Ενέργεια & Αγορές

Από "σκιώδη" τάνκερ με σημαίες ευκαιρίας διακινήθηκε ρωσικό πετρέλαιο αξίας 5,4 δισ. δολ. φέτος

Από

 Τhink tank διαπίστωσε ότι υπήρχαν 90 πλοία που λειτουργούσαν υπό ψεύτικες σημαίες τον Σεπτέμβριο του 2025, εξαπλάσια αύξηση σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2024 με πιο συχνά χρησιμοπούμενη να είναι του Μαλάουι

 

Τα δεξαμενόπλοια του σκιώδους στόλου έχουν αυξήσει τη χρήση ψεύτικων σημαιών φέτος και εξήγαγαν ρωσικό πετρέλαιο αξίας 5,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων (4,7 δισεκατομμυρίων ευρώ) μεταξύ Ιανουαρίου και Σεπτεμβρίου, ανέφερε σε νέα έκθεση το Κέντρο Έρευνας για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα (CREA).

Συνολικά 113 ρωσικά «σκιώδη» τάνκερ έφεραν ψεύτικη σημαία  ή σημαία ευκαρίας κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων τους τους πρώτους εννέα μήνες του 2025, σύμφωνα με την ανάλυση που δημοσιεύει το OilPrice.

Σε όγκους, το 13% του ρωσικού πετρελαίου που μεταφέρθηκε από «σκιώδη» πλοία μεταξύ Ιανουαρίου και Σεπτεμβρίου 2025 πραγματοποιήθηκε σε πλοία με ψεύτικη σημαία, ανέφερε το CREA με έδρα το Ελσίνκι.

Το think tank διαπίστωσε ότι υπήρχαν 90 πλοία που λειτουργούσαν υπό ψεύτικες σημαίες τον Σεπτέμβριο του 2025, εξαπλάσια αύξηση σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2024. Συνολικά 52 από αυτά τα πλοία έχουν πραγματοποιήσει συναλλαγές τουλάχιστον μία φορά το τρίτο τρίμηνο του 2025, σύμφωνα με την ανάλυση, η οποία παρακολούθησε τις διαδρομές των δεξαμενόπλοιων και τα μητρώα ανοιχτής σημαίας.

Αυτά τα ανοιχτά μητρώα - επίσης γνωστά στην καθομιλουμένη ως σημαίες ευκαιρίας - προτιμώνται από τους φορτωτές λόγω των χαμηλότερων κανονιστικών βαρών και του κόστους εγγραφής σε σχέση με τα κλειστά μητρώα, τα οποία απαιτούν επίσης άμεση σύνδεση μεταξύ του πλοίου και του έθνους-κράτους.

Κυρώσεις σε πλοία 

Ωστόσο, φέτος, μετά τις κυρώσεις της ΕΕ, του Ηνωμένου Βασιλείου και των ΗΠΑ στα δεξαμενόπλοια, πολλά ανοιχτά μητρώα έχουν αφαιρέσει τη σημαία από τα πλοία που έχουν υποστεί κυρώσεις και ήταν απρόθυμα να επιτρέψουν την είσοδο νέων «σκιωδών» πλοίων στον στόλο τους. Η απροθυμία μεταξύ των παραδοσιακών ανοιχτών μητρώων να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στον «σκιώδη» στόλο έχει οδηγήσει στον πολλαπλασιασμό πολλών νέων μητρώων με ελάχιστο έως καθόλου ιστορικό στις θαλάσσιες μεταφορές, ανέφερε η CREA.

«Η πιο συχνά χρησιμοποιούμενη ψευδής σημαία είναι αυτή του Μαλάουι. Η πρώτη τέτοια περίπτωση σημειώθηκε τον Ιούνιο του 2025 και από τότε, 24 πλοία έχουν υψώσει τη σημαία του Μαλάουι ενώ μετέφεραν ρωσικό πετρέλαιο. Κάθε ένα από αυτά τα πλοία έχει υποστεί κυρώσεις», σύμφωνα με την CREA.

Επικοινωνώντας με το ινδικό πρακτορείο PTI για να ρίξει φως σε επιχειρήσεις ψευδούς σημαίας για τη μεταφορά ρωσικού αργού πετρελαίου στην Ινδία, η CREA δήλωσε ότι η ανάλυσή της διαπίστωσε ότι 30 τέτοια πλοία μετέφεραν αργό πετρέλαιο στην Ινδία τους πρώτους εννέα μήνες του 2025, με την αξία του αργού πετρελαίου να εκτιμάται σε 2,4 δισεκατομμύρια δολάρια (2,1 δισεκατομμύρια ευρώ).

«Ο αριθμός των ρωσικών «σκιωδών» δεξαμενόπλοιων που πλέουν με ψευδείς σημαίες αυξάνεται τώρα με ανησυχητικό ρυθμό», δήλωσε στο PTI ο Luke Wickenden, Αναλυτής Ενέργειας και συν-συγγραφέας της έκθεσης.

«Πλοία με ψευδή σημαία μετέφεραν ρωσικό αργό πετρέλαιο και προϊόντα πετρελαίου αξίας 1,4 δισεκατομμυρίων ευρώ μέσω των Δανικών Στενών μόνο τον Σεπτέμβριο».

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης