Ενέργεια & Αγορές

Η κρίση καυσίμων της Ρωσίας "χτυπά" την Κεντρική Ασία (Oil Price)

Η κρίση καυσίμων της Ρωσίας
Για να προστατεύσει τις προμήθειες στη Ρωσία, όπου έχουν αναφερθεί μεγάλες ουρές σε βενζινάδικα σε ορισμένες περιοχές, η Μόσχα απαγόρευσε ή περιόρισε τις εξαγωγές βενζίνης και ντίζελ. Η κίνηση αυτή έχει προκαλέσει ελλείψεις καυσίμων και αυξήσεις τιμών σε ορισμένες από τις πρώην σοβιετικές δημοκρατίες της Κεντρικής Ασίας

Η Ρωσία αντιμετωπίζει ελλείψεις καυσίμων και αυξήσεις τιμών μετά από μια σειρά ουκρανικών επιθέσεων στα διυλιστήρια πετρελαίου της. Για να προστατεύσει τις προμήθειες στη Ρωσία, όπου έχουν αναφερθεί μεγάλες ουρές σε βενζινάδικα σε ορισμένες περιοχές, η Μόσχα απαγόρευσε ή περιόρισε τις εξαγωγές βενζίνης και ντίζελ. Η κίνηση αυτή έχει προκαλέσει ελλείψεις καυσίμων και αυξήσεις τιμών σε ορισμένες από τις πρώην σοβιετικές δημοκρατίες της Κεντρικής Ασίας, οι οποίες εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τη ρωσική ενέργεια.

Το Τατζικιστάν μεταξύ των πλέον πληγέντων

Το Τατζικιστάν, το οποίο εισάγει σχεδόν όλα τα καύσιμα του -- κυρίως από τη Ρωσία, είναι μεταξύ των πλέον πληγέντων. Στρατηγικός εταίρος και στενός σύμμαχος της Μόσχας, το Τατζικιστάν εξακολουθεί να λαμβάνει ρωσικά καύσιμα βάσει διμερών συμφωνιών εισαγωγής.

Οι τιμές στη φτωχότερη χώρα της Κεντρικής Ασίας έχουν αυξηθεί απότομα από τότε που η Ρωσία επέβαλε για πρώτη φορά περιορισμούς στις εξαγωγές ενέργειας κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Ένα λίτρο κανονικής βενζίνης στο Τατζικιστάν κοστίζει σήμερα έως και 1,30 δολάρια, το υψηλότερο στην περιοχή.

Η αβεβαιότητα σχετικά με τις εξαγωγές της Ρωσίας έχει αναγκάσει το Τατζικιστάν να διαφοροποιήσει το μοντέλο κατανάλωσης ενέργειας. Πολλά ταξί και οχήματα δημόσιων συγκοινωνιών στη Ντουσάνμπε έχουν στραφεί στο υγροποιημένο φυσικό αέριο ή την ηλεκτρική ενέργεια, απομακρυνόμενα από τη βενζίνη. Ωστόσο, οι ετήσιες εισαγωγές βενζίνης από τη Ρωσία μέχρι το τέλος του έτους θα φτάσουν τους 500.000 τόνους, μια σημαντική αύξηση από τους 451.000 τόνους το 2024.

Το Κιργιστάν είναι ευάλωτο

Το Κιργιστάν εισάγει περισσότερο από το 90% της βενζίνης και του ντίζελ που καταναλώνει από τη Ρωσία. Ως μέλος της Ευρασιατικής Οικονομικής Ένωσης υπό την ηγεσία της Μόσχας, το Κιργιστάν έχει προστατευθεί από την απαγόρευση εξαγωγών της Ρωσίας.

Το Κιργιστάν έχει αντιμετωπίσει αυξήσεις τιμών, καθυστερήσεις στην προμήθεια και προσωρινές ελλείψεις καυσίμων από το καλοκαίρι. Οι ειδικοί λένε ότι το Κιργιστάν είναι ευάλωτο λόγω της σχεδόν πλήρους εξάρτησής του από τις ρωσικές εισαγωγές.

«Υπάρχουν λίγες πραγματικές εναλλακτικές λύσεις στις ρωσικές προμήθειες βραχυπρόθεσμα», δήλωσε η οικονομολόγος Νουργκούλ Ακίμοβα στην Κιργιζική Υπηρεσία του RFE/RL. «Όλες αυτές οι εναλλακτικές λύσεις θα απαιτήσουν σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές και θα είναι πιο ακριβές από τις τρέχουσες ρωσικές προμήθειες».

Το Ουζμπεκιστάν Στρέφεται σε Άλλους Προμηθευτές

Το Ουζμπεκιστάν εξακολουθεί να εισάγει ρωσική βενζίνη και ντίζελ στο πλαίσιο συμβάσεων που έχουν συναφθεί με κυβερνητική μεσολάβηση με ρωσικές εταιρείες. Η πιο πυκνοκατοικημένη χώρα της Κεντρικής Ασίας έχει αυξήσει τις εισαγωγές καυσίμων από το Καζακστάν και το Τουρκμενιστάν - τους δύο μεγαλύτερους εξαγωγείς της Κεντρικής Ασίας.

Το Ουζμπεκιστάν έχει μεγάλα αποθέματα πετρελαίου, αλλά δεν διαθέτει την υποδομή για την αύξηση της παραγωγής. Το 2024, η παραγωγή του ήταν μόνο περίπου 63.000 βαρέλια την ημέρα. Η Τασκένδη σχεδιάζει να αυξήσει την παραγωγή πετρελαίου της αναβαθμίζοντας τις παλαιωμένες ενεργειακές υποδομές της και προσελκύοντας ξένες επενδύσεις.

Το Καζακστάν είναι σε μεγάλο βαθμό αυτάρκες

Σε αντίθεση με πολλούς από τους γείτονές της, το Καζακστάν είναι ως επί το πλείστον αυτάρκες σε ενέργεια. Η χώρα έχει μεγάλα ενεργειακά αποθέματα και διαθέτει την τεχνολογία για τη διύλιση του πετρελαίου της.

Το Καζακστάν παράγει ετησίως περίπου 14 εκατομμύρια τόνους προϊόντων πετρελαίου - τα περισσότερα στην Κεντρική Ασία - και εισάγει άλλα 1,2 εκατομμύρια τόνους από τη Ρωσία κάθε χρόνο. Ωστόσο, η χώρα εξακολουθεί να επηρεάζεται από διαταραχές στο δίκτυο διύλισης της Ρωσίας.

Τον Μάιο, η Αστάνα επέβαλε εξάμηνη απαγόρευση στις εξαγωγές πετρελαϊκών προϊόντων και κατέστειλε το διασυνοριακό λαθρεμπόριο καυσίμων. Οι κινήσεις στόχευαν στην πρόληψη ελλείψεων στο Καζακστάν. Οι περιορισμοί πρόκειται να λήξουν τον Νοέμβριο.

Η κυβέρνηση του Καζακστάν δήλωσε ότι σχεδιάζει να ενισχύσει τις εξαγωγές καυσίμων σε άλλες χώρες της Κεντρικής Ασίας, καθώς και στην Κίνα και την Ινδία, έως το 2040.

Το Τουρκμενιστάν Παραμένει Σε Μεγάλο Μέρος Μονωμένο

Τα τεράστια αποθέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου του Τουρκμενιστάν, καθώς και ο αυστηρός έλεγχος της κυβέρνησης στην παραγωγή, έχουν διατηρήσει την εγχώρια αγορά της χώρας σχετικά σταθερή. Οι επιδοτούμενες εγχώριες τιμές σημαίνουν ότι οι Τουρκμένοι καταναλωτές έχουν προστατευτεί σε μεγάλο βαθμό από εξωτερικές διαταραχές.

«Το Τουρκμενιστάν είναι η μόνη χώρα στην περιοχή που έχει πλεόνασμα όλων των τύπων ενεργειακών πόρων», δήλωσε ο οικονομολόγος Μαράτ Μουσουράλιεφ στην Κιργιζική Υπηρεσία.

Στις 3 Οκτωβρίου, η χώρα δήλωσε ότι είχε υπερβεί τους στόχους παραγωγής βενζίνης και ντίζελ κατά τους πρώτους εννέα μήνες του 2025, ένας ισχυρισμός που το RFE/RL δεν μπόρεσε να επαληθεύσει ανεξάρτητα. Το Τουρκμενιστάν παράγει περίπου 275.000 βαρέλια αργού πετρελαίου και υγρών καυσίμων την ημέρα.

Όπως και το γειτονικό Καζακστάν, η χώρα έχει επωφεληθεί από το μεταβαλλόμενο ενεργειακό τοπίο -- εξάγοντας περισσότερα πετρελαϊκά προϊόντα στις αγορές της περιοχής.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης