Δυνατότητα παροχής σημαντικών ευκαιριών εξοικονόμησης κόστους σε εφαρμογές όπως τα ηλεκτρικά οχήματα και η αποθήκευση ενέργειας μεγάλης κλίμακας, όπως αναφέρει ο Διεθνής Οργανισμός Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας
Σημαντικές ευκαιρίες εξοικονόμησης κόστους σε εφαρμογές όπως τα ηλεκτρικά οχήματα και η αποθήκευση ενέργειας μεγάλης κλίμακας θα μπορούσαν να προσφέρουν μπαταρίες ιόντων νατρίου (SIB), σύμφωνα με έκθεση του Διεθνούς Οργανισμού Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (IRENA).
Ο IRENA θεωρεί ότι μπορεί να συμβεί παρότι εξακολουθεί να είναι αβέβαιο εάν μπορούν να αποτελέσουν επαναστατική εναλλακτική λύση στην τεχνολογία ιόντων λιθίου.
Η έκθεση του οργανισμού με τίτλο «Μπαταρίες ιόντων νατρίου: Μια σύντομη περίληψη της τεχνολογίας» αναφέρει ότι η υπόθεση των SIB απέκτησε για πρώτη φορά εξέχουσα θέση το 2021, όταν οι τιμές του ανθρακικού λιθίου άρχισαν να εκτοξεύονται στα ύψη, αλλά καθώς οι τιμές του λιθίου έχουν έκτοτε μειωθεί, μένει να δούμε εάν οι SIB θα γίνουν μια φθηνότερη εναλλακτική λύση σε σχέση με τις LIB μακροπρόθεσμα.

Πλεονεκτήματα των SIB έναντι των LIB
Ωστόσο, η έκθεση προσθέτει ότι οι SIB ενδέχεται να διατηρήσουν ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των LIB, με ορισμένους κατασκευαστές να αναμένουν ότι το κόστος των κυψελών SIB θα μειωθεί στα 40 δολάρια/kWh μόλις αυξηθεί η παραγωγή.
Τα SIB έχουν ένα πιθανό πλεονέκτημα έναντι των LIB λόγω της αφθονίας και της προσβασιμότητας του νατρίου, ενός υλικού που είναι σημαντικά φθηνότερο από το λίθιο.
Ο IRENA αναφέρει ότι η τιμή του ανθρακικού νατρίου μεταξύ 2020 και 2024 κυμάνθηκε μεταξύ 100 δολαρίων/τόνο και 500 δολαρίων/τόνο, ενώ η τιμή του ανθρακικού λιθίου κατά την ίδια χρονική περίοδο κυμάνθηκε μεταξύ 6.000 δολαρίων/τόνο και 83.000 δολαρίων/τόνο.
Το νάτριο είναι επίσης περίπου 1.000 φορές πιο άφθονο από το λίθιο στον φλοιό της Γης και περίπου 60.000 φορές πιο άφθονο στους ωκεανούς, γεγονός που οδηγεί τον IRENA να υποδείξει ότι οι SIB θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην άμβλυνση των πιέσεων στην αλυσίδα εφοδιασμού και στη διαφοροποίηση του τοπίου των μπαταριών, ιδιαίτερα εν μέσω της αύξησης της ανάπτυξης ηλεκτρικών οχημάτων(αναμένεται να αντιπροσωπεύει το 90% των οδικών μεταφορών έως το 2050).
Ο οργανισμός πρότεινε επίσης ότι οι SIB μπορούν να χρησιμοποιήσουν πιο προσιτά υλικά στην κατασκευή τους (φθηνότερα υλικά καθόδου όπως το μαγγάνιο και ο σίδηρος, καθώς και χρήση συλλεκτών αλουμινίου αντί για χαλκού στις LIB).
Οι SIB έχουν επίσης το πλεονέκτημα του υψηλότερου δυναμικού μείωσης του κόστους από τις LIB λόγω της τεχνολογίας που παραμένει στο αρχικό της στάδιο μέχρι σήμερα, προσθέτει η έκθεση.
Η παραγωγική ικανότητα των SIB αναμένεται να φτάσει έως και τις 70 GWh φέτος, με επίκεντρο κυρίως την Κίνα και να κυριαρχείται από χημικές ουσίες καθόδου από στρωματοποιημένα οξείδιο μετάλλου.
Αβεβαιότητα για τη μελλοντική διείσδυση των SIB στην αγορά
Ενώ η παραγωγική ικανότητα αναμένεται να αυξηθεί σε 400 GWh ετησίως μέχρι το τέλος της δεκαετίας, ο IRENA επισημαίνει ότι εξακολουθεί να υπάρχει αβεβαιότητα σχετικά με τη μελλοντική διείσδυση των SIB στην αγορά, με τις προβλέψεις ζήτησης από διαφορετικές πηγές να κυμαίνονται από 50 GWh έως 600 GWh ετησίως μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Εκτός από τα ηλεκτρικά οχήματα, ο IRENA αναφέρει ότι υπάρχει μεγάλο δυναμικό για τις SIB σε στατική, μεγάλης κλίμακας αποθήκευση ενέργειας, καθώς προσφέρουν πολλά υποσχόμενα χαρακτηριστικά ασφαλείας, καλή απόδοση σε ένα εύρος θερμοκρασιών και ανταγωνιστική διάρκεια ζωής.
Οι SIB θα μπορούσαν επίσης να διαδραματίσουν ιδιαίτερα κρίσιμο ρόλο σε περιβάλλοντα χαμηλής και υψηλής θερμοκρασίας λόγω ασφάλειας, όπου μπορούν να ξεπεράσουν τις LIB.
Οι SIB ως συμπλήρωμα των LIB
Ο IRENA προσθέτει ότι ενώ το δυναμικό για τις SIB είναι σημαντικό, η μελλοντική ανάπτυξη της χωρητικότητας παραμένει ασαφής, με προκλήσεις που σχετίζονται με τη διασφάλιση επαρκούς ζήτησης και μιας ισχυρής αλυσίδας εφοδιασμού.
Ο οργανισμός τονίζει επίσης ότι οι SIB δεν πρέπει να θεωρούνται ως πλήρες υποκατάστατο των LIB, αλλά μάλλον ως μια συμπληρωματική τεχνολογία που μπορεί να βοηθήσει στην άμβλυνση ορισμένων από τις ανησυχίες βιωσιμότητας και διαθεσιμότητας που αφορούν την αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών.
www.worldenergynews.gr






