Η βιομηχανία υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) των ΗΠΑ βρισκόταν σε ανοδική πορεία από τα μέσα Ιανουαρίου χάρη στην ισχυρή υποστήριξη της παραγωγής και των εξαγωγών φυσικού αερίου από τη νέα κυβέρνηση Τραμπ. Ωστόσο, το μέλλον φαίνεται ξαφνικά αβέβαιο, καθώς ο Λευκός Οίκος ανακοίνωσε «αμοιβαίους δασμούς» στις αρχές Απριλίου, προκαλώντας αντίποινα από την Κίνα και πυροδοτώντας έναν εμπορικό πόλεμο.
Τα φορτία LNG
Ένας συνδυασμός πολύ υψηλών δασμολογικών συντελεστών και της ισχυρής ζήτησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση μετά τον χειμώνα για την αναπλήρωση των αποθηκών φυσικού αερίου έχει οδηγήσει τους Κινέζους αγοραστές να επωφεληθούν από την ευελιξία προορισμού που γενικά συνεπάγονται τα φορτία LNG των ΗΠΑ, ανακατευθύνοντας τις αποστολές σε μη κινεζικές αγορές.
Κανένα φορτίο LNG των ΗΠΑ δεν έχει φτάσει στην Κίνα από τις αρχές Φεβρουαρίου. Μερικοί παράγοντες υποδηλώνουν ότι η τρέχουσα διακοπή των αποστολών LNG των ΗΠΑ μπορεί να πυροδοτήσει μια βασική μετατόπιση στους ενεργειακούς οικονομικούς δεσμούς μεταξύ του μεγαλύτερου εισαγωγέα και εξαγωγέα LNG στον κόσμο.
Oι εμπορικές σχέσεις ΗΠΑ-Κίνας για το LNG
Το Υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ έδωσε το πράσινο φως για πέντε έργα που σχετίζονται με το LNG, από τότε που η κυβέρνηση Τραμπ έδειξε ισχυρή υποστήριξη για τις εξαγωγές LNG την πρώτη ημέρα της προεδρίας του. Η αλλαγή πολιτικής οδήγησε σε άδεια εξαγωγής για πολλά έργα που επιδιώκουν να εξάγουν σε χώρες που δεν συμμετέχουν στη Συμφωνία Ελεύθερων Συναλλαγών, όπως η Ιαπωνία και η Κίνα.
Τέτοια έργα που αφορούν Κινέζους αγοραστές άρχισαν να συμβολίζουν την άνοδο του εμπορίου LNG ως τομέα αμοιβαίου κέρδους στον διμερή οικονομικό δεσμό που διαφορετικά είχε γίνει αμφιλεγόμενος και αντιπαραθετικός για ζητήματα όπως η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα της Κίνας.
Από την υπογραφή της πρώτης σύμβασης το 2018, Κινέζοι αγοραστές και Αμερικανοί προμηθευτές έχουν υπογράψει πάνω από 20 μακροπρόθεσμες συμβάσεις (LTC). Μεταξύ αυτών, έξι LTC συνολικής χωρητικότητας 8,5 εκατομμυρίων τόνων ετησίως (mtpa) συνδέονται με έργα που βρίσκονται τώρα σε λειτουργία, ενώ έργα με συμβατικό όγκο 11,5 mtpa αναμένουν την ολοκλήρωση της κατασκευής.
Τα νέα εμπορικά έργα
Επιπλέον, έξι επιπλέον LTC συνολικής δυναμικότητας 7,1 mtpa σχετίζονται με προγραμματισμένα έργα - είτε νέα είτε επεκτεινόμενα. Μεταξύ αυτών, τόσο το Calcasieu Pass 2 LNG όσο και το Lake Charles LNG παραμένουν υπό την αναθεώρηση της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Ρύθμισης Ενέργειας, ενώ προσπαθούν να λάβουν την Τελική Απόφαση Επένδυσης φέτος. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι κινεζικές συμβάσεις που σχετίζονται με αυτά τα υπό κατασκευή και προγραμματισμένα έργα έχουν προγραμματιστεί να διαρκέσουν 20 χρόνια ή περισσότερο - η οποία είναι μεγαλύτερη από πολλές από τις προηγούμενες συμβάσεις LNG μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας και συμμορφώνεται με μια τυπική διάρκεια μακροπρόθεσμων συμβάσεων LNG.
Καθώς περισσότερα έργα τίθενται σε λειτουργία, το εμπόριο LNG μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας φαίνεται ότι θα αυξηθεί, διευρύνοντας τον περιορισμένο ρόλο που έχει κάθε χώρα στην αγορά LNG της άλλης.
Για παράδειγμα, το 2024, η προσφορά των ΗΠΑ αντιπροσώπευε μόνο το 5% των εισαγωγών LNG της Κίνας, ενώ η Κίνα αντιπροσώπευε το 5% των εξαγωγών LNG των ΗΠΑ. Ενώ υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα, εάν η ζήτηση LNG της Κίνας αυξηθεί κατά 40 mtpa έως το 2030, ο συνολικός συμβατικός όγκος των 27,1 mtpa θα καθιστούσε τις Ηνωμένες Πολιτείες σημαντική πηγή για την Κίνα, αντιπροσωπεύοντας περίπου το ένα τέταρτο της κινεζικής αγοράς LNG εάν όλα τα φορτία των ΗΠΑ πρόκειται να φτάσουν στην Κίνα. Η προοπτική οι ΗΠΑ να κατακτήσουν αυτήν την αγορά είναι πλέον αμφίβολη, ωστόσο, καθώς το LNG έχει εμπλακεί στον κλιμακούμενο εμπορικό πόλεμο μεταξύ των δύο χωρών, στον οποίο το LNG των ΗΠΑ υπόκειται σε δασμολογικό συντελεστή 125% από τις αρχές Απριλίου.
Οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις
Το άμεσο αποτέλεσμα ήταν η διακοπή των αποστολών LNG των ΗΠΑ στην Κίνα, καθώς οι Κινέζοι αγοραστές αναζητούν εναλλακτικούς προορισμούς για προαγορασμένα φορτία για να αποφύγουν τον απαγορευτικά υψηλό σωρευτικό δασμολογικό συντελεστή 125%.
Αυτές οι αναδρομολογήσεις καθίστανται δυνατές χάρη στην πρόβλεψη ευελιξίας προορισμού, η οποία αποτελεί το βασικό συμβατικό χαρακτηριστικό στις προμήθειες LNG από έργα εξαγωγής Lower 48. Λόγω της ευελιξίας προορισμού, στην πραγματικότητα, οι Κινέζοι αγοραστές ενδέχεται να επιλέξουν να συνεχίσουν να αναδρομολογούν τις αποστολές προέλευσης ΗΠΑ αλλού αντί να παραβιάζουν τις συμβατικές τους υποχρεώσεις για μερικά χρόνια ακόμη.
Δεν είναι η πρώτη φορά που το LNG των ΗΠΑ έχει σταματήσει να φτάνει στις κινεζικές ακτές. Ωστόσο, δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι πρόκειται μόνο για μια προσωρινή επανάληψη του 13μηνου παγώματος που προκλήθηκε από τους δασμούς 25% στο LNG των ΗΠΑ κατά την κορύφωση του διμερούς εμπορικού πολέμου στο χρονικό πλαίσιο 2018-2019. Το τρέχον πάγωμα του διμερούς εμπορίου LNG μπορεί να εγείρει εμπορικές, οικονομικές και γεωοικονομικές επιπτώσεις.
Οι συνέπειες του παγώματος
Το πάγωμα θέτει σε μεγάλη αμφιβολία τη βιωσιμότητα του εμπορίου LNG ως σημαντικού τόπου για τη μείωση του εμπορικού ελλείμματος των ΗΠΑ με την Κίνα. Κατά τη διάρκεια του προηγούμενου γύρου διμερών εντάσεων στα τέλη της δεκαετίας του 2010, το Πεκίνο δεσμεύτηκε να εισάγει ορυκτά καύσιμα των ΗΠΑ, όπως LNG και πετρέλαιο, αξίας 52,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων, μέχρι το τέλος του 2021. Το κύμα LTC που πραγματοποιήθηκε έκτοτε ήταν στα πρόθυρα της δημιουργίας ισχυρού εμπορίου LNG μεταξύ των δύο χωρών, επιτρέποντας στην Κίνα να σημειώσει πρόοδο στην ανεκπλήρωτη δέσμευση.
Επίσης, το πάγωμα μπορεί να δώσει το έναυσμα για μια διαρκή απομάκρυνση από το LNG των ΗΠΑ, ακόμη και ενώ η εξάρτηση της Κίνας από τις εισαγωγές φυσικού αερίου αυξάνεται παρά τις προσπάθειες αύξησης της εγχώριας παραγωγής φυσικού αερίου. Το φυσικό αέριο χρησιμοποιείται για θέρμανση και μαγείρεμα, καθώς και για την παραγωγή χημικών ουσιών που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή λιπασμάτων και πλαστικών. Το καθαρό επίπεδο εισαγωγών φυσικού αερίου της Κίνας αυξάνεται, αντιπροσωπεύοντας πλέον περίπου το ένα τρίτο της εγχώριας κατανάλωσής της.
Οι επιθυμίες της Κίνας
Επιθυμία της Κίνας είναι να μειώσει την εξάρτηση από τις εισαγωγές LNG των ΗΠΑ θα μπορούσε να ωθήσει το Πεκίνο να εξετάσει πιο προληπτικά την επίτευξη συμφωνίας για το «Δύναμη της Σιβηρίας 2», ένα προτεινόμενο έργο με πλήρη χωρητικότητα 50 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων ετησίως (36,4 mtpa) που η Μόσχα είναι πρόθυμη να κλέψει. Η επέκταση του εμπορίου φυσικού αερίου - αγωγών και LNG - θα μπορούσε να ενισχύσει τους γεωοικονομικούς δεσμούς μεταξύ Κίνας και Ρωσίας και να εκτοπίσει τις ευκαιρίες για μερίδιο αγοράς των ΗΠΑ στην προμήθεια φυσικού αερίου της Κίνας.
Μόνο ο χρόνος θα δείξει εάν οι Κινέζοι αγοραστές θα υπογράψουν ξανά πρόσθετες μακροπρόθεσμες συμβάσεις LNG με προμηθευτές των ΗΠΑ. Ένα πιο θεμελιώδες ερώτημα για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής των ΗΠΑ είναι πόσο μπορεί να μειωθεί η γεωοικονομική αξία του LNG των ΗΠΑ - είτε ως μοχλός για την Ουάσινγκτον να επηρεάσει το Πεκίνο είτε ως περιουσιακό στοιχείο ενεργειακής ασφάλειας για να βοηθήσει συμμάχους που έχουν ανάγκη - εάν η διακοπή γίνει μόνιμη και μεταβάλει σημαντικά την παγκόσμια ροή LNG, αυξάνοντας την επιρροή άλλων βασικών παγκόσμιων προμηθευτών, όπως η Ρωσία, το Κατάρ και το Ιράν.
www.worldenergynews.gr






