Η Novo Nordisk, η φαρμακευτική εταιρεία της Δανίας που βρίσκεται πίσω από τα επιτυχημένα φάρμακα για τον διαβήτη και την απώλεια βάρους Ozempic και Wegovy, μαθαίνει πόσο λεπτή μπορεί να είναι η γραμμή μεταξύ των μηνυμάτων δημόσιας υγείας και της παράνομης διαφήμισης στην ΕΕ.
Η εκστρατεία της φαρμακευτικής στην Ισπανία
Τον Ιούνιο, το υπουργείο Υγείας της Ισπανίας ξεκίνησε έρευνα για την Παχυσαρκία χωρίς φίλτρα, μια εκστρατεία ευαισθητοποίησης που χρηματοδοτήθηκε από τη Δανική φαρμακευτική εταιρεία και προωθήθηκε σε αφίσες σε όλη τη Μαδρίτη και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η εκστρατεία δεν κατονόμασε ποτέ άμεσα τα συνταγογραφούμενα φάρμακά της, Ozempic και Wegovy, καθώς η διαφήμιση απευθείας στον καταναλωτή απαγορεύεται στην Ισπανία και την ΕΕ. Αλλά δεν χρειαζόταν, σύμφωνα με το υπουργείο.
Με έντονα γράμματα, προειδοποίησε ότι η παχυσαρκία «ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΚΟΤΩΣΕΙ» και παρουσίασε μια εικονική τηλεοπτική εκπομπή όπου μια υπέρβαρη γυναίκα εκπαιδεύεται για τους κινδύνους καρδιακών παθήσεων.
Για τον επικεφαλής υγείας της Ισπανίας, Javier Padilla, το μήνυμα ήταν αρκετά τρομακτικό ώστε να στείλει τους ανθρώπους απευθείας στους γιατρούς τους, κάτι που θα μπορούσε να προκαλέσει αύξηση των συνταγογραφήσεων ή χρήση εκτός ενδείξεων των φαρμάκων απώλειας βάρους GLP-1 της εταιρείας.
Αυξήσεις των πωλήσεων
Στην Ισπανία, οι πωλήσεις αυτών των φαρμάκων έχουν αυξηθεί 25 φορές από το 2019, τα οποία μιμούνται μια φυσική ορμόνη που βοηθά στη ρύθμιση του σακχάρου στο αίμα και της όρεξης.
Η Novo δήλωσε στο Euractiv ότι η καμπάνια ήταν ένα μήνυμα δημόσιας υγείας για την «εκπαίδευση του κοινού», ότι «συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν το στίγμα» δείχνοντας ότι το βάρος δεν είναι αποκλειστικά θέμα αυτοελέγχου.
Παρόλα αυτά, η εταιρεία απέσυρε προσωρινά τη διαφήμιση τον Ιούνιο, αφήνοντας τις ρυθμιστικές αρχές και τους πολιτικούς παρατηρητές να συζητούν πού τελειώνει η «ευαισθητοποίηση» και πού αρχίζει η «διαφήμιση».
Μια νομική γκρίζα ζώνη
Οι επικριτές δήλωσαν ότι η υπόθεση αποκαλύπτει γκρίζες ζώνες στη νομοθεσία της ΕΕ για τη διαφήμιση φαρμακευτικών προϊόντων, έναν τομέα όπου η Novo έχει αντιμετωπίσει προβλήματα στο παρελθόν στην Ιρλανδία.
Ένας εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δήλωσε στο Euractiv ότι παραμένει ασαφές εάν η ισπανική καμπάνια της Novo παραβιάζει τους νόμους της, αφήνοντάς την στις εθνικές αρχές. Η Novo έχει επίσης πραγματοποιήσει παρόμοιες εκστρατείες ευαισθητοποίησης φέτος στην Ιταλία, τη Γαλλία, τη Δανία και την Ελλάδα.
Η διαμάχη κλιμακώνεται καθώς η ΕΕ βρίσκεται στη μέση της μεγαλύτερης αναθεώρησης της φαρμακευτικής νομοθεσίας εδώ και δύο δεκαετίες. Το λεγόμενο «πακέτο φαρμακευτικών προϊόντων» θα μπορούσε επίσης να αυστηροποιήσει τους κανόνες για τις εκστρατείες ευαισθητοποίησης που υποστηρίζονται από φαρμακευτικές εταιρείες.
Οι ισχύοντες κανόνες της ΕΕ απαγορεύουν ήδη διαφημίσεις που αναφέρουν ορισμένες παθήσεις, συμπεριλαμβανομένων των μεταβολικών ασθενειών και του διαβήτη, χωρίς «καμία αναφορά, έστω και έμμεση, σε φαρμακευτικά προϊόντα».
Αυστηροποίηση των κανόνων
Ωστόσο, σύμφωνα με την Tilly Metz, ευρωβουλευτή των Πρασίνων στην επιτροπή υγείας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, αυτοί οι κανόνες θα πρέπει να προχωρήσουν περαιτέρω ώστε να «καλύψουν νέες μορφές μάρκετινγκ φαρμάκων μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης».
Η διαφημιστική εκστρατεία γύρω από τα φάρμακα απώλειας βάρους GLP-1 και τα τηλεοπτικά προγράμματα που θα μπορούσαν έμμεσα να τα προωθήσουν δεν δείχνει σημάδια επιβράδυνσης, και το αν περισσότερες χώρες θα αποφασίσουν ότι η βιομηχανία έχει ξεπεράσει τα όρια παραμένει αβέβαιο.
Όμως, όπως επισημαίνεται, η συζήτηση αντανακλά ένα βαθύτερο ζήτημα: «Η παχυσαρκία δεν είναι μια ουδέτερη έννοια στην κοινωνία μας».
www.worldenergynews.gr






