Ενέργεια

ΡΑΑΕΥ: Προς παράταση του υβριδικού μοντέλου της Κρήτης έως το τέλος του 2025

ΡΑΑΕΥ: Προς παράταση του υβριδικού μοντέλου της Κρήτης έως το τέλος του 2025

Η εξαίρεση της αγοράς της Κρήτης από πλήρη συμμετοχή στο Target Model για μια διετία, είχε ζητηθεί με βάση το τότε χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της διασύνδεσης Κρήτης με την Αττική

 

Παράταση έως το τέλος του 2025 του υβριδικού μοντέλου με το οποίο συμμετέχει στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας η Κρήτη, θα ζητήσει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας από την Κομισιόν καθώς η πλήρης εμπορική λειτουργία της ηλεκτρικής διασύνδεσης του νησιού με την Αττική δεν αναμένεται πριν από τον Μάιο του 2025.

Η ισχύς του υβριδικού μοντέλου αγοράς που είχε εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε να εφαρμόζεται τον καλοκαίρι του 2021 και λήγει στο τέλος του 2023. Ως εκ τούτου μέσα στο επόμενο διάστημα η ΡΑΑΕΥ θα πρέπει να ζητήσει παράταση της ισχύος του υβριδικού μοντέλου έως το τέλος του 2025 εξηγώντας τους λόγους της καθυστέρησης.

Η εξαίρεση της αγοράς της Κρήτης από πλήρη συμμετοχή στο Target Model για μια διετία, είχε ζητηθεί με βάση το τότε χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της διασύνδεσης Κρήτης με την Αττική, που προέβλεπε ότι το έργο θα μπορούσε να λειτουργήσει εμπορικά έως το τέλος του 2023.


Τι προβλέπει ο ΑΔΜΗΕ

Ωστόσο σήμερα πλέον διαπιστώνεται καθυστέρηση τουλάχιστον μιας διετίας αφού ο ΑΔΜΗΕ προβλέπει την ηλέκτριση του καλωδίου στις αρχές του 2025 και δοκιμαστική περίοδο λειτουργίας έως το Μάιο του ίδιου έτους. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο δεκαετές αναπτυξιακό πρόγραμμα που παρέδωσε τον Οκτώβριο στη ΡΑΑΕΥ και αφορά την περίοδο 2024-2033 ο ΑΔΜΗΕ προβλέπει την ολοκλήρωση των περισσότερων τμημάτων του έργου έως τον Σεπτέμβριο του 2024. Εν συνεχεία θα πρέπει να γίνει η ηλέκτριση του καλωδίου και βεβαίως να υπάρξει περίοδος δοκιμαστικής λειτουργίας.

Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με τον προγραμματισμό της ΔΕΗ να θέσει εκτός λειτουργίας τουλάχιστον πέντε μονάδες ηλεκτροπαραγωγής στην Κρήτη έως το καλοκαίρι του 2024 έχει προκαλέσει προβληματισμό στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Το ζήτημα συζητήθηκε πρόσφατα σε ευρεία σύσκεψη υπό την πολιτική ηγεσία του υπουργείου με τη συμμετοχή της ΡΑΕΥ, του ΑΔΜΗΕ, του ΔΕΔΔΗΕ και της ΔΕΗ.

Μια σύσκεψη που κάθε άλλο παρά καθησύχασε τις ανησυχίες. Και τούτο διότι πέραν της καθυστέρησης στην κατασκευή της διασύνδεσης ο ΑΔΜΗΕ θέτει σύμφωνα με πληροφορίες ζήτημα διατήρησης σε κατάστασης εφεδρείας εκτάκτων αναγκών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής συνολικής ισχύος 500 MW. Αυτό σημαίνει ότι η ΔΕΗ θα πρέπει να συνεχίσει να διατηρεί σε κατάσταση ψυχρής εφεδρείας ρυπογόνες μονάδες που θα ήθελε να αποσύρει αλλά και παράλληλα θα συνεχίσει να αμείβεται μέσω των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας που για την Κρήτη υπολογίζονται σήμερα σε περίπου 300 εκατ ευρώ ετησίως.

Περιθώριο μείωσης του κόστους

Σύμφωνα με εκτιμήσεις η διατήρηση μονάδων 200 MW σε καθεστώς εφεδρείας εκτάκτων αναγκών για την Κρήτη, με δεδομένη την πλήρη λειτουργία τόσο της Μικρής όσο και της Μεγάλης Διασύνδεσης, θα ήταν ένα αποδεκτό ύψος ισχύος και θα μπορούσε να δώσει το περιθώριο μείωσης του κόστους των ΥΚΩ. Ωστόσο ο ΑΔΜΗΕ προβλέπει περιθώριο βλάβης των διασυνδέσεων για το 6% των ετήσιων ωρών λειτουργίας, πράγμα που σημαίνει ότι ενδεχομένως για 525 ώρες το χρόνο ή για σχεδόν έναν ολόκληρο μήνα, ενδέχεται η Κρήτη να μην μπορεί να τροφοδοτηθεί από τη διασύνδεση.

Πάντως ο ΑΔΜΗΕ σε πρόσφατο ενημερωτικό σημείωμα μιλάει για ταχεία πρόοδο και των χερσαίων εργασιών της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής μετά την ολοκλήρωση της εγκατάστασης των υποβρυχίων καλωδίων. Στο ίδιο σημείωμα γίνεται αναφορά στην πανδημία του COVID ενώ ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Διαχειριστή Μάνος Μανουσάκης, τονίζει: «Με βάση την πρόοδο του έργου υπολογίζουμε ότι στα τέλη του 2024 θα είμαστε σε θέση να ξεκινήσουμε τη δοκιμαστική ηλέκτριση της νέας διασύνδεσης. Εφόσον πετύχουμε τον στόχο μας να ολοκληρώσουμε το έργο σε τεσσερισήμισι χρόνια, θα έχουμε πετύχει χρόνο-ρεκόρ για τέτοιου είδους έργο υπερυψηλής τάσης στην Ευρώπη».

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης