Ενέργεια & Αγορές

Tι συμβαίνει με την προσφορά πετρελαίου σε σχέση με την ζήτηση;

Tι συμβαίνει με την προσφορά πετρελαίου σε σχέση με την ζήτηση;

Στην Κίνα η «μερίδα του λέοντος» (σχεδόν 1 εκατ. βαρέλια ημερησίως) από την αρχή του έτους

Υπάρχει πολύ πετρέλαιο που δεν καταναλώνεται και αυτό προκαλεί ανησυχία.

Αιτία του φόβου είναι η εκτόξευση (στο υψηλότερο επίπεδο από το 2016) της  ποσότητας του καυσίμου στα πετρελαιοφόρα που βρίσκονται σε διαμετακόμιση.

Αυτό είναι το μήνυμα που είχε το Bloomberg αυτή την εβδομάδα, επικαλούμενο στοιχεία της Vortexa (Εταιρεία λογισμικού στο Λονδίνο).

Ωστόσο, η Κίνα (ο μεγαλύτερος εισαγωγέας αργού πετρελαίου στον κόσμο), είχε ένα διαφορετικό μήνυμα.

Η ασιατική χώρα κατασκευάζει περισσότερες δεξαμενές πετρελαίου για να ενισχύσει τα αποθέματά της.  

Ο «μαύρος χρυσός» στη θάλασσα αποτελεί  λόγο για να αναμένεται ακόμη μεγαλύτερη προσφορά εν μέσω χαμηλής ζήτησης παρότι μεγάλο μέρος αυτού του πετρελαίου στη θάλασσα μπορεί να μεταφέρεται από το σημείο προέλευσής του στο αντίστοιχο κατανάλωσής του.

 
Δεξαμενόπλοιο_1_1.jpg

Ρεκόρ αποθεμάτων πετρελαίου 

Τα στοιχεία της Vortexa που επικαλέστηκε το Bloomberg ανέφεραν ότι υπήρχαν 1,2 δισεκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου αυτή τη στιγμή στη θάλασσα, μετακινούμενα από το ένα μέρος στο άλλο.

Ο Άλεξ Λόνγκλεϊ του Bloomberg σημείωσε ότι «αυτή ήταν η υψηλότερη ποσότητα σε διαμετακόμιση από το 2016 και είναι αποτέλεσμα της υψηλότερης παραγωγής από βασικές χώρες». 

Ωστόσο, το γεγονός ότι το πετρέλαιο βρίσκεται στη θάλασσα δεν σημαίνει ότι αποθηκεύεται στη θάλασσα επειδή δεν υπάρχει άλλος χώρος.

Στην πραγματικότητα, τα δεδομένα Vortexa για 1,2 δισεκατομμύρια βαρέλια δεν περιλαμβάνουν το πετρέλαιο σε πλωτές αποθήκες.


ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ_ΒΑΡΕΛΙΑ_2_5.jpg

Ωστόσο, όταν προστίθενται οι πλωτές αποθήκες σε αυτό το σύνολο, υπάρχει ακόμη περισσότερο αργό πετρέλαιο στη θάλασσα (η μεγαλύτερη ποσότητα από το 2020), σύμφωνα με τον Λόνγκλεϊ του Bloomberg.

Αυτή η εικόνα δεν φαίνεται καλή για τους «ταύρους» του πετρελαίου και τους παραγωγούς.

Υποδηλώνει ότι το μεγαλύτερο μέρος του πετρελαίου στη θάλασσα μεταφέρεται από το ένα μέρος στο άλλο, αναζητώντας αγοραστές αντί να μεταφέρεται από πωλητή σε αγοραστή αφού έχει ήδη γίνει μια συμφωνία. Υποδηλώνει τελικά ότι η ζήτηση για πετρέλαιο υπολείπεται κατά πολύ της προσφοράς.


Στην Κίνα
η υπερπροσφορά αργού πετρελαίου

Ωστόσο, στο ίδιο άρθρο, ο Λόνγκλεϊ σημειώνει ότι «Μέχρι στιγμής, μεγάλο μέρος της υπερπροσφοράς αργού πετρελαίου φέτος έχει απορροφηθεί από την Κίνα η οποία συσσωρεύει βαρέλια από τις αρχές του 2025».

«Κινεζικές κρατικές εταιρείες ενέργειας κατασκευάζουν 11 νέες τοποθεσίες αποθήκευσης αργού πετρελαίου φέτος. Θα συνεχίσουν να το κάνουν και το 2026», ανέφερε το Reuters αυτή την εβδομάδα.

Το έγκριτο πρακτορείο ειδήσεων θεωρεί ότι η ενεργειακή βιομηχανία της χώρας εκμεταλλεύεται τις τρέχουσες τάσεις των τιμών του πετρελαίου και αποθηκεύει το εμπόρευμα ενώ οι τιμές είναι χαμηλές.

«Η χωρητικότητα αποθήκευσης που θα προστεθεί κατά τη διάρκεια των 2 ετών είναι περίπου 169 εκατομμύρια βαρέλια. Συγκρίνεται με περίπου 180 έως 190 εκατομμύρια βαρέλια χωρητικότητας που προστέθηκαν κατά τη διάρκεια των 4 ετών μεταξύ 2020 και 2024», ανέφερε επίσης το προαναφερόμενο δημοσίευμα.

Η Κίνα (ο μεγαλύτερος εισαγωγέας αργού πετρελαίου στον κόσμο), το αποθηκεύει με ρυθμό σχεδόν 1 εκατομμυρίου βαρελιών ημερησίως από την αρχή του έτους.

ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ_ΒΑΡΕΛΙΑ_1_9.jpg

Πράγματι, η αποθήκευση έχει οδηγήσει τις εισαγωγές σε υψηλότερα επίπεδα ακόμη και ελλείψει επαρκούς ζήτησης στην εγχώρια αγορά, σύμφωνα με αναλυτές.

Αυτές οι εξελίξεις εγείρουν το ερώτημα: Γιατί η Κίνα το κάνει αυτό όταν η προσφορά πρόκειται να γίνει ακόμη πιο άφθονη και οι τιμές, ως αποτέλεσμα, είναι ακόμη χαμηλότερες;

Η απάντηση μπορεί να έχει να κάνει με το γεγονός ότι η Κίνα γνωρίζει ότι δεν υπάρχει τίποτα σίγουρο στον κόσμο του πετρελαίου.

 

Πτώση τιμών λόγω σχιστολιθικού πετρελαίου

Το σχιστολιθικό πετρέλαιο (μη συμβατικό πετρέλαιο που παράγεται από θραύσματα πετρωμάτων σχιστολιθικού πετρελαίου με πυρόλυση, υδρογόνωση, ή θερμική διάλυση) των ΗΠΑ αναφέρεται ως ο κύριος λόγος για την πτώση των τιμών, παράλληλα με την αποκλιμάκωση των μειώσεων του ΟΠΕΚ+, ωστόσο η αύξηση της παραγωγής σχιστολιθικού πετρελαίου στις ΗΠΑ επιβραδύνεται (όπως συμβαίνει πάντα όταν οι τιμές παρουσιάζουν πτωτική τάση).


Ο ρόλος του ΟΠΕΚ+

ΟΠΕΚ_ΣΗΜΑ_3.jpg

Πριν από λίγα χρόνια, αυτή η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα του ΟΠΕΚ+ (Οργανισμός Εξαγωγών Πετρελαιοπαραγωγών Χωρών) αναφέρθηκε ως λόγος για να παραμείνει κανείς ψύχραιμος σχετικά με την ασφάλεια του εφοδιασμού.

Εάν η διαθεσιμότητα αργού πετρελαίου μειωνόταν, ο Οργανισμός απλώς θα αξιοποιούσε αυτήν την παραγωγική ικανότητα.

Τώρα, μετά από σχεδόν 3 χρόνια περιορισμών στην παραγωγή, η επιστροφή στην ανάπτυξη μειώνει αυτήν την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα.

Μάλιστα «σε περίπτωση αύξησης της ζήτησης, ο ΟΠΕΚ+ δεν θα είναι σε θέση να ανταποκριθεί τόσο δυναμικά όσο θα είχε διαφορετικά», ανέφερε το Reuters σε άλλο ρεπορτάζ αυτής της εβδομάδας.

Σύμφωνα με τον Ρον Μπούσο (σχολιαστής ενέργειας), ο ΟΠΕΚ+ δεν έχει πετύχει σταθερά τους στόχους αύξησης της παραγωγής του.

Αυτό θα μπορούσε να προκαλέσει ανησυχία σε περίπτωση ισχυρής ζήτησης, επειδή υποδηλώνει ότι δεν υπάρχει τόσο μεγάλη πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα όσο πιστευόταν προηγουμένως.

Η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα αναφέρθηκε ως λόγος για να μην είμαστε πολύ αισιόδοξοι για το αργό πετρέλαιο, ενώ ο ΟΠΕΚ+ μείωσε κατά περίπου 5% την παγκόσμια προσφορά ως απάντηση στην πτώση των τιμών.

Το τελευταίο έρχεται σε αντίθεση με τη δημόσια τοποθέτηση του ΟΠΕΚ+ σύμφωνα με την οποία δεν είχε καμία πρόθεση να αξιοποιήσει αυτήν την παραγωγική ικανότητα.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης