Σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων της Kpler που επικαλείται το Bloomberg, οι εισαγωγές LNG της Κίνας τον Ιούνιο 2025 εκτιμώνται σε 5 εκατομμύρια μετρικούς τόνους, καταγράφοντας μείωση 12% σε ετήσια βάση – η όγδοη συνεχόμενη μηνιαία πτώση
Τα τελευταία χρόνια, η Κίνα εξελίχθηκε στον μεγαλύτερο εισαγωγέα υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) παγκοσμίως, ξεπερνώντας την Ιαπωνία από το 2021 και διαμορφώνοντας καθοριστικά την κίνηση των ροών ενέργειας στην Ασία.
Η χώρα ευθυνόταν για πάνω από το 40% της αύξησης των συνολικών εισαγωγών LNG της ασιατικής ηπείρου.
Ωστόσο, η κυριαρχία της Κίνας στις αγορές LNG φαίνεται πλέον να αμφισβητείται, καθώς οι εισαγωγές σημειώνουν σταθερά πτώση.
Σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων της Kpler που επικαλείται το Bloomberg, οι εισαγωγές LNG της Κίνας τον Ιούνιο 2025 εκτιμώνται σε 5 εκατομμύρια μετρικούς τόνους, καταγράφοντας μείωση 12% σε ετήσια βάση – η όγδοη συνεχόμενη μηνιαία πτώση.
Στο τετράμηνο, οι συνολικές εισαγωγές υποχώρησαν στους 20 εκατ. τόνους, έναντι 29 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2024.
Πλέον, οι προβλέψεις για το σύνολο του έτους κάνουν λόγο για πτώση 6 έως 11%, στις 76,65 εκατομμύρια μετρικούς τόνους.
Η πορεία αυτή έρχεται σε αντίθεση με προηγούμενες εκτιμήσεις που ήθελαν τη ζήτηση LNG στην Κίνα να αυξάνεται σταθερά μέχρι το 2035.
Παράλληλα, το φαινόμενο συνδυάζεται με ευρύτερες ανακατατάξεις στον τρόπο με τον οποίο η Κίνα εισάγει πετρέλαιο, σηματοδοτώντας αλλαγές στις παγκόσμιες ροές ενέργειας.
Το 2023, οι εισαγωγές LNG της χώρας έφθασαν κατά μέσο όρο τα 9,5 δισ. κυβικά πόδια την ημέρα, με την Αυστραλία να καλύπτει το 34% των συνολικών εισαγωγών, το Κατάρ το 23%, τη Ρωσία το 11% και τη Μαλαισία το 10%.
Ενισχυμένη και η εγχώρια παραγωγή
Πίσω από τη στροφή αυτή βρίσκονται αρκετοί παράγοντες. Η Κίνα έχει αυξήσει σημαντικά τις εισαγωγές φυσικού αερίου μέσω αγωγών από τη Ρωσία και την Κεντρική Ασία, ενώ ενίσχυσε και την εγχώρια παραγωγή της κατά 6%, μειώνοντας έτσι την ανάγκη της για LNG.
Το αέριο μέσω αγωγών κάλυψε το 41% των 16 δισ. κυβικών ποδιών την ημέρα που εισήγαγε συνολικά η χώρα το 2023, με τη Ρωσία (μέσω του αγωγού «Power of Siberia 1»), το Τουρκμενιστάν και τη Μιανμάρ να αποτελούν τους βασικούς προμηθευτές.
Η Ρωσία εντείνει τις εξαγωγές αερίου μέσω αγωγών προς την Κίνα, στο πλαίσιο της στρατηγικής της να αναπροσανατολίσει τις ενεργειακές ροές από την Ευρώπη προς την Ασία, με την Κίνα να αποτελεί τον βασικό αποδέκτη.
Ο αγωγός «Power of Siberia 1» αναμένεται να φτάσει τη μέγιστη ετήσια δυναμικότητά του – 38 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα – εντός του 2025, ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται ο σχεδιασμός για την κατασκευή του νέου αγωγού «Power of Siberia 2», ο οποίος θα προσθέσει επιπλέον 50 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως στην εξαγωγική δυναμικότητα προς την Κίνα.
Η Μόσχα εξετάζει επίσης εναλλακτικές διαδρομές, μεταξύ των οποίων και έναν αγωγό που θα διέρχεται από το Καζακστάν, στοχεύοντας σε μεγαλύτερη διαφοροποίηση των οδών μεταφοράς και ενίσχυση των εξαγωγών.
