Καθώς η κλιματική αλλαγή αναδιαμορφώνει μερικές από τις πιο πολυσύχναστες ναυτιλιακές οδούς στον κόσμο, ίσως χρειαστεί να δημιουργήσουμε εναλλακτικές συνδέσεις μεταφορών και ναυτιλιακούς κόμβους για να προετοιμαστούμε για το μέλλον του παγκόσμιου εμπορίου. Άλλες προκλήσεις επηρεάζουν επίσης ορισμένες ναυτιλιακές οδούς, καταδεικνύοντας την ανάγκη ανάπτυξης εναλλακτικών λύσεων. Ο ναυτιλιακός τομέας διαχειρίζεται μεταξύ 80 και 90% του παγκόσμιου εμπορίου, πράγμα που σημαίνει ότι οποιαδήποτε διαταραχή μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού και να οδηγήσει σε σημαντικές καθυστερήσεις για ένα ευρύ φάσμα τομέων.
Ανάγκη για εναλλακτικές οδούς
Τα τελευταία χρόνια, μερικές από τις μεγαλύτερες εμπορικές οδούς στον κόσμο έχουν αντιμετωπίσει σημαντικές προκλήσεις που έχουν οδηγήσει σε σημαντικές διαταραχές και έχουν κάνει την ανάγκη για εναλλακτικές οδούς ολοένα και πιο εμφανή. Από τον Νοέμβριο του 2023, έχουν σημειωθεί περισσότερες επιθέσεις σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, ενώ η Μαύρη Θάλασσα έχει διαταραχθεί από τον πόλεμο στην Ουκρανία. Ταυτόχρονα, το εμπόριο έχει περιοριστεί στη Διώρυγα του Παναμά λόγω των ξηρασιών που προκαλούνται από την κλιματική αλλαγή. Με τρεις μεγάλες εμπορικές οδούς να αντιμετωπίζουν όλες σημαντικές προκλήσεις, υποδηλώνει ότι μπορεί να χρειαστεί μεγαλύτερη διαφοροποίηση για να προετοιμαστούμε για το μέλλον του παγκόσμιου εμπορίου.
Το 2023, περίπου το 22% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου εμπορευματοκιβωτίων πέρασε από τη Διώρυγα του Σουέζ. Ωστόσο, καθώς οι εταιρείες φοβόντουσαν ολοένα και περισσότερο τον κίνδυνο επίθεσης στην Ερυθρά Θάλασσα, περισσότερες εταιρείες αποφάσισαν να αποφύγουν τη διαδρομή, χρησιμοποιώντας εναλλακτικές, μεγαλύτερες διαδρομές γύρω από την Αφρική. Η Διώρυγα του Σουέζ συνέβαλε σε έσοδα περίπου 9,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την Αίγυπτο κατά το οικονομικό έτος 2022/23, ή περίπου 2,3% του ΑΕΠ της χώρας. Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα προκάλεσε μείωση 40% στα έσοδα της Διώρυγας του Σουέζ το επόμενο έτος, με επιπτώσεις και σε άλλες χώρες της περιοχής.
Οι προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής
Όσον αφορά τις προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής, τα συχνότερα κρούσματα ξηρασίας στην Κεντρική Αμερική έχουν οδηγήσει σε χαμηλότερα επίπεδα νερού στη Διώρυγα του Παναμά, γεγονός που έχει μειώσει την κυκλοφορία κατά μήκος της διαδρομής τα τελευταία χρόνια. Η Διώρυγα του Παναμά βασίζεται σε αρκετές ανοδικές κλειδαριές που αντλούν νερό από μια κοντινή λίμνη. Ωστόσο, οι χαμηλότερες από το μέσο όρο βροχοπτώσεις έχουν μειώσει τα επίπεδα νερού τα τελευταία χρόνια, πράγμα που σημαίνει ότι τα πλοία έχουν, κατά καιρούς, αναγκαστεί να μειώσουν τα φορτία φορτίου τους κατά 40% για να περάσουν από τη διώρυγα. Αυτό οδήγησε σε καθυστερήσεις καθώς και σε αυξημένες εκπομπές άνθρακα. Αυτό έχει οδηγήσει αρκετές χώρες να καταφύγουν στη χρήση εναλλακτικών χερσαίων και σιδηροδρομικών οδών για τη μεταφορά εμπορευμάτων.
Πολλές εταιρείες έχουν αναζητήσει γρήγορες λύσεις για τη μεταφορά αγαθών ενόψει των διαταραχών κατά μήκος των κύριων εμπορικών οδών, όπως οι χερσαίες μετακινήσεις ή η χρήση εναλλακτικών, μακρύτερων διαδρομών. Αυτό, σε ορισμένες περιπτώσεις, έχει αυξήσει τις εκπομπές άνθρακα. Καθώς τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αναγκάζονται να ταξιδεύουν μεγαλύτερες αποστάσεις για να αποφύγουν ορισμένες διαδρομές, πολλά αυξάνουν την ταχύτητα με την οποία ταξιδεύουν, αντί να χρησιμοποιούν μια προσέγγιση «αργής ροής» για τη μείωση των εκπομπών. Μόλις 1% αύξηση στην ταχύτητα μπορεί να αυξήσει την κατανάλωση καυσίμων έως και 2,2%, δείχνοντας τον πιθανό αντίκτυπο της αλλαγής.
Ωστόσο, ίσως κάπως ειρωνικά, η κλιματική αλλαγή συμβάλλει επίσης στη δημιουργία εναλλακτικών, νέων εμπορικών οδών. Καθώς λιώνουν περισσότεροι πολικοί πάγοι, αυξάνοντας τη στάθμη της θάλασσας, βλέπουμε να ανοίγονται νέες ναυτιλιακές διαδρομές. Δύο νέες εμπορικές διαδρομές στην Αρκτική αναδύονται: η Βόρεια Θαλάσσια Διαδρομή (NSR) και το Βορειοδυτικό Πέρασμα.
Νέες διαδρομές
Η NSR, η οποία διέρχεται κατά μήκος των ρωσικών συνόρων, θα μπορούσε να είναι εντελώς απαλλαγμένη από πάγους ήδη από το 2030. Αυτή η διαδρομή θα μείωνε ένα μονόδρομο ταξίδι μεταξύ Ανατολικής Ασίας και Ευρώπης κατά περίπου 9.000 χλμ., γεγονός που θα μπορούσε να μειώσει τον χρόνο ταξιδιού έως και δύο εβδομάδες. Το Βορειοδυτικό Πέρασμα εκτείνεται κατά μήκος των καναδικών συνόρων. Η χρήση αυτής της διαδρομής θα μπορούσε να μειώσει τον χρόνο ταξιδιού από τη Βόρεια Αμερική προς τον Βερίγγειο Πορθμό. Ωστόσο, η πρόσβαση σε αυτές τις διαδρομές παραμένει περιορισμένη, καθώς η έκταση του λιωσίματος των πάγων ποικίλλει ανάλογα με την εποχή και το έτος, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να μην είναι πάντα αξιόπιστες. Υπάρχουν επίσης κίνδυνοι που σχετίζονται με τη διέλευση από τα παγωμένα νερά σε απομακρυσμένες περιοχές του κόσμου που δεν διαθέτουν βασικές υποδομές.
Η Κίνα είναι μια από τις χώρες που εξερευνούν τις νέες εμπορικές διαδρομές, καθώς πλέει ένα φορτηγό πλοίο κατά μήκος του NSR. Τον Σεπτέμβριο, η Κίνα έστειλε το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Istanbul Bridge σε ένα 18ήμερο ταξίδι από το λιμάνι Ningbo-Zhoushan στο Felixstowe στο Ηνωμένο Βασίλειο, χρησιμοποιώντας τη βόρεια συνοριακή διαδρομή της Ρωσίας για να δοκιμάσει τα νερά και να αποφασίσει εάν θα ήταν δυνατή η έναρξη μιας τακτικής, αν και εποχιακής, υπηρεσίας μεταξύ Ασίας και Ευρώπης κατά μήκος της διαδρομής. Εάν είναι επιτυχής, η χρήση της διαδρομής θα μπορούσε να βοηθήσει στη μείωση των εκπομπών άνθρακα μειώνοντας την απόσταση και τον χρόνο που απαιτείται για τη διέλευση της νέας διαδρομής. Αν και οι πιθανές περιβαλλοντικές επιπτώσεις της μεγαλύτερης θαλάσσιας δραστηριότητας στην περιοχή είναι ακόμη ασαφείς.
Ορισμένες από τις παλαιότερες και πιο πολυσύχναστες ναυτιλιακές οδούς στον κόσμο αντιμετωπίζουν μεγαλύτερες προκλήσεις, από την κλιματική αλλαγή έως τις δευτερογενείς επιπτώσεις των συγκρούσεων, γεγονός που οδηγεί τις ναυτιλιακές εταιρείες στην αναζήτηση εναλλακτικών εμπορικών δεσμών. Οι διαταραχές στο εμπόριο τα τελευταία χρόνια έχουν καταστήσει την ανάγκη διαφοροποίησης των εμπορικών οδών ολοένα και πιο εμφανή, αν και δεν είναι ακόμη σαφές πώς αυτό μπορεί να επιτευχθεί με βιώσιμο τρόπο.
www.worldenergynews.gr






