Η Βόρεια Ευρώπη γενικότερα επιβεβαιώνει τον πρωταγωνιστικό της ρόλο στην ηλεκτροκίνηση
Η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων συνεχίζει να αναπτύσσεται με εντυπωσιακό ρυθμό, ξεπερνώντας για πρώτη φορά το όριο των 10 εκατομμυρίων πωλήσεων ετησίως το 2024, σημειώνοντας αύξηση σχεδόν 10% σε σχέση με το 2023.
Τον Μάιο του 2025, η Κίνα πέτυχε ένα ακόμη ορόσημο, με πάνω από ένα εκατομμύριο ηλεκτρικά αυτοκίνητα να πωλούνται μέσα σε μόλις έναν μήνα, σύμφωνα με το Διεθνές Συμβούλιο Καθαρών Μεταφορών (ICCT).
Αν και η Κίνα κυριαρχεί παγκοσμίως σε απόλυτους αριθμούς, ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες εξακολουθούν να πρωτοπορούν σε επίπεδο διείσδυσης ηλεκτρικών οχημάτων στην αγορά.
Όπως επισημαίνει ο αναλυτής της Statista, Τρίσταν Γκοντιό, η Νορβηγία παραμένει η λαμπρή εξαίρεση στην κορυφή της λίστας: το πρώτο εξάμηνο του 2025, πάνω από 90% των νέων επιβατικών οχημάτων που ταξινομήθηκαν στη χώρα ήταν αμιγώς ηλεκτρικά, σύμφωνα με στοιχεία της PwC — ένα νέο ιστορικό ρεκόρ.
Τα εύσημα στη βόρεια Ευρώπη
Η Βόρεια Ευρώπη γενικότερα επιβεβαιώνει τον πρωταγωνιστικό της ρόλο στην ηλεκτροκίνηση.
Η Δανία και η Ολλανδία σημειώνουν επίσης υψηλά ποσοστά υιοθέτησης, με 63,6% και 35% αντίστοιχα των νέων πωλήσεων να αφορούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Εκτός Ευρώπης, η Κίνα κατέχει το προβάδισμα, με τα ηλεκτρικά να αντιστοιχούν στο 29,8% των συνολικών πωλήσεων οχημάτων στο πρώτο εξάμηνο του έτους (συμπεριλαμβανομένων των επαγγελματικών).

Αντίθετα, οι Ηνωμένες Πολιτείες υπολείπονται σημαντικά, με μερίδιο μόλις 7,3%.
Η εντυπωσιακή επιτυχία της Νορβηγίας οφείλεται σε ένα συνδυασμό φορολογικών απαλλαγών και κινήτρων, όπως η μηδενική φορολόγηση εισαγωγών, οι απαλλαγές από διόδια και οι εκπτώσεις στη στάθμευση.
Ωστόσο, όπως επισημαίνουν αναλυτές, το νορβηγικό μοντέλο δεν μπορεί να εφαρμοστεί εύκολα αλλού.
Η χώρα επιβάλλει υψηλούς δασμούς εισαγωγής και φόρους ταξινόμησης, καθιστώντας τα συμβατικά αυτοκίνητα πολύ ακριβότερα σε σχέση με τις ΗΠΑ.
Έτσι, η απαλλαγή των ηλεκτρικών από αυτούς τους φόρους ισοδυναμεί με έμμεση επιδότηση που λίγα μεγαλύτερα κράτη θα μπορούσαν να αντέξουν δημοσιονομικά.
Παράλληλα, η Νορβηγία είναι μία από τις πλουσιότερες χώρες στον κόσμο, ειρωνικά χάρη στα τεράστια αποθέματα πετρελαίου της.
Σύμφωνα με την εθνική στατιστική υπηρεσία, το διάμεσο καθαρό οικογενειακό εισόδημα στη χώρα το 2025 ανήλθε σε περίπου 64.000 δολάρια, επίπεδο συγκρίσιμο με των ΗΠΑ αλλά σημαντικά υψηλότερο από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η Νορβηγία, λοιπόν, συνεχίζει να αποτελεί παγκόσμιο πρότυπο ηλεκτροκίνησης, αποδεικνύοντας πως οι στοχευμένες πολιτικές και η οικονομική ευχέρεια μπορούν να επιταχύνουν δραστικά την ενεργειακή μετάβαση.
www.worldenergynews.gr
Τον Μάιο του 2025, η Κίνα πέτυχε ένα ακόμη ορόσημο, με πάνω από ένα εκατομμύριο ηλεκτρικά αυτοκίνητα να πωλούνται μέσα σε μόλις έναν μήνα, σύμφωνα με το Διεθνές Συμβούλιο Καθαρών Μεταφορών (ICCT).
Αν και η Κίνα κυριαρχεί παγκοσμίως σε απόλυτους αριθμούς, ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες εξακολουθούν να πρωτοπορούν σε επίπεδο διείσδυσης ηλεκτρικών οχημάτων στην αγορά.
Όπως επισημαίνει ο αναλυτής της Statista, Τρίσταν Γκοντιό, η Νορβηγία παραμένει η λαμπρή εξαίρεση στην κορυφή της λίστας: το πρώτο εξάμηνο του 2025, πάνω από 90% των νέων επιβατικών οχημάτων που ταξινομήθηκαν στη χώρα ήταν αμιγώς ηλεκτρικά, σύμφωνα με στοιχεία της PwC — ένα νέο ιστορικό ρεκόρ.
Τα εύσημα στη βόρεια Ευρώπη
Η Βόρεια Ευρώπη γενικότερα επιβεβαιώνει τον πρωταγωνιστικό της ρόλο στην ηλεκτροκίνηση.
Η Δανία και η Ολλανδία σημειώνουν επίσης υψηλά ποσοστά υιοθέτησης, με 63,6% και 35% αντίστοιχα των νέων πωλήσεων να αφορούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Εκτός Ευρώπης, η Κίνα κατέχει το προβάδισμα, με τα ηλεκτρικά να αντιστοιχούν στο 29,8% των συνολικών πωλήσεων οχημάτων στο πρώτο εξάμηνο του έτους (συμπεριλαμβανομένων των επαγγελματικών).

Αντίθετα, οι Ηνωμένες Πολιτείες υπολείπονται σημαντικά, με μερίδιο μόλις 7,3%.
Η εντυπωσιακή επιτυχία της Νορβηγίας οφείλεται σε ένα συνδυασμό φορολογικών απαλλαγών και κινήτρων, όπως η μηδενική φορολόγηση εισαγωγών, οι απαλλαγές από διόδια και οι εκπτώσεις στη στάθμευση.
Ωστόσο, όπως επισημαίνουν αναλυτές, το νορβηγικό μοντέλο δεν μπορεί να εφαρμοστεί εύκολα αλλού.
Η χώρα επιβάλλει υψηλούς δασμούς εισαγωγής και φόρους ταξινόμησης, καθιστώντας τα συμβατικά αυτοκίνητα πολύ ακριβότερα σε σχέση με τις ΗΠΑ.
Έτσι, η απαλλαγή των ηλεκτρικών από αυτούς τους φόρους ισοδυναμεί με έμμεση επιδότηση που λίγα μεγαλύτερα κράτη θα μπορούσαν να αντέξουν δημοσιονομικά.
Παράλληλα, η Νορβηγία είναι μία από τις πλουσιότερες χώρες στον κόσμο, ειρωνικά χάρη στα τεράστια αποθέματα πετρελαίου της.
Σύμφωνα με την εθνική στατιστική υπηρεσία, το διάμεσο καθαρό οικογενειακό εισόδημα στη χώρα το 2025 ανήλθε σε περίπου 64.000 δολάρια, επίπεδο συγκρίσιμο με των ΗΠΑ αλλά σημαντικά υψηλότερο από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η Νορβηγία, λοιπόν, συνεχίζει να αποτελεί παγκόσμιο πρότυπο ηλεκτροκίνησης, αποδεικνύοντας πως οι στοχευμένες πολιτικές και η οικονομική ευχέρεια μπορούν να επιταχύνουν δραστικά την ενεργειακή μετάβαση.
www.worldenergynews.gr






