Βιομηχανία & Απανθρακοποίηση

Η τεχνολογία ΝΟΕ «αφήνει πίσω» το υδρογόνο στην παραγωγή του πράσινου χάλυβα

Η τεχνολογία ΝΟΕ «αφήνει πίσω» το υδρογόνο στην παραγωγή του πράσινου χάλυβα
Αν αποδειχθεί ότι η τεχνολογία ΜΟΕ μπορεί να λειτουργήσει σε μεγάλη κλίμακα, όλα θα αλλάξουν στη βιομηχανία χάλυβα
Εδώ και πολύ καιρό επικρατεί η άποψη ότι ο μόνος δυνατός τρόπος για την απαλλαγή της παραγωγής χάλυβα από τις εκπομπές άνθρακα είναι η ευρεία χρήση πράσινου υδρογόνου κατά την φάση παρασκευής του.

Πιο συγκεκριμένα, όπως μαθαίνουμε από το Hydrogen Insight, αυτό που ισχύει μέχρι τώρα είναι ότι στην πρώτη φάση της διαδικασίας το πράσινο υδρογόνο αξιοποιείται για την εξόρυξη του σιδήρου από το μετάλλευμα και, στη δεύτερη φάση, χρησιμοποιούνται ηλεκτρικοί κλίβανοι για τη μετατροπή του σιδήρου σε χάλυβα.

Όμως, μια τεχνολογία που αναπτύσσεται εδώ και καιρό από μια εύρωστη start up, υπόσχεται όχι μόνο να ανταγωνιστεί το πράσινο υδρογόνο, αλλά ενδεχομένως να καταστρέψει εντελώς το μέλλον του υδρογόνου στην παραγωγή χάλυβα, πετώντας κυριολεκτικά στον κουβά μια σειρά από γενναίες επενδύσεις στον κλάδο του Η2.

Η Boston Metal λοιπόν, με έδρα τη Μασαχουσέτη των ΗΠΑ έχει εφεύρει μια τεχνολογία που ονομάζεται «ηλεκτρόλυση λιωμένου οξειδίου» (MOE), η οποία εκτοξεύει με μεγάλες ποσότητες καθαρής ενέργειας έναν υγρό ηλεκτρολύτη που περιέχει κομμάτια σιδηρομεταλλεύματος, θερμαίνοντάς τον στους 1.600°C (το σημείο τήξης του σιδήρου) μέσω ενός ηλεκτροδίου που αντέχει σε τόσο υψηλές θερμοκρασίες.

Σε αυτή τη θερμοκρασία, το οξείδιο του σιδήρου στο μετάλλευμα διασπάται σε καθαρό λιωμένο σίδηρο και οξυγόνο με τα «βρόμικα στοιχεία», όπως το πυρίτιο και το μαγνήσιο να ανεβαίνουν στην κορυφή του κλιβάνου, ενώ ο υγρός ηλεκτρολύτης παραμένει στη θέση του για να συνεχίσει τη δουλειά του.

Ασύγκριτα πιο οικονομική μέθοδος

Ένα σημαντικό πλεονέκτημα της πρωτοποριακής αυτής τεχνολογίας είναι ότι, ενώ η απευθείας μετατροπή σιδήρου σε χάλυβα με υδρογόνο (DRI) απαιτεί σπάνιο σιδηρομετάλλευμα υψηλής ποιότητας - αναγκάζοντας τη σουηδική εταιρεία ανάπτυξης H2 Green Steel να εισάγει ακριβό μετάλλευμα από τον Καναδά και τη Βραζιλία - η MOE λειτουργεί με σιδηρομετάλλευμα χαμηλής ποιότητας, δηλαδή έναν ασύγκριτα πιο οικονομικό πόρο.

Η Boston Metal λειτουργεί ήδη ένα πιλοτικό εργοστάσιο στα κεντρικά της γραφεία στο Woburn της Μασαχουσέτης και αυτή την εβδομάδα πρόκειται να ανοίξει ένα εργοστάσιο εμπορικής κλίμακας στη Βραζιλία όπου θα παράγει κράματα σιδήρου χαμηλού άνθρακα, τα οποία η εταιρεία πιστεύει ότι μπορούν να αποφέρουν έσοδα μέχρι και 400 εκατ. δολαρίων μέχρι το 2026 - τη χρονιά που ελπίζει να ξεκινήσει την εμπορική παραγωγή πράσινου χάλυβα, σύμφωνα με το περιοδικό Forbes.

Υπάρχει και μια καλή προοπτική και η Boston Metal έχει βρει τα κεφάλαια που χρειάζεται για να την αναδείξει, ενώ σύμφωνα με τις πληροφορίες, η νεοφυής αυτή εταιρεία εργάζεται πάνω στην τεχνολογία MOE από την ίδρυσή της το 2013 και οι δυνατότητές της πλέον είναι τόσο μεγάλες που συνεχίζει να προσελκύει επενδυτές υψηλού προφίλ.

Οι χρηματοδότες

Η Breakthrough Energy Ventures - η εταιρεία τεχνολογικών επιχειρηματικών κεφαλαίων που χρηματοδοτείται από δισεκατομμυριούχους όπως ο Bill Gates, ο Jeff Bezos και ο Richard Branson - ήταν ένας από τους πρώτους χρηματοδότες της Boston Metals και συνεχίζει να στηρίζει οικονομικά την εταιρεία, συνεισφέροντας ένα μεγάλο (αν και δεν γνωρίζουμε ακριβώς το νούμερο) ποσό τον περασμένο Σεπτέμβριο σε έναν γύρο χρηματοδότησης που συγκέντρωσε το εκπληκτικό κεφάλαιο των 262 εκατ. δολαρίων.

Η βάση δεδομένων επιχειρηματικών κεφαλαίων Pitchbook αποτίμησε πρόσφατα την εταιρεία στα 860 εκατ. δολάρια, σύμφωνα με το Forbes.

Ένας άλλος επενδυτής ήταν ο γίγαντας στον κλάδο του χάλυβα ArcelorMittal, ο οποίος πρόκειται να λάβει 2,89 δισ. ευρώ από τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις για την κατασκευή εγκαταστάσεων DRI, παρόλο που η μητρική της στην Ευρώπη παραδέχθηκε πρόσφατα ότι το πράσινο υδρογόνο είναι πολύ ακριβό για να χρησιμοποιηθεί στα χαλυβουργεία της ΕΕ.

Ενδεικτικά, σύμφωνα με εκτιμήσεις, ο πράσινος χάλυβας με βάση το υδρογόνο θα είναι κατά 20-40% ακριβότερος από τον γκρίζο χάλυβα που παράγεται με υψικαμίνους άνθρακα και βασικούς κλιβάνους οξυγόνου.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Boston Metal, Tadeu Carneiro, δήλωσε ωστόσο πρόσφατα στο Forbes ότι η τεχνολογία της εταιρείας του θα οδηγήσει στην παραγωγή πράσινου χάλυβα στα ίδια επίπεδα κόστους με την κλασική και ιδιαίτερα ρυπογόνο μέθοδο, μόλις τα εργοστάσια MOE παράγουν ένα έως δύο εκατομμύρια τόνους ετησίως, με τιμές ηλεκτρικής ενέργειας περίπου 30 δολ/MWh .

«Θέλουμε να φτιάξουμε ένα καλύτερο μέταλλο σε χαμηλότερη τιμή χωρίς επιδότηση», δήλωσε, ενώ συμπλήρωσε πως μια πριμοδότηση σημαίνει ότι αποτύχαμε και πως η τεχνολογία μας δεν είναι έτοιμη για την αγορά.

Η τεχνολογία ΜΟΕ στην αυτοκινητοβιομηχανία

Παρ' όλα αυτά, πολλοί αγοραστές ήταν πρόθυμοι να πληρώσουν ένα ασφάλιστρο για τον πράσινο χάλυβα που παράγεται από υδρογόνο.

Για παράδειγμα, η H2 Green Steel έχει ήδη υπογράψει δεσμευτικές συμφωνίες απορρόφησης με τη Mercedes-Benz, την Porsche, την κατασκευάστρια εταιρεία φορτηγών Scania, τον αμερικανικό όμιλο Cargill, τη γερμανική εταιρεία τεχνολογίας αυτοκινήτων ZF, τον γερμανικό προμηθευτή εξαρτημάτων αυτοκινήτων Kirchhoff Automotiv, την ιταλική χαλυβουργία Marcegaglia, τη βρετανική SPM και τον γερμανικό όμιλο Bilstein.

Η αντικατάσταση του γκρίζου χάλυβα που κατασκευάζεται με χρήση άνθρακα με την ακριβότερη πράσινη εχνολογία θα κοστίσει περίπου 300 ευρώ (326 δολάρια) ανά αυτοκίνητο, σύμφωνα με εκτιμήσεις - μια αύξηση που μπορεί να απορροφηθεί σχετικά εύκολα από τους πελάτες που ήδη πληρώνουν πενταψήφια ποσά για νέα οχήματα.

Η τεχνολογία MOE της Boston Metals μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή άλλων μετάλλων χαμηλών εκπομπών άνθρακα εκτός από σίδηρο και χάλυβα.

Για παράδειγμα, τον Νοέμβριο του 2023, η κυβέρνηση των ΗΠΑ ενέκρινε χρηματοδότηση για να επιτρέψει στη Boston Metal να κατασκευάσει μια νέα εγκατάσταση στη Δυτική Βιρτζίνια για την παραγωγή υπερκαθαρού χρωμίου.

Το ακριβές ποσό της χρηματοδότησης δεν αποκαλύφθηκε, αλλά το έργο ήταν ένα από τα επτά που θα μοιράζονταν το συνολικό ποσό των 275 εκατ. δολαρίων.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης