LNG: Η μεγάλη επενδυτική πρόκληση της δεκαετίας - Oι προβλέψεις για άνοδο της αγοράς

LNG: Η μεγάλη επενδυτική πρόκληση της δεκαετίας - Oι προβλέψεις για άνοδο της αγοράς
Οι τρεις καθοριστικοί παράγοντες
Η αβεβαιότητα της εξάρτησης από το LNG στις μακροπρόθεσμες προοπτικές έχει οδηγήσει σε στασιμότητα τις επενδύσεις σύμφωνα με το World LNG Summit. Το κύριο μήνυμα της αγοράς ήταν η ανάγκη εστίασης σε τρεις απαιτήσεις διασύνδεσης για την επιτυχή προώθηση του LNG.Συγκεκριμένα τρεις είναι οι πιθανές οδοί έως το 2040. Το εύρος της αβεβαιότητας στη ζήτηση έχει προκύψει από το γεγονός ότι οι κυβερνήσεις έχουν διαφορετικούς στόχους και διαδρομές προς το καθαρό μηδέν, οι οποίες μπορεί να περιλαμβάνουν ή όχι φυσικό αέριο.
Σε αυτό προστίθεται ο πληθωρισμός κόστους για την κατασκευή νέων υποδομών LNG, το υψηλότερο κόστος κεφαλαίου και οι στόχοι ESG των ίδιων των επενδυτών, ορισμένοι από τους οποίους τους βλέπουν να απομακρύνονται από  τις επενδύσεις σε ορυκτά καύσιμα. Όλα μαζί εξηγούν, γιατί οι επενδύσεις άργησαν να αναπτυχθούν, με εξαίρεση το Κατάρ, όπου η εθνική εταιρεία Qatar Energy έχει προχωρήσει σε προγραμματισμό επέκτασης 49-56 Mtpa του Βόρειου Πεδίου έως το 2028. Εν τω μεταξύ, στις ΗΠΑ  μόνο 2 έργα έλαβαν FID το 2022 (συνδυασμένα 25 Mtpa), παρά το γεγονός ότι περισσότερα από 80 Mtpa έργων είχαν επενδυτές που είχαν ανακοινώσει δημόσια ότι θα λάβουν FID φέτος.

13_142.JPG
Πηγή: World LNG Summit
Η ΕλλάδαΩς θετικό παράδειγμα σαφήνειας, δέσμευσης και συνεργασίας η Ελλάδα έχει ενεργειακά σχέδια και η εστίασή της στο LNG είναι "συναρπαστική"  αναφέρει το  World LNG Summit. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, δήλωσε ότι θα γίνουν επενδύσεις στην Ελλάδα για να βοηθήσουν στην προστασία της ασφάλειας εφοδιασμού της Ευρώπης. Η Ελλάδα σκοπεύει να λειτουργήσει ως εξαγωγέας ενεργειακής ασφάλειας για την Ευρώπη.
Η στρατηγική είναι να βοηθηθούν οι γείτονες να ξεφύγουν από το «ασφυκτικό»  κλοιό που είχε δημιουργήσει η Ρωσία στην ενέργεια. Οι εισαγωγές LNG αυξήθηκαν κατά 50% φέτος. Ο τερματικός σταθμός LNG της Ρεβυθούσας πρόσθεσε ένα FSU για να ενισχύσει κατά 50% την χωρητικότητα και το FSRU Αλεξανδρούπολης θα ξεκινήσει τέλος 2023/αρχές 2024.Ο αγωγός Trans Adriatic Pipeline (TAP) τέθηκε σε λειτουργία το 2020 και είναι πιθανό να επεκταθεί. Παράλληλα ξεκίνησαν οι εξαγωγές προς τη Βουλγαρία και τη Βόρεια Μακεδονία. Ο Πρωθυπουργός επιβεβαίωσε ότι το φυσικό αέριο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της ενεργειακής μετάβασης και ότι είναι αναγκαία η διασφάλιση του εφοδιασμού με λογικό κόστος και παράλληλα με την ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας

12_167.JPG
Πηγή: World LNG Summit
Η συμβολή της λήψης τερματικών σταθμών στην Ελλάδα και στην Ευρώπη είναι η υποστήριξη της περιφερειακής συνεργασίας και η ενέργεια είναι το εργαλείο αλληλεγγύης. Η Ελλάδα θα γίνει ένας αξιόπιστος προμηθευτής ενέργειας στην περιοχή και θα υποστηρίξει τη στρατηγική και πολιτική περιφερειακή ολοκλήρωση σύμφωνα με το  World LNG Summit.Τα stress test της υποδομής εισαγωγών για την λειτουργία τους σε πολύ υψηλές δυναμικότητες και για τα κατάντη δίκτυα διανομής όταν φθάνουν στα όριά τους, έχουν επισημάνει αρκετά αδύναμα σημεία σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Η ΕΕ έχει ήδη δεσμεύσει 10 δισεκατομμύρια δολάρια για την αποσυμφόρηση των υποδομών αλλά χρειάζονται ακόμη περισσότερα. Υπάρχουν εξαιρετικά παραδείγματα ανάπτυξης LNG μικρής κλίμακας, όπως το LNG ως καύσιμο πλοίων και ο συμπληρωματικός ρόλος που μπορεί να παίξει με το υδρογόνο κατά την επόμενη δεκαετία. Είναι σαφές ότι αυτές οι επιχειρήσεις έχουν επηρεαστεί από τις τρέχουσες υψηλές τιμές, αλλά έχουν μακροπρόθεσμο μέλλον.ΑπανθρακοποίησηΠρέπει να χρησιμοποιήσουμε τους πόρους ορυκτών καυσίμων πιο αποτελεσματικά σύμφωνα με το World LNG Summit. Ο νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού των ΗΠΑ θα δεσμεύσει 370 δισεκατομμύρια δολάρια για την προώθηση της ενεργειακής μετάβασης, την παροχή κινήτρων για την παραγωγή καθαρής ενέργειας και την προώθηση καθαρών τεχνολογιών. Το υδρογόνο δεν εκτροχιάζει την επέκταση του LNG, αλλά μάλλον τη συμπληρώνει σε ορίζοντα 20ετίας.
Πρόβλεψη για αγορά 700 Mtpa μέχρι το 2040Εάν επιλυθεί το ζήτημα της σαφήνειας, υπάρχουν ενδείξεις δέσμευσης και συνεργασίας από τα ενδιαφερόμενα μέρη για την ανάπτυξη της αγοράς κατά 300 Mtpa έως το 2040.Τα νέα παγκόσμια έργα πρέπει να εγκριθούν άμεσα. Το World LNG Leaders' Panel βλέπει μια αγορά 700 Mtpa μέχρι το 2040.
Φέρνοντάς  πιο κοντά στο 2030, φαίνεται ότι υπάρχει χώρος για 100 Mtpa FIDs μαζί με νέα σκάφη.  Αυτά πρέπει να συμβούν μεταξύ 2023 και 2025 και παρόλο που είναι πιθανό τα περισσότερα να προέρχονται από τις ΗΠΑ και το Κατάρ, υπάρχει επίσης χώρος για νέες εξαγωγές LNG από μια σειρά από άλλα προτεινόμενα έργα.Οι αναγκαίες επενδύσεις σε πλοία LNGΟι πλοιοκτήτες LNG και οι εταιρείες τεχνολογίας είναι έτοιμες να δεσμευτούν για καθαρότερα, πιο αποτελεσματικά πλοία.Η ικανότητα ναυπήγησης είναι περίπου 80 πλοία ετησίως (50-65 στη Νότια Κορέα, 10-15 στην Κίνα). Το κόστος ανέρχεται στα 250 εκατομμύρια δολάρια/πλοίο, με χρόνο παράδοσης τεσσάρων ετών. Είναι απίθανο οι παραγγελίες να υπερβαίνουν αυτό το ποσό ανά έτος, κάτι που σημαίνει ότι τα πλοία μπορούν να παραγγελθούν και να συγχρονιστούν με νέα έργα υγροποίησης.  Η επόμενη φάση της μείωσης των εκπομπών θα είναι η μείωση του μεθανίου και η δέσμευση άνθρακα επί του πλοίου.
Τα πλοία LNG είναι 30-50% πιο αποδοτικά από άλλους τομείς όσον αφορά τη χρήση καυσίμου (χρησιμοποιώντας 80-90 MT έναντι 180 Mt προηγουμένως). Η χωρητικότητα  έχει αυξηθεί κατά 60% και το boil off μειώνεται στο 0,07% την ημέρα, αλλά μόνο το 23% του υπάρχοντος στόλου έχει αυτό το κέρδος απόδοσης.
Τα αναποτελεσματικά πλοία πρέπει να διαλυθούν ή να αντικατασταθούν. Αυτά αντιπροσωπεύουν το ~70% του στόλου (ατμόπλοια και πλοία τριών καυσίμων). Αυτό θα διαρκέσει μια δεκαετία ή περισσότερο.  Μερικά από τα 200 πλοία του τρέχοντος στόλου θα παραμείνουν εάν υπάρχει ζήτηση. Εάν αφαιρεθούν όλα, τότε οι τιμές των νάυλων θα μπορούσαν να ανέλθουν σε πάνω από 500 χιλιάδες $/ ημέρα.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης