Με το ΕΣΠΑ 2021-2027 να είναι σε εξέλιξη αλλά και τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης να διανύουν το τελευταίο έτος πριν την λήξη του, βρισκόμαστε σε μια περίοδο που παρατηρούμε ότι δεν είχαμε πολλές μεγάλες αλλαγές στην εξέλιξη των έργων ΣΔΙΤ σε σχέση με το 2024. Φέτος αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι πως τα περισσότερα είναι έργα της τρέχουσας δεκαετίας καθώς πολλές από τις εκκρεμότητες με τα παλαιότερα έργα έχουν ολοκληρωθεί.
Τα έργα που βαίνουν προς ολοκλήρωση
Στην φετινή λίστα των έργων που εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν είναι τα έργα για το Πάτρα-Πύργος, για την Δ` φάση ηλεκτρικής διασύνδεσης Κυκλάδων, για την μονάδα ηλεκτροπαραγωγής Κομοτηνής κ.α.. Ανάμεσα σε αυτά στη λίστα περιλαμβάνονται πλέον και σημαντικά ιδιωτικά έργα όπως το IRC και το Riviera Tower στο Ελληνικό. Τα ιδιωτικά έργα αφορούν πλέον το 40% των μεγάλων έργων αυτής της λίστας, δείχνοντας πως θα έχουν σημαντικό λόγο τα επόμενα χρόνια.
Η λίστα με τα έργα αναλυτικά
1.Παράκαμψη Χαλκίδας και Ψαχνών: Δημόσιο έργο με κόστος 210 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο υποδομής της Εύβοιας και από τα μεγαλύτερα της Στερεάς Ελλάδας. Το κατασκευάζει η ΜETLEN. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο ΥΠΟΜΕ. Υπεγράφη το 2023. Είναι στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας.
2.Οδικό έργο Μπράλος-Άμφισσα: Δημόσιο έργο με κόστος 286 εκατ.ευρώ. Είναι τμήμα του διαγώνιου άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο. Η ολοκλήρωση του τοποθετείται το 2027. Το κατασκευάζει η ΑVAX. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο ΥΠΟΜΕ. Υπεγράφη το 2023. . Είναι στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας.
3.Έργα Υποδομών Ελληνικού: Ιδιωτικό έργο με κόστος 250 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για έργα δημιουργίας υποδομών στην επένδυση του Ελληνικού. Περιλαμβάνει τη δημιουργία δικτύων, δρόμων, αντιπλημμυρικά, εξυγιαντικά έργα και την υπογειοποίηση κατά 2,5χλμ της Λεωφόρου Ποσειδώνος. Κατασκευάζει η ΑVAX. Αναθέτουσα Αρχή είναι η Lamda Development. Υπεγράφη το 2022. Είναι στην Περιφέρεια Αττικής.
4.Αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος: Δημόσιο έργο με κόστος 310 εκατ.ευρώ. Το έργο υλοποιεί η Ολυμπία Οδός και είναι σε πολύ προχωρημένο στάδιο (άνω του 70%). Την κατασκευή έχουν αναλάβει τμηματικά οι: ΑVAX, AKTOR, ΤΕΡΝΑ. Σε μερικές ημέρες παραδίδονται 65 από τα 75 χιλιόμετρα και η ολοκλήρωση εκτιμάται μέχρι τα τέλη του έτους. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Υπεγράφη το 2022. Είναι στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας.
5.Οδικός Άξονας Καλαμάτα-Πύλος-Μεθώνη: ‘Εργο ΣΔΙΤ με κόστος 312 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για μεγάλο έργο-ΣΔΙΤ που εκτελείται στη Μεσσηνία και θα βελτιώσει σημαντικά την οδική ασφάλεια στην ευρύτερη περιοχή. Θεωρείται ως η φυσική συνέχεια του αυτοκινητόδρομου Μορέα. Κατασκευάζεται από το σχήμα ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-AKTOR GROUP. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Υπεγράφη το 2023. Είναι στην Περιφέρεια Πελοποννήσου.
6.Ηλεκτρική Διασύνδεση Σερίφου-Μήλου-Σαντορίνης-Φολεγάνδρου: Δημόσιο έργο με κόστος 328 εκατ.ευρώ. Πρόκειται για διπλό έργο που θα διασυνδέσει τα 4 νησιά των Κυκλάδων με το Ηπειρωτικό Σύστημα. Η ολοκλήρωση εκτιμάται για το τέλος του 2024. Κατασκευάζουν οι Hellenic Cables και η Prysmian. Αναθέτουσα Αρχή είναι ο ΑΔΜΗΕ. Υπεγράφη το 2023. Είναι στις Περιφέρειες Αττικής και Νοτίου Αιγαίου.
7.Riviera Tower: Ιδιωτικό έργο με κόστος 350 εκατ. ευρώ. Αφορά το υψηλότερο κτιριακό έργο της χώρας και βρίσκεται στο χώρο της επένδυσης του Ελληνικού. Κατασκευάζεται από το σχήμα AKTOR-BOUYGUES.Αναθέτουσα Αρχή είναι η Lamda Development. Εκτιμάται πως θα ολοκληρωθεί στα τέλη του 2026. Υπεγράφη το 2023. Είναι στην Περιφέρεια Αττικής.
8.ΒΟΑΚ: Τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη: Εργο ΣΔΙΤ με κόστος 360 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για το μεσαίο τμήμα του αυτοκινητόδρομου, μήκους 22χλμ. Κατασκευάζεται ως έργο-ΣΔΙΤ από το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ-AKTOR GROUP. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Εκτιμάται πως θα ολοκληρωθεί το 2027. Υπεγράφη το 2023. Είναι στην Περιφέρεια Κρήτης.
9.Μονάδα Ηλεκτροπαραγωγής Κομοτηνής: Ιδιωτικό έργο με κόστος 375 εκατ. ευρώ. Ένα έργο που υπεγράφη το 2022. Είναι μια μονάδα με καύσιμο το φυσικό αέριο. Το κατασκευάζει η ΤΕΡΝΑ για λογαριασμό της Κ/Ξ MOTOR OIL-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Είναι σε πολύ προχωρημένη κατασκευή και θα ολοκληρωθεί το 2025. Υπεγράφη το 2021. Είναι στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης.
10.Ιόνια Οδός: τμήμα Ιωάννινα-Κακαβιά: Δημόσιο έργο με κόστος 386 εκατ. ευρώ. Στα πολύ μεγάλα έργα που αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2029, το οδικό έργο Ιωάννινα-Κακαβιά. Εκτιμάται πως θα συμβάλλει στην αύξηση της κίνησης καθώς ολοκληρώνει την Ιόνια Οδό που θα εκτίνεται από το Αντίρριο μέχρι το μεθοριακό πέρασμα της Κακαβιάς. Παράλληλα εκτιμάται πως θα υπάρξει σημαντική βελτίωση της οδικής ασφάλειας ενώ θα συνδέσει τη χώρα μας με την Αλβανία. Τα έργα ανέλαβε από το υπουργείο Υποδομών η AVAX. Υπεγράφη το 2024. Είναι στην Περιφέρεια Ηπείρου.
11.Μονάδα Ηλεκτροπαραγωγής Αλεξανδρούπολης: Ιδιωτικό έργο με κόστος 400 εκατ. ευρώ. Ακόμα ένα μεγάλο ενεργειακό έργο στην περιοχή της Θράκης. Το έργο υλοποιεί το σχήμα ΔΕΗ-ΔΕΠΑ Εμπορίας. Είναι μια μονάδα με καύσιμο το φυσικό αέριο. Υπεγράφη το 2024 και αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2026. Είναι στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης.
12.Μετρό Θεσσαλονίκης: Κλάδος 25ης Μαρτίου-Μίκρα: Δημόσιο έργο με κόστος 434 εκατ.ευρώ: Το έργο είναι σε προχωρημένη κατασκευή. Εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει στα τέλη Φεβρουαρίου 2026 και με αυτή την προσθήκη θα επιτευχθεί ένα πρώτο μικρό δίκτυο για το Μετρό Θεσσαλονίκης. Περιλαμβάνει 4,8χλμ διπλής υπόγειας σήραγγας και 5 νέους σταθμούς. Το κατασκευάζει η AKTOR ενώ τρέχουν και κάποιες μικρές Η/Μ εργολαβίες. Αναθέτουσα Αρχή είναι η Ελληνικό Μετρό. Υπεγράφη το 2013. Είναι στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.
13.Τρία Νοσοκομεία Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος: Ιδιωτικό έργο με κόστος 442 εκατ. ευρώ. Στις αρχές Αυγούστου 2023 υπεγράφη η σύμβαση για την κατασκευή των Γενικών Νοσοκομείων Κομοτηνής και Σπάρτης και του Νοσοκομείου Παίδων Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για μια δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος μέσω μνημονίου που έχει υπογράψει με το υπουργείο Υγείας. Είναι η μεγαλύτερη επένδυση σε υποδομές υγείας που έχει γίνει εδώ και πολλά χρόνια. Την κατασκευή έχει αναλάβει η AVAX με την ολοκλήρωση να προσδιορίζεται για τις αρχές του 2027. Είναι στις Περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας, Πελοποννήσου.
14.Βόρειο Τμήμα αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας Ε65 Τρίκαλα-Εγνατία: Δημόσιο έργο με κόστος 442 εκατ. ευρώ. Έργο είναι σε εξέλιξη που ολοκληρώνει στο σύνολο του τον αυτοκινητόδρομο Ε65 από τη Λαμία μέχρι την Εγνατία. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα θα ολοκληρωθεί περί τον Απτίλιο του 2026. Το κατασκευάζει η ΤΕΡΝΑ. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο ΥΠΟΜΕ. Υπεγράφη το 2021. Είναι στις Περιφέρειες Θεσσαλίας και Δυτικής Μακεδονίας.
15.Flyover Περιφερειακής Θεσσαλονίκης: Έργο-ΣΔΙΤ με κόστος 480εκατ.ευρώ: Το έργο-ΣΔΙΤ είναι πλέον σε πλήρη εξέλιξη. Εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει το 2027. Το έχει αναλάβει το σχήμα ΑVAX-METLEN. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο ΥΠΟΜΕ. Με την λειτουργία του θα αυξήσει σημαντικά την χωρητικότητα της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης βοηθώντας στην καταπολέμηση του κυκλοφοριακού της φόρτου. Υπεγράφη το 2022. Είναι στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.
16.Νέο Αεροδρόμιο Καστέλι Ηρακλείου: Έργο Παραχώρησης με κόστος 500εκατ.ευρώ: Πλέον είμαστε σε προχωρημένες εργασίες με την πρόοδο να ξεπερνά το 40%. Από το 2026 αναμένουμε την ολοκλήρωση και την έναρξη της δοκιμαστικής λειτουργίας . Εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί και θα λειτουργήσει το 2027. Το κατασκευάζει η ΤΕΡΝΑ για λογαριασμό της Κ/Ξ ΤΕΡΝΑ-GMR. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο ΥΠΟΜΕ. Υπεγράφη το 2019. Είναι στην Περιφέρεια Κρήτης.
17.Μονάδα Αντλησιοταμίευσης Αμφιλοχίας. Ιδιωτικό έργο με κόστος 650 εκατ. ευρώ. Υλοποιείται από την ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ. Είναι σε προχωρημένη κατασκευή και εκτιμάται πως θα ολοκληρωθεί το 2026 Το έργο «Σύστημα Αντλησιοταμίευσης στην Αμφιλοχία» αποτελεί τη μεγαλύτερη επένδυση σε έργο αποθήκευσης στην Ελλάδα. Με συνολική εγκατεστημένη ισχύ 680 MW (παραγωγή) και 730 MW (άντληση), περιλαμβάνει δύο ανεξάρτητους άνω ταμιευτήρες (Άγιο Γεώργιο και Πύργο με όγκους περίπου 5 εκατ. κυβικά μέτρα και 2 εκατ. κυβικά μέτρα αντίστοιχα) ενώ ως κάτω ταμιευτήρα χρησιμοποιεί την υπάρχουσα λίμνη Καστρακίου της ΔΕΗ. Εκτιμάται πως θα έχει ετήσια παραγωγή ενέργειας: ~816.00 GWh. Υπεγράφη το 2023. Είναι στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας.
18.Integrated Resort Casino: Ιδιωτικό έργο με κόστος κατασκευής περίπου 700 εκατ. ευρώ. Στα τέλη του 2023 ξεκίνησαν και επίσημα οι εργασίες για το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα με καζίνο στο Ελληνικό. Η επένδυση φτάνει το 1,5 δισ. ευρώ, εκ των οποίων η κατασκευή και ο εξοπλισμός υπολογίζονται σε περίπου 1 δισ. ευρώ. Την κατασκευή έχει αναλάβει η ΤΕΡΝΑ ενώ το επενδυτικό σχήμα αποτελείται από τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-HARD ROCK INTERNATIONAL. To συγκεκριμένο έργο είναι σήμερα το μεγαλύτερο κτιριακό έργο όλων των εποχών για τη χώρα. Είναι στην Περιφέρεια Αττικής.
19.Νέα Γραμμή 4 Μετρό Αθήνας: Δημόσιο έργο με κόστος 1,8 δισ. ευρώ. Ένα έργο το οποίο θα μας κρατήσει συντροφιά για αρκετά χρόνια. Λαμβάνει χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020 και την ΕΤΕπ και από το ΕΣΠΑ 2021-2027. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της σύμβασης που υπεγράφη τον Ιούνιο του 2021 θα ολοκληρωθεί το 2029. Το κατασκευάζει το σχήμα η AVAX-GHELLA-ALSTOM. Αναθέτουσα Αρχή είναι η Ελληνικό Μετρό. Υπεγράφη το 2021. Είναι στην Περιφέρεια Αττικής.
20.ΒΟΑΚ -τμήμα Χανιά-Ηράκλειο: Έργο αξίας 2,05 δισ. Ευρώ. Το έργο υπεγράφη τον περασμένο Απρίλιο και είναι πλεόν το μεγαλύτερο έργο υποδομής που κατασευάζεται στη χώρα μας. Αφορά στην αναβάθμιση του τμήματος Χανιά-Ηράκλειο ενώ υπάρχει και η προαίρεση για την αναβάθμμιση του τμήματος Χανιά-Κίσσαμος. Συνολικά θα κατασκευαστούν 187 χιλιόμετρα κλειστού αυτοκινητόδρομου. Ανάδοχος του έργου είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Τα έργα αναλαμβάνει η ΤΕΡΝΑ. Η διάρκεια των έργων εκτιμάται σε 5 έτη και η ολοκλήρωση προσδιορίζεται για το 2030.
Μια πλειάδα έργων σε εξέλιξη
Σημαντικές είναι οι ανακατατάξεις στην διαβάθμιση των μεγάλων έργων με κυρίαρχο στοιχείο πλέον τον πλουραλισμό σε διάφορα είδη έργων από μεγάλα έργα Μετρό, κτιριακά, ενεργειακά αλλά και οδικά.
Επίσης ενισχύεται η παρουσία πολλών ενεργειακών έργων τα οποία παίρνουν τη σκυτάλη ως τα πλέον σημαντικά έργα για την αναβάθμιση του ρόλου της χώρας στη γεωπολιτική σκακιέρα. Τέλος, το επόμενο διάστημα αναμένουμε την είσοδο και άλλων μεγάλων έργων όπως το Κυβερνητικό Πάρκο της ΠΥΡΚΑΛ.
www.worldenergynews.gr