Την ίδια ώρα, οι εμπορικές εντάσεις μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών και Κίνας έχουν οδηγήσει σε πλήρη παύση των εισαγωγών LNG από τις ΗΠΑ από τον Μάρτιο του 2025, μετά την επιβολή τιμωρητικού δασμού 125% από τον πρόεδρο Τραμπ στις κινεζικές εισαγωγές. Η εξέλιξη ανάγκασε το Πεκίνο να στραφεί σε προμηθευτές της Ασίας, όπως το Κατάρ και η Ινδονησία.
Επιπλέον, η επιβράδυνση της βιομηχανικής δραστηριότητας επηρεάζει αρνητικά τη ζήτηση φυσικού αερίου.
Οι τομείς της βαριάς βιομηχανίας και της χημικής παραγωγής καταγράφουν κάμψη, επηρεασμένοι από μια σειρά παραγόντων όπως η γενικότερη οικονομική επιβράδυνση, η κρίση στην αγορά ακινήτων, η μειωμένη ζήτηση για εξαγωγές και η πτώση των ξένων επενδύσεων.
Έρχεται επιβράδυνση της οικονομίας
Η κινεζική οικονομία, αν και παρουσιάζει σχετική ανθεκτικότητα απέναντι στους αμερικανικούς δασμούς, αναμένεται να επιβραδυνθεί περαιτέρω.
Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, η ανάπτυξη προβλέπεται να περιοριστεί από το 5,0% το 2024, στο 4,7% το 2025 και στο 4,3% το 2026, υπολειπόμενη του επίσημου στόχου.
Η εικόνα επιδεινώνεται ακόμη περισσότερο λόγω ενός πιο ήπιου χειμώνα, ο οποίος περιόρισε σημαντικά τη ζήτηση για θέρμανση, κυρίως στις βόρειες επαρχίες της χώρας.
Η πτώση των εισαγωγών LNG από την Κίνα έχει σημαντικές επιπτώσεις στις παγκόσμιες ενεργειακές αγορές.
Η ασθενής ζήτηση απελευθερώνει φορτία LNG που κατευθύνονται σε άλλες αγορές της Ασίας, όπως η Ιαπωνία και η Ινδία, καθώς και στην Ευρώπη, μειώνοντας την πίεση στην προσφορά.
Παράλληλα, η πτώση της κινεζικής ζήτησης έχει οδηγήσει σε σημαντική υποχώρηση των τιμών spot στην Ασία.
Από τα 16,50 δολάρια ανά εκατομμύριο BTU τον Φεβρουάριο του 2025, η τιμή υποχώρησε στα 11 δολάρια τον Μάιο.
Οι Κινέζοι αγοραστές συνήθως προτιμούν το αέριο μέσω αγωγών ή την εγχώρια παραγωγή όταν οι τιμές υπερβαίνουν τα 10 δολάρια ανά MMBtu.
Τι λέει ο ΙΕΑ
Τέλος, η αναστολή των εξαγωγών αμερικανικού LNG προς την Κίνα απειλεί μακροχρόνιες συμβάσεις συνολικής αξίας 20 εκατομμυρίων τόνων ετησίως με προμηθευτές των ΗΠΑ.
Οι Κινέζοι αγοραστές πλέον μεταπωλούν τα αμερικανικά φορτία στην Ευρώπη, ενώ παράλληλα επιδιώκουν νέες συμφωνίες με προμηθευτές της Ασίας και της Μέσης Ανατολής, γεγονός που πλήττει τις προοπτικές ανάπτυξης των εξαγωγών LNG των Ηνωμένων Πολιτειών.
Την ίδια στιγμή, και ο στρατηγικής σημασίας τομέας του αργού πετρελαίου στην Κίνα αντιμετωπίζει σοβαρές πιέσεις.
Το 2024 καταγράφηκε για πρώτη φορά μείωση της ζήτησης για καύσιμα μεταφορών, σηματοδοτώντας απόκλιση από την ιστορική τάση της διαρκούς αύξησης.
Η κατανάλωση βενζίνης, πετρελαίου κίνησης και καυσίμου αεροπλάνων ανήλθε σε περίπου 8,1 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, 2,5% χαμηλότερα από τα επίπεδα του 2021 και μόλις ελαφρώς πάνω από αυτά του 2019.
Η πτώση αυτή οφείλεται κυρίως στη ραγδαία διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων, στην επιβράδυνση του κατασκευαστικού κλάδου και στην εξασθένηση της καταναλωτικής δαπάνης.
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) εκτιμά πλέον ότι η χρήση πετρελαίου για καύση στην Κίνα έχει ήδη φτάσει στο μέγιστο της και δεν πρόκειται να αυξηθεί περαιτέρω.
www.worldenergynews.gr
Η χώρα ευθυνόταν για πάνω από το 40% της αύξησης των συνολικών εισαγωγών LNG της ασιατικής ηπείρου.
Ωστόσο, η κυριαρχία της Κίνας στις αγορές LNG φαίνεται πλέον να αμφισβητείται, καθώς οι εισαγωγές σημειώνουν σταθερά πτώση.
Σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων της Kpler που επικαλείται το Bloomberg, οι εισαγωγές LNG της Κίνας τον Ιούνιο 2025 εκτιμώνται σε 5 εκατομμύρια μετρικούς τόνους, καταγράφοντας μείωση 12% σε ετήσια βάση – η όγδοη συνεχόμενη μηνιαία πτώση.
Στο τετράμηνο, οι συνολικές εισαγωγές υποχώρησαν στους 20 εκατ. τόνους, έναντι 29 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2024.
Πλέον, οι προβλέψεις για το σύνολο του έτους κάνουν λόγο για πτώση 6 έως 11%, στις 76,65 εκατομμύρια μετρικούς τόνους.
Η πορεία αυτή έρχεται σε αντίθεση με προηγούμενες εκτιμήσεις που ήθελαν τη ζήτηση LNG στην Κίνα να αυξάνεται σταθερά μέχρι το 2035.
Παράλληλα, το φαινόμενο συνδυάζεται με ευρύτερες ανακατατάξεις στον τρόπο με τον οποίο η Κίνα εισάγει πετρέλαιο, σηματοδοτώντας αλλαγές στις παγκόσμιες ροές ενέργειας.
Το 2023, οι εισαγωγές LNG της χώρας έφθασαν κατά μέσο όρο τα 9,5 δισ. κυβικά πόδια την ημέρα, με την Αυστραλία να καλύπτει το 34% των συνολικών εισαγωγών, το Κατάρ το 23%, τη Ρωσία το 11% και τη Μαλαισία το 10%.
Ενισχυμένη και η εγχώρια παραγωγή
Πίσω από τη στροφή αυτή βρίσκονται αρκετοί παράγοντες. Η Κίνα έχει αυξήσει σημαντικά τις εισαγωγές φυσικού αερίου μέσω αγωγών από τη Ρωσία και την Κεντρική Ασία, ενώ ενίσχυσε και την εγχώρια παραγωγή της κατά 6%, μειώνοντας έτσι την ανάγκη της για LNG.
Το αέριο μέσω αγωγών κάλυψε το 41% των 16 δισ. κυβικών ποδιών την ημέρα που εισήγαγε συνολικά η χώρα το 2023, με τη Ρωσία (μέσω του αγωγού «Power of Siberia 1»), το Τουρκμενιστάν και τη Μιανμάρ να αποτελούν τους βασικούς προμηθευτές.
Η Ρωσία εντείνει τις εξαγωγές αερίου μέσω αγωγών προς την Κίνα, στο πλαίσιο της στρατηγικής της να αναπροσανατολίσει τις ενεργειακές ροές από την Ευρώπη προς την Ασία, με την Κίνα να αποτελεί τον βασικό αποδέκτη.
Ο αγωγός «Power of Siberia 1» αναμένεται να φτάσει τη μέγιστη ετήσια δυναμικότητά του – 38 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα – εντός του 2025, ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται ο σχεδιασμός για την κατασκευή του νέου αγωγού «Power of Siberia 2», ο οποίος θα προσθέσει επιπλέον 50 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως στην εξαγωγική δυναμικότητα προς την Κίνα.
Η Μόσχα εξετάζει επίσης εναλλακτικές διαδρομές, μεταξύ των οποίων και έναν αγωγό που θα διέρχεται από το Καζακστάν, στοχεύοντας σε μεγαλύτερη διαφοροποίηση των οδών μεταφοράς και ενίσχυση των εξαγωγών.
Την ίδια ώρα, οι εμπορικές εντάσεις μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών και Κίνας έχουν οδηγήσει σε πλήρη παύση των εισαγωγών LNG από τις ΗΠΑ από τον Μάρτιο του 2025, μετά την επιβολή τιμωρητικού δασμού 125% από τον πρόεδρο Τραμπ στις κινεζικές εισαγωγές. Η εξέλιξη ανάγκασε το Πεκίνο να στραφεί σε προμηθευτές της Ασίας, όπως το Κατάρ και η Ινδονησία.
Επιπλέον, η επιβράδυνση της βιομηχανικής δραστηριότητας επηρεάζει αρνητικά τη ζήτηση φυσικού αερίου.
Οι τομείς της βαριάς βιομηχανίας και της χημικής παραγωγής καταγράφουν κάμψη, επηρεασμένοι από μια σειρά παραγόντων όπως η γενικότερη οικονομική επιβράδυνση, η κρίση στην αγορά ακινήτων, η μειωμένη ζήτηση για εξαγωγές και η πτώση των ξένων επενδύσεων.
Έρχεται επιβράδυνση της οικονομίας
Η κινεζική οικονομία, αν και παρουσιάζει σχετική ανθεκτικότητα απέναντι στους αμερικανικούς δασμούς, αναμένεται να επιβραδυνθεί περαιτέρω.
Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, η ανάπτυξη προβλέπεται να περιοριστεί από το 5,0% το 2024, στο 4,7% το 2025 και στο 4,3% το 2026, υπολειπόμενη του επίσημου στόχου.
Η εικόνα επιδεινώνεται ακόμη περισσότερο λόγω ενός πιο ήπιου χειμώνα, ο οποίος περιόρισε σημαντικά τη ζήτηση για θέρμανση, κυρίως στις βόρειες επαρχίες της χώρας.
Η πτώση των εισαγωγών LNG από την Κίνα έχει σημαντικές επιπτώσεις στις παγκόσμιες ενεργειακές αγορές.
Η ασθενής ζήτηση απελευθερώνει φορτία LNG που κατευθύνονται σε άλλες αγορές της Ασίας, όπως η Ιαπωνία και η Ινδία, καθώς και στην Ευρώπη, μειώνοντας την πίεση στην προσφορά.
Παράλληλα, η πτώση της κινεζικής ζήτησης έχει οδηγήσει σε σημαντική υποχώρηση των τιμών spot στην Ασία.
Από τα 16,50 δολάρια ανά εκατομμύριο BTU τον Φεβρουάριο του 2025, η τιμή υποχώρησε στα 11 δολάρια τον Μάιο.
Οι Κινέζοι αγοραστές συνήθως προτιμούν το αέριο μέσω αγωγών ή την εγχώρια παραγωγή όταν οι τιμές υπερβαίνουν τα 10 δολάρια ανά MMBtu.
Τι λέει ο ΙΕΑ
Τέλος, η αναστολή των εξαγωγών αμερικανικού LNG προς την Κίνα απειλεί μακροχρόνιες συμβάσεις συνολικής αξίας 20 εκατομμυρίων τόνων ετησίως με προμηθευτές των ΗΠΑ.
Οι Κινέζοι αγοραστές πλέον μεταπωλούν τα αμερικανικά φορτία στην Ευρώπη, ενώ παράλληλα επιδιώκουν νέες συμφωνίες με προμηθευτές της Ασίας και της Μέσης Ανατολής, γεγονός που πλήττει τις προοπτικές ανάπτυξης των εξαγωγών LNG των Ηνωμένων Πολιτειών.
Την ίδια στιγμή, και ο στρατηγικής σημασίας τομέας του αργού πετρελαίου στην Κίνα αντιμετωπίζει σοβαρές πιέσεις.
Το 2024 καταγράφηκε για πρώτη φορά μείωση της ζήτησης για καύσιμα μεταφορών, σηματοδοτώντας απόκλιση από την ιστορική τάση της διαρκούς αύξησης.
Η κατανάλωση βενζίνης, πετρελαίου κίνησης και καυσίμου αεροπλάνων ανήλθε σε περίπου 8,1 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, 2,5% χαμηλότερα από τα επίπεδα του 2021 και μόλις ελαφρώς πάνω από αυτά του 2019.
Η πτώση αυτή οφείλεται κυρίως στη ραγδαία διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων, στην επιβράδυνση του κατασκευαστικού κλάδου και στην εξασθένηση της καταναλωτικής δαπάνης.
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) εκτιμά πλέον ότι η χρήση πετρελαίου για καύση στην Κίνα έχει ήδη φτάσει στο μέγιστο της και δεν πρόκειται να αυξηθεί περαιτέρω.
www.worldenergynews.gr






