Ο ήλιος και το διοξείδιο του άνθρακα μεταμορφώνουν τα αεροπορικά ταξίδια (energy-reporters.com)

Ο ήλιος και το διοξείδιο του άνθρακα μεταμορφώνουν τα αεροπορικά ταξίδια (energy-reporters.com)
Η νέα μέθοδος, που αναπτύχθηκε από ερευνητές στο ETH Zurich, χρησιμοποιεί ηλιακή ενέργεια για να μετατρέψει το διοξείδιο του άνθρακα και το νερό από τον αέρα σε αέριο σύνθεσης, το οποίο στη συνέχεια μετατρέπεται σε κηροζίνη και μεθανόλη

Σε μια πρωτοποριακή εξέλιξη που θα μπορούσε να αναδιαμορφώσει την αεροπορική βιομηχανία, Ελβετοί επιστήμονες δημιούργησαν με επιτυχία μια διαδικασία για την παραγωγή καυσίμου αεριωθούμενων με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα χρησιμοποιώντας ηλιακό φως και αέρα. Αυτή η καινοτομία έχει τη δυνατότητα να μειώσει σημαντικά το αποτύπωμα άνθρακα της αεροπορίας, το οποίο σήμερα αντιπροσωπεύει σχεδόν το 3% των παγκόσμιων εκπομπών CO2.

Αξιοποίηση της ηλιακής ενέργειας για βιώσιμα καύσιμα

Η νέα μέθοδος, που αναπτύχθηκε από ερευνητές στο ETH Zurich, χρησιμοποιεί ηλιακή ενέργεια για να μετατρέψει το διοξείδιο του άνθρακα και το νερό από τον αέρα σε αέριο σύνθεσης, το οποίο στη συνέχεια μετατρέπεται σε κηροζίνη και μεθανόλη. Καθώς ο κόσμος αντιμετωπίζει την κλιματική αλλαγή, αυτή η πρόοδος θα μπορούσε να αποτελέσει ακρογωνιαίο λίθο στην παγκόσμια προσπάθεια για την απαλλαγή των μεταφορών από τον άνθρακα, παρέχοντας μια βιώσιμη εναλλακτική λύση στα παραδοσιακά καύσιμα αεριωθούμενων.

Η διαδικασία που ανέπτυξαν Ελβετοί επιστήμονες περιστρέφεται γύρω από μια υπερσύγχρονη βιομηχανική μονάδα που εξάγει διοξείδιο του άνθρακα και νερό από τον αέρα, χρησιμοποιώντας ηλιακή ενέργεια για να διασπάσει αυτές τις ενώσεις σε αέριο σύνθεσης. Το αέριο σύνθεσης, ένα μείγμα υδρογόνου και μονοξειδίου του άνθρακα, μπορεί στη συνέχεια να μετατραπεί σε κηροζίνη και μεθανόλη. Αυτός ο μετασχηματισμός με ηλιακή ενέργεια είναι επαναστατικός στην ικανότητά του να δημιουργεί καύσιμα με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα, καθώς το CO2 που εκπέμπεται κατά την καύση αντισταθμίζεται από το CO2 που απορροφάται κατά την παραγωγή.

Ο καθηγητής Άλντο Στάινφελντ, επικεφαλής της έρευνας στο ETH Zurich, τονίζει τον διπλό αντίκτυπο αυτής της τεχνολογίας: τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από την αεροπορία και την αξιοποίηση των ερημικών περιοχών για την παραγωγή καυσίμων. Σε αντίθεση με τα βιοκαύσιμα, τα οποία συχνά ανταγωνίζονται τις καλλιέργειες τροφίμων για την αρόσιμη γη, τα ηλιακά καύσιμα μπορούν να παραχθούν σε ηλιόλουστες ερημικές περιοχές, διατηρώντας πολύτιμη γεωργική γη. Αυτό το στρατηγικό πλεονέκτημα όχι μόνο ενισχύει την περιβαλλοντική βιωσιμότητα, αλλά ευθυγραμμίζεται και με τις παγκόσμιες προσπάθειες για τη μετάβαση σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Οι οικονομικές και περιβαλλοντικές προκλήσεις

Παρά τις πολλά υποσχόμενες δυνατότητές της, η μεγάλης κλίμακας παραγωγή ηλιακών καυσίμων αντιμετωπίζει σημαντικές οικονομικές και υλικοτεχνικές προκλήσεις. Οι αρχικές επενδύσεις για τη δημιουργία μονάδων βιομηχανικής κλίμακας είναι σημαντικές και το τρέχον κόστος της ηλιακής κηροζίνης κυμαίνεται μεταξύ 1,35 και 2,20 δολαρίων ανά λίτρο. Για να ξεπεραστούν αυτά τα εμπόδια, οι ερευνητές προτείνουν την εφαρμογή μέτρων πολιτικής, όπως οι ποσοστώσεις καυσίμων, υποχρεώνοντας τις αεροπορικές εταιρείες να προμηθεύονται ένα μέρος των καυσίμων τους από επιλογές που βασίζονται στην ηλιακή ενέργεια. Τέτοια κανονιστικά πλαίσια θα μπορούσαν να διευκολύνουν την κλιμάκωση αυτής της τεχνολογίας, μειώνοντας το κόστος μέσω της αυξημένης ζήτησης και παραγωγής.

Επιπλέον, η εξάρτηση από το ηλιακό φως ως πρωτογενή πηγή ενέργειας παρουσιάζει γεωγραφικούς περιορισμούς. Ενώ οι ερημικές περιοχές προσφέρουν βέλτιστες συνθήκες για την παραγωγή, η μεταφορά αυτών των καυσίμων σε μεγάλους αεροπορικούς κόμβους απαιτεί μια ισχυρή υποδομή, περιπλέκοντας περαιτέρω την οικονομική βιωσιμότητα. Η αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων θα απαιτήσει συντονισμένες παγκόσμιες προσπάθειες, με τη συμμετοχή κυβερνήσεων, ενδιαφερόμενων μερών του κλάδου και χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, για τη δημιουργία ενός οικοσυστήματος που υποστηρίζει την ανάπτυξη βιώσιμων καυσίμων αεροπορίας.

Παγκόσμιες επιπτώσεις και αντίδραση της βιομηχανίας

Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA) αναγνωρίζει τον κρίσιμο ρόλο των βιώσιμων καυσίμων αεροπορίας (SAF) στην επίτευξη μηδενικών εκπομπών CO2 έως το 2050. Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) προβλέπει ότι τα SAF θα μπορούσαν να καλύψουν το 10% της ζήτησης καυσίμων αεροπορίας έως το 2030, κλιμακώνοντας το ποσοστό σε σχεδόν 20% έως το 2040. Αυτή η μετάβαση είναι ζωτικής σημασίας, καθώς τα παγκόσμια αεροπορικά ταξίδια αναμένεται να ανακάμψουν μετά την πανδημία, με τον αριθμό των επιβατών να αναμένεται να φτάσει τα 7,5 δισεκατομμύρια έως το 2035.

Μελλοντικές προοπτικές για αεροπορία με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα

Καθώς ο τομέας των αερομεταφορών προσπαθεί να μειώσει το αποτύπωμα άνθρακα, η μετάβαση από τα ορυκτά καύσιμα σε βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις είναι ύψιστης σημασίας. Η τρέχουσα χρήση SAF αντιπροσωπεύει λιγότερο από το 0,1% της συνολικής κατανάλωσης καυσίμων αεροπορίας, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για αυξημένη παραγωγή και επενδύσεις. Ο Συνασπισμός Καθαρών Ουρανών για το Αύριο ηγείται πρωτοβουλιών για την προώθηση της εμπορικής κλίμακας των καυσίμων αεροπορίας χαμηλών εκπομπών άνθρακα, με στόχο την ευρεία υιοθέτηση από τον κλάδο έως το 2030.

Η μετάβαση σε αεροπορία με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα δεν είναι χωρίς εμπόδια. Απαιτεί δέσμευση, καινοτομία και διακλαδική συνεργασία μεταξύ κυβερνητικών ηγετών, ειδικών για το κλίμα και διευθύνοντων συμβούλων του κλάδου. Η επιτυχία αυτής της προσπάθειας θα εξαρτηθεί από την προθυμία των ενδιαφερόμενων μερών να επενδύσουν και να υποστηρίξουν τεχνολογίες βιώσιμων καυσίμων, αναδιαμορφώνοντας τελικά το μέλλον των αεροπορικών ταξιδιών. Άλλωστε, η σημαντική ανακάλυψη στην παραγωγή καυσίμου αεριωθούμενων από το ηλιακό φως και τον αέρα σηματοδοτεί ένα σημαντικό ορόσημο στην αναζήτηση βιώσιμης αεροπορίας.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης