Πρόκειται για ένα μοντέλο που κερδίζει έδαφος διεθνώς – ιδίως σε χώρες με ώριμες αγορές ενέργειας – καθώς προσφέρει μεγαλύτερη διαφάνεια, εμπορική προσαρμοστικότητα και οικονομική ακρίβεια
Με ρυθμούς χελώνας προχωρά η εφαρμογή του net-billing στην Ελλάδα, ενός εργαλείου που υπόσχεται ευελιξία και ανταποδοτικότητα στους παραγωγούς ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές, αλλά παραμένει μετέωρο λόγω της καθυστέρησης έκδοσης της απαιτούμενης Υπουργικής Απόφασης. Ουσιαστικά πρόκειται για το νέο σύστημα ενεργειακού συμψηφισμού που – σε αντίθεση με net-metering - η παραγόμενη ενέργεια από φωτοβολταϊκά που δεν καταναλώνεται επιτόπου, εγχέεται στο δίκτυο και "πιστώνεται" στον παραγωγό με βάση τιμές αγοράς.
Πρόκειται για ένα μοντέλο που κερδίζει έδαφος διεθνώς – ιδίως σε χώρες με ώριμες αγορές ενέργειας – καθώς προσφέρει μεγαλύτερη διαφάνεια, εμπορική προσαρμοστικότητα και οικονομική ακρίβεια. Στην Ελλάδα, η εφαρμογή του θεσμοθετήθηκε το 2022 με τον Νόμο 4951/2022, ωστόσο η πλήρης ενεργοποίησή του παραμένει έωλη, καθώς δεν έχει εκδοθεί ακόμη η απαραίτητη Υπουργική Απόφαση που θα ρυθμίζει διάφορες δυσλειτουργίες οι οποίες, όπως διαπιστώθηκε, μπλοκάρουν την αξιοποίηση του νέου μοντέλου.
Η έκδοση της υπουργικής απόφασης, η οποία αναμένεται, ότι θα απλοποιεί το πλαίσιο των συμβάσεων που πρέπει να υπογραφούν, ώστε να προχωρήσουν τα πρώτα συστήματα αυτοπαραγωγής ενέργειας, όπως διαφαίνεται, μετατίθεται για τον Σεπτέμβριο, οπότε και θα υπογραφεί.
Η σχετική υπουργική απόφαση ήταν ήδη έτοιμη από το επιτελείο της πρώην υφυπουργού Ενέργειας κυρίας Αλεξάνδρας Σδούκου, ωστόσο ακόμη δεν έχει μπει στη λίστα προτεραιοτήτων του υφυπουργού που τη διαδέχθηκε, του κ. Νίκου Τσάφου . Οι αλλαγές που προωθούνται στο καθεστώς που έχει προβλεφθεί για net-billing και το virtual net-billing (ταυτοχρονισμένος ή εικονικός ταυτοχρονισμένος συμψηφισμός) αφορούν τη σύναψη των συμβάσεων, με στόχο την απλοποίηση της προβλεπόμενης διαδικασίας.
Οι αλλαγές που ετοιμάζονται
Πιο συγκεκριμένα, το «αγκάθι» αφορά στο καθεστώς που ισχύει σήμερα το οποίο προβλέπει, ότι απαιτείται υπογραφή τριμερούς σύμβασης από τον καταναλωτή, τον προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας και τον ΔΑΠΕΕΠ (Διαχειριστής ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης). Η διαδικασία σύναψης των συμβάσεων πρέπει να απλοποιηθεί καθώς δεν μπορεί να λειτουργήσει.
Είναι αξιοσημείωτο ότι αν και το ενδιαφέρον των καταναλωτών (νοικοκυριών και επιχειρήσεων) είναι μεγάλο και οι αιτήσεις πολλές, ακόμη δεν έχουν υπογραφεί συμβάσεις. Δεν είναι τυχαίο ότι, αν και ο ΔΑΠΕΕΠ άνοιξε πρόσφατα τον δρόμο για την κατασκευή των πρώτων οικιακών φωτοβολταϊκών με net – billing ελάχιστα είναι τα συστήματα που δρομολογούνται και κανένα δεν έχει ακόμη υλοποιηθεί.
Το «αγκάθι» βρίσκεται στην υπογραφή της τριμερούς σύμβασης ανάμεσα σε καταναλωτή, προμηθευτή και τον ΦοΣΕ (ή του ΔΑΠΕΕΠ που εκπροσωπεί τα νοικοκυριά στη χονδρεμπορική αγορά), η οποία θα πρέπει να επαναλαμβάνεται κάθε φορά που αλλάζει ο καταναλωτής πάροχο ρεύματος, δημιουργώντας «μποτιλιάρισμα» στις υπηρεσίες του Διαχειριστή, αλλά και πονοκέφαλο στους καταναλωτές. Δεν είναι τυχαίο ότι μόνο δύο προμηθευτές έχουν ανταποκριθεί μέχρι στιγμής, ενώ διστακτικοί είναι και οι ΦοΣΕ ως προς την ανάληψη εκπροσώπησης συστημάτων επιχειρήσεων.
Η αλλαγή που θα φέρει το ΥΠΕΝ θα αφορά στην υπογραφή από τον ΔΑΠΠΕΠ μίας διμερούς σύμβασης με κάθε εταιρεία προμήθειας για την καταβολή των εσόδων από τη χονδρεμπορική αγορά στους πελάτες του κάθε παρόχου. Έτσι, εάν στη συνέχεια ο καταναλωτής αλλάξει προμηθευτή και υπογράψει σύμβαση με αυτόν, θα αποτελεί πελάτη του και αυτομάτως θα μπορεί να λαμβάνει τα έσοδα από τον ΔΑΠΠΕΠ. Ειδικά για τα νοικοκυριά η βελτιωμένη εκδοχή θα προβλέπει ότι θα υπογράφουν μια μόνο διμερή σύμβαση με τον ΔΑΠΕΕΠ, με την οποία θα εγγράφονται στο Μητρώο αυτοκαταναλωτών.
www.worldenergynews.gr
Πρόκειται για ένα μοντέλο που κερδίζει έδαφος διεθνώς – ιδίως σε χώρες με ώριμες αγορές ενέργειας – καθώς προσφέρει μεγαλύτερη διαφάνεια, εμπορική προσαρμοστικότητα και οικονομική ακρίβεια. Στην Ελλάδα, η εφαρμογή του θεσμοθετήθηκε το 2022 με τον Νόμο 4951/2022, ωστόσο η πλήρης ενεργοποίησή του παραμένει έωλη, καθώς δεν έχει εκδοθεί ακόμη η απαραίτητη Υπουργική Απόφαση που θα ρυθμίζει διάφορες δυσλειτουργίες οι οποίες, όπως διαπιστώθηκε, μπλοκάρουν την αξιοποίηση του νέου μοντέλου.
Η έκδοση της υπουργικής απόφασης, η οποία αναμένεται, ότι θα απλοποιεί το πλαίσιο των συμβάσεων που πρέπει να υπογραφούν, ώστε να προχωρήσουν τα πρώτα συστήματα αυτοπαραγωγής ενέργειας, όπως διαφαίνεται, μετατίθεται για τον Σεπτέμβριο, οπότε και θα υπογραφεί.
Η σχετική υπουργική απόφαση ήταν ήδη έτοιμη από το επιτελείο της πρώην υφυπουργού Ενέργειας κυρίας Αλεξάνδρας Σδούκου, ωστόσο ακόμη δεν έχει μπει στη λίστα προτεραιοτήτων του υφυπουργού που τη διαδέχθηκε, του κ. Νίκου Τσάφου . Οι αλλαγές που προωθούνται στο καθεστώς που έχει προβλεφθεί για net-billing και το virtual net-billing (ταυτοχρονισμένος ή εικονικός ταυτοχρονισμένος συμψηφισμός) αφορούν τη σύναψη των συμβάσεων, με στόχο την απλοποίηση της προβλεπόμενης διαδικασίας.
Οι αλλαγές που ετοιμάζονται
Πιο συγκεκριμένα, το «αγκάθι» αφορά στο καθεστώς που ισχύει σήμερα το οποίο προβλέπει, ότι απαιτείται υπογραφή τριμερούς σύμβασης από τον καταναλωτή, τον προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας και τον ΔΑΠΕΕΠ (Διαχειριστής ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης). Η διαδικασία σύναψης των συμβάσεων πρέπει να απλοποιηθεί καθώς δεν μπορεί να λειτουργήσει.
Είναι αξιοσημείωτο ότι αν και το ενδιαφέρον των καταναλωτών (νοικοκυριών και επιχειρήσεων) είναι μεγάλο και οι αιτήσεις πολλές, ακόμη δεν έχουν υπογραφεί συμβάσεις. Δεν είναι τυχαίο ότι, αν και ο ΔΑΠΕΕΠ άνοιξε πρόσφατα τον δρόμο για την κατασκευή των πρώτων οικιακών φωτοβολταϊκών με net – billing ελάχιστα είναι τα συστήματα που δρομολογούνται και κανένα δεν έχει ακόμη υλοποιηθεί.
Το «αγκάθι» βρίσκεται στην υπογραφή της τριμερούς σύμβασης ανάμεσα σε καταναλωτή, προμηθευτή και τον ΦοΣΕ (ή του ΔΑΠΕΕΠ που εκπροσωπεί τα νοικοκυριά στη χονδρεμπορική αγορά), η οποία θα πρέπει να επαναλαμβάνεται κάθε φορά που αλλάζει ο καταναλωτής πάροχο ρεύματος, δημιουργώντας «μποτιλιάρισμα» στις υπηρεσίες του Διαχειριστή, αλλά και πονοκέφαλο στους καταναλωτές. Δεν είναι τυχαίο ότι μόνο δύο προμηθευτές έχουν ανταποκριθεί μέχρι στιγμής, ενώ διστακτικοί είναι και οι ΦοΣΕ ως προς την ανάληψη εκπροσώπησης συστημάτων επιχειρήσεων.
Η αλλαγή που θα φέρει το ΥΠΕΝ θα αφορά στην υπογραφή από τον ΔΑΠΠΕΠ μίας διμερούς σύμβασης με κάθε εταιρεία προμήθειας για την καταβολή των εσόδων από τη χονδρεμπορική αγορά στους πελάτες του κάθε παρόχου. Έτσι, εάν στη συνέχεια ο καταναλωτής αλλάξει προμηθευτή και υπογράψει σύμβαση με αυτόν, θα αποτελεί πελάτη του και αυτομάτως θα μπορεί να λαμβάνει τα έσοδα από τον ΔΑΠΠΕΠ. Ειδικά για τα νοικοκυριά η βελτιωμένη εκδοχή θα προβλέπει ότι θα υπογράφουν μια μόνο διμερή σύμβαση με τον ΔΑΠΕΕΠ, με την οποία θα εγγράφονται στο Μητρώο αυτοκαταναλωτών.
www.worldenergynews.gr






