Ενέργεια & Αγορές

Eurelectric: Τρεις πυλώνες για την ενεργειακή ασφάλεια - Στις Βρυξέλλες ο Γ. Στάσσης για το ΔΣ

Eurelectric: Τρεις πυλώνες για την ενεργειακή ασφάλεια - Στις Βρυξέλλες ο Γ. Στάσσης για το ΔΣ
Ανάγκη επαναπροσδιορισμού διαπιστώνει η μελέτη
Σχετικά Άρθρα

Με τη συμμετοχή του Προέδρου της ΔΕΗ και Αντιπρόεδρου της Eurelectric Γιώργου Στάσση, πραγματοποιείται σήμερα   στις Βρυξέλλες, Διοικητικό Συμβούλιο της Eurelectric, σε μια πολύ κρίσιμη συγκυρία για το μέλλον της ηλεκτρικής ενέργειας.

Σε μια εποχή που αλλάζουν πολλά στο γεωπολιτικό περιβάλλον η ηλεκτρική ενέργεια πρέπει να ανταποκριθεί στην πρόκληση της ενεργειακής ασφάλειας και ενεργειακής αυτονομίας της Ευρώπης. Ταυτόχρονα τίθεται επιτακτικά το θέμα της ασφάλειας,  μια εποχή που γεωπολιτική, οι κυβερνοεπιθέσεις, οι ακραίες καιρικές συνθήκες και η μάχη για τις κρίσιμες πρώτες ύλες ασκούν μεγαλύτερη πίεση στο ενεργειακό σύστημα της Ευρώπης.

«Το τελευταίο έτος μας έδειξε ότι το business-as-usual στην Ευρώπη δεν αποτελεί πλέον επιλογή. Με τις απειλές που αντιμετωπίζει ο κλάδος μας, η ασφάλεια του εφοδιασμού γίνεται επείγουσα προτεραιότητα που οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής και οι ρυθμιστικές αρχές πρέπει να αναγνωρίσουν», δήλωσε πρόσφατα ο Leonhard Birnbaum – Πρόεδρος της Eurelectric και Διευθύνων Σύμβουλος της E.ON

Ενεργειακή Ασφάλεια

Στην τελευταία μελέτης της Eurelectric  για την ενεργειακή της ασφάλεια, επισημαίνει την ανάγκη επαναπροσδιορισμού της ενεργειακής ασφάλειας της Ευρώπης, καθώς ενώ συνεχίζουμε να απελευθερώνουμε τις ανθρακούχες εκπομπές της οικονομίας της Ευρώπης με καθαρό ηλεκτρισμό, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι μπορούμε να κρατήσουμε τα φώτα αναμμένα. Τονίζεται ότι οι απειλές συσσωρεύονται, και γι αυτό πρέπει να επαναπροσδιορίσουμε την έννοια της ενεργειακής ασφάλειας για να λάβουμε υπόψη τον ρόλο της ηλεκτροδότησης στην εξασφάλιση, ταυτόχρονα με την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, του ενεργειακού μας εφοδιασμού.

  Καθώς όμως, οι ενεργειακές ανάγκες εξελίσσονται, το ίδιο θα πρέπει να εξελίσσεται και η στρατηγική ενεργειακής ασφάλειας της Ευρώπης. Μια νέα μελέτη της Compass Lexecon, που ανατέθηκε από την Eurelectric, καταδεικνύει την ανάγκη για μια νέα προσέγγιση για την ενεργειακή ασφάλεια που βασίζεται στην καθαρή ηλεκτροδότηση για τη μείωση της εξάρτησης από τις εισαγωγές καυσίμων, τη μείωση της έκθεσης σε κραδασμούς των τιμών των εμπορευμάτων και την ενίσχυση της ανθεκτικότητας στις κρίσεις.

Η  Eurelectric επισημαίνει ότι η τρέχουσα στρατηγική ενεργειακής ασφάλειας της ΕΕ εγκρίθηκε το 2014, σε μια εποχή που οι χώρες βασίζονταν σε μεγάλο βαθμό στις ρωσικές εισαγωγές και οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αποτελούσαν μόνο ένα μικρό μέρος του συνολικού μείγματος. Σήμερα, αυτή η εικόνα έχει αλλάξει ριζικά. Οι εισαγωγές ενέργειας αναμένεται να μειωθούν από το 60% του ενεργειακού εφοδιασμού της ΕΕ το 2022 σε 13% έως το 2050, χάρη στην ηλεκτροδότηση των μεταφορών και της θέρμανσης. Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας πρόκειται να παράγουν το 69% της συνολικής ενέργειας μέχρι το 2030 και το ρωσικό πετρέλαιο και φυσικό αέριο θα καταργηθούν σταδιακά. Αυτές οι εξελίξεις απαιτούν μια ολοκληρωμένη προσέγγιση ασφάλειας με γνώμονα την ηλεκτρική ενέργεια.

Για την εξασφάλιση του ηλεκτρικού ρεύματος της Ευρώπης, η μελέτη προτείνει την ενίσχυση τριών πυλώνων:

Καλύτερο προγραμματισμό: Τα πλαίσια ετοιμότητας θα πρέπει να καλύπτουν ολόκληρη την αλυσίδα αξίας, να περιλαμβάνουν όλους τους ενεργειακούς φορείς, την υποδομή, να εκτείνονται σε μεγαλύτερα χρονικά πλαίσια και να συνυπολογίζουν εξωτερικές απειλές για τον καλύτερο εντοπισμό των αναγκών του συστήματος.

Χρειάζεται μια πιο ολοκληρωμένη προσέγγιση για τη διασφάλιση της συνοχής μεταξύ των πλαισίων της ΕΕ και των εθνικών πλαισίων, αλλά και ανάπτυξη νέων μεθοδολογιών για την αποτελεσματική αξιολόγηση των αναγκών ευελιξίας στις χώρες της ΕΕ.

Επίσης χρειάζεται εφαρμογή μεθοδολογικών κατευθυντήριων γραμμών σε επίπεδο ΕΕ για την ενσωμάτωση της ανθεκτικότητας σε ακραία καιρικά φαινόμενα και την αποτύπωση αλληλεξάρτησης

Απαραίτητοι είναι οι  μηχανισμοί σύναψης συμβάσεων για σταθερές και ευέλικτες τεχνολογίες για την εξασφάλιση και τον συντονισμό των επενδύσεων σε όλη την αλυσίδα αξίας, διασφαλίζοντας την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας,

Επίσης προτείνει ενίσχυση των κινήτρων για τους φορείς εκμετάλλευσης δικτύων να πραγματοποιούν τις απαραίτητες επενδύσεις υποδομής, όπως οι προκαταρκτικές επενδύσεις

Ευελιξία: θα απαιτηθεί τεράστια ευέλικτη δυναμικότητα για τη συμπλήρωση των μεταβλητών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας – 175 GW θα πρέπει να προέρχονται από νέες τεχνολογίες αποθήκευσης και απόκριση από την πλευρά της ζήτησης έως το 2030. Για να δοθούν κίνητρα για επενδύσεις, μηχανισμοί χωρητικότητας και προγράμματα υποστήριξης ευελιξίας θα είναι ζωτικής σημασίας.

Λειτουργικές αγορές: Οι τιμές, σημειώνεται,  θα πρέπει να αντικατοπτρίζουν τις ανάγκες του συστήματος και να επιτρέπουν στους καταναλωτές να συμβάλλουν στην ασφάλεια του εφοδιασμού προσαρμόζοντας τη χρήση ενέργειας.

Προτείνει βελτιώσεις στις  βραχυπρόθεσμες αγορές και τη μεταρρύθμιση του σχεδιασμού της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, κατάργηση των εμποδίων στις προθεσμιακές αγορές για να αυξηθεί η ρευστότητά τους και να υποστηριχθεί η ανάπτυξη μακροπρόθεσμων εργαλείων αντιστάθμισης κινδύνου, όπως τα PPA. Τέλος σημειώνεται ότι απαιτείται μεγαλύτερη συμμετοχή των καταναλωτών για την παροχή απόκρισης από την πλευρά της ζήτησης (DSR), τόσο σιωπηρή όσο και ρητή.

 Το μέλλον της ηλεκτροκίνησης

Επίσης η Eurelectric και η EY πραγματοποιούν  σήμερα και αύριο  στις Βρυξέλλες το συνέδριο Evision που επικεντρώνεται στο ηλεκτρικό μέλλον και την πορεία της ηλεκτροκίνησης αλλά και πώς θα μπορούσε να μειώσει το ενεργειακό κόστος.

Το EVision 2025 θα διερευνήσει την εξέλιξη της ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης στην Ευρώπη, εξετάζοντας βασικές πτυχές της μετάβασης των καθαρών μεταφορών της ηπείρου. Η φετινή μελέτη επικεντρώνεται στις αναξιοποίητες δυνατότητες ευελιξίας της ηλεκτροκίνησης και στη διαμόρφωση της πρότασης αξίας για τον καταναλωτή, τον ιδιοκτήτη του στόλου και το δίκτυο , που θα συμβάλει  στην επιτάχυνση της υιοθέτησης επιβατικών ηλεκτρικών οχημάτων και βαρέων επαγγελματικών οχημάτων.

Η μελέτη θα αξιολογήσει την οικονομική και τεχνική σκοπιμότητα της μόχλευσης των ηλεκτρικών οχημάτων ως ευέλικτου πόρου εντός του ενεργειακού συστήματος. Θα διερευνήσουμε σενάρια όπου οι μπαταρίες EV μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την υποστήριξη του δικτύου σε περιόδους υψηλής ζήτησης ή όταν η παραγωγή ανανεώσιμων πηγών ενέργειας είναι χαμηλή. Η μελέτη θα ποσοτικοποιήσει την πιθανή εξοικονόμηση κόστους για τους καταναλωτές που προκύπτουν από τη βελτιστοποιημένη χρήση της ηλεκτροκίνησης στο ενεργειακό σύστημα, καθιστώντας την ηλεκτροκίνηση πιο ελκυστική και προσιτή. Συνδυάζοντας μια ανάλυση του τρέχοντος τοπίου της ηλεκτροκίνησης με μια βαθιά κατάδυση στο δυναμικό ευελιξίας του, θα μάθουμε πώς η ηλεκτροκίνηση υποστηρίζει τους ενεργειακούς και κλιματικούς στόχους της Ευρώπης, ενώ ωφελεί τους καταναλωτές και το ενεργειακό σύστημα γενικότερα.

Στο πλαίσιο του EVision 2025, θα συζητηθεί η μελέτη και στη συζήτηση θα συμμετέχει ο επικεφαλής του τμήματος ηλεκτροκίνησης της ΔΕΗ Μιλτιάδης Μπαμίπλης.

www.worldenergynews.gr



Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης