνών για χερσαίους αιολικούς σταθμούς από την απόκτηση της Βεβαίωσης Παραγωγού μέχρι την ημερομηνία υποβολής στο Διαχειριστή για χορήγηση ΟΠΣ (βλ. συνημμένα 2 και 3).

Επιπλέον:

  • Για τους σταθμούς για τους οποίους έχει παραταθεί η έως σήμερα ισχύουσα προθεσμία κατ’ εφαρμογή της παρ. 3 του άρ. 12 του ν. 4685/2020, ήτοι για αυτούς που έχουν ξεκινήσει την καταβολή του μηνιαίου Τέλος Δέσμευσης Φυσικού Χώρου Εγκατάστασης, να αναστέλλεται η υποχρέωση καταβολής του Τέλους αυτού για χρόνο ίσο με τη παράταση που θα δοθεί.
  • Για τις περιπτώσεις σταθμών που από 01.08.2023 έως και την έναρξη ισχύος του νόμου (με τον οποίο θα θεσπισθεί η προτεινόμενη παράταση) έχουν υποβληθεί στη ΡΑΑΕΥ αιτήματα επιστροφής της Εγγυητικής Επιστολής της παρ. 11Α του ν. 4685/2020, οι σχετικές Άδειες Παραγωγής ή Βεβαιώσεις Παραγωγού ή Βεβαιώσεις Ειδικών Έργων, να αναβιώνουν αυτοδικαίως, εφόσον οι κάτοχοι αυτών εντός είκοσι (20) ημερών από την έναρξη ισχύος του εν λόγω νέου νόμου αποσύρουν το αίτημά τους ή, σε περίπτωση όπου έχει ήδη επιστραφεί η Εγγυητική Επιστολή, επανεπιβεβαιώσουν στη ΡΑΑΕΥ το ενδιαφέρον τους προσκομίζοντας την εκ νέου.

3. Παράταση των προθεσμιών για την ολοκλήρωση της κατασκευής των σταθμών Α.Π.Ε. που έχουν επιλεγεί μέσω ανταγωνιστικών διαδικασιών του άρθρου 7 του ν. 4414/2016, προκειμένου να διασφαλιστεί η υλοποίηση έργων που θα πωλούν την ενέργειά τους στις επιτευχθείσες χαμηλές τιμές προς όφελος των καταναλωτών (βλ. συνημμένο 2).

4. Aν και απολύτως απαραίτητες, οι παρατάσεις δε θεραπεύουν μόνιμα και ριζικά το πρόβλημα. Για αυτό επιπλέον, θα πρέπει άμεσα να θεσπισθεί και να τεθεί σε εφαρμογή από όλες τις κρίσιμες υπηρεσίες (ΥΠΕΝ, ΡΑΕΕΥ, ΑΔΜΗΕ) η υποχρέωση να διαπιστώνουν ότι όλες οι προθεσμίες για τις άδειες που τις αφορούν (π.χ. για τις ΟΠΣ, τις Βεβαιώσεις Παραγωγού κλπ) παρατείνονται αυτοδίκαια για όσο χρόνο οι διάφορες συναρμόδιες υπηρεσίες υπερβαίνουν, για τη γνωμοδότηση ή την απάντησή τους σε αίτημα του επενδυτή, την προθεσμία που η νομοθεσία θέτει σε αυτές (ή, αν δεν προβλέπεται τέτοια ρητή προθεσμία, για όσο χρόνο υπερβαίνουν τους 2 μήνες).

Για το σκοπό αυτό, ο ενδιαφερόμενος θα οφείλει να προσκομίσει στην κατά περίπτωση αρμόδια υπηρεσία (ΥΠΕΝ, ΡΑΕΕΥ, ΑΔΜΗΕ) όλα τα σχετικά έγγραφα που τεκμηριώνουν την εν λόγω καθυστέρηση.

Δείτε ΕΔΩ το υπόμνημα της ΕΛΕΤΑΕΝ

www.worldenergynews.gr



Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης