Μετά από εβδομάδες ανοιχτών ή υπόγειων αντιπαραθέσεων μεταξύ των βασικών εργολάβων – της γαλλικής Dassault Aviation και της Airbus Defence που εκπροσωπεί τη γερμανική πλευρά – αναζωπυρώνονται οι ανησυχίες ότι το έργο των 100 δισ. ευρώ μπορεί να βρεθεί σε αδιέξοδο
Το φιλόδοξο ευρωπαϊκό πρόγραμμα ανάπτυξης του μαχητικού επόμενης γενιάς FCAS συνεχίζει κανονικά, με τη Γερμανία και την Ισπανία να παραμένουν δεσμευμένες στην αρχική του δομή, όπως ανέφερε στο Euractiv πηγή με γνώση των διαπραγματεύσεων.
Ωστόσο, η συμμετοχή της Γαλλίας παραμένει αβέβαιη, καθώς οι εντάσεις μεταξύ των βασικών εταίρων έχουν επανέλθει στο προσκήνιο.
Μετά από εβδομάδες ανοιχτών ή υπόγειων αντιπαραθέσεων μεταξύ των βασικών εργολάβων – της γαλλικής Dassault Aviation και της Airbus Defence που εκπροσωπεί τη γερμανική πλευρά – αναζωπυρώνονται οι ανησυχίες ότι το έργο των 100 δισ. ευρώ μπορεί να βρεθεί σε αδιέξοδο.
«Το πρόγραμμα δεν είναι νεκρό, θα υπάρξει FCAS», δήλωσε πηγή ανωνύμως λόγω της ευαισθησίας του θέματος. «Ωστόσο, το αν η Γαλλία θα συμμετάσχει τελικά είναι καθαρή εικασία αυτή τη στιγμή».
Το FCAS, το οποίο περιλαμβάνει μαχητικό αεροσκάφος stealth, αυτόνομα drones και ένα ψηφιακό σύστημα μάχης (combat cloud), βρίσκεται σε κρίσιμη φάση καθώς περνά από τον σχεδιασμό στην ανάπτυξη του πρώτου πρωτοτύπου.
Σε αυτό το στάδιο, οι συμμετέχουσες εταιρείες έχουν μια σπάνια ευκαιρία να επαναδιαπραγματευτούν τους όρους του έργου.
Από την έναρξή του το 2017, το FCAS έχει σημαδευτεί από αντιπαραθέσεις, με τη Dassault να ζητά ισχυρότερο ρόλο στη λήψη αποφάσεων, κάτι που προκαλεί έντονες αντιδράσεις από τη γερμανική αεροναυπηγική βιομηχανία.
Στο πρόγραμμα συμμετέχει και η Ισπανία μέσω της κρατικής αμυντικής εταιρείας Indra.
Η προθεσμία για επίλυση των διαφορών μεταξύ Παρισιού και Βερολίνου λήγει στο τέλος του 2025.
«Με ποιον θα συνεχιστεί το έργο είναι απόφαση καθαρά πολιτική», σχολίασε υψηλόβαθμη πηγή, εκφράζοντας αισιοδοξία ότι θα υπάρξει σαφής κατεύθυνση ως το τέλος του έτους.
«Για πρώτη φορά έχω την αίσθηση ότι υπάρχει αποφασιστικότητα στη γερμανική πολιτική: ή το πρόγραμμα συνεχίζεται όπως έχει οριστεί, ή – αν αυτό δεν είναι εφικτό – πρέπει να βρεθεί άλλη λύση».
Η εναλλακτική που διαφαίνεται σε περίπτωση αποτυχίας του FCAS είναι η ενίσχυση του ευρωπαϊκού στόλου με περισσότερα αμερικανικά F-35, ενώ διατυπώνονται ελπίδες ότι το μελλοντικό μαχητικό 6ης γενιάς των ΗΠΑ, το F-47, θα είναι διαθέσιμο για εξαγωγή — κάτι που, σύμφωνα με την ίδια πηγή, είναι μάλλον απίθανο.
www.worldenergynews.gr
Ωστόσο, η συμμετοχή της Γαλλίας παραμένει αβέβαιη, καθώς οι εντάσεις μεταξύ των βασικών εταίρων έχουν επανέλθει στο προσκήνιο.
Μετά από εβδομάδες ανοιχτών ή υπόγειων αντιπαραθέσεων μεταξύ των βασικών εργολάβων – της γαλλικής Dassault Aviation και της Airbus Defence που εκπροσωπεί τη γερμανική πλευρά – αναζωπυρώνονται οι ανησυχίες ότι το έργο των 100 δισ. ευρώ μπορεί να βρεθεί σε αδιέξοδο.
«Το πρόγραμμα δεν είναι νεκρό, θα υπάρξει FCAS», δήλωσε πηγή ανωνύμως λόγω της ευαισθησίας του θέματος. «Ωστόσο, το αν η Γαλλία θα συμμετάσχει τελικά είναι καθαρή εικασία αυτή τη στιγμή».
Το FCAS, το οποίο περιλαμβάνει μαχητικό αεροσκάφος stealth, αυτόνομα drones και ένα ψηφιακό σύστημα μάχης (combat cloud), βρίσκεται σε κρίσιμη φάση καθώς περνά από τον σχεδιασμό στην ανάπτυξη του πρώτου πρωτοτύπου.
Σε αυτό το στάδιο, οι συμμετέχουσες εταιρείες έχουν μια σπάνια ευκαιρία να επαναδιαπραγματευτούν τους όρους του έργου.
Από την έναρξή του το 2017, το FCAS έχει σημαδευτεί από αντιπαραθέσεις, με τη Dassault να ζητά ισχυρότερο ρόλο στη λήψη αποφάσεων, κάτι που προκαλεί έντονες αντιδράσεις από τη γερμανική αεροναυπηγική βιομηχανία.
Στο πρόγραμμα συμμετέχει και η Ισπανία μέσω της κρατικής αμυντικής εταιρείας Indra.
Η προθεσμία για επίλυση των διαφορών μεταξύ Παρισιού και Βερολίνου λήγει στο τέλος του 2025.
«Με ποιον θα συνεχιστεί το έργο είναι απόφαση καθαρά πολιτική», σχολίασε υψηλόβαθμη πηγή, εκφράζοντας αισιοδοξία ότι θα υπάρξει σαφής κατεύθυνση ως το τέλος του έτους.
«Για πρώτη φορά έχω την αίσθηση ότι υπάρχει αποφασιστικότητα στη γερμανική πολιτική: ή το πρόγραμμα συνεχίζεται όπως έχει οριστεί, ή – αν αυτό δεν είναι εφικτό – πρέπει να βρεθεί άλλη λύση».
Η εναλλακτική που διαφαίνεται σε περίπτωση αποτυχίας του FCAS είναι η ενίσχυση του ευρωπαϊκού στόλου με περισσότερα αμερικανικά F-35, ενώ διατυπώνονται ελπίδες ότι το μελλοντικό μαχητικό 6ης γενιάς των ΗΠΑ, το F-47, θα είναι διαθέσιμο για εξαγωγή — κάτι που, σύμφωνα με την ίδια πηγή, είναι μάλλον απίθανο.
www.worldenergynews.gr






