Η Ινδονησία θα μπορεί να εξάγει στην Ευρώπη συγκεκριμένη ποσότητα φοινικέλαιου χωρίς δασμούς – προϊόν που έχει κατηγορηθεί επανειλημμένα για την αποψίλωση των δασών. Μια τέτοια παραχώρηση θα ήταν αδιανόητη κατά την πρώτη θητεία της von der Leyen, όταν η εξαγωγή της Πράσινης Συμφωνίας μέσω του εμπορίου ήταν βασικός πυλώνας της ευρωπαϊκής στρατηγικής
Στο εξωτικό νησί Μπαλί βρίσκεται σήμερα ο Ευρωπαίος Επίτροπος του Εμπορίου, Μάρος Σέφτσοβιτς, χαμογελαστός και στολισμένος με λουλούδια, για να υπογράψει μια πολυαναμενόμενη εμπορική συμφωνία με την Ινδονησία, σε μια στρατηγική κίνηση της ΕΕ που αποσκοπεί στην ενίσχυση της γεωπολιτικής της θέσης έναντι της Κίνας και των ΗΠΑ στον Ινδο-Ειρηνικό, αλλά και στην ανάκαμψη της ευρωπαϊκής οικονομίας.
Όπως επισημαίνουν δημοσιογράφοι, η συμφωνία δεν αφορά μόνο το εμπόριο, αλλά αποτελεί ένα γεωπολιτικό στοίχημα: η ΕΕ επιδιώκει να αποκτήσει έναν νέο, ισχυρό σύμμαχο σε έναν όλο και πιο αβέβαιο κόσμο, ενώ ταυτόχρονα ανοίγει την αγορά της τέταρτης πολυπληθέστερης χώρας στον κόσμο σε ευρωπαϊκά προϊόντα όπως αυτοκίνητα, χημικά και τρόφιμα με προστατευόμενη ονομασία προέλευσης – από το Καμαμπέρ μέχρι το προσούτο.
Ο Σέφτσοβιτς δήλωσε την περασμένη εβδομάδα στο Rapporteur ότι ελπίζει η συμφωνία να μηδενίσει τους δασμούς στα αυτοκίνητα μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια.
Η συνολική πρόβλεψη είναι η κατάργηση του 98% των δασμών και από τις δύο πλευρές. Ωστόσο, τα περιβαλλοντικά ανταλλάγματα εγείρουν σοβαρές ανησυχίες.
Το φοινικέλαιο και τα κρίσιμα μέταλλα
Η Ινδονησία θα μπορεί να εξάγει στην Ευρώπη συγκεκριμένη ποσότητα φοινικέλαιου χωρίς δασμούς – προϊόν που έχει κατηγορηθεί επανειλημμένα για την αποψίλωση των δασών. Μια τέτοια παραχώρηση θα ήταν αδιανόητη κατά την πρώτη θητεία της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, όταν η εξαγωγή της Πράσινης Συμφωνίας μέσω του εμπορίου ήταν βασικός πυλώνας της ευρωπαϊκής στρατηγικής.
Στο νέο πλαίσιο, η Κομισιόν κάνει λόγο για ένα ασαφές «πρωτόκολλο» με σκοπό τη συζήτηση για το «βιώσιμο φοινικέλαιο».
Όπως παρατηρεί ο ειδικός στο εμπόριο Ντέιβιντ Χένιγκ από το European Centre for International Political Economy, «δεν μοιάζει με τον τύπο συμφωνίας που θα έκανε η προηγούμενη Επιτροπή», προσθέτοντας πως τότε «η Πράσινη Συμφωνία ήταν το επίκεντρο και το φοινικέλαιο ο εχθρός».
«Μειώνουμε τις φιλοδοξίες για να κλείσουμε εμπορικές συμφωνίες», σχολιάζει.
Η Επιτροπή διαμηνύει πως οι δεσμεύσεις για βιωσιμότητα θα είναι νομικά δεσμευτικές, ωστόσο παραμένει ασαφές πώς θα επηρεαστεί ο επικείμενος κανονισμός της ΕΕ για την αποψίλωση.
Πίσω από την επίσπευση μιας διαπραγμάτευσης που διήρκεσε εννέα χρόνια βρίσκεται η γεωπολιτική ανάγκη και όχι τεχνικές λεπτομέρειες του εμπορίου.
Οι Ευρωπαίοι βιομήχανοι αναμένεται να αποκτήσουν πρόσβαση σε περισσότερο ινδονησιακό νικέλιο – στοιχείο κρίσιμο για τις τεχνολογίες του μέλλοντος και τη μείωση της εξάρτησης από την Κίνα.
Το λόγο τώρα έχουν το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, με την Ινδονησία να πιέζει για ταχεία κύρωση της συμφωνίας.
«Προσδοκούμε αυτή η συμφωνία να βοηθήσει την Ινδονησία να κάνει άλματα προς υψηλότερα περιβαλλοντικά και εργασιακά πρότυπα, διασφαλίζοντας παράλληλα τα στρατηγικά συμφέροντα της Ευρώπης», δήλωσε εκπρόσωπος της Φλαμανδής Σοσιαλίστριας ευρωβουλευτή Κάθλιν Βαν Μπρεμπτ, η οποία επισκέφθηκε πρόσφατα τη χώρα.
«Αυτός θα είναι και ο τρόπος με τον οποίο θα αξιολογήσουμε τη συμφωνία».
www.worldenergynews.gr
Όπως επισημαίνουν δημοσιογράφοι, η συμφωνία δεν αφορά μόνο το εμπόριο, αλλά αποτελεί ένα γεωπολιτικό στοίχημα: η ΕΕ επιδιώκει να αποκτήσει έναν νέο, ισχυρό σύμμαχο σε έναν όλο και πιο αβέβαιο κόσμο, ενώ ταυτόχρονα ανοίγει την αγορά της τέταρτης πολυπληθέστερης χώρας στον κόσμο σε ευρωπαϊκά προϊόντα όπως αυτοκίνητα, χημικά και τρόφιμα με προστατευόμενη ονομασία προέλευσης – από το Καμαμπέρ μέχρι το προσούτο.
Ο Σέφτσοβιτς δήλωσε την περασμένη εβδομάδα στο Rapporteur ότι ελπίζει η συμφωνία να μηδενίσει τους δασμούς στα αυτοκίνητα μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια.
Η συνολική πρόβλεψη είναι η κατάργηση του 98% των δασμών και από τις δύο πλευρές. Ωστόσο, τα περιβαλλοντικά ανταλλάγματα εγείρουν σοβαρές ανησυχίες.
Το φοινικέλαιο και τα κρίσιμα μέταλλα
Η Ινδονησία θα μπορεί να εξάγει στην Ευρώπη συγκεκριμένη ποσότητα φοινικέλαιου χωρίς δασμούς – προϊόν που έχει κατηγορηθεί επανειλημμένα για την αποψίλωση των δασών. Μια τέτοια παραχώρηση θα ήταν αδιανόητη κατά την πρώτη θητεία της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, όταν η εξαγωγή της Πράσινης Συμφωνίας μέσω του εμπορίου ήταν βασικός πυλώνας της ευρωπαϊκής στρατηγικής.
Στο νέο πλαίσιο, η Κομισιόν κάνει λόγο για ένα ασαφές «πρωτόκολλο» με σκοπό τη συζήτηση για το «βιώσιμο φοινικέλαιο».
Όπως παρατηρεί ο ειδικός στο εμπόριο Ντέιβιντ Χένιγκ από το European Centre for International Political Economy, «δεν μοιάζει με τον τύπο συμφωνίας που θα έκανε η προηγούμενη Επιτροπή», προσθέτοντας πως τότε «η Πράσινη Συμφωνία ήταν το επίκεντρο και το φοινικέλαιο ο εχθρός».
«Μειώνουμε τις φιλοδοξίες για να κλείσουμε εμπορικές συμφωνίες», σχολιάζει.
Η Επιτροπή διαμηνύει πως οι δεσμεύσεις για βιωσιμότητα θα είναι νομικά δεσμευτικές, ωστόσο παραμένει ασαφές πώς θα επηρεαστεί ο επικείμενος κανονισμός της ΕΕ για την αποψίλωση.
Πίσω από την επίσπευση μιας διαπραγμάτευσης που διήρκεσε εννέα χρόνια βρίσκεται η γεωπολιτική ανάγκη και όχι τεχνικές λεπτομέρειες του εμπορίου.
Οι Ευρωπαίοι βιομήχανοι αναμένεται να αποκτήσουν πρόσβαση σε περισσότερο ινδονησιακό νικέλιο – στοιχείο κρίσιμο για τις τεχνολογίες του μέλλοντος και τη μείωση της εξάρτησης από την Κίνα.
Το λόγο τώρα έχουν το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, με την Ινδονησία να πιέζει για ταχεία κύρωση της συμφωνίας.
«Προσδοκούμε αυτή η συμφωνία να βοηθήσει την Ινδονησία να κάνει άλματα προς υψηλότερα περιβαλλοντικά και εργασιακά πρότυπα, διασφαλίζοντας παράλληλα τα στρατηγικά συμφέροντα της Ευρώπης», δήλωσε εκπρόσωπος της Φλαμανδής Σοσιαλίστριας ευρωβουλευτή Κάθλιν Βαν Μπρεμπτ, η οποία επισκέφθηκε πρόσφατα τη χώρα.
«Αυτός θα είναι και ο τρόπος με τον οποίο θα αξιολογήσουμε τη συμφωνία».
www.worldenergynews.gr






