Ενέργεια

Η Tesla αποσύρει πάνω από 2 εκατ. οχήματα λόγω προβλήματος στον αυτόματο πιλότο

Η Tesla αποσύρει πάνω από 2 εκατ. οχήματα λόγω προβλήματος στον αυτόματο πιλότο

Τα ατυχήματα και το άρθρο της Washington Post έκρουσαν των κώδωνα του κινδύνου

H Tesla (αμερικανική  βιομηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων) αποφάσισε την απόσυρση πάνω από 2 εκατομμύρια οχήματα σε όλη τη σειρά των μοντέλων της, προκειμένου να διορθώσει το ελαττωματικό σύστημα αυτόματης οδήγησης.


Σύμφωνα με έγγραφα που δόθηκαν στη δημοσιότητα από την αρμόδια Ρυθμιστική Αρχή Ασφάλειας των ΗΠΑ, η εταιρεία έχει αποστείλει μια αναβάθμιση λογισμικού προκειμένου να αποκαταστήσει το πρόβλημα.

Η Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας ανέφερε ότι από τους ελέγχους της διαπιστώθηκε πως η λειτουργία του Αυτόματου πιλότου ίσως να είναι ανεπαρκής.


Το δημοσίευμα της Washington Post

Η Washington Post μέσω άρθρου της στις 10 Δεκεμβρίου 2023, ρωτά γιατί η Tesla επιτρέπει να ενεργοποιείται ο αυτόματος πιλότος σε δρόμους που έχουν διασταυρώσεις, ενώ δεν προορίζεται να χρησιμοποιηθεί.

Πρόκειται για ερώτηση που απευθύνεται σε μια σειρά παραγόντων (από τη στάση των Ομοσπονδιακών Ρυθμιστικών Αρχών έως τις επιθυμίες του πλουσιότερου ανθρώπου στον κόσμο).

 

Το τροχαίο ατύχημα στις ΗΠΑ που έφερε προβληματισμούς

Η ιστορία ξεκινά το 2019 με ένα νεαρό ζευγάρι κοντά στο Key Largo που βρισκόταν σε ένα Tesla που κινείτο με αυτόματο πιλότο και συνετρίβη σε μια διασταύρωση με ταχύτητα περίπου 70 μίλια την ώρα και πέταξε το νεαρό ζευγάρι στον αέρα, σκοτώνοντας το ένα και τραυματίζοντας σοβαρά το άλλο, σύμφωνα με την Washington Post η οποία εξασφάλισε πλάνα της αστυνομίας.

Το συγκεκριμένο ατύχημα αποκαλύπτει ένα πρόβλημα βαθύτερο από την απροσεξία του οδηγού, όπως υποστηρίζει η Post. Συνέβη σε έναν αγροτικό δρόμο όπου η τεχνολογία Autopilot της Tesla δεν είχε σχεδιαστεί για χρήση.

Στην προκειμένη περίπτωση μπόρεσε να ενεργοποιηθεί ο Αυτόματος πιλότος σε αυτόν τον δρόμο, αλλά απέτυχε να αναγνωρίσει μια διασταύρωση που σημειώθηκε με ένα σήμα στάσης (ένα φως που αναβοσβήνει και 5 κίτρινες πινακίδες).

Σε εγχειρίδια χρήστη (νομικά έγγραφα και επικοινωνίες με ομοσπονδιακές ρυθμιστικές αρχές), η Tesla έχει αναγνωρίσει ότι το Autosteer (βασικό χαρακτηριστικό του Autopilot), «προορίζεται για χρήση σε αυτοκινητόδρομους ελεγχόμενης πρόσβασης με κεντρικό διαχωριστικό, σαφείς σημάνσεις λωρίδας και χωρίς διασταυρούμενη κυκλοφορία».

Η Tesla συμβουλεύει τους οδηγούς ότι η τεχνολογία μπορεί να παραπαίει στους δρόμους εάν υπάρχουν λόφοι ή απότομες στροφές, σύμφωνα με το εγχειρίδιο χρήσης της.

Παρόλο που η εταιρεία έχει την τεχνική ικανότητα να περιορίσει τη διαθεσιμότητα του Autopilot κατά γεωγραφική θέση, έχει λάβει λίγα οριστικά μέτρα για να περιορίσει τη χρήση του λογισμικού.


Ρήξη μεταξύ των Ομοσπονδιακών Ρυθμιστικών Αρχών

Μετά το ατύχημα του 2016 που σκότωσε τον οδηγό της Tesla Model S, Τζόσουα Μπράουν, το NTSB (Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών) ζήτησε να τεθούν όρια στα σημεία που θα μπορούσε να ενεργοποιηθεί η τεχνολογία υποστήριξης οδηγού.

Αλλά ως καθαρά ερευνητική υπηρεσία, δεν έχει καμία ρυθμιστική εξουσία για την Tesla. Το NHTSA το οποίο ανήκει στο Υπουργείο Μεταφορών, έχει την εξουσία να θεσπίζει εκτελεστά πρότυπα ασφάλειας αυτοκινήτου, αλλά η αποτυχία του να ενεργήσει έχει προκαλέσει μια ασυνήθιστη και ολοένα και πιο τεταμένη ρήξη μεταξύ των δύο υπηρεσιών.

Σε συνέντευξή του τον Οκτώβριο, η πρόεδρος του NTSB Jennifer Homendy είπε ότι η συντριβή του 2016 θα έπρεπε να είχε ωθήσει το NHTSA να δημιουργήσει εκτελεστούς κανόνες γύρω από τα σημεία όπου θα μπορούσε να ενεργοποιηθεί η τεχνολογία της Tesla.

Μιλώντας για το NHTSA, η Homendy πρόσθεσε, «Πόσοι άλλοι άνθρωποι πρέπει να πεθάνουν προτού αναλάβετε δράση ως οργανισμός;»


Στα δικαστήρια η Tesla αποποιείται των ευθυνών της για
ατυχήματα με αυτόματο πιλότο

Σε δικαστικές υποθέσεις και δημόσιες δηλώσεις, η Tesla έχει επανειλημμένα υποστηρίξει ότι δεν είναι υπεύθυνη για ατυχήματα που περιλαμβάνουν αυτόματο πιλότο, επειδή ο οδηγός είναι τελικά υπεύθυνος για την τροχιά του αυτοκινήτου. Μετά από ένα θανατηφόρο ατύχημα το 2018, ο Tesla είπε στο NTSB ότι τα όρια σχεδιασμού για τον Autopilot δεν θα ήταν κατάλληλα επειδή «ο οδηγός καθορίζει το αποδεκτό περιβάλλον λειτουργίας».

Ο Στίβεν Κλιφ (πρώην επικεφαλής του NHTSA που αποχώρησε από την υπηρεσία πέρυσι), είπε στην Washington Post ότι η προσέγγιση που ακολουθούν οι ρυθμιστικές αρχές μπορεί να φαίνεται πολύ προσεκτική κατά καιρούς, αλλά είπε ότι η υπηρεσία του ήταν επιθετική υπό την εποπτεία του και έδωσε εντολή σε εταιρείες όπως η Tesla να αναφέρουν τα δεδομένα τους για ατυχήματα που περιλαμβάνουν προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδηγού.


Επιστολή στον Μασκ για θέματα ασφαλείας

Ο Κλιφ είπε επίσης ότι η Tesla θα μπορούσε εύκολα να περιορίσει πού μπορεί να αναπτυχθεί η τεχνολογία. «Το Tesla ξέρει πού βρίσκεται. Διαθέτει πλοήγηση. Γνωρίζει αν βρίσκεται σε διακρατικό ή περιοχή όπου η τεχνολογία δεν σχεδιάστηκε για χρήση.

Αν δεν σχεδιάστηκε για χρήση εκεί, τότε γιατί μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε εκεί;».

Σε μια από τις τελευταίες προσπάθειές της να υποκινήσει τη δράση, η Homendy έστειλε μια επιστολή απευθείας στον Μασκ τον Αύγουστο του 2021.

Τον προέτρεψε να εφαρμόσει διασφαλίσεις για να «περιορίσει» την τεχνολογία στις συνθήκες για τις οποίες είχε σχεδιαστεί, μεταξύ άλλων συστάσεων. «Εάν θέλετε σοβαρά να βάλετε την ασφάλεια μπροστά και στο κέντρο της σχεδίασης οχημάτων της Tesla», έγραψε, «σας προσκαλώ να ολοκληρώσετε τις ενέργειες σχετικά με τις συστάσεις ασφαλείας που σας δώσαμε πριν από τέσσερα χρόνια». Ο Μασκ δεν απάντησε ποτέ, είπε.


Οι διαμάχες για τον αυτόματο πιλότο μεταξύ εχθρών και υποστηρικτών του Μασκ

Οι υποστηρικτές του Μασκ αρέσκονται να λένε ότι ο Autopilot έχει σώσει πολύ περισσότερους ανθρώπους από αυτούς που έχουν πληγεί από αυτό.

Οι εχθροί του Μασκ υπαινίσσονται σκοτεινά ότι ο Autopilot έχει σχεδιαστεί για να σβήνει δευτερόλεπτα πριν από μια συντριβή, ώστε η εταιρεία να μπορεί να πει με ειλικρίνεια ότι το σύστημα δεν ήταν ενεργό τη στιγμή της συντριβής.  

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης