Το καλοκαίρι του 2024 η επενδυτική απόφαση
Χθες κατά τη συνεδρίαση της ολομέλειας της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας εγκρίθηκε το αίτημα της Elpedison όσον αφορά τους όρους του market test το οποίο θα αφορά το 60% της δυναμικότητας του σχεδιαζόμενου FSRU. Το 40% της δυναμικότητας θα αφορά την τροφοδοσία της μονάδας ηλεκτροπαραγωγής που έχει η εταιρία στη Θεσσαλονίκη, αλλά και της δεύτερης μονάδας που σχεδιάζει χωρίς πάντως να έχει λάβει ακόμη την τελική επενδυτική απόφαση.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η Elpedison έχει λάβει ήδη τις προκαταρκτικές άδειες για το FSRU και ωριμάζει το έργο καθώς αυτή την περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη η εκπόνηση των περιβαλλοντικών μελετών που είναι και οι πλέον δύσκολες και χρονοβόρες.
Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης
Η τελική επενδυτική απόφαση θα ληφθεί αφού αξιολογηθούν τα αποτελέσματα του δεύτερου γύρου του market test, με τις δεσμευτικές προσφορές, το οποίο αναμένεται να ξεκινήσει στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2024. Στόχος πάντως είναι η επενδυτική απόφαση να ληφθεί το καλοκαίρι του 2024 και το έργο να ολοκληρωθεί εντός του 2026.
Το FSRU της Elpedison θα αποτελείται από δύο πλοία και όχι από ένα, όπως σχεδίαζε αρχικά και θα εγκατασταθεί στο Θερμαϊκό, στα ανοικτά του διυλιστηρίου της HelleniQ Energy, όπου βρίσκεται η μία από τις δύο υφιστάμενες μονάδες ηλεκτροπραγωγής με καύσιμο το φυσικό αέριο, του ομίλου.
Η απόφαση της εταιρίας να εγκαταστήσει δύο πλοία FSRU ελήφθη κυρίως για οικονομικούς λόγους, λόγω της μεγάλης διαθεσιμότητας στην αγορά μικρότερου μεγέθους πλοίων, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τον σκοπό αυτό.
Κάθε πλοίο θα έχει δυναμικότητα 120.000 -130.000 κμ και εκτός από τις ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες της Elpedison το LNG που θα αεριοποιείται στο FSRU της Θεσσαλονίκης θα απευθύνεται και στις αγορές της ΝΑ Ευρώπης.
Άλλωστε το ενδιαφέρον των χωρών αυτών είναι μεγάλο για την προμήθεια LNG και ήδη ο ΔΕΣΦΑ έχει υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με τους διαχειριστές των Βόρειων γειτόνων μας με στόχο τη δημιουργία του λεγόμενου Vertical Corridor, δηλαδή την αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου αγωγών που θα έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν αέριο έως τη Μολδαβία ακόμη και την Ουκρανία.
Διασύνδεση με Βόρεια Μακεδονία
Παράλληλα προωθείται η δημιουργία αγωγού διασύνδεσης με τη Βόρεια Μακεδονία. Κινήσεις που αναβαθμίζουν τις εξαγωγικές δυνατότητες των Ελλήνων παικτών και δείχνουν ότι έχει ήδη διαμορφωθεί μια αγορά που εκτιμάται ότι θα επεκταθεί.
Στο πλαίσιο αυτό τα FSRU που θα συνδέονται με ένα κατάλληλο δίκτυο αγωγών θα μπορούν να τροφοδοτούν τις αγορές όχι μόνον της ΝΑ Ευρώπης, αλλά και της κεντρικής, ακόμα και την Ουκρανία και την Αυστρία.
Άλλωστε προς την κατεύθυνση αυτή συμβάλλει άλλωστε και η πολιτική της ΕΕ για την απόσυρση των ανθρακικών ηλεκτροπαραγωγικών μονάδων, που «σηκώνουν» μεγάλο βάρος της ηλεκτροπαραγωγής στη Ν.Α Ευρώπη και στο πλαίσιο της μετάβασης, καθώς και της προοπτικής ένταξής τους στην ΕΕ, θα πρέπει, σε πρώτη φάση, τουλάχιστον, να αντικατασταθούν με μονάδες καύσης αερίου, μέχρι να αναπτυχθούν οι ΑΠΕ και οι άλλες πράσινες μορφές ενέργειας.
www.worldenergynews.gr