ΟΣΕ: Αλλαγή σελίδας με επενδυτικό πλάνο 4,68 δισ. ευρώ στη δεκαετία - Η νέα δομή για τους «Σιδηροδρόμους Ελλάδος ΑΕ»

ΟΣΕ: Αλλαγή σελίδας με επενδυτικό πλάνο 4,68 δισ. ευρώ στη δεκαετία - Η νέα δομή για τους «Σιδηροδρόμους Ελλάδος ΑΕ»
Ο νέος ΟΣΕ θα είναι μία ανώνυμη εταιρεία του δημοσίου, με πυρήνα τον σημερινό ΟΣΕ, και θα ενσωματώσει με τη δομή επιχειρησιακών τομέων την ΕΡΓΟΣΕ και το τροχαίο υλικό της ΓΑΙΑΟΣΕ, που παραμένει στο Υπερταμείο

Με προίκα ένα επενδυτικό πλάνο δεκαετίας ύψους 4,68 δισ. ευρώ θα γυρίσει σελίδα ο ελληνικός σιδηρόδρομος. Ο νέος ΟΣΕ θα είναι μία ανώνυμη εταιρεία του δημοσίου, με πυρήνα τον σημερινό ΟΣΕ, και θα ενσωματώσει με τη δομή επιχειρησιακών τομέων την ΕΡΓΟΣΕ και το τροχαίο υλικό της ΓΑΙΑΟΣΕ, που παραμένει στο Υπερταμείο. Ο απολύτως νέος, ενιαίος φορέας, με την ονομασία «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Α.Ε.», θα είναι πλήρως λειτουργικός ως τα τέλη του 2025, ενώ το σχετικό θεσμικό πλαίσιο αναμένεται να τεθεί σε ισχύ ως το τέλος του έτους.

Άμεσος στόχος βεβαίως του στρατηγικού προγράμματος του νέου ΟΣΕ είναι η αποκατάσταση ως το 2026 των τεράστιων ζημιών που υπέστη η επιδομή και η υποδομή του δικτύου στη Θεσσαλία εξαιτίας του Daniel. Το έργο είναι ήδη ενταγμένο στο Ταμείο Ανάκαμψης με 180 εκατ. ευρώ. Στα άμεσα πλάνα του οργανισμού προβλέπονται έργα άνω των 3 δισ. ευρώ, με ορισμένα από αυτά να είναι ενταγμένα στο ΕΣΠΑ, το Ταμείο Ανάκαμψης και το CEF.

Εξασφαλισμένη χρηματοδότηση έχουν ακόμη η εν εξελίξει εγκατάσταση σηματοδότησης στο Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, ως έργο phasing στο ΕΣΠΑ 2021-2027, η νέα γραμμή Ν. Καρβάλη-Τοξότες με 212 εκατ. από το CEF1 και ο προαστιακός Δυτικής Αττικής με 110 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Επίσης, τα προς χρηματοδότηση από το CEF II έργα είναι το ΣΚΑ-Οινόη, το Ρίο-Πάτρα, η αναβάθμιση και τα ηλεκτρομηχανολογικά του Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας και δύο τμήματα του Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο. Ο συνολικός προϋπολογισμός αυτών των έργων ανέρχεται σε 1,72 δισ. ευρώ.


Μία ενιαία εταιρεία

Ο ριζικός εκσυγχρονισμός του ελληνικού σιδηροδρόμου επιχειρείται, όπως παρουσίασε εχθές στο υπουργικό συμβούλιο ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, με τη δημιουργία ενός νέου ενιαίου δημόσιου φορέα. Οι "Σιδηρόδρομοι Ελλάδος" αναλαμβάνουν πλήρως τον ρόλο, τις υποχρεώσεις και τις ευθύνες του Διαχειριστή της Σιδηροδρομικής Υποδομής, όπως περιγράφονται στο ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο, ενώ καθίσταται και μοναδικός υπεύθυνος για το σύνολο των μελετών και έργων που εκτελούνται επί του σιδηροδρομικού δικτύου, της διαχείρισης του τροχαίου υλικού, καθώς και των σταθμών και λοιπών εγκαταστάσεων της ιδιοκτησίας του.

Θα αναλάβει τη συνολική ευθύνη για όλα τα θέματα ασφαλείας και συνεχούς βελτίωσης του σιδηροδρομικού συστήματος, συνεργαζόμενος με τους λοιπούς φορείς, δηλαδή υπουργείο, ΡΑΣ, Hellenic Train και λοιπούς operators. Παράλληλα, θα αναλάβει την ευθύνη του συνόλου των έργων και λοιπών συμβάσεων των ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ (τροχαίο υλικό, ενεργοί σταθμοί κλπ.) που βρίσκονται σε εξέλιξη και οι οποίες θα συνεχιστούν απρόσκοπτα με βάση ειδική πρόβλεψη του νέου νόμου.

Η σύσταση και οργάνωση του νέου φορέα θα κατοχυρωθεί νομοθετικά με τις νέες ρυθμίσεις και τη δευτερογενή νομοθεσία να τίθενται σε ισχύ ως το τέλος του 2024. Το Διοικητικό του Συμβούλιο της νέας εταιρείας θα ορίζεται από τη ελληνική Κυβέρνηση. Ο νέος φορέας θα εποπτεύεται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Εντός της Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Α.Ε. θα δημιουργηθούν διακριτοί Επιχειρησιακοί Τομείς στους οποίους θα ενταχθεί με τις απαραίτητες προσαρμογές το υφιστάμενο επιχειρησιακό έργο των ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ και οι σχετικές οργανωτικές μονάδες (Γενικές Διευθύνσεις, Διευθύνσεις κλπ.) που το υλοποιούν. Ο διοικητικός τομέας θα είναι ενιαίος, προς αξιοποίηση των σχετικών οικονομιών κλίμακας.

Επίσης, το τελευταίο τρίμηνο του 2024 θα προκηρυχθεί διεθνής διαγωνισμός για την επιλογή εταιρείας με αποδεδειγμένη τεχνική και διοικητική εμπειρία στη διοίκηση και λειτουργία αντίστοιχων φορέων, προκειμένου να λειτουργεί ως «Τεχνικός Σύμβουλος Διοίκησης» του Νέου ΟΣΕ. Θα συνεισφέρει με τεχνογνωσία και εξειδικευμένα ανώτατα στελέχη, αναλαμβάνοντας σε καθημερινή βάση, το σύνολο των επιχειρησιακών εργασιών της εταιρείας, καθώς και την ειδικότερη ευθύνη λειτουργίας κρίσιμων επιχειρησιακών τομέων για χρονικό διάστημα τουλάχιστον τριών ετών.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης