Μετά τη σαφή δέσμευση που εξέφρασαν πρόσφατα στη Νέα Υόρκη ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκος Χριστοδουλίδης για την υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης–Κύπρου, με τη στήριξη των ευρωπαϊκών θεσμών, η Λευκωσία εμφανίζεται και πάλι με διττό λόγο.
Ο υπουργός Οικονομικών της Κύπρου, Μάκης Κεραυνός, με δηλώσεις του μετά την έγκριση του κρατικού προϋπολογισμού του 2026, επανέφερε τις ενστάσεις του για τη βιωσιμότητα του έργου, επικαλούμενος μελέτες που το τεκμηριώνουν, χωρίς ωστόσο να τις κοινοποιήσει.
Σε ερωτήσεις για το ύψος της χρηματοδότησης, ανέφερε ότι δεν έχουν δοθεί ακόμη χρήματα και πως «αν δοθούν υπάρχει κίνδυνος», επαναλαμβάνοντας ότι οι μελέτες δείχνουν μη βιωσιμότητα. Για το κόστος του έργου, δήλωσε ότι «κανείς δεν το γνωρίζει». Παράλληλα, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να αφαιρεθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης το έργο στην Κοφίνου που αφορά τον GSI και έχει εξασφαλίσει ένταξη για χρηματοδότηση ύψους 100 εκατ. ευρώ, χαρακτηρίζοντάς το μάλιστα ως «κίνδυνο» στον προϋπολογισμό.
Την επόμενη ημέρα, ο πρόεδρος Νίκος Χριστοδουλίδης επιχείρησε να επαναφέρει ισορροπία. «Η Κυπριακή Δημοκρατία είναι δεσμευμένη στην υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου, για αυτό και στον προϋπολογισμό και του 2025 αλλά και του 2026 υπάρχει σχετική πρόνοια των 25 εκατομμυρίων» είπε. Ερωτηθείς αν αυτό θα γίνει χωρίς προϋποθέσεις, ο πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας είπε ότι «οι προϋποθέσεις είναι να υλοποιηθούν κάποια δεδομένα. Είναι σημαντικό να υλοποιηθούν κάποια πράγματα, τα οποία όσο καθυστερούν επηρεάζουν και τη βιωσιμότητα του έργου, επηρεάζουν και άλλα δεδομένα».
Στην Αθήνα, κυβερνητικά στελέχη εξέφρασαν έντονο προβληματισμό, τονίζοντας ότι μετά τις συναντήσεις κορυφής θα έπρεπε το ζήτημα να έχει αποσαφηνιστεί, «και όχι να επανέρχεται με τόσο εκκωφαντικό τρόπο».
Η στάση της Λευκωσίας ενισχύει και την επιφυλακτικότητας της ΕΤΕπ για την χρηματοδότηση του έργου, παρά την ξεκάθαρη πρόθεσή της να το στηρίξει. Η πρόεδρος της Τράπεζας, Νάντια Καλβίνιο, κατά την επίσκεψή της στην Κύπρο, όταν ρωτήθηκε για το GSIδήλωσε : «Είμασταν πολύ σαφείς από την αρχή, ότι θα υποστηρίξουμε στρατηγικά έργα, που υποστηρίζονται από τις δύο χώρες και όπου οι δύο Κυβερνήσεις είναι δεσμευμένες να αναπτύξουν αυτά τα έργα, έργα που είναι συμβατά και εγγεγραμμένα στην ενεργειακή στρατηγική των δύο χωρών» . Η Τράπεζα είχε απορρίψει στο παρελθόν αίτημα χρηματοδότησης 600 εκατ. ευρώ που είχε υποβάλει ο EuroAsia Interconnector του επιχειρηματία Νάσου Κτωρίδη, επικαλούμενη ελλιπή οικονομική επάρκεια.
Μέχρι σήμερα, ο ΑΔΜΗΕ έχει υποβάλει μόνο μελέτη κόστους-οφέλους και όχι νέο αίτημα χρηματοδότησης. Για να προχωρήσει η ΕΤΕπ σε χρηματοδότηση, απαιτείται αφενός η έγκριση των Εθνικών Σχεδίων για την Ενέργεια και το Κλίμα από την Ε.Ε. –κάτι που θεωρείται θέμα χρόνου– και αφετέρου επίσημες επιστολές στήριξης από τις κυβερνήσεις Ελλάδας και Κύπρου, που σύμφωνα με πληροφορίες η Κύπρος μέχρι σήμερα δεν φαίνεται διατεθειμένη να δώσει. Πρωτοβουλία για την άρση του νέου αδιέξοδου αναμένεται να αναλάβουν τις αμέσως επόμενες ημέρες οι υπουργοί Ενέργειας των δύο χωρών.www.worldenergynews.gr
www.worldenergynews.gr






