Ανανεώσιμες & Βιώσιμη Ανάπτυξη

EΕ: Η σημασία της μείωσης των εκπομπών αερίων κατά 90% για το πράσινο Η2 - Aνάλυση

EΕ: Η σημασία της μείωσης των εκπομπών αερίων κατά 90% για το πράσινο Η2 - Aνάλυση

Έρευνα 605 σελίδων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εξηγεί πώς θα ήταν ένα τέτοιο ενεργειακό σύστημα το 2040 και τους ρόλους των ανανεώσιμων πηγών υδρογόνου και των ηλεκτρονικών καυσίμων

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (EC) παρουσίασε στις 6/2/2024 σύσταση για καθαρή μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά 90% εντός της ΕΕ έως το 2040 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990 (με βάση τη σχεδιαζόμενη μείωση των εκπομπών κατά 55% έως το 2030).

Πριν θέσει αυτό το στόχο, διεξήγαγε μια ενδελεχή έρευνα επιπτώσεων που δημοσιεύτηκε την ίδια ημέρα, σε μια έκθεση 605 σελίδων η οποία καθόρισε πώς θα μπορούσε να είναι το ενεργειακό σύστημα το 2040.

«Το ανανεώσιμο υδρογόνο (ενεργειακός φορέας) εμφανίζεται ως βασική τεχνολογία του μελλοντικού ενεργειακού συστήματος της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της παραγωγής ηλεκτρονικών καυσίμων (αέριων και υγρών) και η συμβολή στην απομάκρυνση του άνθρακα από τους δύσκολους τομείς (όπως οι αερομεταφορές και θαλάσσιες μεταφορές, μεταξύ άλλων)», αναφέρει η εκτίμηση επιπτώσεων.

 

Οι απαιτήσεις του στόχου μείωσης των εκπομπών

Ο στόχος μείωσης των εκπομπών κατά 90% (αντιπροσωπεύεται από το σενάριο «S3» στη μελέτη) θα απαιτούσε επίσης 100 εκατομμύρια τόνους ισοδύναμου πετρελαίου (Mtoe) για πράσινο υδρογόνο το 2040 (περίπου 35 εκατομμύρια τόνοι H2 ετησίως), ως επιπλέον 37 Mtoe ηλεκτρονικών καυσίμων (που παράγονται από ανανεώσιμα Η2 και δεσμευμένο διοξείδιο του άνθρακα ή μονοξείδιο του άνθρακα).

Μόνο 95 Mtoe υδρογόνου θα καταναλωθούν σε αυτό το σενάριο του 2040, υποδηλώνοντας ότι 5 Mtoe θα εξάγονταν σε χώρες εκτός ΕΕ και περίπου 50 Mtoe (17,5 Mtpa) αυτού του πράσινου H2 θα χρησιμοποιηθούν για την παραγωγή ηλεκτρονικών καυσίμων.

Περίπου 17 Mtoe (6 Mtpa) θα χρησιμοποιηθούν στη βιομηχανία, με επιπλέον 16 Mtoe (5,6 Mtpa) στις εγχώριες μεταφορές, άλλο 1 TWh για τη διεθνή ναυτιλία (0,3 Mtpa), ένα αμελητέο ποσό για τις διεθνείς αερομεταφορές, περίπου 6 Mtoe (2 Mtpa) για μη ενεργειακά, όπως χημικά, και ένα άλλο 6Mtoe που αναφέρεται ως «άλλο», που πιθανώς περιλαμβάνει ενέργεια (αποθήκευση ενέργειας) και θέρμανση.

Η αξιολόγηση εξηγεί ότι το υδρογόνο θα χρειαζόταν για την αποθήκευση ενέργειας «για να υποστηρίξει τη λειτουργία του τομέα ηλεκτρικής ενέργειας με υψηλά μερίδια μεταβλητών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας που παρέχουν εποχιακή αποθήκευση».

Το υδρογόνο θα αντιπροσωπεύει μόνο το 3% της ενέργειας που χρησιμοποιείται στον οικιακό τομέα το 2040 (περίπου 4 Mtoe), με το μεγαλύτερο μέρος της οικιακής θέρμανσης να προέρχεται από ηλεκτρικές αντλίες θερμότητας, βιομάζα και απόβλητα και τηλεθέρμανση (και μικρή ποσότητα φυσικού αερίου).


Η έρευνα προειδοποιεί

Ωστόσο, η έρευνα επιπτώσεων προσθέτει μια προειδοποίηση ότι «ο ρόλος των RFNBO στην απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές του κτιριακού τομέα είναι εξαιρετικά αβέβαιος».

Η ΕΕ θέλει επί του παρόντος να παράγει 10 εκατομμύρια τόνους (περίπου 28,4 Mtoe) πράσινου υδρογόνου μέχρι το 2030, ενώ εισάγει επιπλέον 10 εκατομμύρια τόνους εκτός του μπλοκ, αλλά βρίσκεται σε καλό δρόμο να χάσει και τους δύο αυτούς στόχους.


Οι ποσότητες που θα χρειαστούν για τις μεταφορές

Από τα 16 Mtoe πράσινου υδρογόνου που χρησιμοποιούνται στον τομέα των μεταφορών, το 90% αυτού θα καταναλωθεί μόνο από τις οδικές μεταφορές.

Προσθέτει ότι 40 Mtoe ηλεκτρονικών καυσίμων θα χρειαστούν επίσης στον τομέα των μεταφορών, παρά το γεγονός ότι νωρίτερα ανέφερε στο έγγραφο ότι μόνο 37 Mtoe θα απαιτούνταν συνολικά σύμφωνα με το σενάριο S3.

Η απόκλιση μπορεί να οφείλεται στο γεγονός ότι ορίζει διαφορετικά τα ηλεκτρονικά καύσιμα σε διαφορετικά μέρη της μελέτης ο ορισμός περιλαμβάνει την πράσινη αμμωνία στην ενότητα μεταφορών της έκθεσης, αλλά νωρίτερα ορίζει ότι τα ηλεκτρονικά καύσιμα παράγονται από ηλεκτρική ενέργεια ( δηλαδή πράσινο υδρογόνο) και άνθρακα (που δεν περιλαμβάνει αμμωνία).

Το 2040, το 5% του στόλου επιβατικών αυτοκινήτων της ΕΕ θα διαθέτει σύστημα μετάδοσης κίνησης κυψελών καυσίμου, αναφέρει η αξιολόγηση, που απαιτεί περίπου 5 Mtoe H2.


Φορτηγά

Ωστόσο, η ζήτηση για υδρογόνο από βαρέα φορτηγά οχήματα (δηλαδή φορτηγά) θα ήταν πολύ υψηλότερη, στο 13% περίπου του στόλου της ΕΕ (συμπεριλαμβανομένων των κυψελών καυσίμου και των κινητήρων εσωτερικής καύσης H2), με τα φορτηγά με μπαταρία να αποτελούν περίπου το 24% του φορτηγού στόλος.

 

Πάνω από το 50% αυτών των οχημάτων θα εξακολουθούσε να λειτουργεί με συμβατικό ντίζελ το 2040.

Λόγω της υψηλότερης απόδοσης των μπαταριών σε σύγκριση με το υδρογόνο, τα ηλεκτρικά φορτηγά θα απαιτούσαν μόνο περίπου 6Mtoe, σε σύγκριση με περίπου 9Mtoe (3,2Mtpa) για τα φορτηγά H2.

 

Λεωφορεία

Περίπου το 16% του στόλου λεωφορείων θα τροφοδοτείται από υδρογόνο το 2040, με το 37% να τροφοδοτείται από μπαταρίες και το υπόλοιπο 47% να λειτουργεί με συμβατικά ορυκτά καύσιμα (συμπεριλαμβανομένων των υβριδικών ντίζελ).

 

Τρένα

Τα τρένα θα κινούνται σχεδόν εξ ολοκλήρου ηλεκτρικά, με λιγότερο από 1% να κινείται με υδρογόνο σε διαδρομές όπου η ηλεκτροδότηση (εναέρια καλώδια ή μπαταρίες) δεν είναι δυνατή.

ΤΡΕΝΟ_ΜΕ_ΥΔΡΟΓΟΝΟ_2.jpg

Ναυτιλία

Η διεθνής ναυτιλία θα κυριαρχείται από τα βιοκαύσιμα και τα ηλεκτρονικά καύσιμα το 2040 (το καθένα απαιτεί περίπου 15 Mtoe), με λιγότερο από 1 Mtoe υδρογόνου να χρησιμοποιείται απευθείας.

Αεροπορία

Στην αεροπορία, περίπου τα 2/3 της ενέργειας που απαιτείται από τα αεροπλάνα εντός της ΕΕ και φεύγουν από την ΕΕ θα εξακολουθούν να προέρχονται από ορυκτά καύσιμα στο σενάριο S3 του 2040, με ένα επιπλέον 24% να προέρχεται από βιοκαύσιμα, 13% από ηλεκτρονικά καύσιμα (περίπου 5 Mtoe) και 1,1% από την άμεση χρήση υδρογόνου (περίπου 0,4 Mtpa).

 

Šefčovič: «Παραμένουμε στην πορεία της κλιματικής μετάβασης»

Ανακοινώνοντας τον νέο στόχο της ΕΕ, ο Maroš Šefčovič (Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής) δήλωσε:

«Μετά από προσεκτική σκέψη και σκέψη, προτείνουμε έως το 2040, η Ευρωπαϊκή Ένωση να μειώσει τις εκπομπές της κατά 90%, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990.

Με τη σύστασή μας, παραμένουμε στην πορεία της κλιματικής μετάβασης όπως συμφωνήθηκε από τους ηγέτες της ΕΕ, καθώς θα είναι όλο και πιο σημαντικό για την παγκόσμια ανταγωνιστικότητά μας.

Έρχεται σε μια κρίσιμη στιγμή στη συζήτηση γύρω από τη μελλοντική πορεία της πράσινης μετάβασης της Ευρώπης.

Η ουσία της συζήτησης σε πολλές χώρες είναι πώς να απελευθερώσουμε την οικονομία μας από τις ανθρακούχες εκπομπές για να επιτύχουμε την κλιματική ουδετερότητα, διατηρώντας παράλληλα τις επιχειρήσεις μας ανταγωνιστικές παγκοσμίως και δημιουργώντας σταθερές, ασφαλείς για το μέλλον, υψηλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας εδώ, στην Ευρώπη.

Ο κίνδυνος αποβιομηχάνισης και κοινωνικής έντασης είναι πολύ πραγματικός. Για εμάς, η βιομηχανική ηγεσία της Ευρώπης και η κοινωνικά δίκαιη, χωρίς αποκλεισμούς πράσινη μετάβαση δεν είναι μόνο οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος, αλλά είναι επιτακτικές.

«Ως εκ τούτου, η σύστασή μας για στόχο 90% είναι τόσο σύμφωνη με τις επιστημονικές συμβουλές όσο και βασίζεται σε ενδελεχή εκτίμηση επιπτώσεων».

 
Hoekstra: «Η αδράνεια είναι πολύ πιο δαπανηρή»

Ο Επίτροπος για τη Δράση για το Κλίμα, Wopke Hoekstra, πρόσθεσε:

«Γιατί κάνουμε αυτήν τη σύσταση τώρα;

«Η περίπτωση της δράσης για το κλίμα είναι αναμφισβήτητη και απαιτεί σχεδιασμό τώρα.

Μόλις ζήσαμε την πιο καυτή χρονιά που έχει καταγραφεί.

Στην πραγματικότητα οι πολίτες μας βλέπουν σε όλα τα κράτη μέλη μας, τι κάνει η κλιματική αλλαγή όσον αφορά τις ξηρασίες, τις πλημμύρες.

Ο πλανήτης θερμαίνεται και επηρεάζει τη ζωή όλων μας.

Βλέπουμε επίσης ότι αυτό που προκύπτει: είναι ένα απότομο και αυξανόμενο κόστος από την άποψη της οικονομίας.

Η αδράνεια θα ήταν επομένως πολύ πιο δαπανηρή».

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης