Επαναστατική συνεργασία μεταξύ της INEOS Energy και του ολλανδού πλοιοκτήτη και φορέα εκμετάλλευσης Wagenborg Offshore
Η Ευρώπη ετοιμάζεται για μια σημαντική ανακάλυψη στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής με την καθέλκυση του πρώτου υπεράκτιου μεταφορέα CO₂, που κατασκευάστηκε για να μεταφέρει εκατοντάδες χιλιάδες τόνους διοξειδίου του άνθρακα κάθε χρόνο.
Το κολοσσιαίο πλοίο αναμένεται να καθελκυσθεί στο ναυπηγείο Royal Niestern Saner στο βόρειο τμήμα της Ολλανδίας την Τετάρτη 14 Μαΐου, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή για τις προσπάθειες δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (CCS) σε όλη την ήπειρο σύμφωνα με το interestingengineering.com.
Ως αποτέλεσμα μιας επαναστατικής συνεργασίας μεταξύ της παγκόσμιας χημικής, κατασκευαστικής και ενεργειακής εταιρείας INEOS Energy και του ολλανδού πλοιοκτήτη και φορέα εκμετάλλευσης Wagenborg Offshore, το μνημειώδες πλοίο πρόκειται να μεταφέρει 400.000 τόνους υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα κάθε χρόνο από χερσαίες εγκαταστάσεις δέσμευσης σε δεξαμενές αποθήκευσης βαθιά κάτω από τη Βόρεια Θάλασσα της Δανίας.
Τολμηρό βήμα προς ένα πιο πράσινο μέλλον
Κατασκευασμένο εξ ολοκλήρου στην Ολλανδία, το πλοίο έχει σχεδιαστεί για να πληροί τα υψηλότερα πρότυπα ασφάλειας και περιβάλλοντος, με εξειδικευμένα συστήματα μεταφοράς CO₂, συμπεριλαμβανομένων προηγμένων συστημάτων ελέγχου ψύξης και πίεσης επί του πλοίου. Αποτελεί βασικό μέρος του Project Greensand, μιας πρωτοβουλίας με επικεφαλής τη Δανία που στοχεύει στη δημιουργία της πρώτης πλήρους κλίμακας αλυσίδας αξίας δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα στην ΕΕ.
Ο Mads Gade, Διευθύνων Σύμβουλος της INEOS Energy Europe, επαίνεσε την κατασκευή του πλοίου ως νίκη για την ευρωπαϊκή καινοτομία και μηχανική, υπογραμμίζοντας τον ζωτικό του ρόλο στη φιλοδοξία της ομάδας να δημιουργήσει την πρώτη πλήρους κλίμακας εγκατάσταση αποθήκευσης CO₂ στην ΕΕ. «Με το μεταφορέα να εισέρχεται τώρα στην επόμενη φάση κατασκευής του, το Project Greensand πλησιάζει στην ολοκλήρωση της πρώτης πλήρους αλυσίδας αξίας CCS στην Ευρώπη», πρόσθεσε ο Gade.
Η INEOS, ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς χημικών στον κόσμο και σημαντικός παράγοντας στην αγορά πετρελαίου και φυσικού αερίου, έκανε γνωστό ότι το πλοίο κατασκευάστηκε για να χειρίζεται τις μοναδικές προκλήσεις της μεταφοράς υγροποιημένου CO₂.
Ο τελικός προορισμός του πλοίου είναι η πλατφόρμα Nini West στα ανοικτά των ακτών της Δανίας, όπου το CO₂ θα εγχυθεί 1.800 μέτρα κάτω από τον πυθμένα της θάλασσας σε γεωλογικούς σχηματισμούς που έχουν συγκρατήσει με ασφάλεια υδρογονάνθρακες για εκατομμύρια χρόνια.
«Το πλοίο είναι το πρώτο του είδους του που κατασκευάζεται στην ΕΕ και δείχνει πώς η ναυτιλιακή βιομηχανία στο βόρειο τμήμα της Ολλανδίας μπορεί να συμβάλει στην ενεργειακή μετάβαση», τόνισε ο Edwin de Vries, διευθυντής της Wagenborg Offshore.
Μόνιμη αποθήκευση
Το έργο έρχεται σε συνέχεια μιας Τελικής Επενδυτικής Απόφασης (FID) που ελήφθη τον Δεκέμβριο του 2024 για την έναρξη εργασιών αποθήκευσης CO₂ στο κοίτασμα Nini, με την πρώτη φάση να στοχεύει στη μόνιμη αποθήκευση 400.000 τόνων CO₂ ετησίως και να σχεδιάζει να φτάσει τα οκτώ εκατομμύρια τόνους έως το 2030.
Με επενδύσεις άνω των 150 εκατομμυρίων δολαρίων, το Project Greensand βρίσκεται σε καλό δρόμο για να γίνει η πρώτη εγκατάσταση αποθήκευσης άνθρακα πλήρους κλίμακας στην ΕΕ, με τις λειτουργίες να έχουν προγραμματιστεί να ξεκινήσουν στα τέλη του 2025 ή στις αρχές του 2026. Η χρηματοδότηση θα υποστηρίξει την ανάπτυξη της αλυσίδας αξίας του Greensand CCS και τις μακροπρόθεσμες δυνατότητες αποθήκευσης.
Σύμφωνα με την INEOS, η τελετή βάπτισης, σηματοδοτεί την κορύφωση μηνών σταθερής προόδου στην κατασκευή του πλοίου. Πέρα από τη συμβολική του αξία, το πλοίο διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στη δημιουργία των θεμελίων για μια ολοκληρωμένη αλυσίδα αξίας CCS, η οποία θα μπορούσε να μεταμορφώσει τον τρόπο διαχείρισης των βιομηχανικών εκπομπών σε ολόκληρη την ΕΕ.
«Είμαστε περήφανοι που φτάνουμε σε αυτό το σημαντικό ορόσημο μαζί με την INEOS για το Project Greensand», κατέληξε ο de Vries.
www.worldenergynews.gr






