Αυτόν τον μήνα, η Φινλανδία έθεσε σε λειτουργία τη μεγαλύτερη μπαταρία άμμου στον κόσμο, η οποία «θα επιτρέψει στους κατοίκους να αποβάλουν το πετρέλαιο από το δίκτυο τηλεθέρμανσης, μειώνοντας έτσι τις εκπομπές κατά σχεδόν 70%», σύμφωνα με το Euro News.
H φιλανδική μπαταρία άμμου
Η μπαταρία, που κατασκευάστηκε από τη φινλανδική εταιρεία Polar Night Energy, χρησιμοποιεί μια μορφή αποθήκευσης θερμικής ενέργειας χρησιμοποιώντας την περίσσεια καθαρής ηλεκτρικής ενέργειας για να θερμάνει την άμμο σε εξαιρετικά υψηλές θερμοκρασίες.
Η άμμος συγκρατεί αυτή τη θερμική ενέργεια, για να απελευθερωθεί πίσω στο δίκτυο όπως απαιτείται για τη θέρμανση κατοικιών και την παροχή ενέργειας στην τοπική βιομηχανία. Αυτή δεν είναι η πρώτη μπαταρία άμμου της Φινλανδίας, αλλά είναι μακράν η μεγαλύτερη. Το πρωτοποριακό μοντέλο στο Πόρναινεν της Φινλανδίας είναι ένα μονωμένο σιλό ύψους 13 μέτρων και διαμέτρου 15 μέτρων, και χωράει 2.000 τόνους σαπουνόλιθου που έχει θρυμματιστεί σε άμμο. Η άμμος είναι «εξαιρετικά αποτελεσματική στη διατήρηση της θερμότητάς της, χάνοντας μόνο το 10% έως 15% από την αποθήκευση στην ανάκτηση», σύμφωνα με το The Cool Down.
Συνολικά, το μοντέλο μπορεί να συγκρατήσει το επιβλητικό ποσό των 100MWh ενέργειας για εβδομάδες κάθε φορά, το οποίο θα ήταν αρκετό για να θερμάνει ολόκληρο το κέντρο της πόλης ακόμη και στη μέση ενός σκανδιναβικού χειμώνα, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ. Όταν η θερμότητα από την μπαταρία απελευθερώνεται, μπορεί ακόμα να φτάσει τους 400º Κελσίου.
Η κρισιμότητα της αποθήκευσης ενέργειας
Η αποθήκευση ενέργειας, και ιδιαίτερα η μακροπρόθεσμη αποθήκευση ενέργειας, καθίσταται ολοένα και πιο απαραίτητη καθώς τα παγκόσμια ενεργειακά δίκτυα εξαρτώνται όλο και περισσότερο από μεταβλητές πηγές ενέργειας όπως η αιολική και η ηλιακή ενέργεια. Η αποθήκευση ενέργειας μπορεί να δεσμεύσει την πλεονάζουσα ενέργεια όταν ο ήλιος λάμπει και ο άνεμος φυσάει, και στη συνέχεια να την τροφοδοτήσει πίσω στο ενεργειακό δίκτυο όταν η ζήτηση υπερβαίνει την προσφορά. Η αποθήκευση θερμικής ενέργειας θα μπορούσε να είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για να επιτευχθεί αυτό με σχετική απλότητα.
Το κόστος της εφαρμογής
Ενώ η νεότερη μπαταρία άμμου της Φινλανδίας μόλις τέθηκε σε λειτουργία στις αρχές αυτού του μήνα, η σχέση κόστους-αποτελεσματικότητας και η αποδοτικότητα του μοντέλου ήδη τραβούν τα βλέμματα. «Από άποψη τιμής, είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς ένα φθηνότερο σύστημα αποθήκευσης ενέργειας», αναφέρει το The Cool Down. «Η κονιορτοποιημένη σαπουνόπετρα μέσα στην μπαταρία άμμου του Pornainen πετάχτηκε από έναν κατασκευαστή τζακιών». Αλλά όπως λένε, τα σκουπίδια ενός ανθρώπου είναι η πρωτοποριακή καινοτομία καθαρής ενέργειας ενός άλλου ανθρώπου.
Το TechCrunch εκτιμά ότι η φινλανδική μπαταρία κοστίζει λιγότερο από 25 δολάρια ανά κιλοβατώρα αποθήκευσης. Συγκριτικά, η κορυφαία τεχνολογία - οι μπαταρίες ιόντων λιθίου - κοστίζουν περίπου 115 δολάρια ανά κιλοβατώρα αποθήκευσης. Και οι μπαταρίες ιόντων λιθίου διατηρούν ενέργεια για λίγες ώρες, όχι ημέρες ή εβδομάδες. Επιπλέον, επειδή η απίστευτα χαμηλής τεχνολογίας τεχνολογία μπαταριών άμμου βασίζεται σε ανακυκλωμένα υλικά, δεν αντιμετωπίζει τα ίδια προβλήματα στην αλυσίδα εφοδιασμού με την αποθήκευση μπαταριών ιόντων λιθίου.
Ενώ το λίθιο συνδέεται με την τεχνολογία καθαρής ενέργειας, η εξόρυξη λιθίου μπορεί να είναι εξαιρετικά επιβλαβής για το περιβάλλον. Η χρήση θρυμματισμένου βράχου είναι μια φθηνότερη, πιο φιλική προς το περιβάλλον και πιο εκδημοκρατική εναλλακτική λύση, καθώς μπορεί να υιοθετηθεί σε σχεδόν οποιοδήποτε περιβάλλον και δεν βασίζεται σε εισαγωγές και ευάλωτες παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού.
Το μέλλον ανήκει στις μπαταρίες άμμου
Ενώ η Φινλανδία πρωτοπορεί στην ανάπτυξη μπαταριών άμμου, δεν είναι η μόνη χώρα που επενδύει στην τεχνολογία. Τον περασμένο Απρίλιο, το Υπουργείο Ενέργειας των Ηνωμένων Πολιτειών ανακοίνωσε ότι θα παράσχει 4 εκατομμύρια δολάρια για τη χρηματοδότηση ενός πιλοτικού έργου μπαταρίας άμμου έξω από το Μπόλντερ του Κολοράντο στην πανεπιστημιούπολη Flatiron του Εθνικού Εργαστηρίου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (NREL). Η ομάδα του NREL έχει υπολογίσει ότι ένα σύστημα εμπορικής κλίμακας που βασίζεται στο μοντέλο τους θα μπορούσε να διατηρήσει περισσότερο από το 95% της θερμότητάς του για τουλάχιστον πέντε ημέρες. Επιπλέον, η ομάδα ανέφερε ότι «ένα στοχευμένο επίπεδο κόστος αποθήκευσης 5¢/kWh θα μπορούσε να επιτευχθεί υπό μια ποικιλία σεναρίων». Ωστόσο, η τύχη αυτού του έργου δεν είναι απολύτως σαφής υπό τη νέα κυβέρνηση.
www.worldenergynews.gr






